Sv: Hur löser ni lastproblem?
Hej!
Jag kan beskriva hur jag gör när jag lasttränar min egen häst som är 7 år, hon har gått i en hage o strosat o gjort som hon själv velat tills hon var 6 år. Då köpte jag henne.
I alla fall, jag fick rida henne hem till mig eftersom hon var omöjlig att få in i transporten, slet sig, sparkade, sprang iväg m.m.
Det tog 4 timmar att rida hem henne, jag hade sällskap av en tjej på en häst som inte är rädd för något, eftersom att jag inte visste hur min egen häst var. Varför köper jag en häst som jag knappt sett? Jo, för jag var så kär i denna, dumma häst som skulle till slakt.
I alla fall, vi (jag o min kompis) började med ledarskapsövningar, vi arbetade med hästen, som heter Ronja, som om det vore en unghäst som skulle ridas in. Efter några gånger i rundkorallen började Ronja få upp intresset för mig, och för att göra en lång historia kort så tog det inte lång tid innan jag kunde rida henne helt "normalt". Utan att hon bråkade.
Sen tyckte ju alla att jag måste lära hästen att bli lastad. Men jag kände som så, att jag vill inte försöka lasta en häst som knappt har något självförtroende, jag känner inte hästen, jag kan knappt något om nh. Så jag har arbetat ett helt år med nh på henne, ridit, varit gravid m.m.
Så nu i somras tog vi fram transporten o provade. Hon gick upp på rampen med frambenen första gången. Andra dagen gick hon in i transporten men bakbenen var på lemmen. Tredje dagen gick hon in helt och stog still när en jättetraktor körde förbi 10 m ifrån. Hon brydde sig inte. Jag blev så stolt.(Hon är rädd för stora maskiner som låter men det håller jag på att träna henne på nu.) Sen sprang min kompis omkring o slog lite i väggarna, fällde upp lemmen m.m. Sen fick hon gå ut.
Att tillägga: ingen människa stog bakom o tryckte på hästen utan hon gick in av fri vilja, och lite havre till hjälp eftersom att hon är ett matvrak tänkte jag att det kunde underlätta. =)
Nu har jag fått barn igen så det har varit ett litet avbrott i lastningen men det ska jag snart ta upp. Då tänkte jag låta henne gå in i transporten o stå där en stund. Sen en annan dag stänga lemmen o låta henne stå en stund, kanske slå lite i väggarna, starta bilen. Sen får hon gå ut.
Sen när hon klarat det... då ska jag åka en liten sväng, kanske bara 100 m och se hur hon reagerar. Går det bra kan man åka en liten sväng till. Men jag förstår inte varför alla ska göra allt på samma dag?
Skynda långsamt heter det väl??
Med en annan häst som jag inte känner skulle jag göra likadant, kanske ta det i ännu mindre etapper eftersom man inte vet hur den reagerar....
Jag har hållt på med nh i 1½ år nu så jag är ingen expert, det erkänner jag... men så här tänker jag göra i alla fall.
Vad tycker du om det??
Hälsn. Harlekin