Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Tycker du ska fortsätta kämpa.
Du har bara haft honom 2 månader, han är en ung häst o de händer mkt i hans kropp.
Den växer o muskler bildas, kan säkert ha växtvärk och känna sej sliten i kroppen emellanåt. Nu är de snart dax för o fixa vinterpälsen också och många hästar (inte bara unghästar) reagerar med o bli ömma i skinnet.

Min calle har varit en ängel hela tiden , nu växer han (lite högre bak) o sist jag red så var han lite spändare o de märktes att han ahde de jobbigt med kroppen i trav o galopp. så han får ta de lite lungt igen nu.

Korta stunder,mkt vila så hästen får tänka efter o vila kroppen. Var noga med växtperioder.
lycka till :D

Jag köpte en bomlös till min häst när hon var 2,5. Kunde inte prova den speciellt noga då eftersom att hon bara var riden några gånger. men det har inte funkat alls. I början åkte den fram hela tiden för att hon var för smal över bogarna. Nu åker den fram när hon bockar och då bockar hon bara ännu mer. Så jag försöker sälja den nu och ska köpa en begagnad bomsadel istället. Men det finns säkert bomlösa som ligger på plats.

Ge inte upp. Låt han vila en vecka kanske? Min häst brukar bli okoncentrerad och ganska jobbig när jag har hållt på och tränat henne mycket en tid. Sen efter nån veckas vila brukar allt fungera mycket bättre än innan.

Hej
Vad händer, får han panik så fort ni sätter er i sadeln? Då kan det vara sadelgjordstvång. Fårskinnspadd och resårgjord + att aldrig spänna och hoppa upp direkt. Har du kontrollerat att sadeln sitter som den ska? Det behöver ju inte vara hästen som är tokig utan hans beteende kan ha en naturlig orsak.

han har precis vilat en längre stund, så nu hller vi på att sätta igång igen efter den vilan

Nej man kan skritta runt en stund sen helt plötslig ändras bliken och han blir helt blokad.

tyvär har jag inte råd att skicka iväg han, Det värsta är bara att det blir en rädsla

Jag förstår. Men då tycker jag att du ska ta det lugnt som de andra oxå råder till och ge det lite tid och arbeta långsamt med honom.

Jag håller tummarna för att det kommer kännas bättre för dig!

Jag ska försöka ta det lungt testa en gång till imorgon osv. jag ger dte en chans till var nog lite uppriven igår vart ganska skakis.
Funkar det inte hnu skcikar jag väl iväg han på inridning sen får vi testa igen.

Jag hoppas bara på att han inte kommer bli för liten flr mig i framtiden.

PÅ denna bild sitter syrran på och hon är mindre en mig på alla sätt och hon ser nästan stor/lagom ut så får se hur det blir.

13534394.jpg

usch vad jag lägger över problem på er! ber om ursäkt ska försöka bli postitvare:)

Inte behöver du be om ursäkt! De är ju de detta forum är till för, att stötta varran å ge varran tips :p

Tycker du har fått bra tips. Låt honom vila ett par dagar, bara skrutta i hagen, sen börja om på ny kula. Börja hänga på honom barbacka och longera eller prommenera med sadel på några gånger.

Efter ett tag kan du eller din syster hoppa upp, sitta ett tag medan han står still, ge godis å beröm, sen sitta av igen. Gå långsamt fram så ska du se att det löser sej!

Med tanke på att du bara kännt hästen i två månader så är det inget konstigt över hans beteénde tycker jag iaf. Han måste lära sej att lita på dej först. Och de kommer han att göra när du tränar honom i den takt som ni tillsammans trivs med. Lycka till!

:)

vi tränar på men du vi nu fått reda på att syrran eventuellt ska operera om sitt ben så vart det en till paus i utbildningen så nu får han venetuellt åka iväg på foder nått år om vi hittar någon som passar. för jag hinner inte göra allt utan syrran:)

Jag hoppade min dam för första gången idag, eller hoppade var väl att ta i. vi skuttade lite över en upphöjd bom. :D
Skötte sig exemplariskt och tyckte det var jätte skoj.
Skrittade och travade över några gånger och sedan provade lite i galopp åt båda hållen, lite svår svängt mot i galoppen första gången men sen så var det inga proble
Så duktig hon var!
Stolt matte. :D
En bild på skönheten med, säkert alla sett men ändå. :)

Från April, återkommer med nyare ikväll. :)

kl
NU! äntligen har jag tagit mig upp på ryggen på fröken igen! Och lika snäll som tidigare var hon,.... var nog matte som var mest nervös... men nu är jag så glad!!! :D :banana: såg ut som hon tyckte det var skoj också så nu får vi träna på! Vi ligger ju lite efter er andra här inne pga skada i våras men vi kommer ifatt, var så säkra! ;) ska se om jag kan få in nåt kort på henne, måste läsa på hur man gör först...

Vad roligt!! Visst är det härligt, första gången man sitter där :love:

Uppdatering om Tiger. Vi har hoppat terränghinder. Dessvärre kunde visst inte draghästen som skulle hjälpa oss så vi fick hoppa själva med tränaren. Tiger fattade först inte att han skulle hoppa över grejerna som låg i vägen ( :rofl: ) så det blev ngn sorts förvirrat försök till att väja för det som låg i vägen en gång på varje "sak" (två stockar o en oxer) men sedan fattade han o hoppade glatt över. Banken klev han upp o nedför som naturligaste saken i världen o graven märkte han knappt (hoppade inte ens). Vattnet var han i inom en minut utan ngn som helst övertalning - det är trevligt att ha en nyfiken häst :D Travade mot, klev i o fortsatte trava från alal håll o kanter inom 10 min o då slutate vi för dagen. Dessutom fattade han galopp hur lätt osm helst o tog ätt alla gånger utom en. Börjar blir smidig att rida för han bara följer med *lat matte*

Bilder o filmer kommer, i mängder när jag hinner ladda upp :crazy:

I förrgår var vi ute o red. Har kommit in i skolperioder - rider fre o sön o mamma har honom som handhäst/promenerar med honom på veckorna. Och han hade vart väldigt pigg o busig i veckan, så även när jag skulle rida. Iaf kom jag på att han ju kan sidförande skänkel (när lärde han sig det :eek: ). Var så pigg o ville inte skritta lite böjd - trav direkt när man vill komma åt ena sidan enbart. Testade lite i skritten men blev inget bra. Gjorde halt. Tydligt lite bromsande la jag till ena skänkeln o vips mjuknade han i den sidan o lfyttade sig undan - åt båda hållen! Jag såg ut som :eek: men fick honom då lugn med att skänkeln ligger intill lite i skritten utan att den betyder trav. Fick en rund fin högergalopp på väg hem oxå :love:

Nu ska vi ut o testa nytt (gammalt eg) bett o ny nosgrimma enl tränarens tips o så ska vi åka o få hjälp på fredag. Han munn/bettkrångel är jobbigt även om han känns jättebra i ridningen så är munnen inte ok.

*KL*
Uppdatering igen...

Träningen fortgår, fröken har fortfarande en hel del attityd...:angel:. I förrgår red jag ut en rätt lång runda och det blev både skritt, trav och galopp (vilken galopp hon har;))...:bow:. Varvar träningen med promenader och tömkörning både ute i skogen och i rundcorallen. Igår hade vi lite bommar hon fick gå över. Har groomat henne lite idag och är pinsamt medveten om att jag inte är så bra på den biten...ska träna vidare:angel:...har aldrig haft hästar man behövt snygga till förr under mina 40 år med häst:o
Lilly070902_2.jpg

Lilly070902_3.jpg

*delvis kl*

Det var länge sedan jag sxkrev nåt om mina tanter..

Dom har loppat sig hela sommaren, hos hingstarna.. En dräktig och den andra har resorberat, tyvärr.. Hon blev sjuk och var dräktig.. Hon har även ådragit sig fång.. Så hon står helt nu.. Den dräktiga har jag skruttat på i skogen ett par gånger nu sista veckan.

Jag har köpt en -04 till, som inte är hanterad alls så henne har jag jobb med kan jag lova.. Men det går sakta men säkert framåt.. Ledas, binda upp och lyfta fötter och fångas i hagen.. Den nivån är vi på.. Haft träns några gånger och även sele på sig en gång..

Va fin hon är!!:love:

Min lilla Saga står fortfarande på box, har stått i precis 2 veckor nu och hon sköter sig så otroligt bra! Går korta svängar då och då med henne och hon är så duktig och lyssnar på mig även fast jag vet hur mycket energi hon har samlat på sig...

Jag ska ta och ringa till vet. idag... som är ytterligare en som vi inte har träffat nu, det är alltså den FJÄRDE vet. som vi har att göra med nu. Jag blir tokig på att man inte kan få tag i en och samma. Det är bara för att det finns BARA distriktare här uppe så då får man ju ta dem som jobbar å det är sååå drygt.

Troligtvis ska vi boka en tid nu för att komma in och röntga och göra hel utredning av det hela...

Såret börjar iaf se mycket bättre ut och har krympt ihop så det känns bra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama