Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

åh Hoppas hon blir bra snart och att det inte är något stort och jätte farligt:)

Ja det hoppas jag oxå! Fick tid på torsdag halv elva så det är bara att hålla tummarna.

åh vad roligt med terränghinder. önskar jag också hade tillgång till det.
hur går det med bilderna och film? nyfiken!

Tack! Jo hon har en mkt trevlig modell och det lilla hon hittills visat verkar hon söka sig i rätt form själv. :)

Men hon är ju "lurig" också.... jag är inte helt kry idag (förkyld o kanske feber) och det märkte hon direkt förståss! :devil: totalt okoncentrerad i linan först och bara brallade runt och lekte rodeo... ha ha!! för matte orkar inte med mig idag!! HA ha!!! men det gjorde jag visst det (matte kan också vara vrång,på gott o på ont..), för upp hoppade jag sen och skrittade runt på gärdet tills hon slappnade av och lyssnade. duktig tjej! Fröken har ju lite humör så det ska bli "intressant" att uppleva hennes protester sen...eller inte... :crazy:

ja men som sakt, jag försöker vara väldigt bestämmd med det, men han har väldigt dålig framåtbjudning och det gäller i allt

Då är prio ett att få framåtbjudning i honom! Det är det absolut viktigaste och ju mer de får sega i början (många säger att bjudningen kommer, visst gör det det men tills dess får de inte låta bli att gå fram för hjälperna) dessutom mer motsrånd får man på köpet.

Ingen av er som tänkt på att han kan ha en växtperiod ?? Tycker det låter lite så i alla inlägg att det är tendenser till det på denna häst. Han är dessutom ganska valpig i sin kropp och ganska stor.
Tror man behöver backa ett steg med allt när det gäller denna herre. Du har ju inte haft honom så länge och du behöver bli hans naturliga ledare.

04:an jag har har varit ganska tuff och har haft en växtperiod nu mitt i sommaren, då han tappade framåtbjudningen, vart lite stökig i största allmänhet. Då fick han vila och nu har han ett fint driv i steget i traven. Vi har precis också tagit våra första stapplande steg i galopp.

Angånde tömkörningen gjorde min likadant med mig första gången och jag har lång erfarenhet av tömkörning men kom inte åt honom då han såg mig mer som lek kompis. och jag tog genast till proffisionell hjälp för att få hjälp med detta , har inget med framåtbjudningen att göra utan var helt enkelt ledarskaps problem. Har dessutom en väldigt duktig ryttarinna hemma på gården med stor erfarenhet av unghästar som jag frekvent frågar/bollar problem med.

Tycker det är tråkigt att du ska låna ut din fina häst som måste flytta till en ny miljö igen så snart. Han har en trevlig stam och verkar jättefin. Kan du inte hitta någon i ditt närområde som kan hjälpa dig ? Det finns ju jättemycket duktigt folk i dina trakter med omnejd ???

KL

Nu kommer jag helt off topic här igen för att berätta hur det gick hos veterinären idag, tänkte att ni (kanske)va nyfikna...

Jag gör så här :bow: till vet´en jag hade idag, gud så skönt att äntligen få en som vet vad han pratar om...

Först... utesluter fång, finns inget som antyder på det och röntgen visar fina hovar! *SKÖNT*

Sen ... utesluter han hovböld...

Är oförstående till att de gett boxvila så länge!!

Halt hö.bak och det sitter i knät (det som jag och min kompis sa första dagarna samt till vet'en som kom ut då, att det såg ut att sitta högt) och vad Saga än har gjort med bakbenet så har det ju INTE blivit bättre av att stå på box, bara sämre!

Sen halt vä. fram, troligen på grund av sparken och sedan rullade hon fast i förrgår och blev efter det halt så han tror att sparken tog hårt och att hon sen rev upp det mer när hon fastnade så att hon fick ondare och mer problem och att boxvilan INTE har varit bra för vä.fram heller.

Så summa sumaro är att boxvilan har BARA varit dålig för henne!

Kan vara så enkelt att hon fick en sträckning eller slag på hö.bak och att sedan allt förvärrades av boxvilan.

Så nu får min lilla fia äta vad hon vill och imorgon ska hon få börja gå ut i en rasthage på dagarna samt promenera med matte 10 minuter varje dag oxå hoppades vet att hon skulle klara ut iaf vä. fram hältan själv och förhoppnignsvis även hö.bak. Vänta i några veckor och sen ska jag höra av mig igen.

Puuust, matte såååå glad och håller tummarna på det bästa nu när hon får börja röra på sig igen!

Vad jätteskönt att det inte var fång!!! Grattis! Hoppas bara att det löser sig med hältorna nu också. ;)

Jag har fått uppfattningen att han varit sådan "hela tiden" utan undantag, därav mina svar. Verkar det som att han växer ska han självklart vila, inget arbete blir bra när de är inne i fel period sas.

Sorry sonntag om läget är så, då har jag missuppfattat :o

Idag ska jag åka o förhoppningsvis köpa sadelgjord till Tiger :D Sedan ska vi få hjälp av tränaren. Tyvärr funkade hennes bettförslag verkligen uselt :( Läs gärna http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=805223 Men hon kommer säkert på ngt när hon ser oss :)

Så härligt!!! Visst blir man sur när man anlitar folk som ska hjälpa en med hästen på de områden man själv inte kan vara expert. Som nissen som fixade Tiger vargtänder men "råkade" lämna massa rester kvar på båda sidorna som stört stackars pålle hela våren/sommaren. Man blir både sur o lessen för hästen skull och känner sig helt inkompetent :cry: :mad:

jätteskönt för dig. hoppas hon läker ihop fint nu :D

Idag har jag testat Q´s psyke :angel::D
Lunkade ut i skogen precis som vanligt, men plötsligt gick vi rakt emot 4 älgar som såg lite förvånade ut :rofl:
Dom lunkade iaf iväg och Q såg mest brydd ut o lunkade vidare åt samma håll ;)
Så småningom började vi trava på skogsvägen o då kommer de upp två orrar mitt framför näsan på oss. Då stannade Q direkt o skyggade, vad var de där??!!??
Men dom var borta lika fort som dom kom så han lugnade sej fort o gick vidare.
Ja då var de bara hemvägen kvar..borde bli lungt!
Kommer ut på täckten precis vid vår gård.. där håller odm på o fixar sista ensilaget och nu blev han lite förvånad igen.
I vanliga fall tycker han traktorer är roliga men denna spottade ut stora balar lite hur som helst på täckten.
Och sen kom de en till traktor o fånga dom o började snurra o plasta in dom i grön plast :eek::eek:
Samtidigt körde den uppåt bakom oss så då var Q lite upprörd o försökte galoppera iväg :P
vi kom iaf hem så småningom :D

Sonntag!!!

Jag vill bara säga att jag är där du är. Fast det är jag som sitter på och har en jobbarkompis som hjälper mig och bränner händerna.

Jag har haft honom sen midsommar och han var inte hanterad innan. Vi har hängt på honom ett tag, en gång hivade han upp mig i luften så jag flög över min kompis och hon kollade bak och hästen var över henne också. Sen gick det bra. upp och ner upp och ner upp och ner, gå några steg, stanna, gå några steg stanna, upp och ner upp och över med benet ner, upp och över med benet och ner. tusen gånger. Sen en dag så satt jag på, hoppade av, satt på, hoppade av på andra sidan. satt på en lång stund. Och sen skrittade vi några steg. Jag skrittade på min häst :bump::bump::banana::banana: Hur härligt som helst. Dagen efter gjorde vi samma sak, men han var lite extra taggad denna dagen.... :cry: Det slutade i en flygtur för min del. Sen så hängde vi efter det och han var lite bocksugen då också, så vi körde som innan upp och ner, upp och ner, upp och ner. Sen gick vi lite så jag hängde på båda sidor, men han kändes stressad, så nu ska han få vara ifred till fredag för vi jobbar olika. Han brukar gilla att smälta sina upplevelser, så vi får se på fredag nästa vecka.

Men vi har bestämt, att är han brötig i stallet, så skiter vi i det, känns han lugn så kör vi på. Han får bestämma vilken tid det ska ta det här och jag har hela livet på mig. Ingen stress.

Men ibland tvivlar man, och sen kommer han springandes till en och då tror man ändå att det kommer att ordna sig i framtiden. Jag får hjälp och stöd hela tiden. Och man får se det från den ljusa sidan, det kommer bli en riktigt bra hopphäst! :rofl:

Jag är så lat :angel: Ska se om jag tar tag i det i veckan, har bara tillgång till bilderna på veckorna (då jag är hemma hos mig o inte hos hästen) o då brukar det vara endel o göra med skolan. Men det är mängder jag inte visat nu :eek:

Tiger har vart med om två milstolpar denna helg: första gången riden på ridbana (eller inne i ett ridhus var vi men på fyrkant alltså förutom första hopprundan i aug) och första gången tränaren fick se honom i fredags och idag söndag så red mamma på honom för första gången :bump:

Vad kul det var att rida på fyrkant, den var inte så fyrkantig :rofl: Tiger har ju gått inkörningskurs o blivit både tömkörd o körd endel på fyrkantsspåret i vintras/våras samt löshoppats endel men att rida rakt fram utmed väggen, att det kan vara så onaturligt :D Jaja, han gick så bra så iaf. Helt cool som vanligt med nya ställen, nya hästar, nytt ridhus osv. Brydde sig inte en mm om ngt annat än ridningen när vi knatade runt där inne, galopperade tom om den andra hästen helt fokuserat så tränaren blev nog lite impad av honom :D Hon tyckte han såg fin ut o rörde sig trevligt :love: Var oxå helt bra i munnen där inne så vi ska forts med detta bettet ett tag.

Men mest lycklig av hela det passet är jag av hans underbara förmåga att komma igen även om han tycker det blev lite jobbigt stundtals. Vi kom rätt fort till "nej matte, nu är jag trött, nu vill jag inte springa mer" redan i travarbetet. Men det var bara att säga åt honom att "nej, vi är inte klara än, nu fortsätter vi" med lite röst o lite skänkel så fortsatte han osm om inget hänt. Igen, igen o igen! :love: Säkert 10 gånger! Inte minsta tillstymmelse till "unghästdöd" där de bara efter en stund säckar ihop o efter det blir helt opåverkbara o mer eller mindre hjärndöda. Min lilla pärla :love: Tom när jag travade av honom lite i slutet o red ngra varv på raken på samma stora volt så kändes han helt allert o fin o hade fortf trevligt kliv i traven. Inte två steg på raken att han tiggde om att få sluta!

Sen idag red mamma o jag ut ihop men på fel hästar :eek: Men han var så duktigt så, tyckte hon red lite konstigt i början men det löste sig, fattade båda galopperna o gick bra i traven efter lite "lära känna" spring i första backen. Han e så redig så min lilla häst :) Nu får hon rida honom en gång mitt i veckan oxå två veckor framöver inför finalen. Ska bli spännande o känna hur han är på fredgan när hon ridit honom 2 gånger på raken, alla mina ponnyer brukar bli mkt bättre under henne :) Dock ska jag skriva liten lista nu så hon gör allt "rätt", är petigt med hur man spänner sadelgjoren, sitter upp, stannar/bryter av/sätter igång o hur man korrigerar små prylar under ridningen o hon ville ha en lista :D

Han har fått en egen sadelgjord nu oxå. Var på tiden att han fick en riktig gjord. Den tidigare var i stelt äckligt läder oavsett oljemängd o lite lite lång o enl mig för smal. Nu har han en prestige tryckfördelargjord i perfekt längd, så mjuk så mjuk o ligger jättestadigt :love: Pappa höll på å kräkas över priset trots den var på rea (provad). Men nu behöver man inte dra för kung o fosterland för att sadeln ska ligga bra och hittills har han inte reagerat ngt när man spänner vilket han gjorde lite då och då innan. Känns bra.

Låter som en nyttig ridtur :D Tiger gillar älgar, dock inte lika mycket som mammas häst. Han tittar på dem lite avmätt medan mammas pålla ska springa o hälsa på dem :rofl: Knäppa häst.

Vi har bara träffat en tröska, jag har lyckats missa alla inplastningar. Det kan man ju annars tänka sig är lite mytiskt, låter ju rätt skumt när de plastar.

Vad är planerna för Q i höst/vinter? Nästa år? Känns trist att ha en övervuxen, man missar ju allt unghästmojs. Storhäst är ju så höga klasser. Kvaliten som övervuxen är vårt sista :(

Ja d evar en mkt bra runda i skogen i träningssyfte.
Känns skönt o veta att han håller sej cool mest hela tiden , då vågar jag släppa ut mamma med honom oxå :)
Hon var så nöjd o glad när hon red honom för 2 veckor sen , han skrittade,travade o galopperade när HON ville.. inte som mina andra hästar-när DOM vill :angel:

Planen för Q i höst är att jobba med kondis o muskler. Hela sommaren har varit vila eftersom herren bestämde sej för o växa och var allmänt trött.
Hoppa in honom , rider bommar i både trav o galopp utan problem och har tagit nått skutt oxå.
Skulle vilja prova o rida för tränare med honom oxå nån gång längre fram i höst.

Precis som dej så blir kvaliten de sista unghästgrejset för oss, som övervuxen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama