Hur leder jag mitt ånglok???

Sv: Hur leder jag mitt ånglok???

Kanon!
Med den grundsyn du verkar ha, blir ditt framtida hästägande både trevligt och säkert.

Ett litet tips, gör inte hästarna till hamstrar! ;)

LIA

Vad bra att det löst sig för dig. :) Kul att det funkar med nya hästen.

Vi har en sidodiskussion i din tråd som bara delvis handlar om din fråga. Men den är intressant, tycker jag. Ibland när man startar en tråd så kan den "spåra åt sidan", men så är det på ett diskussionsforum. :) Det hoppas jag är ok.

Norrland

Det är helt okey. Det är mycket intressant tycker jag.

Med risk att ge dig hjärnblödning kommer här ett par synpunkter.

Först undrar jag hur det kommer sig, att du har så förtvivlat svårt att ta till dig det som skrivs?
Bl a citerar du Tintilar :
"Vad vill du uppnå med dessa redskap? Vad tror du att de kan bidra med?
Av säkerhetsskäl i situationer innan man har möjlighet att göra någonting för hästen - då är jag med dig. Men tycker du att detta är ett sånt fall? Jag tycker att detta är ett fall där man söker en lösning och har möjlighet till en lösning. Jag upplever att man här försöker få dessa hjälpmedel att framstå som en lösning. Och då tror jag att man bör läsa på lite om hästar som djur."

Vad är det i citatet som du tycker är så fel? Förstår du inte vad hon skriver eller hur hon menar? Jag gör det!

Dom här klippen ur ditt senaste inlägg visar, att du inte förstått vilken typ av hästhållning en del av oss står för. Varför kan du inte vidga synfältet lite? Flera har i denna tråd berättat att dom klarar att hantera sina Ns utan kedjor. Läs!
För din information så spelar det ingen roll om du ska hantera en "stark" Ns eller ett hbl eller en shettis. Skiter den i dig, så gör den som den vill.
Om du inte stoppar den med en kedja runt nosen förstås.
Vi klarar oss utan kedjor, vilket uppenbarligen TS också gör. Det hänger bl a på ens personliga kvalitéer och förmåga att kommunicera med en häst.

Jag svarade och ställde en motfråga tidigare. Upprepar och hoppas på svar:
Hästar är stora starka djur och ibland reagerar de på oväntade sätt.
Javisst, desto större anledning att kunna hantera dom utan att vara beroende av prylarna. Tycker du inte?

Snälla du, du behöver inte fortsätta att tjata om att hästar är individer- vi vet det!
Vad får dig att förutsätta att vi inte är flexibla i vårt hanterande? Mer flexibla än kedjor...
Likaså känns det smått enfaldigt, att du hela tiden sätter likhetstecken mellan kvantitet och kvalitet. Tror du f ö att du är ensam om att ha upplevt mer än två hästar?

Kom igen och försök förstå vad vi skriver.

LIA

Detta var inte menat till mig va

har inte läst hela tråden. Men jag förespråkar en repgrimma utav bra kvalite, den ger dig mer styrka gentimot hästen. sn ska du nog hålla på med hästen i en paddock som någon annan skrev ifall du tappar eller inte orkar hålla kvar. träna och ta hjälp innan det är för sent i så fall.

Senast ändrad:

Hej!
Håller med om att repgrimma är ett bra redskap, förutsatt att man använder den på ett bra sätt. Har själv haft lite problem med ett kallblod som får "järnnacke" ibland, både när man leder honom och rider. Ville inte ta till skarpa bett, och hade hade hört talas om repgrimman genom en stallkompis som gått en kurs, så jag testade och den gjorde underverk på min pålle. Inge mer dragkamp. Han behövdes inte "sättas på plats" alls, utan det kändes som han förvandlades när grimman togs på. Underbart. Naturligtvis är en god relation till hästen avgörande. Men genom åren lär man sig vart man har varandra. Tålamod och lugn tror jag är bra, och att ägna mycket tid tillsammans. Det har i alla fall funkat i mitt fall. Hoppas det går bra för dig Petra och att ni växer ihop så småningom. Lycka till! :)

hej, har inte heller läst hela tråden o gissar att allt går bättre nu.
Jag tycker att tipset att träna på volt var jättebra. Jag vill också att mina hästar går lite bakom mig så att jag leder hästen o inte tvärtom. Kristall gillar att försöka ta kommandot nu gör jag så här:

Så fort han börjar gå förbi mig(så att huvet inte e bredvid mig längre)
så sänker jag handen med grimskaftet så att huvudet böjs lite o säger vänligt men bestämt Nej. När han saktat in farten o är i position säger jag Bra medmkärlek:love:

När han var mycket mer lokomotivig höll jag grimskaftet lite i en ögla i höger hand, då kunde jag lätt markera när det gick för fort.

Nu har jag läst lite mer, kul att det går bra! Att man ska kunna/känna till varenda sak som kan hända när man skaffar häst INNAN man gör det låter inte rimligt. Trots allt är alla olika o dessutom händer det mycket vid en flytt som är svårt att lära sig innan.

Bra med att du står i ett stall där du får stöd. Man lär sig allra mest på egen häst - så är det!

:)
Nejdå, det var till norrland65, vilket framgår om du kikar längst upp till höger vid inlägget.

Däremot var mitt nästa svar till dig.

LIA

Nu har jag läst lite mer, kul att det går bra! Att man ska kunna/känna till varenda sak som kan hända när man skaffar häst INNAN man gör det låter inte rimligt. Trots allt är alla olika o dessutom händer det mycket vid en flytt som är svårt att lära sig innan.

Bra med att du står i ett stall där du får stöd. Man lär sig allra mest på egen häst - så är det!

jag har eget stall och två hästar

KL

Borde inte folk lära sig att hantera hästar INNAN man skaffar dom ?

I min värld så tar jag dom direkt, det ska inte fjantas med nån "lugn förtroendevecka" Den FÖRSTA kontakten etableras ögonblickligen och visar man sig vara en som det går o köra med så får man skylla sig själv, Är det SANT att hästar testar nya ? Jag har faktiskt aldrig varit med om att nån häst testar mig när dom kommer nya....

Även min uppfattning, även om det tydligen verkar fult att ställa såna krav.

Min erfarenhet av "testning" är att hästar med lite framåtanda, ambitioner och nyfikenhet direkt "mäter av", vad den nya människan står för, liksom dom gör det visavi sina nya häst-"kompisar". Är man ett mähä och/eller okunnig så struntar hästen i att respektera en. Därmed inte sagt att den måste bli otrevlig.

Ganska många hästar verkar dock vara av typen "ids inte bry mig om nåt", och dom klarar alla av utan problem.
Bra? Vet inte det, för när man börjar fundera på varför hästen är så, blir man ofta ganska sorgsen.

LIA

Mmmm, jag har inte läst alla inläggen men fastnade på nåt som det stod typ : Hur ska man veta vem man ska lyssna på ? Det där är ju väldigt svårt...även VEM KAN man ge råd?

Jag hanterar ju hästar olika beroende på vilken individ dom visar sig vara..en häst som inte skulle föra sig ordentligt kan ju vara...rädd...odräglig...rangklättrare...osäker..eller helt enkelt ouppfostrad o bortskämd.
För mig känns det hur jag ska göra, och det finns hästar vars personlighet/intregritet jag hellre jämkar mig med än går in i en strid( oftast är det ju kloka hästar som "resonerar"...håller du dig på din kant så håller jag mig på min)...det beror ju helt o hållet på...å andra sidan är det ju svårt att lära sig om man aldrig får vara med om olika saker o olika hästar och lyssna på olika människor

..sen såg jag ett inlägg om nån häst som vägrade backa, varken ägare, nh instruktös eller nån annan lyckades..
Jag har haft 2 st såna hästar som vägrat att backa av alla mina jag haft och på BÅDA hästarna uppdagades smärtor i bakknäna...dom kunde helt enkelt inte..sen har vi ju samma där med olika personligheter, en var "ledsen" och frös fast, den andra blev "aggressiv" och förbannad..

Men man måste också vara medveten om att det finns andra typer av hästar än den egna bussiga hästen, och det är den insikten jag tycker brister ibland. Hästar ÄR olika. Som jag skrivit tidigare kan det vara svårt att helt ta ur gamla hästar befästa olater. Ex nordisar som upptäckt hur starka de är, och satt i system att tuffa på/slita sig.
Men det handlar inte om mer eller mindre "schyssta hästar". Det handlar om mer eller mindre krävande hästar.

En häst med problem kan vara en sån, en häst som är född till ledarindivid är en sån häst, en osäker häst kan också vara en sån häst.

Och det handlar inte om att dessa kräver hjälpmedel utan att dessa kräver sin människa. De kräver en observant, förstående och kunnig person. En individ som ser, förstår och gör - på ett sätt som passar den hästen. Alla är inte såna människor och inte i lika stor grad heller.

Att på ett forum som Buke kategoriskt prata om "tvångsmetoder" och användandet av ex kedja eller träns som plågsamt är direkt fel (och löjligt). Betydligt mer balanserat är att säga att naturligtvis är målet att kunna hantera hästen på enklaste sättet, naturligtvis ska det vara god hantering - men när det behövs bör hjälpmedel användas. Ur säkerhetssynpunkt. Vi ska vara rädda om oss själva, hästarna och vår omgiving.
Där tycker jag att du pratar om dig själv. Det är okunskap som får oss att ta till metoder som är plågsamma och onaturliga/ologiska som lösning till ett problem som sitter hos hästen. Återigen tänker vi egoistiskt - vi gör oss av med det som stör oss, det är det enda viktiga. Sen om metoden är bra för andra inblandade individer, det blundar vi för.

Återigen, det handlar om okunskap. Okunskap är också = rädsla.¨

Jag tror att ju fler hästar man hanterar/hanterat desto mer inser man detta.
Inser sina begränsningar - helt sant.

Att prata om rädsla är lite barnsligt. Visst finns det hästar och situationer som är obehagliga. Visst finns det situationer när jag blivit rädd. Det är mänskligt och, tror jag, något som alla hästmänniskor känner igen. Det är stora starka djur vi hanterar. Men det är också en trygghet att ha kunskapen att hantera hästarna så säkert som möjligt, även om det innebär användandet av hjälpmedel.
Jag har också blivit rädd, och blir. Det är en naturlig instinkt hos människan. Men ju mer man lär sig om det man är rädd för, och förstår, desto mindre har man att vara rädd för. Jag skulle vara rädd ganska ofta om jag endast hade hjälpmedel att lita på.

Även inom sk NH finns ju hjälpmedel, repgrimman som är relativt skarp ex.
Jag har aldrig nånsin påstått att detta som nuförtiden kallas nh är något jag tycker är det minsta vettigt. :smirk: Tvärt om tycker jag att det har blivit en "gren" som bygger på en tanke som idag är helt borta. Det är i regel ett gäng med folk som inte varför eller vad de gör. Människor som lär sig övningar utan att ha en ordentlig grund i hästlära bakom detta. Detta är ett generaliserande och det gäller absolut inte alla - men enl min erfarenhet många. Det jag dock kan försvara nh-filosofin med är att de aldrig (iaf är det inte meningen) använder tvång, våld eller skarpa grimmor som en lösning. Och det är främst det jag reagerar på i denna tråd. Att folk tro att en kedja ska vara en lösning.

Senast ändrad:

Hmmm, det var många dubbelriktade "sanningar" i ditt inlägg, men jag ser det knappast som du gör..

En ledarindivid är INTE en motsträvig häst, att vara född ledare ger hästen egenskaper som trygghet, mod, vänlighet osv ...kan man inte "ta" en ledarindivid så bör man inte ta hand om hästar övht...för är det nån som är enkel så är det ju den häst. MEN....man måste ju själv kunna läsa av vart gränserna går..det är ett givande o ett tagande. Vi som håller på med travare VILL ju ha såna individer..varför skulle vi vilja det om dom inte går o få människan till lags?

Hästar som är motsträviga är det nåt fel på, antingen i skallen eller för att nån korkad människa gjort den så. Men skyll inte på att det är en ledarindivid.

NH väljer aldrig tvång ???? Nänä.. :angel: ALLT går ju ut på att hästen ska underkasta sig människan...det går faktiskt att få hästar att jobba MED människan och inte bara FÖR.

KL

I min värld så tar jag dom direkt, det ska inte fjantas med nån "lugn förtroendevecka" Den FÖRSTA kontakten etableras ögonblickligen och visar man sig vara en som det går o köra med så får man skylla sig själv, Är det SANT att hästar testar nya ? Jag har faktiskt aldrig varit med om att nån häst testar mig när dom kommer nya....

Martha!!!! Du har alldeles rätt. Visst skulle jag ha lärt mig allt innan jag skaffade mig hästar. Jag är inte den typen av människa (tyvärr) som du verkar vara, totalt orädd. Jag ska dock se till att detta kommer att fungera. Att hästarna ska få absolut bästa tänkbara liv utan att bli bortklemade eller att jag viker mig för deras vilja. Snälla ge mig en chans och ta det som positivt att jag ber om råd. Jag tycker det är sant att hästar testar nya. Tycker att det är väldigt konstigt att du aldrig upplev detta med så stor kunskap och hantering av många hästar som du nu har. Jag är den typen av människa, att jag gärna betraktar innan jag agerar. När jag sen agerar, brukar det trots att jag är grön, bli rätt.
Hoppas du kan finna lite tilltro till mig, och komma med råd istället för att dömma ut mig direkt. Jag är en medelålders, förtidspensionerad kvinna och jag lägger mycket tid på mina hästar och att lära mig att leva ihop med dom, jag är definitivt ingen mes, dock ovan.

KL

Mmmm, jag har inte läst alla inläggen men fastnade på nåt som det stod typ : Hur ska man veta vem man ska lyssna på ? Det där är ju väldigt svårt...även VEM KAN man ge råd?

Jag hanterar ju hästar olika beroende på vilken individ dom visar sig vara..en häst som inte skulle föra sig ordentligt kan ju vara...rädd...odräglig...rangklättrare...osäker..eller helt enkelt ouppfostrad o bortskämd.
För mig känns det hur jag ska göra, och det finns hästar vars personlighet/intregritet jag hellre jämkar mig med än går in i en strid( oftast är det ju kloka hästar som "resonerar"...håller du dig på din kant så håller jag mig på min)...det beror ju helt o hållet på...å andra sidan är det ju svårt att lära sig om man aldrig får vara med om olika saker o olika hästar och lyssna på olika människor

Tycker detta är väldigt rätt. Jag har hållt på med hundar länge. För mig är det relativt lätt att se var jag har en hund, hur den mår, kan nästan se själen omkring och läsa av hur den mår (lite förskönat), rang osv. osv. Vill nu uppnå detta med mina hästar.

Hmmm, det var många dubbelriktade "sanningar" i ditt inlägg, men jag ser det knappast som du gör..

En ledarindivid är INTE en motsträvig häst, att vara född ledare ger hästen egenskaper som trygghet, mod, vänlighet osv ...kan man inte "ta" en ledarindivid så bör man inte ta hand om hästar övht...för är det nån som är enkel så är det ju den häst. MEN....man måste ju själv kunna läsa av vart gränserna går..det är ett givande o ett tagande. Vi som håller på med travare VILL ju ha såna individer..varför skulle vi vilja det om dom inte går o få människan till lags?

Hästar som är motsträviga är det nåt fel på, antingen i skallen eller för att nån korkad människa gjort den så. Men skyll inte på att det är en ledarindivid.

NH väljer aldrig tvång ???? Nänä.. :angel: ALLT går ju ut på att hästen ska underkasta sig människan...det går faktiskt att få hästar att jobba MED människan och inte bara FÖR.

Håller verkligen med dig, även här. En ledare är ju definitivt en individ (inom alla levande varelser), som måste ha allt, mod, styrka, hjärna osv. osv. Dom är oftast så kloka att dom vill vara människan till lags om inte människan sumpat sin chans.

Tycker detta är väldigt rätt. Jag har hållt på med hundar länge. För mig är det relativt lätt att se var jag har en hund, hur den mår, kan nästan se själen omkring och läsa av hur den mår (lite förskönat), rang osv. osv. Vill nu uppnå detta med mina hästar.

Det är ju SAMMA :D

Jag skrev KL på mitt första inlägg för jag ville inte du skule ta det personligt..Jag HAR mycket erfarenhet och jag ÄR fortfarande inte fullärd, för det blir man aldrig...men det är faktiskt så att jag aldrig upplevt att en häst skulle "testa" mig ...skulle nån få för sig att leva rövare, inte gå som "folk" så tar jag det ur dom och det är inget svårt alls...

JAG bestämmer, punkt slut...precis som du gör med hundarna, UTGÅ från att du är ledaren och vik aldrig ner med fjäsk pga dumheter dom gör...Däremot så GER jag mina djur mycket också..jag kan skämma bort dom, dom kan få stanna och titta på horisonten :love:, ta en tugga gräs under skritturen. klia sitt ansikte på mamma efter en svettigträningstur , bralla ( men bredvid) dra en grävare ...osv osv...men dom vet vart gränserna går och kliver dom över behövs bara ett Hrrrmm....

Det går att vara hård mot hästar och ändå kärleksfull...det går att jobba MED dom ( som bönderna gjorde med sina hästar förr) Men man kan aldrig klema bort en häst som redan gått över gränsen över vad man accepterar. Jag har svårt att ge råd, jag brukar känna vad jag ska göra.Men tänk precis som med hundarna, det är ingen skillnad, dom är flockdjur dom också och måste han nån som leder som.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 309
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 384
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar