Hur leder jag mitt ånglok???

Sv: Hur leder jag mitt ånglok???

Det var tre riktigt usla exempel! :smirk:

Varför bara tänka prylar och tvång-material?
Är det inte bättre att TS fixar till förhållandet till hästen??

Petra,
du måste inte alls "vinna". Vad du "måste" göra är att etablera dig som "ranghögre" och "ledare". Det kan du aldrig göra rent fysiskt, utan du bör gå via din intelligens.

LIA

Det här är ett exempel på vad jag reagerat på.

Norrland

Absolut!
Vore inte den rätta turordningen att lära sig först, och därefter skaffa sig häst?

Vad gör TS när prylarna inte räcker till? När tränset går sönder? När hästen inte är med på noterna i "oklädda" sammanhang?

LIA

Det här är ett annat.

Norrland

Nöjer mig med att konstatera, att vi ser olika på hästhållning.
Det är upp till TS vilken väg hon vill välja.

Och ja, jag tycker faktiskt att det ÄR antingen/eller. Antingen tvångsprylar eller hanteringskunskap. Såg inga alternativ till tvångsredskap i dom första svaren, det var därför jag svarade.

LIA

Det här är ett tredje exempel.

Jag kan inte kopiera citat mellan inlägg, därför fick det bli tre exempel. :)

Jag tycker inte att det handlar om antinghen "tvångsprylar" eller "hanteringsunskap". Jag tycker att dessa två faktiskt kan gå hand i hand.

Jag tror ibland kan man behöva hjälpmedel, om inte annat utifrån säkerhetssynpunkt, även om man kan hästhantering. Hästar är hästar och saker kan hända snabbt. Jag är emot när det ges råd att kedja är fel osv. Ibland behövs det och då ska det användas. Hästar är stora starka djur och ibland reagerar de på oväntade sätt.

Jag är ingen hästexpert. LÅNGT därifrån!! Det finns hästar jag väljer att inte hantera för att jag inte kan lita på dom.

Men en sak vet jag - och det är att ju mer man lär sig desto mer inser man hur lite man kan! Hur mycket man har kvar att lära!

Utifrån det så tycker jag att hästerfarenhet också kommer utifrån hur många hästar man hanterat.

Men jag vill inte hamna i något bråk med dig. Vi har hamnat långt utifrån tråden nu.

Norrland

Sen frågar jag om TV-programmet pga att OM det var du så kan jag inte tycka att du var expert då. Då har du nog också fått lära dig varteftersom.

Utifrån ditt uttalande om att lära först och skaffa häst sedan, se ovan.

Men som sagt - jag vet inte om det var du. Jag kan ha helt fel. Men eftersom du vägra att svara så tolkar jag det som att det faktiskt var du. Skäms du i såna fall?

Norrland

Det var inte jag som började! :angel:

Jag tycker inte att det handlar om antinghen "tvångsprylar" eller "hanteringsunskap". Jag tycker att dessa två faktiskt kan gå hand i hand.
För det första, så accepterar jag att du har dina åsikter även om jag inte därför alltid delar dom.
För det andra, så skriver jag någonstans, tror jag, "tvångsprylar" i st f "hanteringskunskap". I vilket fall borde det framgå att det är vad jag menar. Jag har inte kommenterat att använda "tvångsprylar" som ett verktyg under t ex "uppfostransperiod".

Hästar är stora starka djur och ibland reagerar de på oväntade sätt.
Javisst, desto större anledning att kunna hantera dom utan att vara beroende av prylarna. Tycker du inte?

Men en sak vet jag - och det är att ju mer man lär sig desto mer inser man hur lite man kan! Hur mycket man har kvar att lära!
Utifrån det så tycker jag att hästerfarenhet också kommer utifrån hur många hästar man hanterat.
Håller med i det första. Håller också med om att det behövs mer än en häst för att få erfarenhet av hästar.
Men däremot håller jag inte med om att man per automatik lär sig mer/får större erfarenhet för varje häst man träffar. Jag skulle kunna visa dig ett stort antal "hästmänniskor" som stannade i den utvecklingen redan på ett tidigt stadium. Såna känner nog du med, om du tänker efter.

Vad är det mer du retar dig på?

LIA

knapp

har inte läst igenom hela tråden men nästan hela sida ett...
*lat*

jag leder "min" nordsvensk bruks greabb bakom mig, på vägar och ställen som jag kan uppleva som obehag har jag kedja över nos, jag använder inte kraften man hgan blir fasiken så mkt trevligare..
åkte efter han någon meter nu förra veckan när kompisen rymde och kedjan inte var över nos, no tack han sköt upp nosen och sprang iväg med mig efter :smirk: efter det så har jag vart uppmärksam på just det att de är starka hästar 700 kilos muskel klump *nej tack..* igår skulle vi leda de förbi svinstallet som hästarna tkr är läbbigt, han går förbi men nui hade vi ju inte med bästisen utan fegis nr1. tur att jag hade kedja kan jag säga för han försökte men efter att han försökt typ 1 eller 2 gånger med kedja om nosen så slutade han och sedan så *över all förväntan* så traskade han över utan att jag var berädd :smirk: eget initsativ.

jag råder dig ha kedja, mer behövs inte.. "min" nordis är lydig annars men ibland ser han fjärilar och då då är man tacksam för kedjan :)

Kanske en dum fråga, förklara den där kedjan.

Jag föredrar i så fall kedja UNDER hakan. Kedja över nosen ger en oerhört stor risk att skada det känsliga brosket på nosbenet. Det krävs dessutom inte så vansinnigt stor kraft för att helt knäcke ett nosben, om man då jämför med att hästen tar ett jätteskutt framåt och man själv hänger kvar....

Jag somär väldigt oerfaren, och faktiskt har fått hjälp av er medlemar, tycker det är ganska komiskt med svar som inte alls relaterar till frågan. JA, JAG är oerfaren och har skaffat två hästar. Det är mycket möjligt att det är dumt. Då jag är 41år och förtidspensionär, lägger all tid på at lära mig. Det är också därför jag frågar er alla, som har större kunskap om dessa underbara djur. Ni behöver väl inte bråka.
Nu har jag ju lyckats, jag kan leda min Nordis. Efter slagsmål mellan två ston (alla rådde ju mig att släppa ihop dom). Nu kan jag se vem som är ledaren, och efter 3v i hagar bredvid varandra, så är dom inte våldsamma, ledaren markerar. Jag njuter!!!!
Jag var rädd för att det skulle bli kalabalik, när jag skulle ta in dom från hagen. Jag har lärt mig att betrakta, se det ur deras vinkel och inte ingripa för fort. Nu fungerar det. Lilla jag är väldigt lycklig.
Nästa steg är ridning. Huh jeda mig.

Ja, det finns ju en hel del våldshjälpmedel att kuva en häst med. :smirk:

*Duckar för arga hjälpmedelsfans* :D

Nä, ärligt talat. Hur seriöst låter detta? Läs bukefalisters svar igen. Vad är det här? Rent pinsamt ärligt talat.

När man har ett problem är den enda lösningen att lösa själva PROBLEMET. Inte att kuva djuren till underkastelse för att underlätta för oss själva. Vilket idiotiskt sätt att agera. Ffa mot en stark häst som vet hur den ska använda sin styrka.

Jag ber bara TS tänke igenom detta en smula. Vad är syftet med kedjor och träns? Jag tror att syftet är att med skarpa hjälpmedel, hjälpmedel vi kan göra djuren illa med alltså, få kontrollen över deras beteende. Mao att göra dem illa. Annars skulle dessa medel inte behövas. Det de har gemensamt är att de är just skarpa.

Jag anser att dessa hjälpmedel kan vara ett alternativ i speciella fall innan man har möjlighet att jobba bort ett beteende. Tex när man precis får hästen från säljare eller liknande. Men det är ingen lösning.

Blev bara så paff av responsen TS fått och behövde få dela med mig av min åsikt. Ciao! ;)

Har inte läst igenom hela tråden så vet inte om någon tagit upp det här men det är i alla fall vad jag använder på mitt lok till ponny(Welsh cob, liknar Nordsvensk).
TTEAM metoden. Man håller ett spö i handen du som är längst bort från hästen (i boken kallar de spöet trollspö, men tror att vanligt spö är samma sak). Spöet ska visa vägen för hästen och vara en bit framför mulen på den. För att få hästen att stanna petar man lite med spöet på bogen, (fungerar bara om hästen har lärt sig att backa genom att man trycker på bogen) för att svänga visar man vägen med spöet och för att t.ex gå upp på en avsats så tar man spöet uppåt.
Fungerar jättebra på min monsterponny som började lyssna direkt. Han hade innan sprungit in i andra boxar kastat sig i trav efter gräs och liknande. Fungerar även jättebra på klumpiga hästar som snubblar och har sig.

Får jag lägga mig i??

Hur menar du? Förklara för mig.
Vad vill du uppnå med dessa redskap? Vad tror du att de kan bidra med?

Jag tror ibland kan man behöva hjälpmedel, om inte annat utifrån säkerhetssynpunkt, även om man kan hästhantering. Hästar är hästar och saker kan hända snabbt. Jag är emot när det ges råd att kedja är fel osv. Ibland behövs det och då ska det användas. Hästar är stora starka djur och ibland reagerar de på oväntade sätt.
Av säkerhetsskäl i situationer innan man har möjlighet att göra någonting för hästen - då är jag med dig. Men tycker du att detta är ett sånt fall? Jag tycker att detta är ett fall där man söker en lösning och har möjlighet till en lösning. Jag upplever att man här försöker få dessa hjälpmedel att framstå som en lösning. Och då tror jag att man bör läsa på lite om hästar som djur.

Om du är så rädd för djuren att du måste använda plågsamma hjälpmedel för att hantera dem. Om du måste ha möjlighet att göra dem illa för att känna dig trygg eller kunna hantera dem. Då tycker jag att du antingen ska börja om från början och ta reda på hur djuren fungerar eller lägga ner hästeriet helt och hållet. För det är inte ett rättvist sätt att hantera djur på. Människans rädsla är djurens värsta fiende för vi hittar på så grymma saker och rättfärdigar så mycket med rädsla som arrgument. Det är kanske de som borde ha kedjor på oss.

Jag håller med LIA i detta.

Hej hopp, kunde inte låta bli att svara som nordsvenskägare.

Kul att du kan leda henne nu =) Ett hett tips är dock att inte vara rädd för att vara lite mer fysisk med en nordsvensk som gärna tar kommando. Min ena (nu såld) var väldigt lyhörd men man fick ändå markera skarpt ibland. Min andra (nu 7 år) fick jag ta en hel del duster med, och tja, de går knappast sönder... En armbåge i bogen brukar vara ett smidigt sätt för att fortsätta hålla hästen lite bakom sig. Har aldrig använt kedja eller liknande, utan mycket ledarskapsövningar. Men för den skull har jag inte heller varit sen med att visa var skåpet ska stå.
Var bara konsekvent så ska det nog gå bra!

Lycka till med din nya häst!

Hej igen alla snälla hästmänniskor som faktiskt hjälpt mig. Jag vill inte använda hjälpmedel om det inte är absolut nödvändigt. För mig är det nu inga problem. När jag startade tråden, var jag ensam, rädd och liten. Hade precis fått hem en ny häst. Idag kan jag ta henne i pannluggen och gå. Ja, ja!! Jag har inte gjort det förutom i hagen. Då jag inte är en van hästmänniska så är jag otroligt tacksam för alla råd. Måste dock tillägga att min häst endast hade varit hos mig i 20tim när jag hängde som en vante när jag skulle leda henne, och att hon då varit i slagsmål med min andra häst. Jag blev helt enkelt rädd. Det var då jag frågade hur man leder ett ånglok. Min Bruks Nordsvensk är en bestämd dam, men nu vet hon var hon hör hemma samt att jag är mån om henne och att tryggheten är att följa mig. Jag är lycklig!! För mig är hästägandet att lära känna individen och växa ihop. Jag är som sagt väldigt oerfaren, väldigt försiktig, men det går sakta men säkert framåt. Mina två hästar betar i hagen, jag vet vem som är ledare, dom få löjligt mycket omvårdnad, och jag kan hantera dom. Om ett år kan jag säkert skratta år detta. Tror dock att jag kommer en bra bit på vägen med sunt förnuft och försiktighet. Hoppas ingen attackerar mig nu. Skit samma, hästarna går nu sida vid sida och betar och jag njuter av att se det.

Får jag lägga mig i??

Hur menar du? Förklara för mig.
Vad vill du uppnå med dessa redskap? Vad tror du att de kan bidra med?

Av säkerhetsskäl i situationer innan man har möjlighet att göra någonting för hästen - då är jag med dig. Men tycker du att detta är ett sånt fall? Jag tycker att detta är ett fall där man söker en lösning och har möjlighet till en lösning. Jag upplever att man här försöker få dessa hjälpmedel att framstå som en lösning. Och då tror jag att man bör läsa på lite om hästar som djur.

Om du är så rädd för djuren att du måste använda plågsamma hjälpmedel för att hantera dem. Om du måste ha möjlighet att göra dem illa för att känna dig trygg eller kunna hantera dem. Då tycker jag att du antingen ska börja om från början och ta reda på hur djuren fungerar eller lägga ner hästeriet helt och hållet. För det är inte ett rättvist sätt att hantera djur på. Människans rädsla är djurens värsta fiende för vi hittar på så grymma saker och rättfärdigar så mycket med rädsla som arrgument. Det är kanske de som borde ha kedjor på oss.

Jag håller med LIA i detta.

Det här är ett enkelriktat svar, tycker jag. :)

Jag menar att hästar är individer. Olika hästar kan kräva olika hantering, eller hjälpmedel. Har man en egen bussig häst, så visst håller jag med dig om ditt resonemang. Självklart ska en god hästhantering vara grunden (alltid). Med en egen bussig häst kan man leda i balsnören osv.

Men man måste också vara medveten om att det finns andra typer av hästar än den egna bussiga hästen, och det är den insikten jag tycker brister ibland. Hästar ÄR olika. Som jag skrivit tidigare kan det vara svårt att helt ta ur gamla hästar befästa olater. Ex nordisar som upptäckt hur starka de är, och satt i system att tuffa på/slita sig.

Vissa hästar kan man behöva hjälpmedel på, ex kedja under hakan, utifrån säkerhetssynpunkt. Det handlar inte om rädsla utan om hästkunskap och säkerhetstänk. En olycka händer snabbt, och i hästvärlden kan de få ödesdigra konsekvenser. Jag ser inte ex kedja under hakan, eller att leda i träns, som plågsamma hjälpmedel. Jag ser det som säkerhet i vissa situationer. Dessa situationer kan variera utifrån tid och häst.

Att på ett forum som Buke kategoriskt prata om "tvångsmetoder" och användandet av ex kedja eller träns som plågsamt är direkt fel (och löjligt). Betydligt mer balanserat är att säga att naturligtvis är målet att kunna hantera hästen på enklaste sättet, naturligtvis ska det vara god hantering - men när det behövs bör hjälpmedel användas. Ur säkerhetssynpunkt. Vi ska vara rädda om oss själva, hästarna och vår omgiving.

Jag tror att ju fler hästar man hanterar/hanterat desto mer inser man detta.

Att prata om rädsla är lite barnsligt. Visst finns det hästar och situationer som är obehagliga. Visst finns det situationer när jag blivit rädd. Det är mänskligt och, tror jag, något som alla hästmänniskor känner igen. Det är stora starka djur vi hanterar. Men det är också en trygghet att ha kunskapen att hantera hästarna så säkert som möjligt, även om det innebär användandet av hjälpmedel.

Även inom sk NH finns ju hjälpmedel, repgrimman som är relativt skarp ex.

Norrland

Vad bra att det löst sig för dig. :) Kul att det funkar med nya hästen.

Vi har en sidodiskussion i din tråd som bara delvis handlar om din fråga. Men den är intressant, tycker jag. Ibland när man startar en tråd så kan den "spåra åt sidan", men så är det på ett diskussionsforum. :) Det hoppas jag är ok.

Norrland

Vad kul att det gått bra för dig!

Själv har jag fått en helt ohanterad treåring till min ägo och när jag kollade på honom så såg jag hur han mejjade över dem som visade honom som ett ånglok. Men han var ju så snygg... :love:
I alla fall, jag tog honom första dagen till ridbanan för att gå med honom, se om jag fick hans uppmärksamhet. Svängde honom när han kollade på de nya hästarna. Stannade honom, backade honom, gick fram osv. Vi har gjort det lite då och då och det har gått bra för mig. Jag är nämligen i femtiokilosklassen och han är ett stort monster :)

Tur jag inte kollade denna tråden för då hade jag nog blivit förvirrad.

Med risk att ge dig hjärnblödning kommer här ett par synpunkter.

Först undrar jag hur det kommer sig, att du har så förtvivlat svårt att ta till dig det som skrivs?
Bl a citerar du Tintilar :
"Vad vill du uppnå med dessa redskap? Vad tror du att de kan bidra med?
Av säkerhetsskäl i situationer innan man har möjlighet att göra någonting för hästen - då är jag med dig. Men tycker du att detta är ett sånt fall? Jag tycker att detta är ett fall där man söker en lösning och har möjlighet till en lösning. Jag upplever att man här försöker få dessa hjälpmedel att framstå som en lösning. Och då tror jag att man bör läsa på lite om hästar som djur."

Vad är det i citatet som du tycker är så fel? Förstår du inte vad hon skriver eller hur hon menar? Jag gör det!

Med en egen bussig häst kan man leda i balsnören osv.
Ex nordisar som upptäckt hur starka de är, och satt i system att tuffa på/slita sig.
Vissa hästar kan man behöva hjälpmedel på, ex kedja under hakan, utifrån säkerhetssynpunkt.
Dom här klippen ur ditt senaste inlägg visar, att du inte förstått vilken typ av hästhållning en del av oss står för. Varför kan du inte vidga synfältet lite? Flera har i denna tråd berättat att dom klarar att hantera sina Ns utan kedjor. Läs!
För din information så spelar det ingen roll om du ska hantera en "stark" Ns eller ett hbl eller en shettis. Skiter den i dig, så gör den som den vill.
Om du inte stoppar den med en kedja runt nosen förstås.
Vi klarar oss utan kedjor, vilket uppenbarligen TS också gör. Det hänger bl a på ens personliga kvalitéer och förmåga att kommunicera med en häst.

Jag svarade och ställde en motfråga tidigare. Upprepar och hoppas på svar:
Hästar är stora starka djur och ibland reagerar de på oväntade sätt.
Javisst, desto större anledning att kunna hantera dom utan att vara beroende av prylarna. Tycker du inte?

Snälla du, du behöver inte fortsätta att tjata om att hästar är individer- vi vet det!
Vad får dig att förutsätta att vi inte är flexibla i vårt hanterande? Mer flexibla än kedjor...
Likaså känns det smått enfaldigt, att du hela tiden sätter likhetstecken mellan kvantitet och kvalitet. Tror du f ö att du är ensam om att ha upplevt mer än två hästar?

Kom igen och försök förstå vad vi skriver.

LIA

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 309
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 384
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar