Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Tack, det känns skönt att höra...:D Det är så himla skönt att ha det här forumet att kunna ventilera i och få lite tips och råd samt peppning! :banana:

Hade oxå önskat att jag kunde tömköra min mer, men har försökt och det går verkligen inte.

har jag en medhjälpare följer han bara henne och struntar i vad jag gör för singlarner gör jag det själv så snurrar han bara runt eller backar.

Alltså har han inte lärt sig gå fram på ditt kommando. Fram betyder just bara fram o i alla lägen, oavsett vad du gör eller vad han tänker på. Det är helt kanon o tömköra så det hade ju vart bra om ni löste det. Har du ingen mer van tömkörare i din närhet som bara kan få honom att förstå vad som menas?

Annars hade jag gått en promenader med honom i lång lina o övat på att leda honom från lite olika positioner. Övar ofta på att leda Tiger med mig gåendes i höjd med hans bakben, det är kanon för bjudningen o bra övning på att hålla dem på rakt linje marcherandes framåt utan att vingla mot matte hela tiden. Ta de lite svårare placeringarna där du känner att han har mer egen bjudning o lär honom att smackar du på så ska han direkt gå rakt fram dit näsan pekar, inga tveksamheter.

När det funkar bättre så ta tömkörningen pö om pö de bitar där han känns bra o bjuder. Ett enkelt vis att börja tömköra är att gå med gjord o tömmar o allt på plats men gå bredvid gjorden o sedan smyga sig bakåt o släppa ut på tömmarna bitvis. Är han van att bli ledd lite längre bak så borde han inte bry sig. Håller du lätt kontakt med bettet hela tiden så har du dessutom perfekta möjligheter att parera att han vänder mot dig.

Kan ju tillägga att jag o Tiger är def på gräsrotsnivå vad gäller tömkörning, vi klarar inte ens av att ha bett i munnen :crazy: Han kör egenkomponerad rollkür blandat med ilskna kast med huvudet om jag så skulle ta upp tömmarna från marken typ. Styra på fina volter är ju bara att glömma, jag har helt enkelt ingen bra "töm-hand" för jag har nästan inte tömkört alls innan. Dvs vi får hålla oss till att tömköra på remontgrimman utan bett.

*kl*

Höstdebut!!! Idag red jag fröken:D. Ca 15 minuters jobb i corallen, skritt, trav, vänd och böj...stopp och lite back. Kan lugnt meddela att hon har sin attityd kvar:smirk:... Hon tycker jag kan gå själv:cool:... Dock, bra jobb och hon lossnar så småningom. Det blir tömkörning i morgon, något hon funkar så otroligt bra på:bow:

KL

Hej på er här i 04-tråden! Jag har en 05a och hon tappar troligtvis sina mjölktänder nu, ringde till tandläkaren men hon hade semesterstängt så jag får ringa till veterinären på måndag så att han får komma och kolla henne. Men till min fråga, reagerade era 04or starkt när de tappade sina mjölktänder? Tacksam för svar och hoppas det var okej att jag lånade eran tråd lite ;)

*kl*

Höstdebut!!! Idag red jag fröken:D. Ca 15 minuters jobb i corallen, skritt, trav, vänd och böj...stopp och lite back. Kan lugnt meddela att hon har sin attityd kvar:smirk:... Hon tycker jag kan gå själv:cool:... Dock, bra jobb och hon lossnar så småningom. Det blir tömkörning i morgon, något hon funkar så otroligt bra på:bow:

Snälla säg inte höstdebut!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:eek:
Och grattis för er sena sommardebut :rofl:

Nej han är väldigt seg fram över lag, han är väldigt lat.

Men nu är min stakare skadad han gick om kull på banan när han skulle få springa lite och har skrapat upp tvbå jätte stora sår på knäna och knäna är svullna som fotbollar:crazy:
Sen skrapa han upp näsan, minstakars lilla häst:cry:

Vetrinären som var ute och vaccinera han samma dag tyckte jag bara skulle låta det var men hallå såren ser både äckliga ut och han är hur svullen som helst:eek:
men som tur va så haltar han iaf inte

Hade oxå önskat att jag kunde tömköra min mer, men har försökt och det går verkligen inte.

har jag en medhjälpare följer han bara henne och struntar i vad jag gör för singlarner gör jag det själv så snurrar han bara runt eller backar.

Man måste ha "styrfart"- vara bestämd med att den ska GÅ PÅ.

ja men som sakt, jag försöker vara väldigt bestämmd med det, men han har väldigt dålig framåtbjudning och det gäller i allt

Min hade inte lyckats tappa sina 2:a tänder i över käken när vi va hos tandis precis i slutet av juli. Så de fick han plocka ut. Ska hålla extra koll på 3:dje tanden framåt september-oktober o isf åka ner igen så han får hjälp med dem oxå om det behövs.

För mig som aldrig lärt mig, vad kallar man 2:a tanden i överkäken? Blir det 2.5 då? O 3:dje 3.5? Isf stämmer det iaf på min :D

Då är prio ett att få framåtbjudning i honom! Det är det absolut viktigaste och ju mer de får sega i början (många säger att bjudningen kommer, visst gör det det men tills dess får de inte låta bli att gå fram för hjälperna) dessutom mer motsrånd får man på köpet.

Ett enkelt men effektivt sätt är bara att ta det under promenad/till o från hagen. Han ska kvickt svara fram när du ber honom, gör han inte det så skräm lite liv i honom. Se till att ha tillräckligt med snöre för att kunna låta honom fara iväg o beröm massor. Det testar jag alltid med alla hästar jag hämtar i hagen. Eller kanske att stanna då om det är lagda åt andra hållet ;)

nu har min bebis kommit hem från betet:) så till veckan blir det dags att börja jobba för henne igen, ska bli grymt kul att få komma igång!

Hasr försökt jobba med edet jätte mycket för jag vill inte ha en slö fok så har jobbat med att ahn ska öka när man går med han men det slutar med att han springer fram två steg bort från mig sen stannar igen sen är han lika seg:crazy:

usch va hemsk han låter, han låter som en riktig lat mask:rofl:

Men spring med då! Busa o lek med honom o beröm massor när han visar antydan till att vilja springa o busa :) Och ja, stannar han efter två steg måste du vara på honom igen och vara nog med att du inet bromsar omedvetet med kroppen, du msåte vara följsam även från marken.

Första promenaden med Tiger var inte vacker vill jag lova. Han var feg o vågade inte gå bredvid mig o var rädd för spöet. Det var ett skutt upp i luften - tvärtsopp, ett skutt i luften - tvärstopp o han var jätteolycklig. Trevligt första möte med sin nya matte :crazy: Men jagade man på lite mer (med kroppen, spöet nuddade knappt) så gjorde han efter en 50 meter skutt lite framåt o nästan förbi mig o då fick han ju mer beröm. Tills slut började han springa ngt steg fram o stanna o mer beröm o så rullade det på. Nästa tur behövde han bara påminnas i typ vartannat steg om att han skulle vara bredvid/framför mig men efter ngra gånger flöt skritten framåt o taktfast samt att han vant sig vid spöet o drivning o inte flög i luften utan bara gav lite med energi.

jag försöker visa antydan till lek och beröm när han springer på banan, vilket faktiskt går bra, just nu kan vi inte göra så mycket mer en att träna på promenaderna då han är skadad.
men vi kämmpar:)

Inte kämpa - Lek! :D Så kommer det gå kanon! Allt som handlar om unghästar bygger ju på att man plockar fram leklusten, att vilja busa o sammarbeta o uttrycka sig ihop på ett fritt vis :)

Hoppas knäna blir bra snart stackarn :(

Va jobbigt att han har gjort illa sig, hoppas det blir bra snart! Saga var halt idag när jag kom till henne oxå. Jag hoppas att hon sträckt sig eller så när hon har busat så det inte är något annat. För tydligen så hade de sprungit och busat på morgonen och om hon hade haft ont redan då som hon hade när jag kom så tror jag inte att hon hade sprungit. Ska avvakta och se hur det bli över helgen annars ringer jag vet. på måndag.

ja det är lite jobbigt och det är inga små sår heller har ett inlägg på hästvård om det med bilder:(

hoppas hon oxå blir bra snart och att det inte är någon fara:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama