Hur leder jag mitt ånglok???

Sv: Hur leder jag mitt ånglok???

Jag, personligen tror att allt kommer att gå bra. Min häst är väldigt snäll, och älskar att bli ompysslad. Jag tänker använda grimma, och se hur det går. Vid tilfället då hon drog i mig, hade hon inte ens varit hos mig ett dygn. Hon blev förvirrad och stressad.
Vill återigen tacka er alla, för att ni bryr er om en som verkligen vill lära.

Det kommer säkert att gå bra. Hon hade ju, precis som du skriver, inte varit hos dig så länge. Det kan ta lite tid för hästar att vänja sig vid nya platser och nya människor. Jag har inte någon erfarenhet av nordsvenskar. Men jag kan tänka mig att de är starka och kanske lite svårare att ex leda och få dit man vill än vad ex ett fullblod är. Många gånger tycker jag att det är lite lättare med den där lite mer nervösa typen av häst som reagerar snabbt. En nordsvensk kanske mer drar iväg åt sitt håll? (lite svårt att förklara vad jag menar). Men min ponny kunde i början vara lite av det som ibland kallas för istadighet om hon blev stressad eller inte förstod vad jag menade. Då var det ibland svårt att rubba henne. Inte för att jag tror att din är likadan, bara som ett exempel.
Men i alla fall så kan du kanske prova mer repgrimma som någon annan föreslog. Jag tycker att den är ett utmärkt hjälpmedel vid många situationer när man vill ha något som är lite kraftigare än en vanlig grimma. Tänk bara på att den är ganska skarp för hästen och att man absolut inte bör binda en häst i repgrimma.

Sedan vill jag bara hålla med de som tycker att ett bra ledarskap är det man ska sträva efter. Jag menar inte heller att det finns några genvägar dit och tycker också att det är någonting som inte har med olika slags hjälpmedel att göra. Men sedan tycker jag ändå att man måste inse att alla situationer och alla hästar är olika och att det inte alltid finns en given regelbok som man måste följa. Jag har läst ett par av Monty Roberts böcker och även sett honom i Flyinge. Även om jag kanske inte håller med om att allt han gör är bra så är han bra på att hantera olika slags hästar. Men det jag tänkte på både när jag läste böckerna och såg honom arbeta var att han faktiskt använde en hel del olika hjälpmedel för att nå sitt mål.

Varför reagerar man så starkt på att leda en häst i träns, när det är okej att rida en häst med träns?

Läs inläggen!!

Det är OK att leda en häst i träns, om den t ex ändå har tränset på.
Det är fel att leda i träns för att man inte kan leda utan (istället för att lära sig hästhantering). = Min åsikt!!

Det är också OK att leda en häst med ett balsnöre runt dess hals. Om man lärt sig hästhantering :)

LIA

Nu blev det lite roligt. Jag kanske kan lära min kära Nordis att gå fot, och skippa alla hjälpmedel.
Nu ska jag gå ut och krama henne lite, det gillar hon.

Försöker ivarjefall skapa en relation. Mina hästar går inte i samma hage än, utan bredvid varandra. Jag tar allting lugnt så dom får chans att vänja sig vid sitt nya liv. Försöker ta in så mycket kunskap som det bara går och att hålla mig lugn. Jag är mer van vid hundar än hästar, därav fot.

Jag har läst alla inläggen i denna tråd, och även många inlägg i andra trådar på samma tema.

Det finns så många "regler" i hästvärlden, att man ibland kan bli tokig. Att leda en häst med träns har jag förstått för länge sedan är tabu. Men om det känns rätt i en speciell situation, eller med en speciell häst, då tycker jag att det är RÄTT och säker hästhantering.

Jag ser det som att TS står inför ett val här. Dvs, mot bakgrund av svaren hon fått.
Antingen lära sig häst- eller att använda häst ändå.

För min del ser jag inga problem med att nöja sig med grimma tills hon kan häst. Det är trots allt inga farliga problem hon har.

Jag tycker det är tragiskt med alla som fastnar i "kedje och stigbett-spåret" och aldrig lär sig att det finns alternativ. Du ser många exempel här i Buke.

LIA
Tkr inte du det är farligt? Om hästen sliter sig och sticker ut på vägen eller drar med sig ryttaren (och om man har otur blir trampad)? Nordsvenska Brukshästar är inga små hästar, och vad tror du händer om man blir trampad av en sån? Jag vet en tjej som blev trampad av en travare och var nära på att dö pga leverskador..

Hej!
Har kedja över nosen på de som är tunga/ dumma.. Men det betyder för den saken skull inte att jag missbrukar det... Min häst som jag nu haft ett år i egen ägo, var som du beskriver din nordis(min är en travare). Men efter 3-4 v med kedjan så slutade han en dag med sitt beteende & visst, det händer att han får återfall. Hellre kedja å ha någon kontroll på hästen än att ev tappa den.... Sunt förnuft, som i det mesta.

Jag önskar dig lycka till. Det är viktigt att relationen är av det slaget att hästen respekterar dig (ska i o f s vara ömsesidigt) och accepterar att du är den som är "störst och bäst".

LIA

Jag vet inte om det är tabu, men som jag skrev, anser jag det vara fel om man gör det av fel skäl.
Och fel skäl anser jag vara i st f hanteringskunskap.

LIA

Här ser vi ännu ett exempel på att det finns ungefär lika många åsikter som det finns hästfolk. ;)

Kan börja med att berätta att min nya häst oxå är lite sån just nu, hon testar säkert lite för att se hur mycket jag tolererar, tror jag iallafall.
Dessutom tar säkert endel hästar lite längre tid på sig att vänja sig vid nya miljöer. Plus att det tar ju lite tid att klära känna varann.

Så här hade jag gjort. Varit mkt bestämd och stannat ofta när jag leder, samt haft ett kedjegrimskaft som jag vid behov kunde trä under hakan.

Om det inte löser sig kan du ta ut en tränare (lämpligen en NH-tränare, behöver inte vara den mest erfarna, kanske räcker det t.o.m. med en bekant), för någon timma bara en dag (försummbar kostnad i längden), som visar dig hur du ska göra.

Min erfarenhet av nordsvenskar är att de är mkt starka o envisa (de är ju framavlade för att dra tunga lass i skogen, inga mesar alltså ;)), speciellt efter sommarbetet. Då är de näst intill omöjliga att att leda riktigt i vanlig grimma (och jag är både stark och har NH-filosofin i grunden). Detta brukar vara i några veckor, sedan blir de "normala" igen.

Jag tycker gott att du kan leda i träns, kedjegrimmskaft eller repgrimma tills du känner dig säker (...om du inte vet om någon som kan hjälpa dig). Kolla med de förra ägarna/de som hade hand om hästen innan, de vet säkert hur hästen brukar vara. Annars löser det sig säkert när ni lärt känna varandra bättre och kommit in i era dagliga rutiner.

Försöker ivarjefall skapa en relation. Mina hästar går inte i samma hage än, utan bredvid varandra. Jag tar allting lugnt så dom får chans att vänja sig vid sitt nya liv. Försöker ta in så mycket kunskap som det bara går och att hålla mig lugn. Jag är mer van vid hundar än hästar, därav fot.

jag säger fot till min pålle:Doch han vet vad det är

han ser så stolt ut när han går där som en lydig hund

Och ja, jag tycker faktiskt att det ÄR antingen/eller. Antingen tvångsprylar eller hanteringskunskap. Såg inga alternativ till tvångsredskap i dom första svaren, det var därför jag svarade.

LIA

Varför inte både och? Jag tycker också man ska kunna hantera hästen i grimma. Men som i TS fall när hon köpt en häst som inte har respekt för henne så tycker jag att hon ska leda hästen i träns/stigbett/kedja( eler liknande) tills hästen har lärt sig respektera henne. För mig är det en säkerhetsfråga.

Till TS: Om jag var du så skulle jag leda hästen i träns (eller liknande) tills du har kommit tillrätta med problemet. Det jag tycker du ska tänka på om du använder ett träns är att inte leda hästen i tyglarna, plocka bort dom och led hästen i ett grimmskaft(jag skulle använda ett delta också).

Jag svarar med en motfråga.
Hur lång tid tycker du det ska behöva ta, innan en häst "respekterar" (eller accepterar dig som ledare och följer dina signaler) dig?

LIA

Börja med att hantera din häst på ridbanan. Lär henne att gå undan för små rörelser. Backar du så skall hon backa osv. Att börja leda en häst i träns hjälper föga i ditt fall. Vad skall du leda henne i sen? Kolla denna länken.

http://www.nnha.nu/7games3.htm

Senast ändrad:

Jag svarar med en motfråga.
Hur lång tid tycker du det ska behöva ta, innan en häst "respekterar" (eller accepterar dig som ledare och följer dina signaler) dig?

LIA

så låg tid som det behövs? tycker det är omöjligt att säga, beror ju också på hur "illa" det är från början

Jag är inte specielt "kunnig" innom hästhantering och har tidigare själv haft stora problem med att min häst sliter sig(även då hon haft träns) både när jag har lett henne och när andra gjort

Hon kan fortfarande få "återfall" på våren när hon ser allt underbart grönt gräsn

Min häst lunkar ofast mycket lugnt och snällt med huvudet vid min axel(leder henne i grimma och gimmskaft men kan lägga grimskaftet över halsen så hon går lös eftermig). Men om man inte hållerkoll på henne så kan få för sig att hon vill skutta ut på gärdet och käka gräs.
det hände för ett par andra i stallet i våras med följd att dom ringde mig på jobbet och sa att hästen var lös och att dom inte fick tag i henne( :confused:) jag kunde inte gå ifrån utan ringde och bad pappa(han jobbar väldigt nära stallet), när pappa kom ner var hon redan infångad.
För att undvika detta låter jag andra leda henne i stigbett på våren om dom vill(endel känner sig osäkra bara för att hästen stuckit tidigare och det märker ju hästen..). Kan ju tillägga att det inte är några problem med hagen som ligger närmast stallet bara när hon måste gå förbi dom lockande gärdena.

Jag har tränat endel lydnad med henne. kan ha henne lös i ridhus/ paddock och då går hon när jag går, stannar när jag stannar. När jag vill att hon ska rygga så lägger jag pekfingret mot bringan och trycker lätt(brukar bara behövas första gången sen så brukar det räcka med att jag pekar på bringan). Hon går undan för tryck och om jag "snurrar runt" så följer hon efter. Har också tränat på att hon ska kunna stanna kvar när jag går iväg men det har jag haft problem med eftersom hon gärna vil följa efter mig.

trots det så finns ju lite av problemet kvar och jag vet inte hur jag ska träna bort det...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 309
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 384
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar