Hur lever man med utmattningstendenser?

Santa

Trådstartare
Jag har aldrig blivit sjukskriven för utmattning men jag har varit där flera gånger. Nu känner jag att det krävs ganska lite (framför allt social prestationsstress) för att jag direkt ska få symtom, ont i axlarna, matthet, olust, ryckningar runt ögonen, sover dåligt, känner mig sjuk. Det går bra på semestern men nu när det har gått ett tag efter semestern så är jag precis på samma ställe igen, jag klarar inte riktigt av att leva mitt liv och må bra. Framför allt klarar jag inte av att leda mitt eget tillfrisknande, jag vet ungefär vad jag mår bra av, men jag orkar inte annat än att flyta med i vardagen och hålla näsan ovanför vattenytan. Jag ska säga att det är absolut inte så att jag är överambitiös i mitt liv, jag tränar inget, jag städar sällan, jag gör så lite som möjligt, bara det som krävs för att hålla familjen flytande (läser läxor med barnen, handlar och lagar mat typ). Jag är bra på att säga nej. Jag blir ändå så här.

Jag vet inte vad jag ska göra, jag vet med mig att ligga hemma och vila inte direkt hjälper, det är en annan sorts trötthet. Jag behöver få energi, men jag kan inte ta mig till en livssituation som ger energi. Jag känner mig så jävla deppad över att inte kunna ta hand om mig själv bättre. Det är svårt att veta riktigt vad som krävs för att lugnet ska infinna sig. Att flytta, byta jobb, byta liv känns osäkert, det känns ändå som stressen finns i mig, egentligen inte i mitt liv. Finns det någon här som känner igen sig i detta och klarar att komma ur de negativa spiralerna? Vad gör ni? Har ni gjort stora eller små livsstilsförändringar??
 
Sv: Hur lever man med utmattningstendenser?

Jag botade mig själv från alla dessa symtom. Plus IBS mage. Uteslöt gluten, mjölk, socker, kött och gick över mycket på raw food, veganska och vegetarisk mat. Aldrig mått så bra. Tror jag hade utmattade binjurar som behövde avlastning helt enkelt. Viktigt att få sig fullständigt protein varje dag dock.

Mumin
 
Sv: Hur lever man med utmattningstendenser?

Jag är också där just nu.
Sjukskrivning, reflektion och vila gör sitt till. Samt en bra psykolog som verkar kunna lära mig att se var jag "springer" före med tanken och jagar på mig själv.

Olika varianter av Mindfullness sägs ju vara en nyckel och det verkar var aåt det hållet min psykolog försöker ta mig nu..
 
Sv: Hur lever man med utmattningstendenser?

Förresten, du kan inte få hjälp av din företagshälsovård? De finns ju där även för att förebygga att man blir sjukskriven.
 
Sv: Hur lever man med utmattningstendenser?

Jo det kan jag. Problemet är att jag inte riktigt kan se att det hjälper, jag har gått i terapi tidigare så jag vet ungefär vad som kommer att sägas. Som jag känner det just nu är problemet att hitta ett liv där jag inte blir så stressad, för det verkar inte som om jag kan bli av med min känslighet mot stress. Jag har även försökt med allt från meditation till yoga. Det hjälper för stunden, men jag är fortfarande lika känslig.

Jag har ett normalt liv, heltidsjobb med två barn och hus, men det livet går på sparlåga när det stressar ihop sig så lätt. Så som mitt liv är så ger det mig inte så mycket kraft att hämta i mitt vardagsliv. Jag tror att jag behöver kompensera för min lättstressade själ med en vardag som ger mycket energi. Jag fattar bara inte hur jag ska ta mig dit. Det känns som att det lugna liv jag ser framför mig skulle ge mig energi ligger så väldigt långt ifrån hur jag lever.
 
Sv: Hur lever man med utmattningstendenser?

Jo det kan jag. Problemet är att jag inte riktigt kan se att det hjälper, jag har gått i terapi tidigare så jag vet ungefär vad som kommer att sägas. Som jag känner det just nu är problemet att hitta ett liv där jag inte blir så stressad, för det verkar inte som om jag kan bli av med min känslighet mot stress. Jag har även försökt med allt från meditation till yoga. Det hjälper för stunden, men jag är fortfarande lika känslig.

Jag har ett normalt liv, heltidsjobb med två barn och hus, men det livet går på sparlåga när det stressar ihop sig så lätt. Så som mitt liv är så ger det mig inte så mycket kraft att hämta i mitt vardagsliv. Jag tror att jag behöver kompensera för min lättstressade själ med en vardag som ger mycket energi. Jag fattar bara inte hur jag ska ta mig dit. Det känns som att det lugna liv jag ser framför mig skulle ge mig energi ligger så väldigt långt ifrån hur jag lever.

Fast sådär kände jag också tidigare. Innan jag hittade den psykologen jag har nu. Hittills så känns det som att hon hjälper mig identifiera det jag behöver förändra. Och i mitt fall handlar det mer om att mina tankar faktiskt springer iväg före mig än faktisk stress.
Hur tror du en vardag som ger mycket energi ser ut?
En vardag där du uträttar mycket, gör mycket kul?
Jag har felaktigt trott att min rastlöshet gjort att jag behöver en aktiv vardag när rastlösheten snarare är ett tecken på att mina tankar (min medvetenhet) gärna ligger några steg före och jagar på mig och min "kropp".

Försöker mig på ett exempel: Tänk att du går nedför en gata i rask takt. Dina tankar ligger hela tiden några steg framför dig, eftersom du har lite bråttom och måste "raska på".

En annan dag så går du fort eftersom du känner dig energisk, men istället för att jaga på dig med att du har bråttom själv kliver du på framåt och tankarna registrerar det du ser just då. En del tittar på sina fötter, en del fokuserar varje andetag eller tittar på saker de just passerar.

Faktum är att du förmodligen går lika fort båda dagarna. Men i vilken av situationerna känner du dig lugnast?

När jag börjat fundera i den banan så har jag insett att min tanke ofta springer före mig kropp, vilket faktiskt gör mig stressad.
 
Sv: Hur lever man med utmattningstendenser?

Ut och gå, få solljus på dig. Det är nåt som är viktigt för mig, särskilt denna årstid.

Måste du jobba heltid? Är det värt att må som du gör för att få pengarna? Eller kan du klara dig på lite mindre, vilket ger dig mer tid.
 
Sv: Hur lever man med utmattningstendenser?

-Jag funderar också om du kanske har brist på något. Tar du tillskott av selen + e och d-vitamin? Alla tre är viktiga för orken. Rejäla doser med c-vitamin är också uppiggande. Håller med en tidigare rådgivare om att de tär bra med raw food och att undvika gluten. Du behöver inte leva som en glutenintolerant och tacka nej till såsen som det är en gnutta mjöl i då du är på bjudning och sådär, men testa att äta något annat än vanligt bröd och musli mm ett tag och se om du blir piggare då.

Själv blir jag extra utvilad och pigg av att tälta eller sova i någon liten stuga utan el. Jag är inte alls elöverkänslig men antagligen stressar elen i huset mig utan att jag märker det. Kan väl vara värt att testa...
 
Sv: Hur lever man med utmattningstendenser?

Jag botade mig själv från alla dessa symtom. Plus IBS mage. Uteslöt gluten, mjölk, socker, kött och gick över mycket på raw food, veganska och vegetarisk mat. Aldrig mått så bra. Tror jag hade utmattade binjurar som behövde avlastning helt enkelt. Viktigt att få sig fullständigt protein varje dag dock.

Mumin
Jag tror också att ett totalt kostomlägg för många med depressionssymtom och orkeslöshet skulle hjälpa. Det allra första man gör då är att få bort det vita sockret!
gulan
 
Sv: Hur lever man med utmattningstendenser?

Ja absolut, det finns ganska mycket forskning gjort på det faktiskt :) Men klart, det säljs ingen medicin på de råden och tyvärr är läkare rätt okunniga i detta. :crazy:

Jo socker, mjöl ( all säd) och mjölk skulle jag första plocka bort, det gör stor skillnad :) För mig funkar vanlig havre ( spår av gluten) och så använder jag mandelmjöl och bovete i mångt och mycket.

Funderat mycket på varför glutenfria produkter i affär är fyllt med socker dock :/ får man inte vara hälsosam som glutenintolerant?

Mumin
 
Sv: Hur lever man med utmattningstendenser?

rätt så OT men vad tråkigt att läsa att du är stressad och sådär :( Jag fick så himla många bra råd av dig när jag mådde som sämst, så jag hoppas att du kan lyssna på och få hjälp av dina egna råd också!
 
Sv: Hur lever man med utmattningstendenser?

Forskning har visat att växtbaserad kost ger otrolig skillnad för bla fibro patienter. Provade och det hjälpte mig med min utmattning.

http://nutritionfacts.org/video/fibromyalgia-vs-mostly-raw-mostly-vegetarian-diets/http://

Man har sett att det finns ett ämne i choklad som hjälper mot kronisk trötthet. Men absolut inte choklad med en massa socker/ fel fett etc. Utan ät ren kakao, helst RAW cacao som inte är processerad ( finns på hälsokostaffären)


http://nutritionfacts.org/video/a-treatment-for-chronic-fatigue-syndrome/http://


Länkarna är videos som en läkare postar på studier som han granskar och försöker översätta det viktigaste på ett rätt roligt sätt :D

Mumin
 
Sv: Hur lever man med utmattningstendenser?

Kanske dumt att skriva, mer stress? Men att träna ett pass friskis brukar ge mig energi i överflöd. Om jag inte tränar ngn gång ibland kan jag falla in i att allt blir grått och stressigt, energilöst och ekorrhjul.

(Sedan är det ju så att träning är bra mot depression om man känner lite tendenser åt det hållet.)

(Som tur är behövs ingen -energi, för att ta sig iväg till ett friskispass. Det är bara att släpa sig ut genom dörren, sedan tar de hand om resten.)
 
Senast ändrad:
Sv: Hur lever man med utmattningstendenser?

Tack! SKönt att du blev hjälp av mina råd.
Jag ser det som en läroprocess egentligen. Att försöka lära om de inlärda beteenden som gör att jag stressar kropp och sinne.

Eftersom jag känner att jag kan uttrycka mig bättre i skrift idag så kommer här ett långt (svammel?) om det jag tycker mig ha lärt mig senaste tiden:

Jag tror framförallt att man måste hitta sin egen väg och ingen utmattning (jag har fått inse att jag nu har utmattningssyndrom och att det tar tid att hitta rätt väg ut ur).
En av de viktigaste punkterna i utmattningen tycker jag har varit att våga prata om det och hitta någon som står bakom och hjälper till att knuffa i rätt riktning. De där kloka personerna som hjälper till med sin lilla del tycks dyka upp där man minst anar det ibland.

Förutom det så handlar det mycket om att acceptera, jag har haft så svårt att erkänna mig utmattad. Mitt liv är ju "enklare" än mångas i min omgivning. Är jag verkligen så "svag" att jag behöver hela tiden sänka mina krav på mig själv?
Processen att erkänna mig utmattad är lång och jag är fortfarande inte klar förmodar jag.
Jag är inte sämre än de där som verkar klara allt med höger hand, jag är inte sämre än jag varit tidigare i mitt liv när jag klarat mer.
Genom den omedvetenhet om faktorer som stressar mig i samband med olika yttre påfrestningar har jag under en lång tid varvat upp kroppen fast jag tycker att jag har vilat. Om jag tänker tillbaka så har det krupit in symptom efter symptom under flera år. Men stresssymtom har ju nästan alla någon gång.
Nyligen fick jag en AHA-upplevelse när jag bad min man läsa den här definitionen av utmattningssyndrom och vi sedan diskuterade kring vilka symptom jag har, har haft och när de märkts av sett utifrån.
http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Utmattningssyndrom/

Hur man lever med det? Jag tror att de här stegen har fått mig att komma en bit på väg åt rätt håll:
1. Acceptans & sjukdomsinsikt
2. Läkar- och psykologkontakt, gärna via företagshälsovård. Var inte rädd för att prova en annan om det första försöker inte kändes bra.
3. Våga vara öppen och få stöd på arbetet.
4. Vikt vid rutiner som; Bra mat på fasta tider, något pulshöjande motion, sömn och avslappning även när man bara vill strunta i det..

TS; jag säger som någon annan. Måste du arbeta i den omfattning du gör just nu? Du kanske behöver en paus med något lägre takt för att återhämta dig så att orken finns kvar lite längre än en stund efter semestern?
 
Sv: Hur lever man med utmattningstendenser?

Bra skrivet!
Jag håller verkligen med om att man måste försöka nå en acceptans för hur man fungerar. Det är väldigt svårt. Det är en sak, tror jag, att känna begränsningar i vad man kan och den kompetens man har, det är en annan att känna att man har många idéer och mycket att komma med men inte har mental styrka nog att genomdriva dem. Det känns så orättvist att det är en sån sak som hindrar.

Jag har dragit ner på jobbandet den här veckan och kommer göra det så långt det går. Och jag försöker äta bra och ta kosttillskott. Och tänka att jag måste planera så att jag landar mjukare. Det är svårt, det är ju vad det är, livet. Det står inte en kör av muntra uppasserskor redo att hjälpa mig att komma över svackan, utan alla (både på jobbet och hemma) har ju mycket så att jag inte kan bidra så mycket/med min del gör ingen jätteglad. Ingenstans finns det något utrymme för att vara låg, det är väl tyvärr så hårt i dagsläget. Världen slutar inte snurra bara för att jag försöker det.
 
Sv: Hur lever man med utmattningstendenser?

En liten parentes kring yoga och troligtvis också meditation: man måste göra det regelbundet under en tid innan det ger mer långvarig effekt, på samma sätt som det tar lite tid att träna upp styrka och kondition. Och nyckeln är att få andning och rörelser att passa ihop så att det blir ett "flow" i alltihop.

När jag var sjukskriven för utbrändhet fick jag läsa en bok som påstod att vi överbelastar ena hjärnhalvan pga hur vårt samhälle ser ut och fungerar idag. För att få balans måste vi belasta den andra hjärnhalvan mer, eftersom vi vilar den halva som inte arbetar. Just "flow" sker i andra hjärnhalvan och det kan vi skapa själva genom att dagdrömma, titta på molnen, lyssna på klassisk musik eller granars sus osv. Jag vet inte om det stämmer men faktum är att man faktiskt mår mycket bättre om man ägnar sig åt en stunds stirrande på molnen varje dag och det skapar ett beroende så det är förhållandevis lätt att prioritera (och inte lika krävande som motion!). Risken är att om man själv inte fattar ett beslut om att omprioritera sitt liv så kommer kroppen att fixa det på egen hand och det är det kanske inte värt.
 
Sv: Hur lever man med utmattningstendenser?

Vilken hjärnhalva överbelastar vi och varför? Kan du länka till nån studie låter intressant :)? Eller vilken bok var det?
 
Sv: Hur lever man med utmattningstendenser?

Äsch, jag minns ju aldrig vilken hjärnhalva som gör vad, men den ena hjärnhalvan är logisk/analytisk och den andra kreativ och vår tillvaro kräver väldigt mycket arbete hela tiden av den logiska/analytiska halvan medan den kreativa inte behövs lika mycket av de flesta. Författaren hette Nece vill jag minnas fast med cedilj på c:et, minns dock inte om detta var för- eller efternamn. Hon kom också och hade en föreläsning som var bra utifrån just hjärnstress.

För att återkoppla till yoga och meditation kan jag tänka mig att det är just det som är svårt med dessa, att koppla bort den logiska delen och bara låta sig "go with the flow". Vi har bestämt oss med den logiska delen och vet att det är bra med den logiska delen men vi får det inte att fungera eftersom den logiska delen är med hela tiden och det är inte den man mediterar eller yogar med. Från början behövs den för att man ska "lära sig" hur man ska göra men sedan man kan det, kan den kopplas bort och det är först då man får den riktiga återhämtningen. När jag höll på regelbundet med yoga :angel: var jag efter ett pass lugn och harmonisk i huvudet, som helt duschad och fräsch på insidan av hela kroppen och samtidigt mycket piggare än före, trots att yoga är (ofta, i alla fall) otroligt fysiskt ansträngande. Numera vilar jag hjärnan med blickarna på mitt trädgårdsland, molnen, vajande grenar eller pickande höns och det går det med på korttidsbasis men är faktiskt inte lika effektivt på lång sikt.
 
Sv: Hur lever man med utmattningstendenser?

Effekterna av yogan kommer ju också många gånger smygande så det är inte alltid man märker förändringar direkt. Men man kan ju märka saker på en gång också.

Min nuvarande chef blev utbränd, riktigt rejält, 2003. Efter första yogapasset kunde hon läsa igen.

Själv märkte jag mest en jobbig biverkning då jag började med yoga. Jag jämför det med träningsvärk. Ju mer man håller på desto starkare bli man och träningsvärken minskar. I mitt fall var det min fobi som ökade, numera är den något mindre än när jag började.

I båda ovanstående exempel är det medicinsk yoga som använts och den är inte fysiskt ansträngande. Åtminstone inte så jättemycket.
 
Sv: Hur lever man med utmattningstendenser?

Jag tror säkert att Yoga kan vara bra på sikt. Men jag tror också att man måste gilla det från början, annars blir det bara ytterligare ett måste. Jag har fått en massa feldenkraisövningar (ljudinstruktioner) av en kompis, ska prova dem i helgen har jag tänkt. Jag ska försöka boka in ett pass med massage också nästa vecka, det vet jag brukar hjälpa en del. Jag har också sen tidigare bokat in en helgretreat som jag ska åka på om tre veckor. Jag hoppas bara att jag har orken nog att ta mig samman att genomföra det här.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
666
Senast: Glimra
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 010
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 087
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp