Hur många har börjat med täcken nu inför hösten/vintern?

Våra går kvar på betet minst september ut, antagligen en bit in o oktober också. Täcke blir det bara om det skulle komma mycket nederbörd. När det börjar bli kallare, under 10 grader och lägre börjar jag täcka.
Islänningarna klipptes första gången häromdagen, men de går ändå utan täcke hela vintern.

Fortfarande naket då vi haft 25-28 grader i veckan. Idag 18 grader och blåst så slapp de flugorna. Hoppas på att slippa täcke september ut. Har tänkt ha kvar pälsen till iaf mitten på oktober om det går.

Något jag lärt mig här på Buke som jag själv inte hade tänkt på innan är att ett ofodrat regntäcke är mkt sämre för hästen att ha på sig när temp ligger runt 0 eller ett par grader varmt. Detta eftersom täcket hindrar hästen från att resa pälsen för att hålla värmen. När täcket då inte värmer hästen så blir det alltså sämre. Ett tunnt fodrat regntäcke behövs eller låta dem slippa täcke även vid sådant väder! :) Fast det var kanske ett fodrat täcke du tänkt använda. Jag bara kom att tänka på det när jag läste ditt inlägg!
Jag vet redan det där, men tänkte inte på det när jag skrev, nu vet de som inte vet i alla fall. :up:

De dagar det har regnat har pållen haft sitt combo regn/flugtäcke. Annars naken. Vi har varmt och soligt. Jag går ju själv i t shirt då skulle det inte falla mig in att sätta på annat än eventuellt flugtäcke om sådant behövs.

Våra går nakna ute fortfarande, är ju typ 20+ om dagarna och torrt och fint :p. Nätterna är dock kallare men det är inte under 10+.
Vid regn så får de dock sova inne istället för att få täcke, tycker att de uppskattar det mer :)

...och mitt lättfödda swb-sto går fortfarande på bete dygnet runt, utan täcke i indiansommarvärmen. Hon är modell badboll och får mineraler bara. Jag brukar börja komplettera med protein fr.om. oktober. När höstrusket sätter in stallas hon in. Hon täckas med regntäcke vid regn och blåst.
Hagarna här utgörs av stora kuperade naturbeteshagar, så även efter installning dröjer det innan vi behöver fodra grovfoder i hagen eftersom det finns mycket grönt kvar att äta även i vinterhagen. Det brukar räcka med en mindre högiva inne till natten långt in på hösten (och fri tillgång på halm inne också såklart).

Jag håller med @lil-sis. Det är viktigt att komma ihåg att inte alla har samma eller ens något sånär liknande förutsättningar som en själv har. Det är det som är häftigt med Sverige, tycket jag. Att det är så olika. :)

Mina går nakna, ute dygnet runt, går ej på bete utan har lite gräs/sly i hagen och stödfodras efter behov med Hö, proteiner, mineraler, halm och gräshage.
Täcke kommer bara på den stora om det blir under ca 5 grader eller ihållande regn. Dom andra två ponnyerna har redan satt mammutpäls så dom är otäckade så länge det inte blir extrem nederbörd för då åker ett regntäcke på. :)

Kanske lika intressant att skriva var i Sverige man bor? Jag bor i Skåne och som jag skrev innan är det inte tal om några täcken än mer än insektstäcken på dagen. Säkert skillnad mot om man bor i Norrland liksom... Vi har haft 17º och sol idag, igår var det över 20º.....

Min har ett tunt regntäcke på natten nu, är runt 5 grader då. På dagen är det upp mot 20, så då går han naken. De går fortfarande ute dygnet runt :)

Kanske lika intressant att skriva var i Sverige man bor? Jag bor i Skåne och som jag skrev innan är det inte tal om några täcken än mer än insektstäcken på dagen. Säkert skillnad mot om man bor i Norrland liksom... Vi har haft 17º och sol idag, igår var det över 20º.....

Uppland. Frost inatt, runt 15 på dagen.

Bor i Dalarna, vi har fint väder på dagarna, runt 15-18 grader. Nätterna är det runt 5 som lägst men våra hästar har klarat sig utan täcken. Går på bete. Halvblod i tävlingskondition samt nån unghäst. Alla har fin päls och klippning är inte aktuellt än på några veckor heller. De stallas in när vädret blir ruskigt och får täcke efter behov på dagtid, de flesta klipps.

Här (Västernorrland) har vi haft fantastiskt höstväder länge nu! Ca 12-15 grader på dagen men sol och moln, 5 grader och ner mot nollan vissa nätter. Hästarna är ute ca 6-21, tävlingshästen är oklippt och går naken ute och ett nättäcke BoT inne, tjockisen har eksemtäcke ute och naken inne. Inget bete kvar att tala om, mest långt utblommat gräs, så tävlingshästen får extra hö ute. Ser att det snart är dags för varmare täcke på natten och ett tunnare fodrat täcke ute på tävlingshästen. När det fryser på kommer tjockisen gå naken dygnet runt.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 964
Senast: Unafraid
·
Foder & Strö Såhär års överöses man av artiklar, reklam från fodertillverkare mm på temat att ta in hästarna från betet och "stalla in". För mig är...
2
Svar
34
· Visningar
4 291
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 738
Senast: Calmiche
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
4 464
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka