Hur många har börjat med täcken nu inför hösten/vintern?

Jag har sån täckesångest nu, känns som hur jag än gör blir det fel :banghead:
Nattetid: nollgradigt/någon minusgrad. Kallstall med öppen dörr.
Dagtid: uppåt 10 grader, soligt men blåsigt.

De oklippta/lite klippta går nakna än. Den helklippta har ett tunt ofodrat stalltäcke inne och ofodrat amigo utanpå det ute. Hon känns alldeles lagom när jag känner under täckena ute, men nattetid känns det egentligen för kallt. Skulle vilja ha typ 100-150 gram på henne då, men då smälter hon väl dagtid :crazy: Det är bara täcke på vid utsläpp och av vid insläpp, så kan inte byta helt tyvärr. Är jag konstig som längtar efter kallare väder dygnet runt, för att slippa det här bekymret? :p

Känner lite grann samma ang vädret, hehe. Men ändå inte :P

Här har det blivit än kallare. I natt var det frost för första gången för säsongen. Min helklippta som hår på lösdrift har på sig 200gr med helhals om nätterna. Dagtid (ca 8-9 grader) byter jag till 200gr utan hals. Den som inte jobbar och är oklippt går naturligtvis naken.

Vi har minus på nätterna och plus på dagarna. Ungefär plus 10 som Max. I skuggan. I solen blir det betydligt mer.

Ger brutala täckningsproblem. Den helklippta har 100 gram inne på natten (kallstall). Men sen. Det är lagom ute om det inte blir mer än 5 grader. Det blir det. Samtidigt är det minus på morgonen och minus på kvällen. Men däremellan för varmt för fodrat täcke :/

Jag försöker tänka såhär. Imorse var det kallt och jag har inte tagit fram mina tjocka tröjor än så det var lite kyligt på väg till skolan men jag dog inte av det. Och inte har jag fått smärtsamma spänningar heller.

Måste våra hästar alltid vara perfekt tempererade eller kan vi nöja oss med att de inte kryper ihop och skakar, eller står och svettas? Ibland blir det lite väl hysteriskt tänker jag... Min häst klarar en regnskur och att bli lite kall så länge solen kommer fram sedan.

För att dra en parallell. Hur många hanterar egna småsår på händerna med samma pyssel som småsår på hästen? Jag gör i alla fall väldigt sällan något åt mina små rivsår. Det läker liksom av sig själv utan sprejer, salvor och kylning...

Jag försöker tänka såhär. Imorse var det kallt och jag har inte tagit fram mina tjocka tröjor än så det var lite kyligt på väg till skolan men jag dog inte av det. Och inte har jag fått smärtsamma spänningar heller.

Måste våra hästar alltid vara perfekt tempererade eller kan vi nöja oss med att de inte kryper ihop och skakar, eller står och svettas? Ibland blir det lite väl hysteriskt tänker jag... Min häst klarar en regnskur och att bli lite kall så länge solen kommer fram sedan.

För att dra en parallell. Hur många hanterar egna småsår på händerna med samma pyssel som småsår på hästen? Jag gör i alla fall väldigt sällan något åt mina små rivsår. Det läker liksom av sig själv utan sprejer, salvor och kylning...

Det är ju helt beroende på häst. Vissa får spänningar och fryser lättare än andra. Precis som det är individuellt för människor.

Sist jag inte tog någon jacka för det var sol och skulle bli varmt så frös jag så jag skakade när jag väntade på tåget. När jag gick mellan tåget och dit jag skulle. Både dit och hem. Jag stod vid tåget tio min. Hade jag stått där 2 h hade jag "frusit ihjäl".

Så det går ju inte klä hästen efter hur man själv fryser. Då får frusna människors hästar massa kläder och omvänt.

Vissa hästar får spänningar och står och skakar om de släpps ut i ofodrat täcke i nollgradigt och sol. Andra hästar får det inte. Vissa hästar blir svettiga av att ha fodrat täcke i plus 10 grader och sol, andra inte.

Har du en lymfangithäst sköter du småsår extremt noga. Har du inte det tittar du, suckar och låter det vara. Sen brukar jag för egen del undvika att trycka in jord, bajs och urin i mina sår men....

Det går inte att jämföra hästar och människor så!

Det är ju helt beroende på häst. Vissa får spänningar och fryser lättare än andra. Precis som det är individuellt för människor.

Sist jag inte tog någon jacka för det var sol och skulle bli varmt så frös jag så jag skakade när jag väntade på tåget. När jag gick mellan tåget och dit jag skulle. Både dit och hem. Jag stod vid tåget tio min. Hade jag stått där 2 h hade jag "frusit ihjäl".

Så det går ju inte klä hästen efter hur man själv fryser. Då får frusna människors hästar massa kläder och omvänt.

Vissa hästar får spänningar och står och skakar om de släpps ut i ofodrat täcke i nollgradigt och sol. Andra hästar får det inte. Vissa hästar blir svettiga av att ha fodrat täcke i plus 10 grader och sol, andra inte.

Har du en lymfangithäst sköter du småsår extremt noga. Har du inte det tittar du, suckar och låter det vara. Sen brukar jag för egen del undvika att trycka in jord, bajs och urin i mina sår men....

Det går inte att jämföra hästar och människor så!
Självklart finns det individuella skillnader och jag menar inte att behandla två olika arter exakt likadant.
Men jag är övertygad om att precis som jag klarar ett ganska stort spann grader i samma kläder så gör hästarna det. Om det varierar mellan 0 och 10 grader under dagen så är jag övertygad om att det finns en tjocklek på täcke som varje häst kan ha hela den dagen utan att kola vippen.

Självklart finns det individuella skillnader och jag menar inte att behandla två olika arter exakt likadant.
Men jag är övertygad om att precis som jag klarar ett ganska stort spann grader i samma kläder så gör hästarna det. Om det varierar mellan 0 och 10 grader under dagen så är jag övertygad om att det finns en tjocklek på täcke som varje häst kan ha hela den dagen utan att kola vippen.

Självklart. Men om man höjer nivån från bara inte kolavippen, utan vara komfortabel hela dagen - då är det svårt med vissa hästar. (Och plättlätt med andra)

Mitt djur ska klippas idag. Kommer bli skitsvårt att täcka! Ska vara mellan 2-5 grader på natten och strax över 10 grader på dagen.

Nu har han ofodrat regn ute och fleece inne och det är lagom för honom. De känsligare hästarna, som inte har lika mycket päls, har 50/80 g ute. Vad sjutton ska jag våga klä på min nu när han klipps? :confused: Känns som att 100 g kanske är lagom på morgonen och kvällen, men blir väldigt varmt på dagen :crazy:

Då får jag konstatera att alla hästar jag hanterat varit av den plättlätta sorten. Men så är det ju enklare när man inte behöver klippa.

Vilka kaminer ni måste ha, min oklippta kan ha sitt 100 gram i 10 grader. Det är inte optimalt men inte tokvarmt heller så om jag absolut kände att han behövde det på morgonen skulle han få ha det. Nu är jag dock övertygad om att han hellre är naken även om det är kallt på natten.

Mitt djur ska klippas idag. Kommer bli skitsvårt att täcka! Ska vara mellan 2-5 grader på natten och strax över 10 grader på dagen.

Nu har han ofodrat regn ute och fleece inne och det är lagom för honom. De känsligare hästarna, som inte har lika mycket päls, har 50/80 g ute. Vad sjutton ska jag våga klä på min nu när han klipps? :confused: Känns som att 100 g kanske är lagom på morgonen och kvällen, men blir väldigt varmt på dagen :crazy:

Beror ju helt på hur han är. Min ena blir det på tok för varmt för. Den andra är inte klippt än och är otäckad, men han skulle kunna gå runt i 100 gr som helklippt utan att svettas. Han skulle å andra sidan kunna ha 0 gram utan att frysa. Har jättestor komfortzon. Stoet är inte lika lätt alls tyvärr.

Beror ju helt på hur han är. Min ena blir det på tok för varmt för. Den andra är inte klippt än och är otäckad, men han skulle kunna gå runt i 100 gr som helklippt utan att svettas. Han skulle å andra sidan kunna ha 0 gram utan att frysa. Har jättestor komfortzon. Stoet är inte lika lätt alls tyvärr.

Det är skitsvårt, speciellt eftersom jag inte riktigt känner honom än :)

Igår fick mina ha 50g och 80g. De blev lite varmt mitt på dagen, fick lite ångest över det. Efter ridningen fick de gå nakna.
Idag är det bra väder men blåser duktigt. De får gå med samma täcken som tidigare. Märkte för någon vecka sedan att de spänner sig otroligt mycket när det blåser. Alla monster kommer fram när det blåser.:p Tänkte att de kanske lite slappnar av om de har lite varmt. Måste prova mig fram.

Det är jättesvåra tider nu när det är bara några pluss grader på morgonen men varmare på em. :confused:
Ska man jämföra med sig själv så skulle jag klä på minna massor för jag fryser jämt.:meh:

Klippte min igår och nu har han 100g regntäcke ute, dock svårt att bestämma mig över vad han ska ha inne? 10-13 grader i stallet nattetid, vad hade ni lagt på? Helklippt., funderar på 100g stalltäcke så får de bara lägga på ofodrat regntäcke när han ska ut.

Min ryggkänsliga häst har haft innetäcke i ett par veckor, han står i kallstall med öppen dörr. Nu är det nattfrost och bara ett par grader i stallet på morgonen, så han har ett termotäcke, 200 gram men tvättat många gånger som det är nog mer som ett 100 gram.

Det är soligt men blåser snålt, så han har ett 50-grams täcke utan hals ute. Jag har också hängt fram hans 100-gramstäcke med hals för ruskvädersdagar.

Klippte min igår och nu har han 100g regntäcke ute, dock svårt att bestämma mig över vad han ska ha inne? 10-13 grader i stallet nattetid, vad hade ni lagt på? Helklippt., funderar på 100g stalltäcke så får de bara lägga på ofodrat regntäcke när han ska ut.

Ingenting om det hade varit min, med så varmt i stallet. Dessutom tycker jag inte om att klä på en häst X grader i +10 och sen slänga ut den i samma X grader i -1 t ex.

Ingenting om det hade varit min, med så varmt i stallet. Dessutom tycker jag inte om att klä på en häst X grader i +10 och sen slänga ut den i samma X grader i -1 t ex.

Nu visade det sig att min häst frusit i natt då han var väldigt spänd i bakdelen och även bajsat på helt annan plats i boxen istället för där han brukar vid fönstret. Så jag tolkar faktiskt att han frös och nu står han med 100g stalltäcke inne. Så får han ett regntäcke över när han ska ut.

Premiär för stalltäcken här. Nöjd häst tyckte nog det var kallt häromnatten trots allt. Halvklippta, kallstall typ +5.

Även första dagen m täcke trots sol. Blåst kallt mängder. Ofodrade.

Ni som klagar på att täcka under dagtid ska bara veta hur pissigt det är att jobba kväll o bestämma senast 13 o sen inte byta förrän 22. Blä. Dag (5.30 - 14.30) o natt (20.30 - 7) är betydligt bättre tycker jag. Bara ngn timme det behöver vara fel täcke typ.

Om det är stora temperaturskillnader och det inte finns möjlighet att byta täcken bör man gå efter vad som är värst för individen: att vara lite för varm mitt på dagen eller att frysa morgon och kväll.

En häst som lätt svettas eller har hyfsat tjock egen päls mår då bäst av att ha det lite för kallt, men en häst som är känslig för kyla och tex lätt blir spänd i ryggen eller får kolik av att bli nerkyld mår mycket bättre av att vara lite för varm.

Nu har båda mina hästar 200 g täcken. Dom går på lösdrift och vi har ett par plusgrader nattetid och runt 7 plusgrader dagtid. Den ena hästen är gammal och blir lätt spänd och kall. Den andra är 1,5 år men tunn så får ha täcke för att lägga på sig lättare.

I natt började jag. Vi har runt 7 dagtid och runt 0 nattetid och i går kväll visade min lite ömhet i ryggen. Hon är oklippt än så länge så det blev ett ofodrat regntäcke i natt och det har gjort stor skillnad.
Dom två små pälsbollarna lär inte behöva något så länge det inte blir extrem nederbörd med sina täta fluffpälsar :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 738
Senast: Calmiche
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 463
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp