Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

alltid en fördel att du iag nästan alltid är glad och nöjd;)

Ska snart upp till stallet och skritta lite på herren igen:)
och se hur han är med skor på fram fötterna då han vart lite ömfotad

Men det roligaste med skoningen var allt beröm av hovslagaren som sa att vi gjort ett jätte bra jobb med honom med tanker på att han inte vart så mycket hanterad i alla sinna tidigare hem(han har haft 7 olicka i sitt 3 åriga liv alltis sålts vidare för ingen hinnner med honom).
Hon tycket jag verkligen hade lagt ner tid med tanke på att för en månad sen kunde man knappt lyfta hovarna och nu kunde hon sko båda fram utan ett enda problem han stod bara där snällt :)
Ibland är man så stål över dom små liven:)

Blir en ny bild oxå bara för att visa min snygging:

13426518.jpg

*KL*

Det var längesen jag skrev i tråden.
Har hållt på tömkört Windy sen i slutet på juni tror jag.. Har kommit en bit med inkörningen och hon drar svängel i linor och lösa skaklar utan problem. Har lagt linor och skakel mellan bakbenen också och hon bryr sig inte alls.
Har ridit henne några gånger nu också för hon blev lite less när jag bara höll på och tömkörde.
Idag skulle vi rida våran första lektion men då var hon halt :cry: Hon har fått mugg och idag hade benet svällt upp som f-n. Tycker så synd om lilla hästen. Hon hade jättemycket mugg hela vintern så hon är redan rädd om sina bakben (duktig på att sparka) så det känns inte så kul att börja om igen.. Får hoppas att det ger sig fort den här gången.

Måste få delge bildbevis på att vi nu faktiskt är på G:)

idag red vi 2 varva åt båda hållen på ridbanan gick super:)

13467556.jpg

*kl*

Hoppar in lite på en trekvart sådär för tråden handlar ju om 04:or. Hur många har hoppat sina 3-åringar uppsuttet? Hur mycket hade ni tänkt hoppa i år?

Jag har skuttat några små naturhinder med min brutta. Har även provat ett kryss på banan. Det va tidigare i sommras, men känner att jag vill vänta ett tag till innan nästa gång.

jag har hoppat småskutt både på ridbana o i skogen.
de är väldigt lågt, 30 cm kanske.
Båda två har bara klivit över och har inte haft nån som helst tanke på o stanna även fast de låg en grön matta under krysset på ridbanan :p

kommer inte hoppa supermkt.. mera bommar o sen nått enstaka lågt hinder . Kommer försöka ha så mkt grejjer i hindren som möjligt så dom blir vana o hoppa olika saker. KOmmer även löshoppa med mattor,grindar osv.

Tack:)

ja det är jätte skönt att det går bra nu får man hindra sig själv från att inte åka upp och rida varje dag:P

Sätt ett stigläder om halsen på den- för att hålla i dig i om den blir rädd- dra inte i munnen.
ska du inte ha väst på dig?

*kl*

Låter ju bra ang hoppningen. Vi har inte tillgång till bana hemma så några bommar ser vi inte ofta. Tog med honom till ridklubben i travade en bom o skuttade över litet kryss o en liten stock förra veckan. Hoppade som han inte gjort annat o landade i rätt galopp o allt. Tänkte ta med honom till terrängbanan med en pålitlig första häst nästa vecka o skutta över lite stockar o gravar. Men sedan får det räcka för i år tänkte jag. Verkar det vettigt? Han är väldigt lätt så det blir mest "på lek" så då kan det väl inte vara farligt att låta dem kolla läget lite?

jag äger inte en passade väst plus vill inte ha en som fastnar överalt och gör att jag känner mig mindre smmidig.!

därför gör man som mej o har två unghästar så man kan rida en varje dag :D:angel:

the connemara: tycker de låter bra att börja på terrängen. är ofta väldigt inbjudande hinder och med en säker häst före så kommer de nog inte bli nå trassel.
Mina två är oxå väldigt lätta o har skuttat över de jag ställt framför dom utan problem o har fattat direkt vad dom ska göra.
Nu är dom vana att de ligger bommar både här o där sen dom var fölungar.

*kl*

Hoppar in lite på en trekvart sådär för tråden handlar ju om 04:or. Hur många har hoppat sina 3-åringar uppsuttet? Hur mycket hade ni tänkt hoppa i år?

Min grabb är inte hoppad något alls. Ska vänta tills hösten innan jag eventuellt tar något "skutt".

kort fråga, är varannan dag ridning på tre åring ok? kanske att man tar tre 20-30 min pass blandat skritt trav o galopp, o sen det fjärde bara skritt? eller blir det för mkt med långsiktigt tänkande? vill ju inte överarbeta min bebis:)

Jag kör på varannan/var tredje dag som det passar jobbet. Men jag rider bara i korta perioder på 2-3 veckor max med de intervallet. Just nu har det väl blivit uppåt 4 veckor med ngn liten kort mellanvila på 3-4 dagar helvila i hagen. Ibland är jag ute o går/tömkör/springer med honom dagen jag inte rider, han är van vid att vara i gång i små mängder (3 km runda vi går/springer) många dagar i veckan.

Men detta gäller bara sommaren, som dessutom ägnats åt 1 mån helvila (BARA gå i hagen efter treårs) och sedan 1 månad end avsutten skrittsysselsättning. Höst o vår går jag i skola o han rids en gång på helgen eller möljitvis fre o söndga om jag hinner hem i tid på fredagen. Mitt i veckan går han små promenader eller som handhäst med mamma. Fast i höst blir det mest vila o lite sysselsättning för att han tycker livet är pest om han inte får gära något, han ska inte lära sig något nytt/träna kond/styrka något mer efter siste september.

En vecka kan se ut ungefär såhär:
Måndag: Ridning "dressyr" bana , 15-20 min.
Tisdag: Vila.
Onsdag: Skogsrunda med lätt klättring i skritt, 20-30 min.
Torsdag: Vila.
Fredag: Promenad för hand/miljöträning el. liknande.
Lördag: Uteritt, c:a 30 min (beroende på vad för väg/tempo).
Söndag: Vila.

Sen får man ju känna efter när det kan vara lämpligt att lägga in exempelvis en veckas vila eller liknande. Beroende på växtperioder o.s.v. Min grabb mår bra av att hålla igång lite grann så jag undviker att "ställa av" honom allt för mycket i onödan. Jag jobbar honom hellre korta stunder lite oftare, än långa stunder mer sällan. När jag rider på banan (c:a en gång/vecka) så rider jag max 20 minuter men då lite mer intensivt.

Okej min kille är nu "inskrittad" hur länge tycker ni vi ska skritta i minuter och hur ska det kännas och vara innnan det är dags för att börja trava?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama