Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

okej hoppas det blir bättre alltid lika tråkigt ed skador.

JO svullnaden har gått ner nu så ska avakta tills den är helt nere och såren ser fina ut sen kan jag nog börja små jobba lite igen:)

:(:(

Saga har fång!! Fick ta hem henne igår kväll, fy va jobbigt det var, stod där vid sommarbetet och fick inte tag på någon transport, som tur var löste det sig men det blev sent sent...

Nu står min lilla gumma på box... känner mig villrådig. Ska ge henne finadyn fyra dagar och sen ringa vet igen...åsså blir det ju så tokigt nu när jag måste ge henne hö samtidigt som hon inte ska röra på sig för fången så måste jag röra lite på henne på mjukt underlag för att inte mage ska stanna... pust...:cry:

Vet vet inte om det är en känning eller om det är blivit ett riktigt "anfall". Jag känner att jag inte vet alls hur det kommer gå eller vad som ska göras för det enda hon sa var att vi börjar med dessa fyra dagar och sen ska jag ringa, jag fick liksom inget om hur vi ska gå tillväga sen.

Jag har iaf fått tag på en hovis som ska komma på fredag och försöka verka fram en hovböld som hon troligtvis har hö bak, att det är därför hon haltar på den oxå ska hon verka de andra hovarna om hon inte har distalpuls eller vad det hette och sen ska hon få skor när hon slutat halta sa vet.

Hon hade röta i hovarna oxå... det såg man när hon skrapade under, jag hade inte sett ngt innan. Enligt vet så klarar hon troligtvis inte av att gå utan skor eftersom hovarna var så fula.

Usch vad tråkigt att allt kommer på en gång!!!

Hovslagare brukar vara duktiga när det gäller fång också, h*n kanske kan ge dig råd och stöd.

Håller tummarna att allt ska lösa sig!!!!!!!!!!

Tack! Hon är så duktig min lilla skrutta, lugn och harmonisk inne i stallet fast hon är själv. Men jag tog ut henne på en promenad på gräsmattan i 10 minuter och det var väldigt tydligt att hon hade stått inne en hel dag... och det är efter EN dag i boxen... Men hon är ju snäll så det går bra tur det.

Usch vad tråkigt med fång på en så ung häst, hoppas att det rättar till sig fort bara.

Passar på att presentera min -04 (med sadeltvång :angel:)
Sierra Blue, allmänt kallad Sera, fick en hektisk månad innan treårstestet då sadelträningen tog betydligt längre tid än beräknat och var bara sutten på 9!! gånger då testet gick av stapeln... (Tack Karro för ett väl utfört jobb!!!) Efter treårs fortsatte vi jobba men betydligt lugnare för att lägga in en mer "tät" period nu innan vintern då hon skall få vila helt tills det blir ridbart ute igen i vår.

Riden ca 25:e gången:
Sierraliten1.jpg

Sierra4.jpg

Senast ändrad:

Ja, hon är en riktig pärla, har varit till salu i omgångar då jag känt att vi inte klickar riktigt med varandra men nu efter treårs börjar bitarna falla på plats och det lutar åt att behålla henne iaf. :love:

Men gud va tråkigt!! Har haft mardrömmar hela sommaren om att Nettan ska få fång. Lider med dej och saga! Hur mår hon nu då? någon bättring??

Hon haltar inte nu men det är ju säkert för att hon står på finadyn. Men det känns endå väldigt mycket bättre. Sen så är jag hoppfull för att jag ser att hon mår så bra annars. Hon är jätteglad som vanligt, står inte på något konstigt sätt. Är pigg helt enkelt, inte dassig på något sätt, så jag hoppas innerligt att det bara är en känning.

Jag är ju hos henne tre gånger om dagen nu och grejar med henne i boxen varje gång för att hon ska få sällskap och något att tänka på. Hon är verkligen så himla duktig att stå på boxen, så stolt över henne lillgumman...

Jag hoppas att jag kommer få veta lite mera och få mer klarhet när hovis kommer på fredag för som vet sa vilket jag har förstått även innan också så om hovis vet vad han/hon håller på med så är dom mycket mycket bättre än vet på att avgöra vad hovarna säger vid fång.

Hoppas hovis kan lämna lite besked imorgon! Så man vet vad man kan gå på. Det låter ju dock som att hon mår bättre!

Jag har tatt mig i kragen och ridit Lasse på banan, bara för att trava över bommar, så vi håller oss lika uppdaterade, som ni andra :p

Det gick skitbra! Lade upp 4 bommar i följd och i skritten snava han å trampa på dom o hade sig :rofl: Men i traven fick han in takten och det gick kanon!
Igår red jag lite på gräsfältet utanför beteshagen, gick oxå bra! Så nu längtar jag till måndag då han kommer hem och får skor på fötterna, så vi kan rida igång lite bättre kondis och få bort sommarmagen :devil: För nu är jag riktigt sugen på att komma igång!

Ja, det gick över förväntan trots att vi nästan inte kom till start pga. strul med det mesta i förberedningsväg... *suck* Sista månaden blev hektisk för den lilla damen och när treårs gick av stapeln var hon nog en aning trött så hon stoppade på sista höjningen och tog aldrig tag i hindren så som hon gör här hemma. Men summan av kardemumman blev som följer:
87877 Klass I som hopptalang samt
87867 Klass II som dressyrtalang.
Jag stör mig lite på den där sexan på skritten, hon tappar bjudningen helt i skritten och vi hade inte jobbat färdigt på det, den är inte riktigt så dålig när hon kliver på bättre.

Är medryttare till en nollfyra, men som fortfarande växer lite så han körs/tömkörs mest. Han är en D-ponny, korsning mellan islandshäst/nordsvensk.

Han är riden rakt fram i skritt, trav och galopp, och förstår skänkelvikningar och framdelsvändningar. Är löshoppad en del, inte några höjder men han tycker det är skoj.

Rids själv ut i skogen utan problem. Är trafiksäker och väldigt cool i största allmänhet, reagerar knappt på något. Men visst, som alla andra unghästar kan han få något ryck ibland och bara busa ;)

Han har gått på bete hela sommaren, fram tills förra veckan så jag har bara hunnit rida honom en gång hitills men tanken är väl att jag ska ha honom varje fredag.

http://www.pixbox.se/pic_show_id13963444.html
Bilden är fotad av hans ägare.

jätte kul att läsa om andras unghästar!!
har en halvblods valack e.Briar ca 168 cm hög!

vi var lite sena i starten så något 3 årstest har det inte blivit men vi ligger nog i fas med dom som har gjort det!

har ridit för tränare ett par gånger med mycket lovord (jätte kul).

vi skrittar,travar i bra form och framåtbjudning både i skogen och bana! jobbar mycket tempo växlingar! galoppen blir bättre och bättre, bra form på uteritter men lite öppen på banan, men det kommer ju mer vi tränar! man märker att det går bättre och bättre varje gång, galoppfattnigar är ganska säkra (peppar peppar)!

vi har travat över bommar som är lite upphöjda, men när börjar ni hoppa lite mer (typ 40 cm)?

Min är hoppad en gång på banhinder o en gång på terränghinder. Kanke blir ngn mer gång på terränghindren men annars får det räcka för iår, han var så duktig :) Tar det mest som en annorlunda lek som variation till allt annat så inget allvarligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama