Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Tjaa... jag är ju egentligen hopp ryttare men har börjat gilla dressyr mer och mer på "äldre dar" :D Så jag vill kunna tävla både hoppning och dressyr men funkar det bra så blir de mest hoppning.

Nuförtiden är det ganska vanligt att man påbörjar inridningen när hästen är 3(½), bl a för att åldersgränsen för visning för avelsvärdering exteriör och ridegenskaper har sänkts till 4 år (tidigare 5 år).

Vanligen rider man först skritt, trav och galopp men har hästen lätt för tölt och svårt för trav kan man ta tölten före traven.
Flygande pass rider man inte förrän hästen är vältränad i de andra gångarterna.

Rodi ska till en C-tränare för islandshäst i maj. Hon ska träna både från marken och uppsuttet. Förhoppningsvis hitta traven, hittills har han bara visat ett par steg i något som är närmare trav än någon annan gångart.
Sedan hoppas jag kunna rida honom lite i sommar. Känns det som att han vill göra mer får han åka till tränare för gångartsträning.

Vad roligt att läsa om alla era mål och om Sagas framgångar :D Och att en islandshäst är med o delger oss deras utbildning oxå :bump:

Tigers mål är väl typ:
*Vara friskt o glad såklart :D
*Genomföra kvaliten på ett bra sätt

För att nå dem ska vi:
*Kolla upp pålle hos veterinären nästa gång han ska till tandläkaren
*Få lite mer regelbundna tider med massören så hon kan hålla koll på honom
*Gärna tömköras av tränaren mer o mer reglbundet
*Träna markarbete för tränare i vår/sommar ngn gång då o då
*Hoppa lite små skutt för tränare i vår/sommar när det passar
*Ut på terrängbanan o hoppa i litet sällskap med tränaren
*Försöka åka ut på små clearrounder så vi rider på nya ställen, främst hoppning beroende på hur bra galoppen sitter i dressyren - även dressyr oxå längre fram om programmen passar
*Gärna träna dress/hopp/terräng borta om det finns tid o plats för en bebis
*Åka på "meeting" på connemarariksen låååångt bort o bla rid en klass o övernatta :bump:
*Rida på stranden så fort det blir varmt igen :D

Och såklart leka massor under hela tiden :bump::love:

Träningen gick kanon bra, tösen skötte sig exemplarisk och vi hoppade lite "farliga" hinder utan större problem.
Tränaren tyckte att hon hoppar som en katt och är lätt och smidig.
Jag tycker framförallt att där ser ut att sitta ett mkt bra hopphuvud i henne skalle, bedömt efter hur hon löser olika problem och tar sig an hinderna.

Så skönt att det gick bra med dina pållar i nyår! Är själv jäklgt trött på allt som har med raketer och smällare att göra. Våra andra hästar har aldrig brytt sig, men den unga tösen ( -04:an) jag har nu gillar inte när det smäller och blir väldigt lätt stressad.

Idag var den stora dagen, Novas tävlingsdebut :bump: och hon var en väldigt duktig liten tjej och tog sig runt 30 cm banan felfritt. Kändes som jätte bra träning för henne med en massa hästar på framridning, folk på läktaren osv, som på en riktigt tävling.

Hon fick trava över de första tre hindrena så hon hann med att titta lite, sen galopperade hon fint runt 4-8:an. När vi kom hem fick hon en massa morötter såklart, så nu ska hon få smälta det här lite så hoppas jag det blir någon mer blåbärshoppning om någon månad eller så då kan hon kanske få prova på enorma 50 cm istället ;)

Jag har ett stort mål för 2008 och det är att tävla regional 1,00 m! Det får komma när det kommer, men jag hoppas att vi kan debutera lokal 0,90 m i sommar/sensommar och sen hoppa den regionala tävlingen som alltid är på hemma-klubben i september.

Det är mitt stora mål för 2008! För att nå dit har jag lite olika delmål, först och främst måste Bamse lära sig galoppfattning! Men det är något jag hoppas vi ska nå under januari/februari.

Vi ska också börja rida för tränare tillsammans med en tjej i stallet och hennes -04.

Jag har tänkt anmäla mig till några klubbtävlingar och se om jag kan få rida typ "cavaletti-bana", kanske några hinder på 30 cm. Mest bara för miljöträning, att vara på en tävlingsplats med andra hästar och konstiga hinder och publik.

Nu i januari ska jag löshoppa i hemma-klubbens ridhus och då ska Bamse få hoppa vattenmatta och mur. Han är löshoppad en hel del och i somras hoppade han alla möjliga konstiga hinder, så han är lite van. Jag ställde stora bollar av genomskinlig plast i hindren, häftade fast väldigt färgglada papper på stora hårdpapp skivor och ställde i hindren mm. Bamse tittade lite förbryllat på det, men när jag smackade på hoppade han snällt. Sedan han hoppat konstigheterna ett par gånger brydde han sig inget mer :love:

Det absolut största målet för 2008 är förstås att vi båda får vara friska, krya och glada! :)

Mvh Jordgubba

Vad kul att det gick så bra! :bump: Sicken duktig tös!

När är nästa lilla blåbärshoppning? Å vad har ni för mål under 2008?

Mvh Jordgubba :)

Min planer för Flamman 2008

* jobba mkt markarbete/dressyr för hållbarhet och styrka
* Ut och tävla
* Kvala till 4 års championatet i hoppning
* ev kvalitets bedömningen beroende på vart den kommer att hållas.

Vad kul att det gick så bra!
Alltid väldigt spännande när de ska ut på sin första lilla tävling och träffa på massa hästar, folk och känna den där spänningen/ förväntingen som ligger i luften. Man vet aldrig hur de kommer att reagera.

*kl*

Vårat mål är att få honom friskförklarad efter operationen och det får ta den tid det tar om vi hinner utan att stressa honom det minsta för det tänker jag INTE göra så får han gå kvaliten men inte mer.

Nu går han inte på butta längre och än så länge rör han sig obekymrat vad jag kan se *peppar peppar*

Imorgon ska han få ut i boxhage och han kommer att bli så glad lille plutten.

Han är såååå helt otroligt snäll denna häst och trots att jag ser hur pigg han är och gärna skulle vilja bocka loss så står han som ett ljus i stallgången. Veterinären som skulle ta stygnen (tyvärr min hat veterinär) fifflade säkert en timme med sex stygn och min häst stod som ett ljus hela tiden.

Så om han blir friskförklarad så klara jag nog inte av att sälja honom för jag har aldrig mött en så personlig och social häst som han.

Det är ju så som han är som ALLA hästar ska vara och jag har inte träffat en enda som inte tycker om honom :)

:love::love::love::love::love:

Idag var stora dagen D för mig och Peia - inhoppning!
Det gick helt okej, hon brydde sig inte om hur hindrerna såg ut och tvekade inte en sekund - MEN..
hon kickade så det stod härliga till, innan hindrerna. Stod emot skänkeln och var allmänt bitchig idag, mindre kul :mad:
sen upptäckte vi idag att hon "cyklar" med frambenen, hon hoppar inte utan mer bara kliver över.. Bakbenen är superfina dock.
Men behöver lite hjälp av er hur jag ska träna upp hennes frambensteknik, övningar m.m.
Funderade på om de är galoppen som behöver jobbas på mer, bli rundare kanske? Vad tror ni? Ni får gärna ge tips osv.
Fast överlag var hon duktig, trots allt första gången + hon är bara 4 :angel:
Ska försöka fixa fram en film till senare så ni får kika ..
17525275.jpg

17525277.jpg

17525276.jpg

hon var iallafall lite söt ibörjan - mot första skuttet! ;)
17525274.jpg

åh så duktiga ni är! :D kul att det gick bra!
Jag har tyvärr inga bra tips, kanske blir bättre med mer styrka och självförtroende?

Att dom cyklar och hänger med frambenen brukar vara typiska unghästsyndrom. Brukar ge med sej när dom får lite mera rutin och styrka.
Calle är lite likadan , hoppar inte på de låga hindren utan mera bara ramlar över.
Vi kommer jobba vidare på att få honom rund i galoppen , mera styrka och så småningom hoppa serier och studs för att få honom snabb fram.

Var inte orolig över hennes framben, unghästar har gärna benen lite överallt i början innan de får in tekniken, styrkan och balansen i sin kropp.

Mkt bomträning, galopp bommar innan hinderna för att hjälpa hästen att komma bra och hoppa igenom sig är super.
Att travhoppa i början är med väldigt nyttigt, mkt lättare för hästen att komma rätt på hindret då den får tid att spana in läget, och som ryttare så är det lättare att korrigera hästen och ha koll på den.

Gud vad duktiga ni är Giinne o DreamOn! Grattis grattis :bump:

Tänkte rida Tiger igår men marken har frusit här nu. Tom mamma insåg att vi måste sko runt om, han är jätteömfotad :eek: Dessutom blåser här svinkallt o jag håller på o bli sjuk. Tror han får ta det lugnt tills nästa vecka då hovis kommer o lägger på 4 skor.

tack så mycket för tipsen alla :bow: känns bra att det inte bara är min som cyklar ;) hihi

vi ska jobba mer på galoppen nu så hon blir starkare själv. sen blir det lungt jobba henne med travhoppning och galoppbommar
så får vi hoppas att de blir bättre med tiden :)

Gud vad duktiga ni är Giinne o DreamOn! Grattis grattis :bump:

Tänkte rida Tiger igår men marken har frusit här nu. Tom mamma insåg att vi måste sko runt om, han är jätteömfotad :eek: Dessutom blåser här svinkallt o jag håller på o bli sjuk. Tror han får ta det lugnt tills nästa vecka då hovis kommer o lägger på 4 skor.

Idag har det varit fruktansvärt väder här nere. Etans täcke var täckt med is när han kom in :crazy:.

Hatar detta vädret :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama