Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

KL

Jahapp, kan inte göra annat än att sucka... det har iallafall varit en händelserik dag.

Hovis kom ut imorse och sa helt emot vad vet sa att hovarna såg ut att vara av bra kvalite, att hon inte trodde att det fanns någon böld och det fanns ingen hovröta. BRA tänkte fasen va skönt... Hovis trodde inte alls att det kunde vara fråga om fång heller.

Så därför tänkte jag släppa ut Saga i riktiga hagen en sväng med de andra och då... hade jag sån himla tur (otur) att det förekom EN spark bland hästarna(de har ju inte träffats på två månader).. och denna träffade Saga på bogen så att det blev ett öppet sår så jag fick ringa ut vet IGEN... så nu står hon även på antibiotika...

Samt att jag fortfarande är vilse i hur det är med det andra benet för denna vet (en annan) tyckte att risken fanns ju att det var fång ändå eftersom att tidigare vet sa det. Och nu har jag precis pratat med vet´en som var ute i måndags och hon är fortfarande på att det är fång på grund av att hon hade lite digital puls på bakbenen även nu (men å andra sidan säger hon att det ju kan komma av att hon har puls i högra för att hon har böld där som hovis inte kunde se samt att hon har puls i vänstra för att hon kanske överbelastar den och hon ska inte röra på sig utan vara på box eller liten hage.

Så dagen har slutat med att jag fortfarande är väldigt vill på vad som händer SAMT att vi utökat med ett ytterligare djupt sår som antibiotika behandlas...pust

:confused::confused:

ursäkta om det blev långt...

Nää, vad trist!!

Som tillägg kan jag säga att min ettåring hade aningens puls i alla fyra när han fick allergireaktion mot insekter (tror vi) tidigare i somras. Varken hovis el. Skara trodde på fång, han stod i Skara en vecka för utredning. Puls behöver alltså inte alltid vara fång. Om nu det är någon tröst... :crazy:

Trist för dig...Undrar dock, är hon ömfotad? Provade hovis att känna igenom sulorna med visitertången? Hade ett halvblodssto som fick fångsymtom vid barfotagång och höll på att utveckla belastningsfång. Skodde på henne omgående och röntgade men ingen fångutveckling utan väldigt sulöm. Kunde ha resulterat i belastningsfång...Håller tummarna för dig och din häst så att den mår bra fort nog...

Men jisses vilken soppa :crazy:
Får hoppas att allt drama lugnar ner sig snart för dig och Saga så hon kan bli bra igen!

Jo det ska jag göra, ska avvakta till nästa vecka och se om det blir bättre. Men i vilket fall så kommer jag åka till klinik och kolla alla benen plus röntga.

usch vad synd för dig allt osm har hänt hoppas hon blir bättre och att ni kommer på vad det här och kan hitta lösningar:)

håller tummarna för dig

Oj vad jobbigt det låter. Hoppas att hon blir bra snart.

Min pålle har iallafall slutat halta, fast hon har en hel del rasp kvar men det är på bättringsvägen. Var på 90 dagars koll i förra veckan och hon är fortfarande dräktig (med Aerline H)!
Hon bockade av mig häromdagen också, red i bomlös dressyrsadel så det var bara att släppa taget och göra en kullerbytta över huvudet på henne. Vart lite orolig att hon skulle springa över mig då men den knasiga hästen bara tvärstanna och började äta gräs! :p

http://i55.photobucket.com/albums/g148/carmarnic/Sover.jpg

http://i55.photobucket.com/albums/g148/carmarnic/DSC02232.jpg

Hejsan, jag har en fundering kring sadelköp till min 3-åring som jag vore tacksam om ni här inne kunde hjälpa mig med. Hur har ni gjort med sadel till era 3 åringar? Jag har fått olika tips så nu är jag aldeles villrådig. Ska jag
* köpa en dyr sadel som går att justera bommen på
* eller en billigare sadel som jag kan ha sålänge han växer
* eller en bomlös som han kan ha tills han har vuxit klart.

Jag har absolut ingen som helst erfarenhet kring bomlösa sadlar så jag vet inte alls hur jag ska göra. Det lutar mest att köpa en vanlig hoppsadel (gärna albion) och försöker forma om den när han breddar sig.

Är tacksam för alla tips och erfarenheter ni kommer med!

Jag kommer köpa en bra märkessadel som har bra andrahandsvärde på marknaden.

Går den o forma om så är de bara positivt.

Jag kommer att köpa en bomlös sadel som hon kommer att ha så länge det går. Den formar sej ju efter hästen. Men ska man hoppa så är inte bomlös att rekomendera.

jag har två pessoa sadlar som jag använder och kommer fortsätta med så länge det går, tror att hon om ett halvår till ett år ungefär kommer behöva bredare bom och då köper jag en pessoa till eller en butet, växer hon ur den med så säljer jag den begagnat om jag inte har någon annan användning för den.

jag skulle nog ta en dyrare sadel som går att fixa efter hästen annoars om den växer mycket får du byta många sadlar och det blir oxå kostsamt

kl

Måste bara uppdatera med en liten bild. Togs förra veckan nån gång. Fotografen sitter oxå till häst, därför ser hon ännu mindre ut än hon igentligen är :D

Jag ska köpa en Albion hoppsadel!
Satsar på kvalitet för både mig och hästen! Albion gillar jag och tjejen som provade ut tyckte att båda mina unghästar kunde ha samma sadel.
Köper den en storlek för stor och rider med fårskinnspad under. Så varar ju bomvidden ett tag iaf ;)

Bomlöst gillar jag tanken med, dock vill jag gärna hoppa, så det åkte bort som alternativ för min del.

Usch nu vet jag inte avd jag ska göra idag när vi var uppe i stallet och det var dags att rida hände det vi verkligen inte ville skulle hända igen.
Som jag skrivit tidgare hade vi en liten olycka i början av inridningen och idag var det dags igen men som tur va inga skador på syrran denna gång.
Allt har gott så bra för oss, hon har skrittat själv osv. så idag när vi skulle sitta upp får han panik!
vi hade hängt innan och gjort allt som vanligt a´coh inget verkade anorlunda.
Men allt gick bra med syrran och så men nu är dte jag själv som känner att det är jobbigt när jag står där och håller i hästen så är det inte mig själv jag tänker på, vad som kan hända med mig osv utan jag gör bara allt för att min syrra ska klara det och slippa åka till sjukhuset igen, idag vart det bränn skadfor på händerna och en öm axel men jag struntar i syrran klarade det.

Men nu känner jag mig orolig det känns inte som jag klarar detta jag har haft hästen i lite mer en två månader och det har redan nästan hänt två stora olyckor.

Ni tycker säkert att jag är jätte konstig, och ni undrar säkert vad jag är för nybörjare spom tar mig an en unghäst och inte kan hantera det undan bara orsaka skada för annan, till dom frågorna kan jag på en gång säga att jag har stor erfarenhet av hästar osv s¨å jag hoppas ni inte tvivlar på mig på denna punkt men visst detta är min första 3 åring och jag visste att det skulle bli svårt men nu vet jag inte vad jag ska göra längre:(

Jag har försökt så mycket för att få han så lungn i sig själv i allt men när han blir sådär känner jag inte ens igen honom han blir helt blockad och bara gör allt för att bli av med ryttaren. och han har endå haft ryttare på sig snart 1 månad och inte gjoirt något.

han är kollad hela kroppen sadel passar osv.

jag vet inte vad jag ska göra, man kan väl inte ge upp efetr 2 mån? han kanske får det bättre hos någon annan som har tidigare erfarenhet av unghästar?

När jag tog hem han var han knappt hanterad och undernärd nu är han fin i kroppen och lätt att hantera så jag har lagt ner mycker jobb men nu vet jag inte vad jag ska göra, jag vill ju inte riskera någon annans säkerhet.

Ursäkta rörig inlägg, kom precis från stallet så det är många känslor som jag bara ville skriva ner för att se om någon har några svar..

Hoppas ni iaf har något att bridra med

My

Åh jag förstår att det känns jobbigt!! Har varit där själv.

Men du säger att du har haft honom i mer än två månader. Tänk att du BARA har haft honom i två månader och ta det lugnt istället. Kan du ta mer hjälp? Ex rida in honom med hjälp av en riktig unghästutbildare eller att du lämnar bort honom. Men ta det bara lugnt och fundera hur du vill göra. Det är ingen kris eller bråttom med något!

Jag kan lova dig att jag har funderat MÅNGA gånger på vad f-n jag gett mig in i och verkligen ångrat mig MEN jag har lyckats ta mig igenom det med hjälp av duktiga människor och nu ångrar jag mig inte en sekund och älskar det lilla livet fast hon fortfarande har MASSA bus för sig.

Så ta det lugnt, känn dig INTE stressad och fundera på hur du vill göra. Var inte rädd för att låta saker ta tid om du väljer att fortsätta själv.

Vad säger han om ni hänger och grejar och donar barbacka? Har ni provat det? Annars kan det vara en bra ide. Häng på honom barbacka och "stör" honom mycket, dvs var inte försiktig. Även om man sitter upp barbacka så är det lättare att glida av om det blir tokerier.

Mina tankar bara, hoppas att det känns lite bättre när du lugnat dig lite...

Jag känner också igen scenariot! Min häst var till salu från hösten som tvååring tills en månad innan 3 årstestet. Jättebillig då jag verkligen bara ville bli av med henne, inget klickade mellan oss och inridningen blev inte alls så lätt som jag räknat med. Då är det ändå min egen uppfödning... Jag hade turen att ingen ens kom och tittade på henne, faktiskt var det knappt någon som ens hörde av sig! Tji fick dom, de kunde ha köpt sig en klass I häst billigt!!! Nu är hon kalastrevlig att rida och inte billig längre... knappt ens till salu längre...

Kämpa på!!! ;) Och var inte rädd att ta hjälp av någon med mer unghästvana, det gjorde jag trots att jag ridit in flertalet unghästar innan men blivit tantfeg på äldre dar.

Senast ändrad:

Säger som Verona...Du har "bara" haft honom i 2 månader så ge hästen tid. Gå tillbaka lite i takten och tömkör mer, jobba vid handen, men med sadel på. Sen efter någon månad kan du börja sitta upp fem minuter i slutet av varje pass och belöna med att sitta av. Öka ridtiden sen efter hand. Gör samma vid uteridning. Lycka till och ge inte upp;) (Brukar kallas att "smekmånaden" är över:))

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama