Sv: Hur leda en häst?
jag lärde mig såvitt jag minns båda sätten när jag började på ridskola för 15 år sedan..
(dvs. antingen tyglarna kvar över halsen och höger hand om båda tyglarna, en bit under bettet, eller höger hand som sätt1, och vänsterhanden som samlar upp resten av tygeln.)
har också själv jobbat lite på ridskola och tror att jag faktiskt lärde ut båda sätt då också, beroende på omständigheterna. personligen tänker jag att mindre barn/vana leder bäst med tyglarna liggande på halsen, då minimerar man risken att tyglarna släpas i marken och hästarna trampar på dem, eller att hästen trasslar in sig om den skulle slita sig.
är man lite äldre och lite mer van (och det jag själv föredrar) så kan man enligt mig leda med hela tygeln i handen. jag gillar det sättet eftersom det ger mig mer spelrum ifall hästen hoppar till eller gör något annat som kräver mer tygellängd, så jag förredrar det (med en ökad intrasslingsrisk OMhästen kommer loss) eftersom det minskar risken att hästen kommer lös över huvud taget..