Hur leder jag mitt ånglok???

Sv: Hur leder jag mitt ånglok???

Håller verkligen med dig, även här. En ledare är ju definitivt en individ (inom alla levande varelser), som måste ha allt, mod, styrka, hjärna osv. osv. Dom är oftast så kloka att dom vill vara människan till lags om inte människan sumpat sin chans.

Just det, Det är aldrig den som gapar , slåss o skriker mest som blir ledaren.....:D

Tack Martha!!!
Vi verkar ha samma tankesätt!! Tack för din tid och dina råd. Dock är det några kilo, som skiljer på häst och hund.
Precis som du säjer, så sitter mycket i min ryggrad, när det gäller hund. Frågar människor mig, hur jag gör, eller hur jag kan ha så lydiga hundar, så vet jag inte riktigt hur jag ska svara. Det sitter i ryggraden. Ska ge alla krafter på att överföra det på mina goa pållar.

kjedja eller repgrimma!

Och längre fram ledarskapsövningar..

Det har inte med kilo att göra egentligen och det vet du :D

Det har med pondus, kroppspråk och intention att göra....KAN hända att du måste ge pållen på moppo om det totalt ignorerar dig...gråt inga tårar för det, i en hästflock utdelas också slag...bättre visa det blå skåpet EN gång , än att dra ut på plågan....:bow:

Du klarar inte av en hund engång om den VILL sätta sig på tvären...så styrka är inte det som har betydelse.

Behöver du redskap så använd dom..

Förresten så kom jag på att jag blivit testad många ggr av hästar, men det har då varit unghingstar...uppfödda av mig och ung i den värsta snorungeåldern..konsekvens o uthållighet är det som gäller då....Ge dig aldrig.

(ps..samma som med hundar i snorungeåldern :p )

Senast ändrad:

Det har med pondus, kroppspråk och intention att göra....KAN hända att du måste ge pållen på moppo om det totalt ignorerar dig...gråt inga tårar för det, i en hästflock utdelas också slag...bättre visa det blå skåpet EN gång , än att dra ut på plågan....:bow:

Du klarar inte av en hund engång om den VILL sätta sig på tvären...så styrka är inte det som har betydelse.

Förresten så kom jag på att jag blivit testad många ggr av hästar, men det har då varit unghingstar...uppfödda av mig och ung i den värsta snorungeåldern..konsekvens o uthållighet är det som gäller då....Ge dig aldrig.

Tack igen Martha!!
Får jag skriva till dig privat, om jag känner mig osäker?? Känner mig hemma med ditt tankesätt.

Aha, jag har inte min mail tillgänglig här, men PM ( privatmeddelande) går ju bra :D

Du är klok du.
det där att använda redskap för att klara av hästar med olater, verkar många inte förstå.

En ledarindivid är INTE en motsträvig häst, att vara född ledare ger hästen egenskaper som trygghet, mod, vänlighet osv ...kan man inte "ta" en ledarindivid så bör man inte ta hand om hästar övht...för är det nån som är enkel så är det ju den häst. MEN....man måste ju själv kunna läsa av vart gränserna går..det är ett givande o ett tagande. Vi som håller på med travare VILL ju ha såna individer..varför skulle vi vilja det om dom inte går o få människan till lags?

Man behöver inte se det som mig, jag har full förståelse för andras åsikter. ;)
En ledarindivid kan bli problematisk, detsamma gäller en mycket ranglåg häst. Det beror på personlighet och omgivning, mm. Oftast upplever man nog de ranglåga som problematiska, det kan jag hålla med om. Men de som jag haft svårast att övertyga är riktiga ledarindivider. Varför? En riktigt bra ledarindivid vill ju, och har kapacitet för, att vara en ledande individ - de kan därav också vara svårare att övertyga om sin (människans) kapacitet.

Sen kan man ju få nästan alla hästar att samarbeta med lite våld och kuvande. Det ser jag en hel del av i travvärlden om man nu ska ta upp den. Men låt oss inte dömma för det, sånt beteende finns ju överallt. Bara lite mer i de delar där större summor pengar är inblandade.

Hästar som är motsträviga är det nåt fel på, antingen i skallen eller för att nån korkad människa gjort den så. Men skyll inte på att det är en ledarindivid.
Håller helt med där. Och individen påverkar hur hästen blir av en viss behandling. För inte reagerar alla hästar lika?

Fö. tycker jag att man ska hantera hästar oavsätt om man har kapacitet att övertyga en häst eller ej om sin kapacitet. Hur ska man annars lära sig?

Men vi tycker olika ibland du och jag martha - det har vi ju sett förr - och så kan det vara ibland. :D Vi har lite olika syn på djuren.
Din åsikt om NH förstår jag inte - vad du menade alltså. Förklara gärna. ;)

Men det handlar inte om mer eller mindre "schyssta hästar". Det handlar om mer eller mindre krävande hästar.

En häst med problem kan vara en sån, en häst som är född till ledarindivid är en sån häst, en osäker häst kan också vara en sån häst.

Och det handlar inte om att dessa kräver hjälpmedel utan att dessa kräver sin människa. De kräver en observant, förstående och kunnig person. En individ som ser, förstår och gör - på ett sätt som passar den hästen. Alla är inte såna människor och inte i lika stor grad heller.

Där tycker jag att du pratar om dig själv. Det är okunskap som får oss att ta till metoder som är plågsamma och onaturliga/ologiska som lösning till ett problem som sitter hos hästen. Återigen tänker vi egoistiskt - vi gör oss av med det som stör oss, det är det enda viktiga. Sen om metoden är bra för andra inblandade individer, det blundar vi för.

Återigen, det handlar om okunskap. Okunskap är också = rädsla.¨

Inser sina begränsningar - helt sant.

Jag har också blivit rädd, och blir. Det är en naturlig instinkt hos människan. Men ju mer man lär sig om det man är rädd för, och förstår, desto mindre har man att vara rädd för. Jag skulle vara rädd ganska ofta om jag endast hade hjälpmedel att lita på.

Jag har aldrig nånsin påstått att detta som nuförtiden kallas nh är något jag tycker är det minsta vettigt. :smirk: Tvärt om tycker jag att det har blivit en "gren" som bygger på en tanke som idag är helt borta. Det är i regel ett gäng med folk som inte varför eller vad de gör. Människor som lär sig övningar utan att ha en ordentlig grund i hästlära bakom detta. Detta är ett generaliserande och det gäller absolut inte alla - men enl min erfarenhet många. Det jag dock kan försvara nh-filosofin med är att de aldrig (iaf är det inte meningen) använder tvång, våld eller skarpa grimmor som en lösning. Och det är främst det jag reagerar på i denna tråd. Att folk tro att en kedja ska vara en lösning.

Nu känns det som om den här diskussionen dragit åt ett håll jag inte menar! :) Jag är nog otydlig.

Kortfattat menar jag så här:

Jag reagerar på att så fort någon får råd om att använda ex kedja eller träns för att leda en krånglig häst så då kommer det kommentarer om "tvångsmetoder" och att det är "plågsamt".

Kedjan i sig är inte lösningen. Men visst fåglarna är det lättare att ta tag i och korrigera en krånglig häst med kedja eller träns än med balsnören? Dessutom säkrare.

Därför tycker jag att om hjälpmedel behövs - så använd dom! För kortare eller längre tid, ofta eller i vissa situationer. Beror på vilken individ som hanteras.

Varken mer eller mindre.

Norrland

..sen såg jag ett inlägg om nån häst som vägrade backa, varken ägare, nh instruktös eller nån annan lyckades..
Jag har haft 2 st såna hästar som vägrat att backa av alla mina jag haft och på BÅDA hästarna uppdagades smärtor i bakknäna...dom kunde helt enkelt inte..sen har vi ju samma där med olika personligheter, en var "ledsen" och frös fast, den andra blev "aggressiv" och förbannad..

I just det här fallet tror jag inte att det var fysiska orsaker (tror eftersom det inte var min häst). Snarare att det var en jäkla ranhög individ som inte ville ta styrning i "nh-lekarna". Den kunde backa i andra sammanhang. Dock var den inte svår att hantera, men den krävde en fast hand. Och samarbete. Och kedja under hakan när den leddes. :)

Annars håller jag precis med dig i det du skiver!

Norrland

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 309
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 384
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar