Sv: Hur leder jag mitt ånglok???
Får jag lägga mig i??
Hur menar du? Förklara för mig.
Vad vill du uppnå med dessa redskap? Vad tror du att de kan bidra med?
Av säkerhetsskäl i situationer innan man har möjlighet att göra någonting för hästen - då är jag med dig. Men tycker du att detta är ett sånt fall? Jag tycker att detta är ett fall där man söker en lösning och har möjlighet till en lösning. Jag upplever att man här försöker få dessa hjälpmedel att framstå som en lösning. Och då tror jag att man bör läsa på lite om hästar som djur.
Om du är så rädd för djuren att du måste använda plågsamma hjälpmedel för att hantera dem. Om du måste ha möjlighet att göra dem illa för att känna dig trygg eller kunna hantera dem. Då tycker jag att du antingen ska börja om från början och ta reda på hur djuren fungerar eller lägga ner hästeriet helt och hållet. För det är inte ett rättvist sätt att hantera djur på. Människans rädsla är djurens värsta fiende för vi hittar på så grymma saker och rättfärdigar så mycket med rädsla som arrgument. Det är kanske de som borde ha kedjor på oss.
Jag håller med LIA i detta.
Det här är ett enkelriktat svar, tycker jag.
Jag menar att hästar är individer. Olika hästar kan kräva olika hantering, eller hjälpmedel. Har man en egen bussig häst, så visst håller jag med dig om ditt resonemang. Självklart ska en god hästhantering vara grunden (alltid). Med en egen bussig häst kan man leda i balsnören osv.
Men man måste också vara medveten om att det finns andra typer av hästar än den egna bussiga hästen, och det är den insikten jag tycker brister ibland. Hästar ÄR olika. Som jag skrivit tidigare kan det vara svårt att helt ta ur gamla hästar befästa olater. Ex nordisar som upptäckt hur starka de är, och satt i system att tuffa på/slita sig.
Vissa hästar kan man behöva hjälpmedel på, ex kedja under hakan, utifrån säkerhetssynpunkt. Det handlar inte om rädsla utan om hästkunskap och säkerhetstänk. En olycka händer snabbt, och i hästvärlden kan de få ödesdigra konsekvenser. Jag ser inte ex kedja under hakan, eller att leda i träns, som plågsamma hjälpmedel. Jag ser det som säkerhet i vissa situationer. Dessa situationer kan variera utifrån tid och häst.
Att på ett forum som Buke kategoriskt prata om "tvångsmetoder" och användandet av ex kedja eller träns som plågsamt är direkt fel (och löjligt). Betydligt mer balanserat är att säga att naturligtvis är målet att kunna hantera hästen på enklaste sättet, naturligtvis ska det vara god hantering - men när det behövs bör hjälpmedel användas. Ur säkerhetssynpunkt. Vi ska vara rädda om oss själva, hästarna och vår omgiving.
Jag tror att ju fler hästar man hanterar/hanterat desto mer inser man detta.
Att prata om rädsla är lite barnsligt. Visst finns det hästar och situationer som är obehagliga. Visst finns det situationer när jag blivit rädd. Det är mänskligt och, tror jag, något som alla hästmänniskor känner igen. Det är stora starka djur vi hanterar. Men det är också en trygghet att ha kunskapen att hantera hästarna så säkert som möjligt, även om det innebär användandet av hjälpmedel.
Även inom sk NH finns ju hjälpmedel, repgrimman som är relativt skarp ex.
Norrland