Det är precis detta som gör att jag inte vill helklippa! Vi delklipper våra islandshästar (annars svettas de just nu bara av att stå still i hagen - massor med päls redan...) och måttstocken vid klippning är att inte ta bort mer päls än att de klarar sig utan täcke i normalfallet. Pälsen har så mycket bättre förmåga än ett täcke att anpassa mängden isolering efter rådande temperatur, så jag vill inte ta bort den och ersätta med täcke!
För att svara på huvudfrågan i tråden så har vi alltså inte några täcken på hästarna just nu. Sommartid går de med eksemtäcke, men nu får de börja gå utan och gör i normalfallet det hela vintern - undantag kan vara när det är runt nollan och regnar eller blötsnöar - då får de antingen täcke på eller får stå inne på box några timmar eller över natten för att torka upp (går på lösdrift annars). Om de fryser tar jag hellre in och ger extra mat än lägger på täcke!
Här i Halland är det fortfarande sommar... Hästarna betar gräs dygnet runt, och bara vår äldre valack (19 år) stödfodras med extra protein.
Och om hästen blir dyngsur av svett vid ridning, och det inte avhjälps av att klippa mindre?