Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Ja här har regnat IS em/kväll. Inga flingor utan fruset regn vid 2 minus som delvis är isiga hagelkulor.

Första gången på länge som våra hästar valde att inte kliva ut genom dörren sitt tredje hagpass efter middagen för en stund sedan... De brukar alltid gå ut ändå o knalla upp i skogen eller vid regn ställa sig under taket men nej, idag tittade tom det utetokiga stoet ut o vände bestämt tillbaka!

Etan har ju ändå täcke. Tiger vet inte ens vad täcke är förutom i transporten ;)

Jag tänkte ju ta tåget ner till Lund imon kväll men jag skjuter nog upp det till måndag fm känns det som om det fortsätter såhär :crazy:

*KL*
Idag har jag börjat trava fröken lite. Skrittade först utmed banvallen och fick henne att blir mjuk och fin. Sen travade vi ett par hundra meter ungefär. Hon formar sig fint även om hon emellanåt protesterar något. Jag gör ingen affär av det utan hon får berömmet när hon formar sig korrekt igen. Ingen hälta, fin i steget. Hon har fått trava lite på lina och hon själv har brallat iväg i full galopp på linan också:mad:...hon är lite överpigg stundom, fröken...:angel:

Syrran beväpnade sig med kamera när hon kom kom hit igår och här är en av bilderna:
Lilly_jan08_6.jpg

Skönt att det känns bra, och bra att det blir lite possitivt i tråden igen efter alla skador!

Och vilken härlig häst du har! jättefin! :)

(du kanske har visat bild på henne förut.. men jag har inte hängt med i tråden från början...)

Fin bild! Väldigt fin häst!

Mvh Jordgubba :)

Jo, han är som en julgris ;) Men men, han går ju på lösdrift och har fri tillgång på bra ensilage. Han får inte särskilt mycket kraftfoder. Han var lite svår född ett tag när han växte som mest, man såg alla revben, så jag fick ge honom enormt mycket mat. Det där med att göda honom sitter väl kvar lite än :angel:

Mvh Jordgubba :)

Mycket märkligt, jag fick det att fungera nu om jag kopierade länken och klistrade in den i nytt fönster.. funkar fortfarande inte att klicka på länken.. men det måste va nått knas med min dator då...

Men jättesöt häst :) rund och go ;)

*kl*

Min har fortfarande vila och han ska ha det ett tag till. Han är lite stel när han backar och vill inte gärna rulla sig så et och vet ska kolla honom innan han gör något. Vi går på lite korta promenader och borstar och myser bara tills jag vet vad som är fel. Kan ju vara allt i från växtvärk till kissing spines eller vad som helst :(. Han är då inte halt överhuvudtaget och han ligger i boxen på nätterna så det känns ju iaf positivt. Busar och bråkar allt han kan med min andra i hagen.

*KL*

Jag tror att jag skrivit tidigare i tråden men jag hoppar in och presenterar mig igen!
Jag har en valack efter Chess u Elitsto- Anart- Rockad.
Jag fick hem honom i oktober och då var han mycket tunn och omusklad samt hade väldigt dåliga fötter. Sedan dess har jag fodrat upp honom och han har enligt mig perfekt hull just nu samt att hans hovar är bättre!

Han har tränat hoppning en gång i veckan de sanaste 5-6 veckorna och han går framåt. Han har lite svårt med relaterade avstånd eftersom han har enorm galopp men inte är tillräckligt starka att korta och länga sig än. Han är dock intelligent och gör aldrig samma misstag två gånger. Ett annat stort plus är att han har enormt lätt för att byta galopp. Jag kan sitta och byta på honom varje gång jag byter varv vilket är riktigt trevlig i hoppningen :)

Idag var vi iväg och red vårt första dressyrpass (dock inte för tränare utan själv) och han gick kanon :love: Så otroligt lättlärd!

Mål för 2008 är final i fälttävlanschampionatet i höst. Iom att man nu måste kvala till fälttävlan genom hoppning så kommer han nog anmälas även till hoppchampionatet.

Tanken är dock att han ska säljas så vi får se hur länge han blir kvar. Så länge jag har honom kvar så jobbar vi mot målen och jag tänkte fortsätta uppdatera lite efterhand vi lär oss nya saker :D

Jo just det ja! Vi ska börja träna horse ball också! Vi har varit på en träning och det var verkligen skitkul!! Han skötte sig utmärkt och tyckte inte alls att det var läskigt när man kastade sig åt alla håll för att fånga eller skicka iväg bollen!

Usch vad trött jag blir hela julern har jag gått och väntat på besked om min lilla kille.
Han är nu utdömd av 3 vetrinären men får beskedet av försäkringsbolaget att dom inte går med på att han döms ut. utan dom blev sura på oss för dom måste lägga ner en massa pengar på våran häst i 6 månaders behandling och även sen betala ut hans försäkrings värde. ingen av vetrinärena tror att behandlingarna kommer hjälpa honom utan mesta skada honom psykiskt:(
usch vet inte vad jag ska göra vi ska försöka att ringa försäkrings bolaget igen

Nä fy bubblan! Man vill ju verkligen inte att det ska strula när man måste ta så jobbigt beslut. Hoppas dom inser vad dom håller på med och går med på det. Skickar tröstkramar...

Vad roligt att det går så bra och att det är någon mer som är lite inriktad på fälttävlan :)

Det här med bytena, bröt du av o fattade ny i början om han landade i fel eller bytte han redan då? Är det bättre att brya av o fatta ny om hästen inte känns "på bythumör" för att slippa riskera krångel?

Jag har ju fort inte bestämt mig hur jag vill göra med Tiger när den dagen kommer :D Andra som har åsikter får mer än gärna oxå svara :)

Tyvärr är det så att försäkringsbolagen vill behandla ihjäl hästarna först innan man kan dömma ut dem. Nu tycker jag ju att man ska ge hästar mer än en chans men när man har en halt häst som har dyster prognos och inte blir bättre då borde de ju fatta att det blir dyrare för dem att behandla hästen.

Min har haft otroligt lätt för det från början. Jag märkte att han gärna bytte i skogen när han kom i obalans, jag började ge byteshjälper i kurvor och han kopplade ihop det på gång! På bana har han alltid bytt rent från början. Nu är han ju inte riden på bana särskilt nycket, bara de gånger han hopptränat och sen igår.

Andra unghästar har jag alltid brutit av och bytt galopp på så fort de kommit lite längre. De första gångerna har de haft så fullt upp med hinder, andra hästar osv så galoppen är det minsta problemet.
När jag ska lära dem byta så är A och O att de kan gå undan för skänkeln och att de är något sånär elastiska i sin galopp. Kan man flytta undan bakdelen i galopp är inte steget till ett byte så långt borta! Jag använder mig av bommar och byter över och så småningom går jag vidare till att rida galoppvolter där jag samlar galoppen så mycket det går på den öppna delen samtidigt som jag flyttar undan bakdelen. När detta är befäst så är det bara att samla upp, flytta bakdelen och sen byta varv och galopp. Det viktigaste är att rumpan är på plats först och att man kan forma hästen lite somman vill.
Detta är ju lite mer "dressyrbyten" än "hoppbyten" och det börjar jag oftast med när de är 5 år men allt beror på hästen. Det är oftast lättare att lära dem byten i skogen eller när man hoppar, de har bättre framåtbjudning. Att sätta dem ur balans brukar funka också. Jag brukar testa på många olika sätt för att se hur just den individen fungerar.

Mamma fick tag på försäkrings gubben men han ville inte göra ett utlåtande så de är dags att bara börja behandla hästen så vi har förstta tiden på fredag:( sen ska vi håla på och åka fram och tbx i 6 månader

Nu har veterinären varit här!
Helge har tydligen någon form remonthälta= växtvärk i stora drag.
Han växer fort och hinner inte riktigt med sig själv. Gången har hämmats en aning pga detta. Shit vilken gång har lär få sen när han är "frisk" igen :love:. Han som redan har ett stort och bra steg.
Vi skickade även ett blodprov på analys för att vara på den säkra sidan.

Tänk vilken ängel han varit som kämpat på och varit så positiv hela hösten. Aldrig ett öra bakåt eller protester vid ridningen.
Plutten. Nu blir det vila i nån/några månader till så får vi se vad som händer.

/Lättad.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama