Hur leda en häst?

ascha

Trådstartare
Jag lärde mig rida för ungefär 30 år sedan och då lärde jag mig att hålla tyglarna i händerna när man ledde hästen. Nu är det nästa generations tur att börja rida (när blev jag så gammal???) och då ska tyglarna ligga kvar runt halsen när man leder hästen? För mig känns det verkligen konstigt men det kanske ska vara så nu?

Sv: Hur leda en häst?

jag lärde mig leda med tyglarna kvar runt halsen och jag lärde mig rida för 15 år sedan XD, men allt beror på hästen för mig.
om hästen är stirrig så har jag tyglarna i handen och om den har martingall så har jag tyglarna över halsen.
man får anpassa sig till hästen och till vad ev instruktörer säger, bara man inte riskerar att skada hästen eller sig själv ()

ja man kan ju ha tyglarna kvar över halsen och ha ett grimskaft istället, jag vill gärna ha tyglarna i handen, finns det en martingal har jag ett grimskaft just för att ha mer marginal om nåt händer.

KL tack för era svar! Vad lär ridskolor ut? Och varför just det sättet?

Jag tycker det är själklart säkrast att ha tyglarna hängande över hästen, har man en grupp på en ridskola med 10 elever och hästar känns dt säkrast så om något skulle hända. kommer en häst lös så förhoppningsvis så hinner den inte fastna med benen i tyglarna med engång och slita sönder munnen innan man får fatt i den, men det är min åsikt:)

jag lärde mig såvitt jag minns båda sätten när jag började på ridskola för 15 år sedan..
(dvs. antingen tyglarna kvar över halsen och höger hand om båda tyglarna, en bit under bettet, eller höger hand som sätt1, och vänsterhanden som samlar upp resten av tygeln.)

har också själv jobbat lite på ridskola och tror att jag faktiskt lärde ut båda sätt då också, beroende på omständigheterna. personligen tänker jag att mindre barn/vana leder bäst med tyglarna liggande på halsen, då minimerar man risken att tyglarna släpas i marken och hästarna trampar på dem, eller att hästen trasslar in sig om den skulle slita sig.
är man lite äldre och lite mer van (och det jag själv föredrar) så kan man enligt mig leda med hela tygeln i handen. jag gillar det sättet eftersom det ger mig mer spelrum ifall hästen hoppar till eller gör något annat som kräver mer tygellängd, så jag förredrar det (med en ökad intrasslingsrisk OMhästen kommer loss) eftersom det minskar risken att hästen kommer lös över huvud taget..

Tyglar i handen. Hoger hand under kaken en decimeter, med andra andan i vanster hand. Med martingal ligger tyglar kvar over halsen och grimskaft genom transringar. Likadant med kandar, Man lamnar stang tyglar runt halsen och leder i bridong tyglar.
Just for att om hasten brakar eller stegrar sig har man mer kontroll genom att hoger hand kan glida ner och man har fortfarande tag pa den med vanster hand..

Nar man leder en hast i grimma, samma sak, hoger hand nara huvudet och anden pa grimskaft i vanster hand.. och INTE upprullat, utan vikt "fram och tillbaka" om det ar en langre modell. Bara tank hur en liten hand kan bli krossad och fastna med rullat grimskaft..

När jag började på ridskola för 13 år sen (ja usch vad gammal man blivit!) så hade vi tyglara runt halsen när vi ledde hästarna. Tror det är säkerhetsskäl att de lär ut så. Barn i 7 års åldern håller ändå inte i en häst som blir rädd och får för sig att sticka och då får tyglarna hellre hänga över halsen än vara lösa. När man är äldre och/eller har mer erfarenhet så att man kan kontrollera hästen om den blir rädd då kan man få lära sig att ha tyglarna i handen.

när jag började på ridskola för ...*räknar på fingrarna*... 16 år sedan, fick jag lära mig att leda med tyglarna liggandes över halsen på hästen. när jag ridit i några år så blev det mer och mer att man fick leda med tygeländen i handen.

så jag skulle nog säga att det har med säkerheten att göra. har man småknattar på 8 år som ska leda så är det nog bättre att ha tygeln kvar på halsen ifall hästen skulle råka komma lös (fick även inpräntat som nybörjare att släppa om hästen blir rädd), samt att knatten då bara har en hand att koncentrera sig på. när man börjar bli lite mer rutinerad och samtidigt större och starkare är det nog säkrare att hålla i hela tygeln för att kunna hålla fast hästen om den regerar för något (och ja, när man blev lite äldre så skulle vi helst inte släppa längre om hästen blev rädd;)).

jag leder med tyglarna över halsen. Tycker tyglarna är alldeles för korta för att hålla i handen om någonting skulle hända. Då är det bättre att de ligger över.

Jag lärde mig rida för ungefär 30 år sedan och då lärde jag mig att hålla tyglarna i händerna

Va? I händerna? Själv har jag alltid hållt i tyglarna med fötterna! :o

;)

Jag är lärd precis som du me tyglarna över huvudet på hästen och en hand under hakan och en hållandes i tygeländan :)

Ridskolan jag rider på lär ut att tyglarna ligger kvar på hästen när vi leder in de i manegen.

När jag var liten fick vi lära oss att ha tyglarna kvar runt halsen på hästen.. när man blev äldre fick man hålla tyglarna i handen. Anledningen till det var att om hästen ex. skulle sticka så är man en liten, oerfaren tjej på ca 10år så kan man inte hålla hästen även om man har tygeln i handen. Så det var en säkerhets grej för att hästen inte skulle trampa på tyglarna och rycka sönder sin egna mun.
När man blev äldre och mer erfaren fick man ha tyglarna i handen eftersom man har mer koll på hästen då.. och orkar/kan faktiskt hålla mer om det skulle hända något.

På ridskola verkar det vettigast att tyglarna hänger kvar över halsen. Om någon häst skulle råka komma lös är risken lite mindre att de (eller en person!) fastnar i tygeln.

27 år sen på ridskola och det var tyglarna kvar runt halsen. Detta så hästen inte skulle trampa på tygel om den kom loss. Nu brukar ju tygeln förr eller senare hitta sin väg över hals och öron ändå när hästen är lös men man köper kanske lite tid.

När man ledde skulle man bara hålla i ena tygeln för att inte nypa hästen i munnen och om den fick ett spel så "ledde" Man den runt sig med att bara hålla i ena tygeln.

Leder så än idag mellan stall och paddock. Bara för att det sitter så i ryggmärgen:grin: Annars leder jag väldigt sällan häst i utrustning. Tömmkör heldre.

Ridskolorna lär nog fortfarande ut att man ska ta tyglarna över halsen, däremot kommer jag ihåg att man på min ridskola skulle komma ihåg att skilja på tyglarna, läder eller väv.

Jag personligen tar gammelman, snäll som ett lamm, med tyglarna över huvudet medan jag tar lillan med tyglarna hängandes kvar över halsen, just för att om det händer något i hennes värld så har jag en schysst möjlighet att ändå leda henne runt mig och om hon mot all förmodan skulle bli så skrämd eller upphetsad att hon skulle komma loss, så känns det tryggare att ha dem där.
I och för sig, så när jag tänker efter, så vettefan om tyglarna skulle stanna på plats efter hennes berömda krumbukter, men det är en annan historia ;)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 675
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
808
Senast: Nevermind
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 438
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter