Hur många har börjat med täcken nu inför hösten/vintern?

Det är precis detta som gör att jag inte vill helklippa! Vi delklipper våra islandshästar (annars svettas de just nu bara av att stå still i hagen - massor med päls redan...) och måttstocken vid klippning är att inte ta bort mer päls än att de klarar sig utan täcke i normalfallet. Pälsen har så mycket bättre förmåga än ett täcke att anpassa mängden isolering efter rådande temperatur, så jag vill inte ta bort den och ersätta med täcke!

För att svara på huvudfrågan i tråden så har vi alltså inte några täcken på hästarna just nu. Sommartid går de med eksemtäcke, men nu får de börja gå utan och gör i normalfallet det hela vintern - undantag kan vara när det är runt nollan och regnar eller blötsnöar - då får de antingen täcke på eller får stå inne på box några timmar eller över natten för att torka upp (går på lösdrift annars). Om de fryser tar jag hellre in och ger extra mat än lägger på täcke!

Här i Halland är det fortfarande sommar... Hästarna betar gräs dygnet runt, och bara vår äldre valack (19 år) stödfodras med extra protein.

Och om hästen blir dyngsur av svett vid ridning, och det inte avhjälps av att klippa mindre?

Nu är det riktigt jobbigt väder här. En del av dagen är det regn och andra växlande månlighet. Termometern visar 14 grader men det blåser 10 m/s.
Igår hade vi sådant väder. Satt ett skaltäcke med hals på mina araber som har tunn och kort päls. Kände på fm på dem när det regna och blåste. Då var de svala, de kunde bra ha något värmade under. På em klarna det upp och jag var orolig att d höll på att svettas bort. Skynda hem från jobbet, de var varma men inget extremt. Tog bort täckena.
Idag är det tvärt om bättre väder på fm å sämre till em. Nu satt jag ett täcke under, får se om det blir varmt, kändes dock inte varmt ute i luften.
Fundera på att ta 100g med hals ett tag men tänkte att då smälter de nog,
Bor i mellansverige, Åland.

Nu är det riktigt jobbigt väder här. En del av dagen är det regn och andra växlande månlighet. Termometern visar 14 grader men det blåser 10 m/s.
Igår hade vi sådant väder. Satt ett skaltäcke med hals på mina araber som har tunn och kort päls. Kände på fm på dem när det regna och blåste. Då var de svala, de kunde bra ha något värmade under. På em klarna det upp och jag var orolig att d höll på att svettas bort. Skynda hem från jobbet, de var varma men inget extremt. Tog bort täckena.
Idag är det tvärt om bättre väder på fm å sämre till em. Nu satt jag ett täcke under, får se om det blir varmt, kändes dock inte varmt ute i luften.
Fundera på att ta 100g med hals ett tag men tänkte att då smälter de nog,
Bor i mellansverige, Åland.

Men en häst ska kännas sval under täcket ju, så varför öka täckningen?
100 gram skulle koka mina om det så ösregnade och blåste storm om det samtidigt var 14 grader

Och om hästen blir dyngsur av svett vid ridning, och det inte avhjälps av att klippa mindre?

Såhär års, om det är varmt som det är nu, så svettas ju mina två en hel del vid ridning, trots halvklippning (eller egentligen något mindre än halvklippning). Ur prestationssynpunkt tycker jag det gör en jätteskillnad att överhuvudtaget klippa - det är därför jag gör det. Och valacken är tillmötesgående nog att svettas mest på hals, bringa och bog, där han är klippt, så han torkar fort. Stoet blir lite mer "jämnsvettig", så hon är ju blöt om man, som jag gjorde igår, ridit ett lite intensivare träningspass. Då får hon efter avskrittning gå in på box en stund, får lite mat o vatten och hinner svalna av och torka upp det värsta medan jag t.ex. (som igår) rider den andre. Sedan ut i hage/lösdrift, rullar sig noga på gruset och går ut till kompisarna på gräset. Och ja, yttersta pälsen är då fortfarande fuktig/blöt, men hon har hunnit torka inne vid huden och är till synes helt nöjd med arrangemanget, dvs visar inga tecken på att frysa eller bli stel/muskelöm eller så.

På vintern när det är kallt så blir hästarna sällan sådär sjöblöta av träningen, utan fukten lägger sig utanpå pälsen, som verkar funka ungefär som ett ulltäcke. ¨

Nu skall det tilläggas att våra hästar undantagslöst tränas utomhus, och de går på lösdrift året runt. Det stall vi har tillgång till är kallstall, så de lever ju hela sitt liv i den temperatur det råkar vara utomhus. Att i DET perspektivet helklippa och ersätta pälsen med täcke, tycker jag vore idiotiskt FÖR MIG - så därför vill jag inte helklippa. Har full förståelse för att andra lever under helt andra omständigheter med uppvärmda stall, ridhus mm och då vill man kanske bli av med mer päls. Våra hästar svettas av att stå stilla om vi på vintern tar in dem i uppvärmt utrymme...

Nu skall det tilläggas att våra hästar undantagslöst tränas utomhus, och de går på lösdrift året runt. Det stall vi har tillgång till är kallstall, så de lever ju hela sitt liv i den temperatur det råkar vara utomhus. Att i DET perspektivet helklippa och ersätta pälsen med täcke, tycker jag vore idiotiskt FÖR MIG - så därför vill jag inte helklippa. Har full förståelse för att andra lever under helt andra omständigheter med uppvärmda stall, ridhus mm och då vill man kanske bli av med mer päls. Våra hästar svettas av att stå stilla om vi på vintern tar in dem i uppvärmt utrymme...

Fast jag tror inte riktigt du förstod vad jag menade, och du anser i princip mitt val att klippa är idiotiskt.. Jag har som dig, rider undantagslöst utomhus, har kallstall som håller samma temp som ute osv.
Min ena är oklippt, han kommer klippas senare men det är ingen panik. Den andra är helklippt sen flera veckor. För att hon svettas som en liten gris annars, och helt enkelt inte orkar med pälsen. Vi talar nu inte genomsvettig enbart efter intensivt träningspass, utan av att skrittas.

Helklippt så hon svettas då med, det är en häst som har lätt för att svettas, men orkar bättre och torkar fortare. Att inte helklippt henne hade varit att be henne prestera iklädd dunjacka.

Så, det är sällan svart eller vitt, och det som funkar för en funkar inte för en annan, det som man kan låta bli är ett måste för en annan, det som är mest optimalt för en tredje skulle vara katastrof för den fjärde.

Knappast NÅGON sätter sig utan gedigen anledning i den besvärliga sits det är att hålla en helklippt lagom täckad den här årstiden. Men ibland finns det liksom inga val, om man inte ska sätta sin egen bekvämlighet före hästen då.

Jag undrar vad man får att av att veta vad andra har för täcken - oavsett var man bor.

DET däremot tycker jag är en högst berättigad fråga. Dels just då för folk bor på olika ställen, men det är även om man så bara bor några mil från varandra skillnad om man bor mitt på slätten eller mitt i skogen. Dels för att hästar är individer och är olika frusna. Fasiken inte ens mina två har samma täckning en given dag ens om de är exakt lika klippta.

Däremot kan jag ändå se att en sån här tråd fyller ett syfte. Nybliven hästägare kan få lite guidning kanske. Och om man packat på sin häst 300 gram täcke för man själv fryser så kan svaren i tråden kanske få en att tänka efter och kolla om hästen verkligen fryser osv.

Fast jag tror inte riktigt du förstod vad jag menade, och du anser i princip mitt val att klippa är idiotiskt.. Jag har som dig, rider undantagslöst utomhus, har kallstall som håller samma temp som ute osv.
Min ena är oklippt, han kommer klippas senare men det är ingen panik. Den andra är helklippt sen flera veckor. För att hon svettas som en liten gris annars, och helt enkelt inte orkar med pälsen. Vi talar nu inte genomsvettig enbart efter intensivt träningspass, utan av att skrittas.

Helklippt så hon svettas då med, det är en häst som har lätt för att svettas, men orkar bättre och torkar fortare. Att inte helklippt henne hade varit att be henne prestera iklädd dunjacka.

Så, det är sällan svart eller vitt, och det som funkar för en funkar inte för en annan, det som man kan låta bli är ett måste för en annan, det som är mest optimalt för en tredje skulle vara katastrof för den fjärde.

Knappast NÅGON sätter sig utan gedigen anledning i den besvärliga sits det är att hålla en helklippt lagom täckad den här årstiden. Men ibland finns det liksom inga val, om man inte ska sätta sin egen bekvämlighet före hästen då.

Nu sade jag att det vore idiotiskt FÖR MIG att klippa. I det ingår ju andra omständigheter också, som att jag inte har hästarna hemma och inte har någon som helst praktisk möjlighet att byta täcke på dem under dagen (eller egentligen ens på morgonen, även om det kan gå om jag absolut måste). Jag tror därmed att deras komfort sett över hela dygnet är så mycket större om de får behålla större delen av sin päls, som är en mycket bättre värmeregulator än ett täcke, än om jag skall försöka fixa det med hjälp av täcken. Och så får de med den mindre klippningen åtminstone "uppknäppt dunjacka" när de presterar. Och som sagt - jag upplever bara att de har "för mycket päls" just den här årstiden om det är varmt. På vintern behöver de ju den...

Mina har nog knappt haft täcken sedan i mars, igår och idag har de dock haft ofodrade regntäcken då det blåser och regnar på tvären. Imorgon ska det bli fint igen så då får de vara utan :)

Riktigt hällregn under förmiddagen och 7 grader. Hivade på 200 gr med helhals på min helklippta. Den oklippta som inte jobbas är naken-hon håller sig däremot inne i lösdriften i detta vädret medan den andra står ute i regnet.

Tycker fö att det är intressant hur andra täckar, det ger lite perspektiv i frågan.

Häromdagen var det skitväder på morgonen (under 10 grader och regn) så utsläpparen slängde på regntäcken även på de som oftast går nakna. När jag kom till stallet på eftermiddagen vid 16-tiden var det soligt och uppåt 16 grader men blåsigt.
Min tanke var förstås att de skulle ha dött av värmeslag när jag kom, så döm om min förvåning när jag kände under täckena och de inte alls kändes varma!

Idag har det varit runt 13 grader, sol och lite halvstark vind och alla, inklusive den helklippta, har varit nakna och nöjda.

Så det är verkligen väldigt olika beroende på häst, var man bor och en hel rad andra omständigheter.

Idag har det faktiskt slagit om vädermässigt, vi är inte långt från nattfrost här ikväll. Men mina hästar står utan täcke, ute på betet. Däremot har jag lite ångest över att det ska komma 40 mm regn på söndag och jag inte är hemma och kan lägga på täcke tills dess:(

Nu är det höst på riktigt i skåne, regnrusk och ca 10-12 grader. Så min häst går med ofodrat regntäcke fram tills jag klipper honom när han slutat fälla, då åker ett 100g regntäcke på. Inne är han fortfarande naken.

Det har typ blåst storm här nu i ett par dagar. Min frusna har gått från 0 gr och 50 gr till 100 gr och den andra har ett 50 gr. Avskyr när det både regnar och blåser, kan det inte göras en sak i taget? Hehe.:D

Tysken som är oklippt men väldigt känslig har ofodrat rambo med hals. 13 grader och rejäl blåst här idag med skurar till och från. Den andra som också är oklippt går med ett vanligt o fodrat Amigo. Gjorde misstaget i lördags att lägga på ett

Rhino 50 g med halvhals på kvällen då SMHI utlovade regn hela dagen och 10 grader, då brukar Amigo-täcket börja läcka. Tydligen hade hon varit alldeles varm av det. Kände mig hemsk så nu får hon gå med Amigot tills hon klipps. Tror hon blir lite extra varm av att vara dräktig också. Hon är rygghäst och saknar helt skydd i hagen så därför täckas hon, annars hade jag skippat det.

De övriga går otäckade och på bete.

Jag har sån täckesångest nu, känns som hur jag än gör blir det fel :banghead:
Nattetid: nollgradigt/någon minusgrad. Kallstall med öppen dörr.
Dagtid: uppåt 10 grader, soligt men blåsigt.

De oklippta/lite klippta går nakna än. Den helklippta har ett tunt ofodrat stalltäcke inne och ofodrat amigo utanpå det ute. Hon känns alldeles lagom när jag känner under täckena ute, men nattetid känns det egentligen för kallt. Skulle vilja ha typ 100-150 gram på henne då, men då smälter hon väl dagtid :crazy: Det är bara täcke på vid utsläpp och av vid insläpp, så kan inte byta helt tyvärr. Är jag konstig som längtar efter kallare väder dygnet runt, för att slippa det här bekymret? :p

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 738
Senast: Calmiche
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 463
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp