Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

kl

Alltså... jag har funderat en del på det är nu.. jag funderar om det ändå är så att det är sadeltvång Saga får när hon leker rodeo...

För det är ju alltid i början när jag skrittar iväg, tokspänner sig och blir som en pilbåge men sen när hon väl slappnar av går ju resten av ritten bra... Jag har hela tiden tänkt att nä det är det nog inte men som jag förstår så kan ju sadeltvång visa sig på många olika sätt.
Nu går det ju oftast bra och det har väl gjort att jag då blir mer fundersam på varför det kommer när det har gått bra flera gånger innan.

Men jag har alltid varit jätteförsiktig med sadeln och spänner alltid jätte lite först och går sen en hel del samt oftast låter henne trava oxå innan jag hoppar upp samt att jag aldrig hoppar upp på en gång efter att jag dragit sista biten.

Har ni här några erfarenheter av sadeltvång??

*kl*

Hoppar in lite på en trekvart sådär för tråden handlar ju om 04:or. Hur många har hoppat sina 3-åringar uppsuttet? Hur mycket hade ni tänkt hoppa i år?

"Hoppade" min för första gången i fredags, eller snarare vi travade över pyttesmå kryss. Hur mycket jag ska göra i höst beror på hur det går framöver och hur hon växer. Tanken är att hon ska vara stadig på småhinder, även alla tittiga och konstiga. Men bara väldigt låga. Hon har löshoppat högre och ser otroligt fin ut där.

Och så en bild på damen:
cornelianytt_1187372018.jpg

Nu kommer lite bilduppdatering från mej.
Calle har gått varannan dag i en 2 veckorsperiod. Mest i skogen o lufsa med kompis.
Sen fick han vila 2 veckor för han tjaffsade lite med tänderna. Igår var de återigen dags o rida lite och han var väl inte superfin...magen full av gräs o allmänt betesslö;)
vill ha mera fart på honom men antar att de kommer med styrka och ork. I traven funkar de bra men galoppen orkar han inte riktigt med än, blir lite trutig o samma fart hela tiden. Men vi jobbar på de :D
Calle002.jpg

Calle017.jpg

Calle006.jpg

Tackar!
Kom på att jag måste skriva lite om Q oxå , längesen jag nämnde honom.
Sen 3 årstestet i maj är han endast tömkörd några enstaka gånger o löshoppad småhinder en gång plus kastrerad. Han har växt åt alla håll o kanter o varit väldigt trött.
Ska börja på lite med honom igen , börja med promenader o tömkörning så han får bygga upp lite muskler.
Kommer en hoppbild på honom sen i somras, samt 2 på calle.
Överhoppar :p
fredag068.jpg

fredag060.jpg

Motljus tyvärr.
fredag065.jpg

ett tag sen jag mätte honom nu men då var han 153 fram o ca 156 bak. förmodligen lite högre fram nu för ser inte lika överbyggd ut.

Sen är han rätt ädel så han ser inte så stor ut alla gånger.

Dina är inte så tokiga dom heller =) Har du ingen bild på Q när han är uppställd eller iaf "icke hoppbild"? Kanske finns nånstans i tråden men den är ju väääldigt lång.
Stam?

Calle ser jättefin ut! Han har verkligen "tatt" sig i sommar och fått en stor fin rumpa :) Ser inte ut som en bäbis längre ju ;)

Hon var ju jättesöt :love: Svag för skimmlar.
Har också en dansk skimmeldam på tre år!

Kul att få lite mer inputt på hoppningen! Jag kommer hoppa terräng en gång nu i veckan över pyttedebutanthindren på egen specialkomponerad träning. Bara jag en kompis o hennes säkra ponny som lovat gå först o tränaren, jag får bestämma precis själv vad vi ska hoppa o hur mycket :D Men sedan kommer Tiger inte hoppas uppsuttet mer iår. Han har vart klockren i löshoppningen hittills (9-9 på treårs) och det lilla vi hoppade då gick så bra så nu ska han få ta det lugnt i höst efter finalen.

Gud vad fina de är!! Och som de tar i när de hoppar :D Tiger gör vad han ska o lite till men inte mer, vilket jag dock var glad över när jag väl satt på :angel:

Har oxå tänkt uppdatera lite men jag har tappat bort min pixbox/photobucket eller vad jag nu hade :o och inte orkar fixa ny. Har ju massa bilder o filmer från utställning, ridning o hoppningen :D

Nä han börjar se ut som en häst :D
Fast rumpan är inte så stor.. ser dock bra ut på korten :angel: :D

Quick: finns bilder i tråden men lägger in nya!
Q är en connemaravalack e.Grange Flynn Sparrow-Finney master.
Hans mamma har gått Msv A fälttävlan LA dressyr o LA hoppning. Meningen var att ta fram en bra sportponny men den lille har vuxit o växer än så han blir nog runt 155-157 och blir kvar som dels tävlingshäst o som mammas "leta svamp/mysa i skogen häst" :D

från 3 årstestet
3rstest026.jpg

i våras, före 3 årstestet
fina020.jpg

Japp, inge bättre... ser ut som att det sitter ganska högt upp. Jag hoppas att det bara är en sträckning som blir bättre... ska avvakta några dagar till och se vart hän det går.

Hur går det med din ponkis då?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama