Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?
*Ungefär hur mycket blir era ridna i veckan?
I regel 2 dagar pga plugg, fre-sön. På lördagen gör han ngt konditionspass, oftast bredvid cykeln i alla gångarter i trav-galopp i ca 30 min i sträck som ger både flåsig o svettig pålle. I veckan går han på promenader med mamma i snöre (hon tar båda hästarna i var hand o har hunden med lös så går de en runda på 4.5 km hela familjen
) och ofta så blir det även ett pass som handhäst där de travar två av våra värsta skogsvägar med mkt backar i. Varannan vecka åker vi till ridhus/utebana och rider, resten av passen är ute men ofta lägger vi in några varv på volter här och var på vändplatser o dyl. Han sköter "dressyren" precis lika bra ute och rids alltid vart enda steg i form och under total koncentration, något annat finns inte. Dock med massor av glödje
Är jag hemma rids han varannan dag.
*Hur lägger ni upp träningen?
Max varannan dag med ryttare om det inte krisar sig vid helgerna och jag rider lö-sön. Annars aktiverar jag honom GÄRNA varje dag, han blir aldrig trött av det. Allt i från tömkörning bettlöst ute i skogen, handhästning, promenader, cykelpass, joggingspass (där jag är helt slut o pålle busar järnet
) mm.
Ska ta tag i körningen under lovet med tänkte vi, han är inkörd förra året.
Åker som sagt till ridhus varannan vecka och planen är att få tränartid de veckorna med. Tänkt börja med lite bommar o så på lovet oxå men inhoppningen får vänta till sommaren när mer tid finns, här är inga hoppgrupper på helgerna och jag känner ingen stress med själva hoppningen faktiskt. Han kommer ju ändå gå löshoppningen på kvalitet iom att han går som ponny. Däremot har jag inget emot att ta någon terrängträning någon helg under våren
Under våren ska han kollas upp hos vet och kollas i munnen igen, han hade svårt att bli av med de förra mjölktänderna och även om vi inte märkt något (så långt in nu) så ska de checkas av när vi ändå är på plats (vet i tandis på samma ställe).
Till sommaren tänkte vi ställa upp i en ridklass på ett connamaraevengemang där man i princip visar alla gångarter o mellan gångarter både i grupp och enskilt samt visar hästen för hand. Lagom mycket och man kan pausa med en unghäst om det behvös. Beroende på hur allt går kan vi tänka oss o ställa upp i ngn liten CR i antingen hopp/dressyr för miljötränandets skull.
*Hur lägger ni upp vila?
Han vilar när jag inte hinner, dvs främst hösten. Passade bra efter treårsfinalen i höstas och kommer passa bra efter kvaliten i höst. annars går han ju lite lagom sparsamt under mina terminer med lite mer ridning på jul, påsk och sommar. Små vilor på ngn vecka läggs in där det passar och behövs. Nu detta året har han blivit mycket mindre känslig för växtperioder. När han var 2-3 fick han totalvila då för han i princip bara åt o sov/vilade.
*Hur pass hårt tränas dom?
Utepass har blivit upptill 50 min uppsuttet (sitter upp hemma) och 15-20 min avskrittning vid hand. På bana är max 25-20 min ridning.
*Hur långt har ni kommit med träningen?
Inte så långt
Flyttar lite undan skänkel i skritt o trav, påbörjat normala halter (står still lugn alltid nuförtiden). Kan backa, men det har han kunnat typ hela tiden, dock inga ryggningar i den bemärkelsen. Galoppfattningar från skritt går typ lika dåligt som från trav just nu (
) men han har fått till några riktigt bra. Galoppen är fortf väldigt stor men välbalanserad men ingen form att tala om.
Men han är en helt underbar individ, bryr sig inte om man är sist/först/själv, stötter på andra hästar ute, går genom vatten, inget är hemskt, inga mer bushyss än mjuka bockningar, alltid väldigt piggo ch glad men hlet vettig - ingen stress/hets alls. Kort sagt inte unghäst för fem öre på sådana jobbiga punkter