Hur man pusslar ihop hästar, familj, hästar, egentid osv...

Agony

Trådstartare
Jag hade visst för gammalt barn och inte hade jag nåt heltidsjobb så jag passade inte in i den andra tråden...

Så i den här tråden tänkte jag att vi kunde prata om hur man får ihop allt med barn, jobb, familj, hästar. Utan att få pekpinnar för hur man väljer att leva sitt eget liv :)

Det spelar ingen roll om man har små eller stora barn, om man jobbar 2 % eller 150 %...

:D

Sv: Hur man pusslar ihop hästar, familj, hästar, egentid osv...

Hur gör ni andra, tar ni med barnen till stallet?

Jag har ganska ofta med mig min lilltjej, hon gillar att påta på där och leka med stallkatterna. Jag är själv uppväxt med ridskola hemma och gillade väldigt mycket att kunna få vara ute hela tiden och allt som fanns att göra på en gård. Så jag har aldrig funderat på att det inte skulle gå att ha med sig barn till stallet. Men nu såg jag i den andra tråden om mindre barn att någon (minns inte vem) tyckte att det inte var ett bra sätt att umgås med sina barn så...
Jag tycker det är mysigt, vi gör saker tillsammans och fikar. Vi surrar om allt möjligt och mitt barn får leka ganska fritt... Plus att hon får lära sig hur man beter sig runt djur, det tycker jag är en jättestor fördel.

Nu har inte jag slutat vara föräldraledig än, har 4 veckor kvar sen är det kört för mig igen och pappans tur att vara hemma en stund :p

Nu när jag går hemma så tar jag med mig dottern (11 månader) ut i vagnen när jag fixar stallet. Har bara mina två egna hästar i stallet så det tar ingen tid alls att mocka och fixa höpåsar. Har stallet hemma på gården så det är lättvindigt, tar ingen tid i resor mm.

Har sänkt min ambitionsnivå med ridningen medan jag är småbarnsförälder och är jättenöjd om jag får rida 3 eller 4 dagar i veckan och kanske markarbete en dag och tror det är sunt för att slippa ha dåligt samvete och känna sig stressad. Hästen verkar supernöjd med detta också och utvecklas som jag vill. Rider gör jag när sambon kommer hem.

Ska bli intressant och se hur det blir när jag jobbar sen och sen när dottern börjar dagis till hösten och vi båda jobbar :)

Hur gör ni andra, tar ni med barnen till stallet?

Jag har ganska ofta med mig min lilltjej, hon gillar att påta på där och leka med stallkatterna. Jag är själv uppväxt med ridskola hemma och gillade väldigt mycket att kunna få vara ute hela tiden och allt som fanns att göra på en gård. Så jag har aldrig funderat på att det inte skulle gå att ha med sig barn till stallet. Men nu såg jag i den andra tråden om mindre barn att någon (minns inte vem) tyckte att det inte var ett bra sätt att umgås med sina barn så...
Jag tycker det är mysigt, vi gör saker tillsammans och fikar. Vi surrar om allt möjligt och mitt barn får leka ganska fritt... Plus att hon får lära sig hur man beter sig runt djur, det tycker jag är en jättestor fördel.

Håller med dig! Min dotter är inte gammal men hon älskar redan djuren och vill vara nära dom så jag tror hon kommer älska att hjälpa mig i stallet när hon blir lite större :)

Jag tycker det går i vågor... Det var svårast att hinna med ridningen när hon var riktigt liten, men då var det inga större problem att passa på att mocka när hon ändå skulle sova i vagnen. Sen var det jätteenkelt när jag pluggade, då var jag i stallet när hon var på dagis och så pluggade jag när hon sov och när hon var borta hos sin pappa.
Nu när jag jobbar så är det enklare den här perioden än mitt i vintern när det är snorkallt och mörkt.
Men det är helt klart mycket lättare nu när hon är så stor så hon själv vill följa med och tycker det är kul.

Jag har en son på snart två som längtar efter de dagar han får följa med till stallet. Vi pysslar tillsammans eller var för sig. Han hittar alltid nåt att undersöka eller hjälpa mig med ditt och datt. Sen fikar han ofta där, det är extra mysigt.

Han är inte med när jag rider. Ibland släpper vi hästen på ridbanan.

Jag har en son på snart två som längtar efter de dagar han får följa med till stallet. Vi pysslar tillsammans eller var för sig. Han hittar alltid nåt att undersöka eller hjälpa mig med ditt och datt. Sen fikar han ofta där, det är extra mysigt.

Han är inte med när jag rider. Ibland släpper vi hästen på ridbanan.

Igår satt vi i solen och pillade med blommor som dottern plockat, sen gick hon iväg och pysslade med nåt bakom stallet. Hon babblade på om både det ena och det andra så jag antar att fantasin var i full gång där :p

Jag har en dotter på drygt ett år och en till på gång och jobbar heltid. Hästen står i ett stall på fem minuters cykelavstånd. Jag har medryttare två dagar per vecka och, det som löser alla eventuella ridproblem, en man vars stora hobby är att sitta och glo på allsköns sport på tv om kvällarna. Jag brukar mestadels vara i stallet om kvällarna när vår dotter har gått och lagt sig. Mannen spelar i och för sig golf också men dels är det bara säsong halva året och dels väljer han att spela på medryttarens dagar.

Jag tänker att jag tar en period i taget och löser de eventuella problem som måste lösas vartefter. Jag är ganska ointresserad av domedagsprofetior om hur framtiden med barn och häst skulle kunna arta sig, särskilt som jag har sett många som löser det galant. Men i mitt fall skulle jag ändå vilja prisa mannens stora passion för tv-sport :)

Jag har en dotter på drygt ett år och en till på gång och jobbar heltid. Hästen står i ett stall på fem minuters cykelavstånd. Jag har medryttare två dagar per vecka och, det som löser alla eventuella ridproblem, en man vars stora hobby är att sitta och glo på allsköns sport på tv om kvällarna. Jag brukar mestadels vara i stallet om kvällarna när vår dotter har gått och lagt sig. Mannen spelar i och för sig golf också men dels är det bara säsong halva året och dels väljer han att spela på medryttarens dagar.

Jag tänker att jag tar en period i taget och löser de eventuella problem som måste lösas vartefter. Jag är ganska ointresserad av domedagsprofetior om hur framtiden med barn och häst skulle kunna arta sig, särskilt som jag har sett många som löser det galant. Men i mitt fall skulle jag ändå vilja prisa mannens stora passion för tv-sport :)

Ja strunta i dom, vill man så går det att lösa och det är väl inte värre än att hästarna vilar i perioder. :)

Jag tar med min tvååriga kille ut till hästarna. Ibland hinner man mocka och ibland inte. Han brukar sysselsätta sig med att hälla upp kraftfoder i spannar och sin skottkärra. Sen ger vi hästarna lite hö ute och då borstar han eller busar runt i hagen. Värt att nämna är att jag har två otroligt snälla ponnyer.
Vad som blir gjort sker på hans premisser, men han älskar precis som jag och hans far att vara ute och fixa och dona.

Eftersom jag har så varierande arbetstider så tycker jag ändå att jag har väldigt mycket tid ihop med min son, trots att jag försöker rida 5-6 dagar i veckan. Har en del barnpassning av svärmor, men det fullkomligt älskar ju både sonen och farmor så jag kan inte se något fel i det. Det ger mig möjlighet att tävla och träna. Sambon jobbar heltid och driver paintballuthyrning på våren/sommaren/hösten men vår son är nog den som är minst lidande.

Precis! Är inte heller främmande för att öka medryttarens antal dagar under perioder. Det är bra med en medryttare som är flexibel (och bor ett stenkast från stallet) och tar fler dagar om det behövs, eftersom jag helst inte vill blanda in en till medryttare. En annan sak som är guld värt är att ha någon på stallet som kan hoppa in om det krisar. Jag har en sådan person och självfallet vet hon att hon kan ringa till mig också om hon blir sjuk eller liknande.

kl

Jag har två döttrar (4 år och 2,5 år) och en till på väg. Jag jobbar i dagsläget 75% och barnen är hemma på heltid omväxlande med mig och min man, ibland till och med båda två samtidigt eftersom min man har ett så himlans bra schema (jobbar som brandman).

Jag har en islandshäst som jag har inackorderad i ett stall ca tio min bilresa hemifrån. Vi ansvarar för utsläpp på helgerna på ett rullande schema för alla inackorderade, och det brukar bli ett utsläpp var 5:e helgdag. Insläpp, mockning och iordningställande av mat ansvarar varje hästägare för.
Jag rider ca 4-5 gånger per vecka. De dgar jag och maken är hemma samtidigt händer det att jag åker upp på dagen och rider. Om jag har jobbat åker jag upp efter att barnen har lagt sig (vill inte förlora tid med barnen) och de gånger jag har utsläpp rider jag samtidigt. Vissa veckor är tuffare än andra, speciellt när det är mycket på jobbet (jobbar som lärare). Vissa kvällar sitter jag uppe alldeles för länge med skolarbete om jag har varit i stallet på kvällstid. De dagar jag inte rider men ändå åker upp får barnen följa med upp och hjälpa till. Det tycker de är jätteroligt, och de vill gärna rida en liten sväng. Jag har dessutom världens bästa stallkompisar som gärna mockar någon dag då och då åt mig så jag slipper åka upp när hästen ska vila (brukar alltid väga upp mat för två dagar om det skulle behövas).

När jag var föräldraledig tyckte jag att det var lätt som en plätt att ha häst och barn. De var med rätt ofta i stallet, yngsta sov mycket i vagnen så jag kunde rida eller jag och äldsta dottern kunde rida. Dessutom kunde jag ofta lämna barnen hemma med deras pappa eftersom han är hemma såpass mycket dagtid.

Jag tycker att det är jobbigare att pussla när man jobbar, men det fungerar ändå ganska bra. Jag prioriterar alltid barnen och familjen främst, men jag tycker ändå att jag hinner med hästen tillfredställande mycket. Jag rider inga långa pass, så det tar mig ca 1,5-2 timmar varje gång jag är i stallet (resa+ tid i stallet), vilket är fullt överkomligt. Jag känner mig inte stressad i stallet, däremot har jag blivit mycket mer effektiv´och går inte runt och strosar "i onödan".

Visst är det så att vissa perioder är kämpigare än andra. Nu på våren när det är ljust länge och varmt ute så är det ju inga problem alls.. eller var inte förrän jag kom på den briljanta planen att köpa en unghäst =) Men det löser vi dag för dag... Det tar ju inte så mycket tid, men jag kan inte vara själv med unghästen och barnet... Då är det lättare där stora hästen står, för hon vet jag lite mer vart jag har och att hon inte helt plötsligt kommer på att hon kanske måste försöka kliva rakt över mig:D Dessutom står hon uppstallad på en ridskola, så den platsen är lite mer gjord för att barn ska kunna hantera hästarna på ett bra sätt. tex kan dottern vara i fikarummet med en film, medan jag hämtar in hästen. Sen kan hästen stå i spolspiltan så är det ingen fara när dottern är i stallet osv... Där unghästen är så har vi än så länge bara en stor hage och all skötsel sker ute. Men efter midsommar har jag dom hemma på vår gård och då är det lätt som en plätt att ha häst :)

Hur orkar du åka ut till hästen efter att barnen somnat?

Jag vill åka ut efter dom somnat men då blir det inte förns 20.30 och då är jag mer död än levande dagen efter om jag kommer hem så sent.
Åker oftast ut runt kl 19.
Men har en otroligt stressig period nu, 2 hästar (en är till salu) och tiden är knapp. Rider den ena 1-2dagar i veckan och longerar/tömkör/löslongerar 2, den andra rids 3 dagar och markarbetas en.

Barn och häst är en tuff kombination tidsmässigt och värre lär det väl bli när barnen blir större och får egna intressen.

Det är lättare nu när det är ljust helt klart :) och visst är jag trött ibland, men det brukar gå över när jag väl kommer iväg och då är det skönt efteråt.

Jag är glad att jag bara har en häst. Det tar ändå inte så värst lång tid, men så rider jag ju inga långa pass. Jag gör ofta iordning åt fler hästar, men det går oxå rätt fort. Det trixigaste är ju liksom att få ihop tiden till när man ska åka, och det är betydligt jobbigare när man jobbar tycker jag. För jag vill inte förlora mer barntid än den när jag är på jobbet, och då får jag ju lägga stallet på kvällstid. Och rättning och planering som inte hunnits med under arbetsdagen... Så, ja de vakna timmarna på dygnet blir rätt många och ibland är jag aptrött! Tur att jag snart blir ledig igen ;)

Mina barn sover oftast strax innan åtta så det blir ändå inte allt för sent som jag åker. Ibland åker jag när yngsta har somnat (hon somnar fort och oftast redan vid 19) och låter Micke ta nattningen med My själv, men det beror lite på hur många timmar vi haft ihop under dagen.

Hur mycket sömn får du på nätterna då?

Jag tycker det är svårt nog att få ihop sömnen med två barn och jobb, utan häst, ska erkännas. Som idag, stora barnet somnade 21:30, lilla vaknade 23, 02, 04, 05, stora vaknade 4:30, och sen vaknade lilla för dagen kvart i sex på morgonen. Om jag tänker mig att man dessutom skulle försöka rida under den tid som båda barnen sover känns det helt övermäktigt.

Ni som har småbarn, vaknar de aldrig på nätterna?

Det beror väl lite på vad man själv har för sovvanor. Jag sover sällan före midnatt och då är det ju inga problem att göra stallet efter att barnen somnat (kring kl. 20).
Våra stora vaknar ytterst sällan nattetid, vår lille kan vakna till (speciellt om han har feber) men sällan mer än någon gång under en normal natt. Blir det en sjukperiod så kan ju en av föräldrarna lägga sig någon annan stans och så turas man om att ta nätterna (lite svårare om man är ensamstående förstås...).

Det beror väl snarare på hur lite sömn man klarar sig på? Jag går gärna och lägger mig klockan tolv, problemet är att för mina behov får jag alldeles för lite sömn om jag går och lägger mig tolv, stiger upp halv sex, och blir väckt tre gånger däremellan.

Jag är annars en kvällsmänniska, och innan jag fick barn red jag i flera år sent på kvällen, och var hemma från stallet halv ett på natten (klar i stallet halv elva, men sen hade jag ett par timmars restid pga dåliga kommunikationer så dags på dygnet). Det gick jättebra, för då kunde jag sova till åtta dagen därpå - men det är ju svårt när man har barn.

När man får barn har de ju en tendens att radikalt påverka ens sovvanor, om man säger så. Det här med att stiga upp och amma/natta barn varannan timme om nätterna är ju inte precis en vana jag hade innan jag fick barn, utan det är ju en vana som är en konsekvens av att ha småbarn.

Jag tycker det handlar mindre om självvalda sovvanor än om sovmöjligheter, när man har småbarn. Jag är ganska säker på att alla småbarnsföräldrar jättegärna skulle ha för vana att sova ostört hela nätterna, om de kunde. Men ofta har ju barnen andra idéer.

Senast ändrad:

Delvis knapp

Det här med sömn, jag har ju inget litet barn längre... men hon sover fortfarande dåligt i långa perioder. Från typ oktober fram till nu har hon trassel med sömnen. Vi är ju under utredning för en konstig sjukdom hon har, om det nu ens är en sjukdom. Vi har inte fått så många svar ännu. Och så har hon ju kromosomavvikelsen i grunden. Så under dessa perioder så somnar hon antingen väldigt lätt (runt 8) och sover sedan fram till 12 snåret, vaknar och är vaken mellan 1-4 timmar. Somnar om och sover sedan ganska lätt, småvaknar och tjorvar omkring. Och sen har hon dagar då hon inte kan komma till ro, då kan hon ligga vaken i typ 3 timmar innan hon väl somnar och sedan vakna flera gånger under natten. Dom perioderna var lätta att hantera när jag pluggade, jag läste på distans och kunde plugga när det passade mig. Nu när jag jobbar så funkar det mindre bra. Så då drar jag ner på ridningen dessa perioder. Inte så att hästen inte går alls, men jag rider inte lika som jag gör nu och vissa veckor rider jag inte alls, utan då rider mamma eller medryttaren.

Jo, jag hade nog också varit trött om jag varit tvungen att stiga upp 05.30. Men det har faktiskt aldrig hänt under de 8 år jag varit förälder. Jag stiger upp mellan 7.20-7.30 på vardagarna och på helgerna brukar barnen vakna någon gång efter 8. Där kan lilleman titta på barntv tillsammans med sina systrar så även den av föräldrarna som inte har sovmorgon kan få sova till kl. 9 om allt är lugnt.
Under amningstiden blir man ju väckt ofta men där fungerade liggamning bra och jag kunde sova sedan tillsammans med barnen under dagen så det botade ju väldigt mkt sömnbrist.

Liknande trådar

Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
582
Senast: Myzan87
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 172
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 243
Senast: Elendil
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 024
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar