Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?
Jag tror att jag skrivit något i den här tråden, men det är nog ingen som kommer ihåg det
Jag har en valack (Bamse kallad) född -04 efter Quite Easy-Bonaparte-Iran. Han är ca 170 cm o brun med stjärn. Jag äger även hans mor.
Jag började sitta på honom förra hösten, men eftersom han är så stor och växer så mycket har jag fått ta det lugnt och i små portioner. Under hösten har jag ridit en hel del i skritt och trav och även travat cavaletti och hoppat några små skutt. Jag hade damens sadel i början, men i höstas sade sadelutprovaren bestämt ifrån! Hon tyckte sadeln låg dåligt, så nu har jag köpt en ny sadel, en Globus Esperanza som jag hoppas att han kan ha ett tag. Det står en till -04 i stallet och vi ska nu börja träna tillsammans för tränare.
Bamse är väldigt snäll och orädd. Är något farligt går han fram och tittar och nosar. I höstas åkte vi in till den stora ridanläggningen och han fick stå där över natten. Han skötte sig exemplariskt och vi red ena dagen i ridhuset och andra dagen skrittade vi ut en liten sväng och sedan red vi på hoppbanan och red över banken! Vi började med att skritta mot, gå upp och skutta ner. Men 3:e gången hade han förstått vad det gick ut på och travade självmant mot, hoppade upp, hoppade ner och fortsatte i galopp
I övrigt rids han ca 2 dagar per vecka, tömkörs, longeras och leds på promenader. Jag försöker emellanåt att klättra honom för hand. Han rids som sagt i skritt och trav, målet är att under januari börja galoppera. Bamse går på lösdrift med en valack född -05, så han aktiverar sig ganska bra i hagen.
Det var lite om oss, jag ska ladda kameran och försöka ta några bilder på honom.
Mvh Jordgubba