Sv: Hur leder jag mitt ånglok???
Lia - jag brukar läsa dina inlägg ibland och slås oftast av att du är så enkelriktad. Jag undrar faktiskt över hur många hästar du egentligen har erfarenhet av?
Jag tycker att hästar kommer i olika skepnader och personligheter. Vi har förnärvarande några egna. Den ena är en mycket trevlig kille, lätt att hantera lätt att korrigera. Lyhörd och trevlig. Han följer oss som en hund utan att ha nh-at eller gjort andra ledarövningar. Vi har bara hanterat som vanligt, ridit tömkört hanterat m.m. En annan är en gammal tuff valack. Snäll och hanterbar men med eget temperament. Funkar bra, men är inte lika undergiven som den första. En tredje är jättegtrevlig, en lätthanterad häst. Lätt att leda, hantera, lasta osv. Men kan bli pigg när han leds och andra hästar i hagen lattjar runt, då kan han bli för ivrig. Behövs kedja.
Sen har vi genom åren stött på många olika hästar i många olika skepnader. De flesta med egenheter som gör att de måste hanteras på ett visst sätt. Någon måste ta ut först ur stallet, någon kan inte stå själv osv osv. Hästar är ju personligheter.
Har varit på nh-kurs med stallkamrat som har en häst så tuff att det inte gick att rå på den. Instruktören och ägaren försökte, men det gick inte att få hästen att backa. Tog ett steg åt sidan tillslut, men det var allt. Men den funkar, dock får den ledas med kedja och det händer att den sliter sig. Men trevlig ändå.
Många gånger tycker jag att äldre hästar är svåra att lära om. De har ofta ett beteende som är så befäst att det är svårt att helt förändra dom. Man kan få dom bättre, men svårt att lära om helt. Å så är det ju med oss människor också.
När en ny häst kommer så tar det tid för den att acklimatisera sig och lära känna sin nya miljö. Det tar också tid för människan att lära känna sin nya häst. De små detaljerna kan göra skillnad. En häst kan vara van vid en viss rutin, och det kan ta tid att hitta dit.
Nordisar är starka. Har dom lärt sig hur starka dom är är det svårt att helt ta ur dom det. Har du försökt förekomma/stoppa en stor stark nordis som bestämt för att dra? Kan vara som lokomotiv. Vi hade en sådan. Snäll som få, stabil. Funkade bra att hantera, vi nh-ade osv. Inga problem. Men ville han fram, då gick han fram. Genom vilka hinder som helst. Slet en gång en kedja fäst med bultar ur väggen bara för att han ville till beteshagen. Men jag kan inte säga att han var svårhanterad utan mycket trevlig.
Det jag vill fråga är hur mycket erfarenhet du egentligen har av olika hästar? För jag tycker att du resonerar ibland som om du har begränsad erfarenhet. Ju mindre hästar man stött på, desto mindre erfarenhet av beteenden har man.
Får jag fråga - har det varit ett reportage på TV:n om dig någongång? Har fått för mig att det var du, och i såna fall har jag sett det. För några år sedan.
Norrland