Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?
Jag vill helst göra "allt" direkt. Jag är noga med att lära hästen hantera grejer den blir rädd för från början när jag leder/tömkör osv. Den ska alltid stanna, inte hoppa mot mig där jag är, ABSOLUT inte vända sig om. Har man fått in lite sådana tankar i huvudet (perfekt blir det väl aldrig, ens när de är vuxna) är man nästan helt hemma.
Nästa steg är att komma upp på ryggen. Är de inte bakskygga/rädda/nervösa är det i princip bara att sitta upp. Är de lite skraja störa jag dem jättemycket från marken hela tiden så de vänjer sig. Återigen får de inte vända/springa i från det hemska. Ex Tiger gillade inte när vi gjorde häftiga rörelser bredvid/bakom honom så vi börjande hoppa o vifta med armar o div saker varenda dag runt honom och upp på pallar osv (tyckte inte om när vi blev högre än honom). Även massa lite "elaka" grejer som att från att precis ha kratsat hoven hoppa upp i luften o vifta med armarna o klappa honom över halsen (på andra sidan i luften). Såklart mycket försiktigt i början men hela tiden så att han blev lite rädd. Nu är han helt trygg med allt sådant häftigt (dock ej med andra människor ännu men vi jobbar på det) och skräms i princip aldrig om något liknande händer när man sitter på eller liknande. Typ grenar som piskar tillbaka från den andra hästen, presenningar, byggarbetare som klättrar på väggar/tak eller ta av jackor från ryggen.
Här har man en häst som "tål" grejer och som när den väl störs kan hantera sin rädsla, i princip ingen risk att den bara drar iväg utan ryttaren har lärt sig påverka hästen o hästen låter sig bli påverkad.
Då är det bara att smaka o se glad ut
Styrning lär sig hästen rätt kvickt på ett hjälpligt sätt, jag tycker oftast inte de blir direkt styrbara i skritt utan det blir lättast i trav att få dem följsamma o helt fatta. Galopp är minst lika naturligt som trav så den vill jag absolut inte vänta med! Känns mer som att man bygger upp någon slags spänning inför Den Första Galoppen då. Har man travat en gång så kan man galoppera tycker jag. Samma ridtur funkar säkert men man kan ju ge hjärnan lite vilrum o ta galoppen andra gången ist.
Dessutom tycker jag man ska tänka nog på att unghästar har ju inga som helst förutfattade meningar eller inlärda fel. En normal unghäst Sticker inte bara iväg i en helvild bockserie eller rusar hem till stallet. Om man nu inte helt struntat i att få lite grep om dess flyktinstinkt o väljer tillfället så himla fel (vilket nog skulle vara en konst).
Ang lina/ledare så rider jag personligen helst själv o ut. Att följa en väg o bara ha en säkerhet - människan på ryggen tycker jag känns ger mest lyhördhet för ryttaren. Alt så har jag med någon som går framför eller helst efter som funkar som ngt sorts helt passivt stöd på marken. Som inte håller i eller ingriper/pratar med mig mer än jag vill. Hund funkar oxå bra, min unghäst följde hunden när han blev osäker o jag skickade henne före för att testa