Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Så du har skrittat själv nu eller? Va roligt att det går så bra!

Jag red Saga i skritt ca 10 minuter i början. Jag tror inte att du behöver vänta så länge tills du travar om allt går bra utan gå istället på hur det känns. Jag red Saga i skritt ute i skogen i princip varje gång efter att jag hade skrittat några gånger på banan och en dag när vi skrittade ute kände jag att nu är det dags för trav, nu känns hon bra och jag är också redo. Och det gick jätte bra, hon tyckte inte alls det var konstigt. Lycka till :bump:

Ja idag knäppte vi loss:)
han går verkligen jätte bra fortfarande lite vinglig i vissa stunder när det är dags att svänga osv.

Överallt där vi ska rida ut är det en massa hus osv. och han reagerar på plötsliga ljud så en så länge har vi hållit oss på ridbanan men ska väl ut snart. är det dumt'?
självklart har vi gått promenader så han har ju inte bara sett stall och rid bana.

om allt går bra i skritten och han lyssnar fullt och känns lung är det alltså bara att se om han vill öka lite,:)

Du har inget bra skogsparti en bit bort då? Jag brukar promenera med Saga en bit ca 20 minuter blir det och sen är jag i skogen på ett bra ställe och hoppar upp och rider en bit där och hoppar sen av och går hem igen.

Det är jättebra att vara i skogen för då får de så mycket att tänka på och slappnar av lättare tycker jag eftersom de måste hålla koll på vart de sätter benen och på skogen runt omkring där det finns mycket att kika på.

okej bättre att trava på lina första gången en att någon springer med som ledare?

Jag är inte så bekant med hela omgivningen men där jag varit är det antingen tågspår eller trafik, ifs går inte tågen jusst nu men då är det fält, sen åt andra hållet måste man korsa 90 väg. och inne i skogen är det små stigar

Jag vill helst göra "allt" direkt. Jag är noga med att lära hästen hantera grejer den blir rädd för från början när jag leder/tömkör osv. Den ska alltid stanna, inte hoppa mot mig där jag är, ABSOLUT inte vända sig om. Har man fått in lite sådana tankar i huvudet (perfekt blir det väl aldrig, ens när de är vuxna) är man nästan helt hemma.

Nästa steg är att komma upp på ryggen. Är de inte bakskygga/rädda/nervösa är det i princip bara att sitta upp. Är de lite skraja störa jag dem jättemycket från marken hela tiden så de vänjer sig. Återigen får de inte vända/springa i från det hemska. Ex Tiger gillade inte när vi gjorde häftiga rörelser bredvid/bakom honom så vi börjande hoppa o vifta med armar o div saker varenda dag runt honom och upp på pallar osv (tyckte inte om när vi blev högre än honom). Även massa lite "elaka" grejer som att från att precis ha kratsat hoven hoppa upp i luften o vifta med armarna o klappa honom över halsen (på andra sidan i luften). Såklart mycket försiktigt i början men hela tiden så att han blev lite rädd. Nu är han helt trygg med allt sådant häftigt (dock ej med andra människor ännu men vi jobbar på det) och skräms i princip aldrig om något liknande händer när man sitter på eller liknande. Typ grenar som piskar tillbaka från den andra hästen, presenningar, byggarbetare som klättrar på väggar/tak eller ta av jackor från ryggen.

Här har man en häst som "tål" grejer och som när den väl störs kan hantera sin rädsla, i princip ingen risk att den bara drar iväg utan ryttaren har lärt sig påverka hästen o hästen låter sig bli påverkad.

Då är det bara att smaka o se glad ut :) Styrning lär sig hästen rätt kvickt på ett hjälpligt sätt, jag tycker oftast inte de blir direkt styrbara i skritt utan det blir lättast i trav att få dem följsamma o helt fatta. Galopp är minst lika naturligt som trav så den vill jag absolut inte vänta med! Känns mer som att man bygger upp någon slags spänning inför Den Första Galoppen då. Har man travat en gång så kan man galoppera tycker jag. Samma ridtur funkar säkert men man kan ju ge hjärnan lite vilrum o ta galoppen andra gången ist.

Dessutom tycker jag man ska tänka nog på att unghästar har ju inga som helst förutfattade meningar eller inlärda fel. En normal unghäst Sticker inte bara iväg i en helvild bockserie eller rusar hem till stallet. Om man nu inte helt struntat i att få lite grep om dess flyktinstinkt o väljer tillfället så himla fel (vilket nog skulle vara en konst).

Ang lina/ledare så rider jag personligen helst själv o ut. Att följa en väg o bara ha en säkerhet - människan på ryggen tycker jag känns ger mest lyhördhet för ryttaren. Alt så har jag med någon som går framför eller helst efter som funkar som ngt sorts helt passivt stöd på marken. Som inte håller i eller ingriper/pratar med mig mer än jag vill. Hund funkar oxå bra, min unghäst följde hunden när han blev osäker o jag skickade henne före för att testa :)

Ut o öva på plötsliga ljud o grejer då när ni promenerar o så trava på banan, smacka på lite på en långsida bara o var följsam o lite beredd o bromsa så är det nog inga problem :)

Jag tycker det är läbbigt att bli linad, har helt en ledare med lina/långt grimskaft an bra bit innanför spåret så behöver jag bara hålla på ytter o smacka på om jag måste ha ledare (rädd uppfödare :p )

Kul att du har kommit igång! Jag travade på lina de första gångerna, mest för att det kändes bättre för mig! Men man ska nog göra vad som känns bäst, olika från fall till fall skulle jag tro ;)

Jag har börjat rida igång Lasse nu! Skrittar varannan dag en skogsrunda på 45 minuter. Han e slöare än slöast och har en päronformad mage. Blir bara skritt till skorna kommer på den 27e.

KL

Igår skulle jag rida Saga på ängen igen och när jag hoppade upp gick det bra, sen när jag skulle skritta iväg så spände hon sig och skulle bocka och var sur, jag fick kämpa ett litet tag för att hon skulle sluta men som tur var hann jag ta tag i henne varje gång det skulle komma en bock så hon klarade inte av det, fasen jag börjar bli riktigt bra på det där nu :angel:

Iallafall så slutade hon efter ett tag och det gick bra, men jag fattar liksom inte vad är det som gör att det går bra ett antal gånger och sen ska hon hålla på igen... blir faktiskt lite less!

Sen undrar jag lite hur det gick för er när ni började trava era på böjt spår, inte bara på volt alltså utan över huvud taget runt på något sätt istället för rakt fram i skogen. Saga vill inte gå dit jag vill i traven utan protest. Ibland går det bra men sen börjar hon tvära till exempel när jag vill svänga lite, fast jag ger mig ju aldrig utan fortsätter att svänga med både vikt, skänkel och tygel och tillslut går hon ju dit jag vill och då berömmer jag.

Hade ni några sådana problem eller är det min maja som är så för att hon troligtvis kommer behöva övertalas till ALLT vi ska göra???

Denna VILJA!!:p

Det är inte så att hon är känslig för sadelgjorden? Inte följt tråden så noga så jag ber om ursäkt om du skrivit om det innan :o

Man märker i traven om de verkligen fattat och köpt att de ska svänga när man ber dem. Jag tycker det är nästna lite "onödigt" att tjata för mycket i skritten för det brukar aldrig kännas bra direkt i traven för man tjatat skritten. Samma när man kommer upp i galopp. Min svänger fort inte säkrskilt bra när vi galopperar på fält trots att han 9 gånger av 10 följer min blick o lite lite yttertygel i traven i god balans. Och han har ändå en väldigt välbalanserad galopp o till synes inga direkta problem med mig som klump på ryggen ;)

Men när hon krånglar med att vända så är iaf mitt tips att ta mer fart, smacka på samtidigt som du fortsätter försöka vända. Då bruakr det gå av bara farten. Det är ju mycket lättare att knixa till det i lugnare tempo, driver du på lite så brukar de falla dit man vill mer naturligt. Dessutom så vill man ju inte locka fram någon istadighet och det kommer som ett brev på posten om man låter dem sakta in o börja tänka bakåt så bort man ber om något ltie jobbigt. Hellre fart ur de hela o en stor sväng, än en mer korrekt väg men med tjorvande pålle tycker jag!

håller med dej där.
Mkt fart i början så man hela tiden har tänket framåt.

Verona : angående din andra fråga om våra bockar eller om de bara är din som har en vilja av stål.. :p
Calle konstrade sist ja skulle hoppa upp. han var ju osäke ri början när vi skulle upp o gillade inte när vi klängde på honom. efter träning gick de bort o sen har han varit som ett ljus o kliva upp på . Men sist så började han skritta iväg o tom trava några gånger. då fick mamma hålla i o pappa lyfta upp mej o väl uppe så är han lugn.

Tror mest att han testade lite för o se var gränsen går.
Dessutom har han börjat dra iväg lite iskogen o bocka ibland men inga problem o sitta kvar hittills :D
Även där är de fart som gäller, han måst ebromsa upp för o ha så pass koll så han kan bocka, mera fram o han glömmer bockningen.

Tror också på framåt ridning. Det låter vettigt!
Har själv inte haft några problem med svängarna,(inte är de kvicka kanske, men det går) men det e nog för att jag har tömkört dem så mycket innan.

Hade oxå önskat att jag kunde tömköra min mer, men har försökt och det går verkligen inte.

har jag en medhjälpare följer han bara henne och struntar i vad jag gör för singlarner gör jag det själv så snurrar han bara runt eller backar.

Till alla som svarat:

Jag tror inte att det är sadeln. Hon reagerar inte när man spänner eller så och jag är alltid försiktig med det och spänner lite och rör på henne och spänner lite mer och rör alltid på henne efter sista gången jag spänt innan jag hoppar upp.

Det går alltid bra när jag hoppar upp också, hon står stilla jätte duktigt och då spänner hon sig aldrig oxå står hon kvar tills jag säger till. Sen när jag ber henne gå framåt det är då det kommer. Antingen går det jättebra och jag känner att hon är avslappnad eller så spänner hon hela sig och vill bocka. Men efter ett tag så släpper hon det ju och slappnar av och då går det bra. Hon bockar aldrig efterår då utan det är i början av turen om det kommer något.

Jag håller med er angående fart! Det är väl det jag har försökt med, driva på framåt och göra svängen större istället.

Hon är ju duktig egentligen för jag rider ju henne även med repgrimma och hon går lika bra att svänga då. Men det är väl som ni säger att det inte behöver gå bra i traven för att det går bra i skritten.

Tack för tankarna!!:banana:

jag tycker det verkar som du jobbar på väldigt bra med denna dam med så mycket vilja:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama