Hur leder jag mitt ånglok???

Sv: Hur leder jag mitt ånglok???

En sak kan jag inte förstå o det är varför det är så tabubelagt att leda en häst i träns hemma för att förhindra olycka men på en tävling ex är det en självklarhet.

Använd träns och delta. Led henne i paddoken och träna med henne. Försök att stanna henne ibland och göra andra övningar som visar att du är ledaren. Lycka till.

0-3 dagar (med reservation för extrema förutsättningar) enligt min erfarenhet. Därefter är det inte tal om att slita sig.

LIA

0-3 dagar (med reservation för extrema förutsättningar) enligt min erfarenhet. Därefter är det inte tal om att slita sig.

LIA

0,5 dag tog det för mig och min häst för att han (nordsvensk bruks, 160mkh 800kg) skulle bli helt problemfri att leda:D Innan vi fick hjälp så var det mer han som tog oss till rätt destination än jag:p Fick hjälp av en duktig NH-tränare och hon hjälpte oss verkligen:bow: Mer än 0,5 dag tog det naturligtvis att förtjäna respekt och ledarskap, men den första dagen tog verkligen hand om det mer "praktiska" i hanteringen.

Till TS,

Mitt tips är ta hjälp av någon som är duktig hästhanterare, om det så är NH eller något annat!

Hur visar jag, min nya Nordsvenska brukshäst, som är väldigt stark, vem som bestämmer. Har bara ägt henne ett par dagar, och tar allt väldigt lugnt så hon får bli trygg. Skulle leda henne in och ut från stallet pga besök av hovslagare. Hängde som en vante och det blev onödig stress. Tacksam för alla goda råd. Känner mig väldigt liten. Men min nya häst är helt underbar. Självklart måste hon testa mig, jag måste bara se till att vinna.

Vill tacka för alla svar. Nu när min kära Nordis har varit hos mig i 2,5 veckor, och den värsta stressen har lagt sig, så har jag inga problem. Hon lunkar på bakom mig som en snäll vovve.:rofl:

Se där! Grattis!
Hur tänker du dig fortsättningen? Fortsätta att bygga på relationen eller bara "använda"? Ska du köra och/eller rida?

LIA

Jag ska rida. Väntar nu på att släppa ihop henne med mitt varmblodssto. Dom slogs när jag provade, men det var för tidigt och det blev stress. Dom sparkade även isönder mellanväggen i boxarna, men det var mitt och min sambos fel, det blev rivalitet om mat. Man lär sig. Längtar efter att rida, men har inte bråttom.

Lia!!! Vad har du för häst/hästar???

Ledarskaps Övningar Kanske!?

Hej!
Jag hade fasliga bestyr att leda min häst då jag köpte henne, men vi har ridhus vilket jag hoppas att även du har, så mitt luilla recept är att boka ridhuset och släppa henne lös... Gör lite "Följa John" övningar och visa med din kropp genom att bli som en "mur" om hästen försöker gå över dig... när du väl fullföljt "Join Up" (Kolla all info på Monty Roberts och läs hans böcker så fattar du vad jag menar med det)
Kan du och hästen "leka" utan varesig stigbett eller andra fasligheter och det fungerade iallafall för mig... Från att ha haft en farlig oberäknerlig cirkus häst som medt gick på bakbenen och fullständigt SKET i att jag existerade har jag nu ett "lamm i snöre" när vi prommenerar (Nåja :angel:) Hon är nu UPPMÄRKSAM på vart JAG är på väg och i vilket tempo, UTAN VÅLD i någon form, men det är ju 600kg flyktdjur vi pratar om så man ska inte kaxa till sig för mycket och kniper det har jag faktiskt inga problem med varesig stigbett eller annat "hyss" för ibland (som idag) måste man tänka på sitt eget väl också...
LYCKA TILL!!!

Kan man leka i hagen??? Eller blir dom alltid stöddigare där??? Har tillgång till ridhus, men måste bli medlem. Har svårt att få tag i dom som håler i verksamheten.

Lia!!! Jag förstod. Tror absolut kemin stämmer. Du verkar vara väldigt duktig. Ska snart släppa ihop pållarna , håll tummarna

Lia - jag brukar läsa dina inlägg ibland och slås oftast av att du är så enkelriktad. Jag undrar faktiskt över hur många hästar du egentligen har erfarenhet av?

Jag tycker att hästar kommer i olika skepnader och personligheter. Vi har förnärvarande några egna. Den ena är en mycket trevlig kille, lätt att hantera lätt att korrigera. Lyhörd och trevlig. Han följer oss som en hund utan att ha nh-at eller gjort andra ledarövningar. Vi har bara hanterat som vanligt, ridit tömkört hanterat m.m. En annan är en gammal tuff valack. Snäll och hanterbar men med eget temperament. Funkar bra, men är inte lika undergiven som den första. En tredje är jättegtrevlig, en lätthanterad häst. Lätt att leda, hantera, lasta osv. Men kan bli pigg när han leds och andra hästar i hagen lattjar runt, då kan han bli för ivrig. Behövs kedja.

Sen har vi genom åren stött på många olika hästar i många olika skepnader. De flesta med egenheter som gör att de måste hanteras på ett visst sätt. Någon måste ta ut först ur stallet, någon kan inte stå själv osv osv. Hästar är ju personligheter.

Har varit på nh-kurs med stallkamrat som har en häst så tuff att det inte gick att rå på den. Instruktören och ägaren försökte, men det gick inte att få hästen att backa. Tog ett steg åt sidan tillslut, men det var allt. Men den funkar, dock får den ledas med kedja och det händer att den sliter sig. Men trevlig ändå.

Många gånger tycker jag att äldre hästar är svåra att lära om. De har ofta ett beteende som är så befäst att det är svårt att helt förändra dom. Man kan få dom bättre, men svårt att lära om helt. Å så är det ju med oss människor också. :)

När en ny häst kommer så tar det tid för den att acklimatisera sig och lära känna sin nya miljö. Det tar också tid för människan att lära känna sin nya häst. De små detaljerna kan göra skillnad. En häst kan vara van vid en viss rutin, och det kan ta tid att hitta dit.

Nordisar är starka. Har dom lärt sig hur starka dom är är det svårt att helt ta ur dom det. Har du försökt förekomma/stoppa en stor stark nordis som bestämt för att dra? Kan vara som lokomotiv. Vi hade en sådan. Snäll som få, stabil. Funkade bra att hantera, vi nh-ade osv. Inga problem. Men ville han fram, då gick han fram. Genom vilka hinder som helst. Slet en gång en kedja fäst med bultar ur väggen bara för att han ville till beteshagen. Men jag kan inte säga att han var svårhanterad utan mycket trevlig.

Det jag vill fråga är hur mycket erfarenhet du egentligen har av olika hästar? För jag tycker att du resonerar ibland som om du har begränsad erfarenhet. Ju mindre hästar man stött på, desto mindre erfarenhet av beteenden har man.

Får jag fråga - har det varit ett reportage på TV:n om dig någongång? Har fått för mig att det var du, och i såna fall har jag sett det. För några år sedan.

Norrland

Vad menar du?
Att jag är en nolla för att du inte hanterar hästar på "mitt" sätt? Eller v/v.
Ska alla du vill diskutera med lägga fram CV?

Jag skriver inte mer i det här, i min värld är inte kvantitet detsamma som kvalité. Man kan inte ranka folks kunskap och dugglighet i antal. Hästar i det här fallet. För mig är det ointressant hur många hästar du ägt, hanterat eller annat, eller under hur lång tid.

Jag diskuterar gärna hästhantering med dig, men skippa i så fall personangrepp. Håll dig till sakfrågor!

LIA

Oj, tål du inte att jag ifrågasätter?

Det är inte menat som personangrepp. Jag tycker att det är en sakkfråga, alltså hur många hästar man har hanterat. Ju fler hästar man hanterat desto mer kunskap om olika beteenden har man, jag kan inte se det på annat sätt. Du brukar ju inte backa för att ifrågasätta andra?

Jag tycker att du ser saker lite enkelriktad ibland, och vi har inte samma åsikter i allt. Endel saker du skriver håller jag med om, men långt ifrån allt.

Det som fungerar på en häst behöver inte fungera på nästa. Hästar är individer och det gäller att hitta de knappar som funkar på just den hästen. Ibland kan det vara små saker, ibland stora saker. Endel beteenden hos äldre hästar får man kanske leva med och försöka få att fungera så smidigt som möjligt.

Var det du som var med i TV-programmet, eller? Det är inget illa ment, jag har bara fått för mig att det var du. Men jag kan ha fel också?

Norrland

Ett litet tips är att OM du väljer att leda henne vid bogen, eller strax framför, så gå en liten bit ut från henne. (Kanske 40 cm,ca)
Då är hon tvungen att vrida lite på huvudet när du tar i grimskaftet, vilket gör att hon inte alls har samma kraft som om du går precis bredvid bogen. (Vilket är lätt att göra med ånglok... :crazy:)

Personligen tycker jag att man ska träna & träna & träna, tills allt sitter, med vanlig grimma. Och visst handlar det om er kommunikation, (som ngn sagt tidigare) vilken jag är helt övertygad om kommer att bli alldeles lysande när ni lärt känna varandra! :)

Nej, jag tål inte att bli föremål för diskussion i st för att man diskuterar sakfrågor. Vill du fråga om min person får du ta det via PM!

Det finns inte två personer som alltid har samma åsikter i allt. Fr a inte när det gäller hästar. Så vad är nytt?

Jag vet att hästar är individer! Faktiskt. Det finns återigen inte två hästar som är lika, som har samma mentala (om vi håller oss till det) grundförutsättningar, som har likadana erfarenheter under uppväxt, som har likadana levnadsbetingelser osv. Är inte alla medvetna om det?

Eftersom du tydligen retat dig så enormt på mina åsikter och vad jag skriver, så kan du kanske specificera vad jag i den här tråden har skrivit som är så fel? Enligt din uppfattning.

LIA

Ojdå, jag slarvade visst med att läsa hela tråden.... :o

Vad kul att det funkar nu! :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 954
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 309
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 384
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar