Hur löser ni lastproblem?

tycker att man bör stanna och ta paus om man åker långt.
Dels behöver man ju själv sträcka på sig och så efter ett tag och det lär ju även hästen behöva. Kan ju va skönt för hästen och få lite frisk luft och så också. Och man lär väl ändå kolla så att den har mat och vatten

Tänker tillbaka på din kommentar om att hästen med tarmvred bara skall in.
Har vid ett tillfälle lastat en sjuk häst på 2 sekunder.
Denna häst åker inte transport i vanliga fall, lider av enorm klaustrofobi. Men på något sätt begrep hästen det viktiga i att den skulle in och åka en sväng.
Så visst kan vi spegla det viktiga i det mentala i hästen.
Och i det läget ifrågasätter de inte!
Även om VI skulle lastränas lite oftare! :D

Brett kontra smalt

Vill bara göra ett litet obetydligt (?) inlägg om mina två hästar där jag med den äldsta alltid åkt smalt. Hon avskyr transporten, går visserligen snällt in, men åker helt kasst: hoppar och trampar om hela tiden. Vansinnigt obehaglig att köra.
Den yngre hästen fick åka brett redan från början. Hon står blickstilla. Det känns inte att man har nåt i transporten! Nuförtiden är jag övertygad om att det mest naturliga för hästen är att få stå brett med benen för att bäst hålla balansen!

Tror också att det mesta ligger hos lastaren.

Så att min donna endast går in i ljusa, fina transporter är alltså något hos mig som styr? :angel:
(ju finare desto lättare)

Sv: Hur löser ni lastproblem?

Har en liten fråga och passar på att ställa den i en redan befintlig lastningstråd (om än gammal...).

Min kompis har en polsk import som är svårlastad. Stoet har åkt transport en gång i hela sitt liv - det var när uppfödaren i Polen körde upp henne till Norrland i en lastbil. Det var för drygt ett år sedan... :eek:

De har tagit det väldigt långsamt med henne, låtit henne stå och äta i transporten och aldrig tvingat henne. Hon lider nog av en släng klaustrofobi och de har inte kommit längre än att lyckas stänga luckan bakom henne någon enstaka gång.

De senaste veckorna har hon blivit lugnare och avslappnad vid lastning, de har en ny transport som är stor och ljus jämfört med den gamla. Men fortfarande kan hon efter att ha gått in våldsamt kasta sig ut, enligt mig ser hon ut att göra det på pin kiv men med tanke på hennes tidigare panikanfall så verkar det konstigt. Det är ingen liten häst vi talar om heller, hon är ett normalstort halvblod och en sådan vill man inte ha över sig...

Vad har ni för tips att ge som jag kan råda dem till?

Sammet - jag vill gärna höra din åsikt! Har givit dem rådet att ta hjälp av någon som är duktig med natural horsemanship hantering och de var positiva till det men vart hittar man sådana? Du är väl den närmaste?

Jag gör en mängd saker för att förbereda för transporten. Först vinner jag grunderna i 7 Games och lägger mycket vikt vid att skicka hästen under, över, genom och emellan saker. Jag använder det som finns tillhands ex: backa genom stallportarna, gå emellan träd, hoppar lite hinder, skickar hästen mellan mig och en vägg, eller transporten.

När jag väl börjar med transporten skickar jag hästen mellan mig och transporten (som är stängd till att börja med) och när hästen går lugnt mellan mig och transporten så att den precis kommer emellan - då fäller jag ner rampen, backar av ca 10-15 meter och skickar hästen mellan mig och rampen tills den går över rampen lungt och sansat. När det är grönt ställer jag mig på rampen eller bredvid transporten och skickar in hästen i transporten. Jag brukar ta det i etapper och backa av hästen när den gått upp en bit på rampen och sedan ta det i några omgångar tills hästen går in.

Hittils har det fungerat på alla hästar jag provat på, både "svårlastade" och SVÅRLASTADE. En del hästar är dock överreklamerat klassade som "svårlastade" har jag lagt märke till. De flesta hästar behöver helt enkelt bara få lite tid att bearbeta sin transport. Att 5 personer fått "lyfta" in hästen i transporten tidigare med "traditionella tekniker" behöver inte betyda att hästen egentligen är svårlastad har jag märkt...

Hästar som tycker att transporter är mycket otäcka ger jag helt enkelt mycket tid att bearbeta den. Har man gjort ett bra grundarbete (ex. 7 Games) så brukar inte transporten vara något större besvär ens för de riktigt svårlastade. Tilliten och ledarskapet är två viktiga ingredienser...

Sv: Re: Hur löser ni lastproblem?

Hur menar du att andra hindrar sin häst från att kissa? Och hur gör du för att den ska göra det innan lastning?

När jag lastar använder jag mig av samma metod som Sammet. Jag tycker den är snällast för hästen eftersom man inte tvinga den. När hästen kan stå lugnt vid transporten vänjer jag den för transportens ljud.
Jag hoppar & dansar lite lugnt på rampen, minskar ljudet om hästen blir rädd, ökar om den inte bryr sig och sluter sen när den står lungt. Efter det leder jag upp hästen så att den står med fram benen på rampen och förtsätter på samma vis.
Är det nån som gör likadant?

Nafayette skrev:
Jag är övertygad att det är just lastträning som skapar problemen.

Vi har då aldrig hållit på med sådant och har heller aldrig några problem.

Tror att det är hästägarna som har svaga nerver/pondus i det fallet

AM

Är böjd att hålla med dig ;) Har aldrig hållit på med lastträning varken på mina egna uppfödningar eller vuxna djur jag jobbat med. Förra hästen frös gärna fast och stängde av (tidigare duktigt misshandlad i lastningssammanhang). Mitt jobb blev att få honom "närvarande" och det gjordes i markjobbet långt från hästtransporten och när jag sen bad honom gå in så gjorde han det.
Nu har jag en dam som avskyr hästtransporten. Ägaren har kört med diverse "repviftarteknik" och blivit hysteriskt arg när hästen kastar sig bort från eländet (jag är fodervärd). Återigen har jag jobbat med markjobbet i första hand så att hon förstår att jag är trygg och säker på vad som sker. Hon följer mig in i transporten idag men avskyr fortfarande att åka. Vid undersökningar visade det sig att hon har stora kroppsliga besvär som påverkar balansen. Hon ska nu utredas och sen åker hon tillbaka till sin ägare. Jag har inte tränat det minsta med själva lastningen utan när jag ska iväg tar jag god tid på mig och lastar under lugna och trygga former. Skulle det dra ut på tiden så jaha, ingen katastrof enligt mig och behåller lugnet. Första gången jag lastade nuvarande damen tog det 1 timma och jag var ensam, nu tar det 2-5 minuter och jag är fortfarande ensam. Folk måste lära sig att hålla sig lugna och planera inför ev. transport.

jag skickar in alla hästar jag lastar. Men om hästen är rädd och väldigt klastrofobisk delar jag upp det. kan hästen gå mellan väggen och en tunna, eller mellan två tunnor som står tätt utan atts pringa igenom? om den inte kan d kan man börja ta itu med det först. sen om man har en gungbräda kan man leka med den, för ju bättre hästen går över gungbbrädan desto bättre klarar den av rampen osv.. sen stänger jag ALDRIG rampen första gången hästen litar på mig och går in helt..

håller inte riktigt med dig, en del hästar behöver tid. Hästar är av naturen vana att se långt, deras pupill är till och med utformad så dom ska se långt och så mycket som möjligt åt alla håll. Dom är klastrofobiska av naturen. Så man kan vara hur lugn som helst, men lugnet gör inte så alla hästar går in. Man måste visa dom och övertala dom att d inte är så farligt. Skulle en vildhäst frivilligt gå in i en grotta? njae.. Nu är ju inte tamhästar vildhästar men det ligger i deras natur, vissa är känsligare än andra. och självklart om man använder dusch och har hästen i spilta och den redan är van att stå trångt kan d ju gå lättare..

Har en sån häst.

En 8 årig valack, kallblodstravare, går in och kastar sig ut.
Enormt klaustrofobisk och har dåliga minnen från tidigare lastningar.
Blivit slagen, gått omkull m.m.
Har gjort så att jag nästan uteslutande jobabt honom från marken.
För att få upp förtroendet oss emellan. Sen gick vi fram och tittade och nosade på en stängd transport. Och sen så fick han gå mellan träd där det var lite smalt och så mellan mig och träd, väggar och annat. Och så minskat avståndet mer och mer. Sen var det dags för att undersöka ett öppet släp. Och han gick in då utan problem. Men så fort det tar emot i grimman eller han hör/ser nåt bakom så kastar han sig. Men idag så gick han genom ett smalt utrymme, högst en meter brett, både själv och bakom mig. Stanande där det var som smalast en stund också. Kunde både backa honom, stanna och gå fram. Dock inte när han gick igenom själv men det kommer det med

Hej!

Jag kan beskriva hur jag gör när jag lasttränar min egen häst som är 7 år, hon har gått i en hage o strosat o gjort som hon själv velat tills hon var 6 år. Då köpte jag henne.
I alla fall, jag fick rida henne hem till mig eftersom hon var omöjlig att få in i transporten, slet sig, sparkade, sprang iväg m.m.
Det tog 4 timmar att rida hem henne, jag hade sällskap av en tjej på en häst som inte är rädd för något, eftersom att jag inte visste hur min egen häst var. Varför köper jag en häst som jag knappt sett? Jo, för jag var så kär i denna, dumma häst som skulle till slakt.

I alla fall, vi (jag o min kompis) började med ledarskapsövningar, vi arbetade med hästen, som heter Ronja, som om det vore en unghäst som skulle ridas in. Efter några gånger i rundkorallen började Ronja få upp intresset för mig, och för att göra en lång historia kort så tog det inte lång tid innan jag kunde rida henne helt "normalt". Utan att hon bråkade.

Sen tyckte ju alla att jag måste lära hästen att bli lastad. Men jag kände som så, att jag vill inte försöka lasta en häst som knappt har något självförtroende, jag känner inte hästen, jag kan knappt något om nh. Så jag har arbetat ett helt år med nh på henne, ridit, varit gravid m.m.

Så nu i somras tog vi fram transporten o provade. Hon gick upp på rampen med frambenen första gången. Andra dagen gick hon in i transporten men bakbenen var på lemmen. Tredje dagen gick hon in helt och stog still när en jättetraktor körde förbi 10 m ifrån. Hon brydde sig inte. Jag blev så stolt.(Hon är rädd för stora maskiner som låter men det håller jag på att träna henne på nu.) Sen sprang min kompis omkring o slog lite i väggarna, fällde upp lemmen m.m. Sen fick hon gå ut.

Att tillägga: ingen människa stog bakom o tryckte på hästen utan hon gick in av fri vilja, och lite havre till hjälp eftersom att hon är ett matvrak tänkte jag att det kunde underlätta. =)

Nu har jag fått barn igen så det har varit ett litet avbrott i lastningen men det ska jag snart ta upp. Då tänkte jag låta henne gå in i transporten o stå där en stund. Sen en annan dag stänga lemmen o låta henne stå en stund, kanske slå lite i väggarna, starta bilen. Sen får hon gå ut.

Sen när hon klarat det... då ska jag åka en liten sväng, kanske bara 100 m och se hur hon reagerar. Går det bra kan man åka en liten sväng till. Men jag förstår inte varför alla ska göra allt på samma dag?

Skynda långsamt heter det väl??

Med en annan häst som jag inte känner skulle jag göra likadant, kanske ta det i ännu mindre etapper eftersom man inte vet hur den reagerar....

Jag har hållt på med nh i 1½ år nu så jag är ingen expert, det erkänner jag... men så här tänker jag göra i alla fall.

Vad tycker du om det??

Hälsn. Harlekin

martha!
Hej!
Du har skrivit om "räddningsdroppar" i ditt inlägg om svårlastade hästar...
Vad är det?

Mvh /Minternet

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: skiesabove
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 315
Senast: TinyWiny
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 061
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar