Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

vad skönt om de bara är växtvärk.

Q har fått på sig skorna idag och jösses så fin han var att rida. ett helt annat steg och framåtbjudning. Nu ska hanslippa gå o spänna sej o vara rädd för att halka.

I helgen blir de första träningen för tränare, spännande att visa upp mina små troll.

Härligt att få träna!

Själv går vi två promenader varje dag a´la 10 min och nu börjar han bli uttråkad av detta och vill så gärna bralla loss :crazy: Men jag kan ej släppa honom i sjukhage då han förvandlas till rodeohäst där, så han får stå inne i 4 veckor till för jag vågar inte riskera något.

Tyckte att han blivit lite svullen på framsidan av kotan idag så jag får håll ögon på det. Men iofs så har benen känts olika från dag till dag (ibland har han haft någon liten galla som nästa dag försvunnit) och jag antar att det är endel i läkningen mycket slagprodukter som ska bort från kotorna nu.

Han ser helt ohalt ut i skritten och det enda jag har märkt att han har lite svårt för det är att flytta sig i sidled men det vore ju konstig om han inte hade haft ont alls efter ett så stort ingrep.

Fick räkningen från ATG och försäkringsbolaget täcker allt!!! det räckte kanske bara att se diagnosen utan att ifrågasätta den :crazy::eek::cool:

Min 2 åring sakanar honom något fruktansvärt och hon står bara och hänger uppe vid stallet och blir galet glad när hon får syn på honom.

Skönt att försäkringsbolaget inte började strula. Håller tummarna att dessa veckorna går fort och att han blir bra.

Själv gjorde jag en dum sak igår, red ut med Etan tillsammans med två andra hästar igår på en kort skrittrunda. Etan har vilat i tre veckor så ni kan ju gissa hur pigg han var. Det var ren tur att jag satt kvar känns det som, men kul tyckte han det var iallafall.

Hoppas han är lugnare imorgon :).

*kl*

Igår blev Tigerpojken skodd runt om igen.

"jaha, jaja, nu fattar jag vad ni menade" sa hovis när jag travade honom på gårdsplanen efter skoning. HELT annan trav på honom direkt. Hovis har bara sett honom in action när han var öm, då tyckte han han mest såg ut att ha kort dålig trav o vara lite ömfotad. Han kunde inte föreställa sig att Tiger travade såhär när han var "frisk" ;) Härligt :love:

Dock var han lite jobbig att sko. Sist spikade ju grannen på en tappsko i panik när vår hovis var borta, med 2 sömtryck o 1 sömstick som följd. Märktes tydligt för han såg väldigt ledsen ut när vår hovis skodde framhovarna :( Men hovis är så lung o snäll o jag höll emot lite på knäet när han ville dra upp tassen och då gick det bra.

Vi kommer förmodligen aldrig mer låta honom gå barfota, iaf inte så länge det är blött. Trots att jag sett massa trådar här på buke om de avkapade bärränderna (där hovväggen raspats upp 1 cm så hästen gått helt på sulan) missade jag helt likheterna. Tigers hovvägg flisar upp sig lite längst ned såfort man skor av honom (precis som han mors hovar) och det har resulterat i att han inte haft ngn bärrand alls att gå på, han har i princip gått helt på sulan. Det kanske funkar på sommaren vid vila när det är torrt o hoven/sulan är hård som sten men nu när det är blöt funkar det inte alls. Han går obehindrat i lera men minsta sten gör det ont. Och när det frös en dag här ville han inte röra sig alls i hagen :(

Och nu skulle jag rida :bump: Men här har öst ned regn sedna i morse... Hoppas det blir bättre så jag kan rida efter deras lunch, så sugen! spec efter att vi var o kolla lite hoppträning igår. Såg en helfestlig unghäst, henne ska jag o Tiger ha som idol :D

min "lilla" bebis var med idag till jobbet på sin första hoppträning - för tränare. (andra gången hon hoppas uppsuttet)
och idag är hon såå DYYYYR! överfina häst var hon idag :bump: vilka språng!
hon var supercool och lugn trotts nya hästar, ny miljö, nytt ridhus osv. Tvekade ingenting och var glad hela tiden!
Denna gång "cyklade" hon inte över hindrerna utan idag var det riktiga språng! såå härligt :D
fick fina lovord av chefen/tränaren, jätteroligt faktiskt! Tråkigt bara att de inte vart någon film eller några bilder,
typsikt när hon för engångs skull är så himla fin! Hon kansk ska få åka på träningstävling den 27/1 , får se hur de går :o

menmen, var bara tvungen att berätta & skriva av mig lite om min underbaring :angel: hihi

vad kul , hoppas jag får uppleva nått liknande imorgon.
blir 3.e gången uppsuttet och första gången med nya hästar,tränare och hela ridhuset fullt i hinder ;)

jaa superkul var det, äntligen släppte allt. Hon har varit ganska jobbig och bitchig ett tag nu..

LYCKA TILL! Det kommer säkert gå jättebra :idea:(- lampa)

the_connemara: jaa, det blir många snygga dyra hästar här ;) hihi

Nu e de söndag, jag förväntar mig fullständig rapport med tillhörande filmer och bilder så fort det bara går :D Eller åtm senast till kvällen :eek:

Hihi, ja det är kul :)

Nu ska jag släppa ut pålle efter lunchen sedan ska det smörjas lite läder. I kväll åker vi till ridhuset o rider lite :bump:

de är inte alls söndag .. de är lördag hahaha!!:D:D

Calle har skött sej otroligt bra, så himla cool. Bara knallade in i ridhuset i världsvan stil och sen skötte han sej hela tiden. inget bus eller spök för läktaren , bara gör som man säger.
Hoppningen funkar sådär..han har inte riktigt fatta vad de hela går ut på men han försöker få med sej alla 4 benen.
oftast blir de så att han hoppar med fram och landar, sen kommer han på att han har 2 bakben oxå så då måste han få med sej dom . så lite kantiga språng men med tanke på att han hoppat så lite så var han duktig.
Tränaren var nöjd han med och imorgon blir de Q som följer med.
får se om jag lyckas få fram nån bild från kameran ..

Tadaaaa calle är på youtube :D
http://www.youtube.com/watch?v=mbVBh6dYI1M

Hoppas du är nöjd nu hihi!

De är lite vingligt och ser rätt segt ut, hade korta avstånd på bommarna så vi fick bromsa lite och eftersom grabben inte orkar samla ihop sej så blev de lite långsam trav istället... ;) de bjuder vi på! Han har lite jobbigt med sin stora kropp och emellanåt har han 4 ben för mkt :D
I slutet är de lite knas på filmen, försökte klippa bort mammas golvfilmning men istället strejkade datorn o kameran så jag orkade inte fixa, därav de lite märkliga slutet.

de är inte alls söndag .. de är lördag hahaha!!:D:D

Jag kom på det i bilen på väg hem när jag funderade över om du svarat :D :D

Men vad kul att det ändå gick så bra! Unghäst måste man få va o han beter sig ju jättebra! Hoppningen kommer lösa sig fint minsann :bump:

Nu ska jag kika på filmen, tror inte jag sett honom alls in action?

Lite uppdatering :)

Nu har vi varit på vår första träning! Jag och en tjej i stallet åkte tillsammans, vi har jämngamla hästar och de ligger rätt lika i utbildningen. Vi kommer att fortsätta träna på tisdagar, så vi kan samåka! :bow:

Ialla fall gick det jättebra! Vi travade lite bommar och hoppade några små kryss och bamse skötte sig strålande! Stannade och tittade några gånger, men det berodde mest på mattes dåliga styrning :angel: Men han orkade inte så länge, så vi gav oss efter en halvtimme. Det var ju så mycket att ta in för lille "bebisen". Men han gick snällt in och ut ur lastbilen och gjorde inga hyss. På hemvägen hade han så bråttom in i bussen att jag inte hann med :D Tränaren var nöjd med honom och tyckte han var fin.

Igår var vi ute och red till ett sandtag som finns i närheten av stallet. Det hade snöat och vägen var oplogad så hästarna fick arbeta på bra. Vi red några vändor upp och ner för backarna och sen vände vi hem. Vi var väl ute i 1,5 timmar och det var tunga steg hemåt, hade Bamse varit ett barn hade han lagt sig ner på vägen och sparkat med benen och skrikit "jag vill inte, du får bära mig". Men när vi kom tillbaka till stallet och han blev ompysslad och fick mat, var han rätt nöjd ;)

Mvh Jordgubba :)

Vad fin han är! :bow: Kul att det gick så bra!

Mvh Jordgubba :)

Vad kul att du gillar honom.
Håller på och laddar upp filmen på Q sen idag men de tar en sån tiiiid.
Ni får den nog förmodligen ikväll efter att jag varit o tränat med calles storebror ;)

Q skötte sej iaf bra, lite loj och gör inte mer än han måste:p
Var trött när vi hoppade bana så jag fick sparka på han lite men hoppade en bana på ca 70 . film kommer på den.

morr... jag kan inte se på dessa filmer då jobbet spärrat youtube :mad:

Men jag kan ju visa film på min älskling (host dessa har jag inte visat innan :angel:) För nu lär det väl dröja innan jag kan visa några ridbilder/filmer på honom. Inhoppning gick jättebra och där var det inga frågetecken men han vill gärna sköta allt själv så det blir gärna några jättehopp.

http://s66.photobucket.com/albums/h274/erikslund/Horses/?action=view&current=VIDEO_005.flv

http://s66.photobucket.com/albums/h274/erikslund/Horses/?action=view&current=VIDEO_004.flv

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama