Hur löser ni lastproblem?

Jag är ju ingen NH:are direkt...men lastningövningarna facinerar mig ganska mycket :D

Om jag säger att jag i runda tal lastat kanske 5-600 olika hästar under årens lopp så har jag ALDRIG varit med om att dom inte skulle kunna bli lastade(Jo, en märr, arab...hon bara blåvägrade, men var inte ett dugg rädd...henne blev jag impad av :love:...hon SKULLE inte åka ifrån sitt hem o bli såld helt enkelt)

Jag var i somras faktiskt och hjälpte en bukofalare med hennes häst, hästen var i stort sett olastningsbar och jag fick höra om deras "bravader"(fbl)...senast gången tog det 5 timmar, och dom fick ge upp ändå.....

Ok...jag åkte dit och
1.-Gav henne räddningsdroppar
2.- Gick ut med hästen fram till finkan, där stod jag o ägaren o dividerade om allt utom lastningen, drog lite då o då i grimskaftet och totalt avdramtiserade ALLT som hade med lastning att göra...helt plötsligt så knallade hon bara på :D...denna hästen var INTE rädd, utan hade bara kommit på ett sätt att kunna ha makt över människan och intigritet som inte tillät "övergrepp" från hennes perspektiv....Vi överdrev INTE beröm, utan sa att hon var duktig och sen var det bra med det....detta tog ca 10-12 minuter....

När vi skulle hämta henne från hingstationen så tog det endast ca 7 minuter....

sista gåmgen hon skulle lastas så gick hon på DIREKT.....ägarinnan höll på att ramla baklänges.....denna hästen har varit "svårlastad" i hela sitt liv, vet inte hur gammal hon är men bra över 10 år iallafall...

Jag tror att måmga överdriver själva dramatiken i lastning...VISST...det finns hästar som är livrädda pga nån händelse...och då får man ju ta det i beräkning, men att lastträna en häst i flera måmander skall aldrig behövas enl mitt sätt att hantera lastning...

Jag okynneslastar aldrig en häst, jag lastar när vi skall nånstans och än idag har jag inte blivit överraskad av dom skulle blåvägra...

Jag tror att är man bara naturlig och inser att det inte är konstigare att gå in i en finka än att gå in i en dusch,smedja,box...whatever...så känner hästen sig trygg med dig så krånglar dom inte....

Kan inget om NH men är väldigt nyfiken.
Vad har du för bestraffning om hästen slänger sig / backar?

Jag har fått lära mig att om hästen backar eller helt enketl vägrar gå - gör det obehagligt genom att bakca hästen snabbt . Då har den bara att välja mellan att gå framåt eller gå bakåt (och bakåt är ju obehagligt för dem). Funkar så bra på min häst som är en sån som "växer fast" i marken. När han kom fick vi nästan lyfta in honom och nu går han snällt in både med och utan mig =).

Håller med dig. Jag rekommenderar hellre folk att köra längre med sina hästar just för att de ska hinna vänja sig. Hitta balansen ordentligt. Anledningen till att man lastar av och på efter att man endast kört en kort sträcka tror jag beror på att man vill göra det så stressfritt som möjligt.
Niklas

Dolores_88 : Jätteintressant med att fortsätta backa så att det blir som på kommando. Det kan jag definitivt ta till mig. Läste i någon tidning om någon som snurrade hästen på en liten volt en massa varv när den backade bort från transporten. Vad tror du om det? Uppfattar hästen det på samma sätt som om man backar snabbt?

Jag är övertygad att det är just lastträning som skapar problemen.

Vi har då aldrig hållit på med sådant och har heller aldrig några problem.

Tror att det är hästägarna som har svaga nerver/pondus i det fallet.

Extrocy hemma med sina 172 var, vad ägarna sa, ett skräckex att få in i släpet.
Inte någon gång har hon krånglat.
Ingen annan heller för den delen.

Hästar som dom du beskriver hittar man däremot utanför Strömsholms djursjukhus eller på någon klubbtävling.
ponnyn och stora som totalvägrar.
Ägare med diverse linor/hinkar och 8 medhjälpare.

En häst som vägrar tio meter från släpet har problem...med sin hästägare, inget annat.

För det verkar inte vara många som har kommit på att hästar har en backväxel.
Använd den på rätt sätt och i rätt riktning så fungerar det.

AM

Varför man backar snabbt är ju för att det blir obehagligt för hästen och då väljer den att gå framåt och man belönar dem med uppmuntrande ord.
Det funkar säkert - om man vet vad man gör!

Tycker du har lite fel inställning. Visst kan det vara så att i vissa fall så är det människan som skapar problemen. Men lastträning är ändå lösningen. Man är där man är med sin häst och måste lösa det på något sätt. Har hästen en dålig erfarenhet därför att man tog för givet att det inte skulle vara några problem så måste man lösa det.
Niklas

Jag tror att hästar aldrig slutar skratta åt sina ägare när dom vet att dom har makten :rofl: :rofl:
Har man en RÄDD häst så är det en annan sak, men de flesta "svårlastade" hästar jag sett är allt annat än rädda :crazy:
Avdramatisera lastningen så kommer det att gå som ett lavemang...hästar känner av oss och våra tankar och sinnesstämmning så dom kan göra vad dom vill med oss....och ett enkelt sätt av visa sin "makt" är att vägra göra saker dom inte "vill"....men gör lastningen till ett naturligt inslag i hanteringen, TÄNK inte på att just lasta, utan lasta bara....och framförallt skall man inte okýnneslasta och lägga stor vikt på att man fått in hästen i finkan...DÅ tycker hästen det är stort och funderar över vad den gjort som var så himla fantastiskt :confused:

Skillnaden är att dom som har problemhästar och lasttränar har talat om skillnaden för hästen om vad som är box, seminspilta eller hästfinka.

Sluta med det och bli lika förvånade när hästen vägrar gå i sin box.

Och hur kommer det sig att det är oftast ridhästar som behöver lasttränas???
Måste vara dåliga gener... :idea:

Näää, redan innan hästtransporten har kopplats på så har ägarna fått visioner om vägrande hästar.
Helt övertygad.

AM

Exakt...förväntningar.

Jag kan ju härröra till "våra" travare här i Sverige som står på stall och alltid är uppbundna vid selning och vård, nu när det blivit populärt att åka till Frankrike under vintermeetinget och tävla..i Frankrike finns nästan inga stall utan bara uteboxar och ingen stallgång..."Våra" hästar klarar helt plötsligt galant att stå lösa under selning...bara för att det förväntas av dom att dom skall göra det och det finns inget annat alternativ :idea:

Vårat psyke,våra tankar o förhandlingsätt sätter spår hos hästarna...förmodligen är det därför dessa NH guruer är så duktiga med de flesta hästar....dom tänker och agerar rätt....utan krusiduller och ett evigt analyserande :p

HUr vet du att hästare blir bredåkare genom att man kör korta sträkor i början och smalåkare om man kör långa? Är det någon regel som man ska utgå från eller är det något som du tycker..

-- Om jag hade en häst som vägrade gå i närheten av transporten skulle jag ställa in den i hagen och fodra hö på rampen. Så får hästen träna sig själv.

Visst är det säkert till stor del så. I de fallen är det svåraste att se det som en självklarhet att de ska gå in. Eller vad det än må vara. Man måste vara en sådan självklar ledare på något sätt, och allt man ber att hästen ska göra ska vara lika självklart för den. Står dock fast vid att det finns hästar som har större problem med lastning, pg.a människan som misslyckats med ovanstående och gått för fort fram.
Niklas

Jag tror att det mesta måste tränas. Hästar som aldrig varit i ett stall eller box är livrädda för det de första gångerna likväl som en transport är det om de aldrig stött på det tidigare. Det går emot deras instinkter att stänga in sig själva. Det må så vara att ägarna skapar "omöjliga" träningssituationer genom att föreställa sig vägrande hästar, men det är ändå för enkelt att säga att det enbart beror på det. Då är man väldigt trångsynt och oförstående.
Niklas

Står dock fast vid att det finns hästar som har större problem med lastning, pg.a människan som misslyckats med ovanstående och gått för fort fram

Fast det var ju det jag menade....inte tränar vi boxvistelse med hästarna??? Det tar man för givet....samma sak vore det med lastning om folk inte hussade upp det så¨mycket...människan är istort sett alltid skyldig.

Om ni stöter på en riktigt svårlastad häst, men hur stort baggage som helst. Hur lägger ni upp en träningsplan för denna häst? Hur går ni till väga för att lösa problemet, vilken/vilka metoder använder ni?

Svår fråga. Det beror på.

Har hästen tarmvred och ska till djursjukhuset skulle jag kunna tänka mig allt ifrån lyftkran till bandtraktor. Har jag lite längre tid på mig blir läget annorlunda.... personligen upplever jag att mat är ett starkt medel. Hästar som serveras kvällsmat direkt de kommer in i boxen har ofta rysligt bråttom dit.. Varför inte servera kvällens kraftfodermål i transporten kväll efter kväll!

Annars är jag benägen att skriva under på icke-NHaren martha och någon mer som skrev att 9 gånger av 10 är det ägaren som har lastproblem (undantag finns alltid). Jag är själv en av dom.... Jag ägnar mig alltså av idiotin (?) att lastträna (mig själv inte minst)

Jag lyckas t.o.m. få den mest härdare häst att tveka förmodligen med anledning av att jag själv tycker det är jobbigt att tillbringa tid i trafiken och att köra med häst där är etter värre? Tänk på allt som kan hända? Med och utan transport? Jag är inte ett dugg förvånad över att det blir lite tveksamt från hästens sida när JAG är tveksam över om det är så smart att gå in i den där lådan...

Stoet som jag lyckas få att tveka är det dock lugna puckar med, hon har genomskådat min tveksamhet och gillar egentligen att åka transport.

Koko är värre.....Dock har jag klarat av det mest märkliga situationer på vägarna där det värsta var att tappa hjulet på väg till djursjukan i Karlstad (inte punka. OH NEJ! hela hjulet trillade av :crazy:) vi överlevde även denna fadäs trots hård trafik, långtradare och ett tjorvigt hönät (varning för hönät!). Kan det bli så mycket värre? Jag är nog tuffare än som jag tror....

Kokopelli-hästen är(var?) en bröttlig sak i största allmänhet och lastningen inget undantag. Han har inte cellskräck av naturen, en gång sprang han på eget bevåg in i vårt mörka garage och ställde sig längst in bakom en TL1000 (sambons svindyra motorcykel). :( Då var hjärtinfarkten bara sekunder bort.

Lastningen brukade ta varierad tid från 5 minuter i bästa fall till sisådär en timme när han var på det humöret. Han hör inte till den nerviga sorten utan har ett stabilt grundpsyke och en järnvilja. En riktig tuffing! En dag tröttnade jag och tänkte det vara väl då själva fan! Kruxet är att jag är ofta ensam och måste därför kunna lasta HELT själv om jag ska ta mig nånstans överhuvudtaget. Jag ska nu tala om hur man INTE ska göra och hur man KAN göra!

Jag pallar upp transporten efter konsten alla regler. Jag slår alltså longerlinan ett halvslag runt bommen därinne (har sett Rick Lemay i hästfynd) ställer mig vid sidan av och säger fram (det fattar han, han är inte dum) och håller i. Detta innebär att när han går framåt känns livet fint men när han drar bakåt tar det emot och blir obekvämt..... trodde jag. Kokopelli tyckte inte om det där tricket utan reser sig och kastar sig bakåt varpå och jag kommer på: -Hoppsan, shit, bromsen :crazy: :eek:. Transporten lossnar av sina fästen och uppallninar kommer formligen brakande över stallplanen. Hejsan tjena :crazy:
- Nu är det kört tänkte jag :cry: jag har förstört hästen för all framtid, han kommer aldrig att gå in i en transport igen :cry:. Så här ska man alltså INTE göra!

Vis av tappade hjul och annat ståhej tappar jag dock inte fattningen helt (jag blir m a o INTE hysterisk) utan ställer den för stunden ganska nöjda Kokopelli på gården, drar tillbaka transporten, pallar upp den igen och börjar om. Det tycker jag är stentufft i det läget!

Gör om samma procedur, säger fram och håller i, Kokopelli reser sig, jag håller emot, bromsen är i, nu är det färdiglekt, direkt han visar att han är beredd att beträda rampen överöser jag med beröm (vi har nån egen variant av klickerträning) han upptäcker att den enda vägen trevliga vägen är öppen är framåt in i transporten och vips står han därinne. vi upprepar detta några dagar på rad.

Efter den dagen har det varit ganska lugnt.

I vintras sålde jag min gamla skrutttransport och jag har nu inhandlat en Kylinge 2002. Rena lyxkärran :banana:!
Eftersom Koko fortfarande är broddad vill jag inte lastträna (man är rädd om nya grejer) men idag (just idag denna trevliga lördag) tänkte jag att han kunde få kolla lite på den nya kärran iallafall. Jag fäller alltså ned rampen, tar bort bommen och visar hästen att där KAN man gå in om man vill. Min ambition var inte att han skulle in precis även om jag lämnade möjligheten öppen. Det tog två minuter.. Han gick in på egen hand, helt odramatiskt och jag stod utanför vid sidan och höll i ändan på grimskaftet. Det var som en instruktionsvideo i NH! :D
När jag började slamra med bommen gick han i o f s ut igen fast då sa jag att nej gå in du och då gjorde han det... och jag är fortfarande lite tagen. Han har ju aldrig sett den förut?
Fan va lätt det gick?! :confused:

Det bevisar att det är i mitt fall nog är mer Jag som har lastproblem och inte hästen.

Frid från en mycket nöjd Kokopelli Mana

Klart vi gör. Vi tränar det sen födseln. De flesta föl föds inne i en box och dör säkerligen i den också.
Niklas

har en häst som e rena ängeln och lasta och en som (vad fd äg sagt, har inte lastat honom själv än)rusar in och kastar sig ut. men vet ej om han gör så nu. Kan tilläggas att hon tycker det e läskigt och lasta och att H är jättestooor.
Så det har nog mycket med det och göra också.

har inget släp att lastträna med så jag brukar träna på att gå genom tränga utrymmen i stälelt till och börja med. tex mellan mig och en vägg m.m.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 675
Senast: AbCdE
·
Träning Det här med frivillighet i träning är ett intressant ämne om än knivigt! :D Till viss del tror jag ändå det inte går att komma ifrån...
Svar
3
· Visningar
900
Senast: skiesabove
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 315
Senast: TinyWiny
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 061
Senast: Sofie_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar