Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Men fy så otäckt med smällare precis bredvid.
Om jag var du skulle jag se till o ta ett snack med han som smäller o be honom göra de någon annanstans eller så skulle jag flytta framförallt carisma. Ston kan vara väldigt känsliga under dräktighet.

här har vi väldigt få smällare , smällt lite under dagen men mina djur har nog inte ens lagt märke till de :p

Här knallade det på rätt ordentligt under hela kvällen. Lilly kände stort ansvar för lillkillen och visade klart att det var vad hon maximalt klarade av. När jag kom lämnade hon gärna över ansvaret på mig istället och ville helst sitta i knät en stund:crazy:... Ingen panik dock, lösa i magen och åt inte maten förrän det tonat ut lite. Jag checkade av dom regelbundet i stallet, lampan tänd och med radion på. Dom såg ut att reda sig ok. Magarna var normala på morgonen...

Så, nu har jag en 4-åring och en åring...Önskar er alla en god fortsättning och Lycka till under 2008!!!

mina märkte inte av smällarna nånting tack o lov.
Iofs så smällde de inte så mkt heller, tur man bor på landet ;)

Idag började då calle livet som 4 åring :D
Han åkte för första gången helt själv i finkan , annars brukar alltid Q vara med.
Han stod som ett ljus, sen red vi i ridhuset o han gick riktigt bra faktiskt :D
Bra början på året!!!

härligt! Våra var faktiskt väldigt lugna dom också, fast de smällde ju inte så mycket här heller - väldigt skönt!
Imorgon börjar allvaret som 4åring för Peia. Ska in till klubben för att markarbetsträning, ska bli riktigt kul :D

Jag tror att jag skrivit något i den här tråden, men det är nog ingen som kommer ihåg det :p

Jag har en valack (Bamse kallad) född -04 efter Quite Easy-Bonaparte-Iran. Han är ca 170 cm o brun med stjärn. Jag äger även hans mor.

Jag började sitta på honom förra hösten, men eftersom han är så stor och växer så mycket har jag fått ta det lugnt och i små portioner. Under hösten har jag ridit en hel del i skritt och trav och även travat cavaletti och hoppat några små skutt. Jag hade damens sadel i början, men i höstas sade sadelutprovaren bestämt ifrån! Hon tyckte sadeln låg dåligt, så nu har jag köpt en ny sadel, en Globus Esperanza som jag hoppas att han kan ha ett tag. Det står en till -04 i stallet och vi ska nu börja träna tillsammans för tränare.

Bamse är väldigt snäll och orädd. Är något farligt går han fram och tittar och nosar. I höstas åkte vi in till den stora ridanläggningen och han fick stå där över natten. Han skötte sig exemplariskt och vi red ena dagen i ridhuset och andra dagen skrittade vi ut en liten sväng och sedan red vi på hoppbanan och red över banken! Vi började med att skritta mot, gå upp och skutta ner. Men 3:e gången hade han förstått vad det gick ut på och travade självmant mot, hoppade upp, hoppade ner och fortsatte i galopp :love:

I övrigt rids han ca 2 dagar per vecka, tömkörs, longeras och leds på promenader. Jag försöker emellanåt att klättra honom för hand. Han rids som sagt i skritt och trav, målet är att under januari börja galoppera. Bamse går på lösdrift med en valack född -05, så han aktiverar sig ganska bra i hagen.

Det var lite om oss, jag ska ladda kameran och försöka ta några bilder på honom.

Mvh Jordgubba :)

Pjuh. Vi överlevde nyårsnatten. :banana:
Hästarna var bara lite spända, men ingen panik och inga svettningar, bara att hoppas på att lilla fölis inte tog någon skada. Men det tror jag inte. Carisma var ganska lugn.

När jag skaffar egen gård någon gång i framtiden ska den ligga mitt ute i skogen, och låååångt från fyrverkeri-tosiga ungar och män :devil:

Carisma inledde det nya året med en lugn skogstur i 2mm snö (:eek:) på marken.

Lasse inledde med att klättra i badkaret i hagen och bita sina vänner i grimman :rofl: Så firar han sin ledighet!

Välkommen (igen ;)) Bamse låter som en trevlig prick! Hoppa bank lät ju superroligt! Kul att han tog det så bra!
Bilder är såklart ett måste :)

Jag tävlade en häst efter Bonaparte för nått år sedan. Jäklar vad den hoppade :D

Åh, vilken tur att det gick bra, fick rakt ont i magen när du skrev att han var granne med stallet! Här gick det oxå bara bra med pållarna.

Tack tack :bow:

Jag är ju lite partisk men han är en trevlig häst ;) Han kallas bamse efter seriefiguren, han är stor, stark och snäll.

Jag ska ta lite bilder imorgon och lägga in.

Jo, hoppa bank var roligt, det tyckte han också, ruskade på huvudet och mallade sig ;) Det var väldigt roligt och nyttigt att åka iväg över en natt. Jag tänkte göra det ett par gånger till under året. Tänkte att det kunde vara bra så är det ingen stor grej sen när man kommer på tävling och han måste sova borta.

Stoet mitt (som är efter Bonaparte) har varit ett riktigt träben, men nu lyfter hon tassarna bättre. Vad var det för häst du red?

Jag var in på din hemsida och tittade lite. Vilka fina hästar du har!! Du verkar ha kommit långt med dina hästar, vad har du för mål och planer för 2008? Tränar du för någon och vilken inriktning har du tänkt dig?

Är det bara jag som har en blivande ridhäst-04 som inte är sutten på än?

Tack för berömmet! Själv tycker jag att jag har kommit normallångt med dem båda två - de är väldigt lättlärda och samarbetsvilliga :D

Mål för 2008 är att Lasse ska klara av att gå kvaliteén till hösten och även några små tävlingar i dressyr och hoppning.
Carisma ska ju föla så målet där är att fölet föds och att mamma och bäbis mår bra! Sen ska fölet säljas och hon ska ridas igång innan året är slut....
Så inga stora mål kanske men lite riktlinjer för hur jag har tänkt.

Tränat för tränare har jag gjort i tömkörning och inkörning.
Båda två har även varit med på en gruppträning i lättare markarbete några gånger nu under senhösten.
Tänkte börja träna med Lasse lite seriösare efter vintervilan.

Inriktning har jag nog inte egentligen. Jag är väl mest hoppryttare, men vill att mina hästar ska vara välridna i dressyren med. Så det får bli en bred bas med dressyr, körning och hoppningl :D

Tror att det är bra som du tänker, med borta vistelse, så de tar det naturligt. Själv bor jag intill ridhus och är nog för lat för att åka iväg :angel: Jag måste bättra mig....

Hade en lånehäst efter Bonaparte - Pontus för nått år sen som jag tävlade lite i hoppning. Hon var liten och smäcker, med en väldig kapacitet över hinder.

Spinner vidare lite på din o jordgubbas diskusion om mål om det går bra :)

Vad har ni för mål o planer föra era fyraåringar :eek: under 2008?

Är det bara jag som har en blivande ridhäst-04 som inte är sutten på än?

Min är ju sutten på :)

Men det är bara för att du har islandshäst va? När och hur börjar man med dem? Är det "vanliga" gångarter i början eller hur funkar det?

Ja :) Det är klart att alla ska vara med och dela sina mål! Kan ju vara kul att gå tillbaka och läsa dem senare :rofl:

Vad är dina?

Målen för 2008 med Peia är följande:
* Hon ska ut på lokala och någon enstaka regional tävling
* Gå kvalitén och försöka kvala till 4-års championat
* Fortsätta utvecklas tillsammans med mig i ridningen
* HÅLLA SIG FRISK :angel: hihi

Ska du sälja fölet :eek: :love:
Jag tror de fölet kommer bli riktigt fint , gissa hur sugen jag blev o köpa de nu :p Mkt fin mamma o pappa är lovely! Kan bara bli en stjärna :D;)

Ok mina mål för 2008.
Calle ska ut på lokala hopptävlingar upp till 1 meter och funkar allt och han känns bra så vill jag gärna kvala till breeders. Kvaliten ska han iaf gå.
Bara för att så ska han även få gå en liten dressyrtävling oxå ;)

Q har lite lägre mål , eftersom han är liten stor häst så känns 90 redan stort för honom :p men funkar han bra så ska han få hänga med på lokala oxå även om jag tror att hans debut kommer lit längre in på året.
Men vem vet, han kanske utvecklas snabbare än calle.
Dressyrtävling kommer han oxå att få gå o där kommer de nog gå bättre än med calle.

Har idag anmält dom till hoppträning under våren , en gång imånaden ska dom få gå träning för tränare. spännande att se hur de går.

Målen för Saga är att:

* få henne att acceptera att jag bestämmer på ryggen
* komma framåt i ridningen och börja träna för tränare
* förhoppningsvis tävla någon tävling i höst

Vi har ju inte kommit lika långt som er andra så vi håller målen på en ganska låg nivå.

KL

Igår red jag Saga, hon hade fått vila i 1,5 vecka nästan och vi var ut på en promenad och efter det hoppade jag upp på stallplanen och red bortöver igen längs vägen och hon var sååå:love: duktig! Bara skrittade på, det var första gången jag red "ut" på henne, plus att det var kväll. Så jag var suuper nöjd, hade kunnat fortsatt och ridit hur länge som helst men nöjde mig med 10 minuter :D

Det är så himla skumt alltså, att hon vissa dagar bara ska bråka massor och bara spänna sig och vissa dagar är hon som en ängel... :love: men det är ju himla tur att hon har ängla dagar också annars skulle jag nog inte orka:D

Japp - det ska säljas, jag har redan ångest :eek: Men det blir bäst så, jag har inte tid att hålla igång 4 hästar, och någon av de andra tre vill jag inte sälja - är alldeles för blödig :rofl: Så det får bli den lilla stjärnan som jag inte känner än som får säljas :cry:
Men hittar man bara vettiga människor att sälja till så kommer det nog kännas mkt bättre. (säger jag som fortfarande har sår i hjärtat efter att ha sålt mina ponnys:p )

Kul att du också ska ut på nån dressyr - annars känns det som om det är mkt hoppning i tråden :D

Verona: Vilken gren siktar du och Saga på att tävla i?
Ängladagarna är de man kommer ihåg bäst som tur är :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama