Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

Jag har bara gott att säga om BoT. Funkar utmärkt på fröken...och när hon har paus i användandet lånar jag dom till min arm:o

Köpte stallbandagen o använde till mammas pållas bakben mest mot gallor - märkte ingen skillnad. Nu ligger de oanvända o väntar på bättre tider. Alla sa hästarna blev så otroligt rena i fina i benen, dock inte hon tydligen. Men jag ser inget fel i dem annars fast vid skador hade jag helt klart snackat med vet först.

Hoppas pålle blir bra :bump:

*KL*

Liten trist uppdatering från Sera och mej. Vi har haft vintervila sedan mitten på november och skulle i gång nu förra veckan men hann inte mer än en skrittpromenad i skogen samt ett longeringspass för att kolla status på sadeltvånget efter vilan. Samma dag som longeringen kommer hon in med ett litet skitsår på ena hasen bak men det såg inte farligt ut så jag tog ut henne och longerade och hon jobbade på som vanligt + att av sadeltvånget syntes inte ett spår! Dagen efter var hon svullen och tjock men ingen temp samt åt som hon skulle, tog en promenad i skogen för att få ner svullnaden och ingen hälta syntes. På kvällen började tempen stiga samt hältan smög på så det var bara att få ut distriktet och sätta in penicillin, på morgonen bar det av i ilfart till Skara där hon nu är kvar då naturligtvis leden var skadad... Just nu sitter jag och förbannar mig själv att jag inte åkte direkt på kvällen när tempen började stiga men jag har tre timmar till Skara och iom. att hon inte var särskilt halt då så hade de troligen avvaktat och låtit henne stå på box över natten där också enl. jourhavande på Skara.

Hon har emellertid svarat bra på antibiotikan och de har inte behövt spola leden mer än en gång i dagsläget. Nu är det bara att hålla tummarna... Ni får gärna hjälpa till!!

Håller tummarna här för din häst..

Tur ändå att du var så uppmärksam.

Idag var min häst så fin i benen och det känns som om allt går åt rätt håll. Nu är det mest hans envisa förkyldningshosta som inte vill släppa som jag börjat oroa mig för. Ska hämta ut medicin till honom nu.

Nu hoppar jag inhär oxå!
Vilken otur att hsäten åkte på en sån skada! hoppas verkligen det blir bra! Du ska inte ha dåligt samvete, tror nog att ingen hade vart snababre än du med att åka in, man drar ju sig för det.

Hur går för min lilla pålla då?
Närapå kasst..
Hon är ju född sept 04, och vi inte kommit nånstans nästan. Tränarens fru har varit döende, och gick bort nu för nån vecka sen. Nu kanske vi kan komma igång snart..
Håller på att "tömköra in" henne vilket ju verkligen går sådär. Vill inte lämna stallet särskilt gärna, ska äta på ALLT då vi är ute och tömkör, vill bara som jag vill nån gång ibland. Vi behöver verkligen hjälp! Hon ska ju föörst och främst köras in, sen ridas in. Kanske börjar ride lite regelbundet i sommar. Får se hur det blir..

hoppas jag lägger mig på rätt nu för alla hästarsom är född 04 är väl 4 år nu:)

Shettiskorsning på 4 år för i år namnet är Zingo.

Min 4-åring påbörjades på hösten när han var 3 med inridning före det vardagliga rutinsaker.Vi har dock ingen sadel så vi red in barbacka.Han kan skritt,trav,galopp,halt,rygga några steg och påbörjad skänkelvikning och framdelsvänding kan han nästan helt.Lugn i trafiken och rolig att rida i skogen.Natural Horsemanship tränad väldigt mkt.Går att rida i repgrimma också.Han tkr det är roligt att hoppa också iaf kryss på 40-50 cm.Han är bekväm med att gå på tygeln för jag har aldrig krävt att han ska gå i form utan det har han gjort bara man kortar tyglarna..Väldigt trevlig valck och kommer ut på annons mot våren.

*knapp*

Idag var Peia på hoppträning igen, fick följa med till jobbet som vanligt. Hennes andra hoppträning nu -för tränare och gud vilken häst jag har :D
Helt underbar! Hade gymnastik ock styrkehoppning idag, det tyckte bebis var suuuperjobbigt! Hon var lite lojj idag sedan gårdagens dressyrpass.
Hon behöver komma fram ändå lite till i galoppen för att komma upp i luften rätt. Sen var hon lite stark idag den 'lilla' damen :p
Jag tyckte inte att jag red riktigt bra idag, vart kvar lite osv, men även jag var nog lite trött i kroppen ;)
Annars tycker jag att hon var fin idag, gick lite trögt ibland men som sagt, dagens övning tog på krafterna också..

Filmen från idag, übermörkt ridhus men ni ser nog lite iaf och ja, min sits & ridning var inte den bästa idag :angel:
http://s27.photobucket.com/albums/c197/tessklintestam/?action=view&current=hopptrning.flv

Ser trvligt ut tycker jag! Lite segt som du säger, emn förstår att det var jobbigt för hästen!! MKT jobbblir det!
jag får ju lite ångest, min är inte ens riden i skritt på ett vettigt sätt..

Hur stor är hästen? Måste vara rätt stor om du ridit in den själv? Eller så är ju jätteliten!! Verkar vara en duktig liten häst du har tycker jag! Även den har kommit längre än min..

ja precis, blir tungt i benen för henne efter den övningen!
Hon är ju inte alls hoppad mkt så denna övning var mkt tuff för henne men hon kämpade på bra tycker ja.
Nu blir det hårdträning på konditionen så hon orkar mer ;) hihi

äsch, du har inget att ha ångest för. varför stressa iväg? De blir nog bra i slutändan ska du se :idea:-lampa

Tack!
Det är ju lite skillnad, jag har ju ett kallblod, och hon växer rejält fortfarande, så jag tror nog det blir bra. Man ska ju inte börja för tidigt heller. Men jag har en kompis som är på mig hur mkt som helst.. Så jag får dåligt samvete ändå...

*KL*

Tackar för alla hållna tummar, skall prata med vet idag, så får vi se. Med lite tur får hon komma hem till veckan.

Till dig och FT_ryttare:

Vad duktiga era hästar är! Dem ser ju jättevuxna ut :D

Jag tänker fortfarande på min som en bebis som jag inte skulle kunna hoppa uppsuttet på (och det kan jag ju inte just nu heller :p).

Har varit ute och skrittat barbacka en minisväng någon gång i veckan sen efter jul. Hade inte tänkt rida henne alls nu men hon tycker det är kul och jag har tappat motivationen att gå ut och tömköra eller promenera i leran..

Tyvärr så trivs varken hon eller jag i det stall som hon står i nu så sista januari blir det flytt igen.

Åh ni är så duktiga! :)
Kul att se och det gör mig mer mottiverad! :bump: Och det behövs nu kan jag lova för jag har tydligen hamnat i en avtrillnings period... :mad::angel:
2 avsittningar på 3 dagar ( en från ponnyn och en från halvblodet..) ganska bra jobbat va? :smirk:

Eastwick - håller tummarna här med! hoppas det går bra!

Hur stor är hästen? Måste vara rätt stor om du ridit in den själv? Eller så är ju jätteliten!! Verkar vara en duktig liten häst du har tycker jag! Även den har kommit längre än min..

Vem var inlägget riktat till?

Här kommer lite bilder på min 4-åring.Jag är bara 150 cm och är väldigt liten dock lite lång emn min shettis trivs med mig så här komemr bilder.Jackan gör mig att se tjock ut.
17165180.jpg

17249863.jpg

Löshoppar
17768910.jpg
'

17165130.jpg

Hopapr kryss
17854802.jpg

Ursäkta bildbomben:o

tack så mycket :bow:

oj, det var bra jobbat ! hoppas du inte slagit dig något bara? :eek:
gäller verkligen att klämma sig fast på dom små djuren :p

Varsågod! :banana:

Nä, jag gjorde mig inte illa, jag får hålls fast mig hårdare nästa gång ;)

#KL#

Jahapp, då har jag och lilla Ella varit på första träningen då. Tror inte att vi var i ridhuset mer än en halvtimme. Hon är visserligen überpigg men är inte så mycket riden det senaste, har inte hunnit med henne i december pga jobbet. Men med ändrat schema så har jag plötsligt mycket mer tid.

Ridhuset är ett tältridhus, det blåste som fan och jag är rätt nöjd med att få en liten blivande fyraåring att till slut söka sig på tygeln och snällt gå på volten. :D

När hon spänner sig åker sadeln fram, hon har det mest besvärliga sadelläge jag någonsin sett. Kort, spikrak, platt rygg och liten manke och inte så breda bogar. Globus Loke är det enda som passar.

Sadelproblemen är en orsak till att vi inte kommit längre i utvecklingen. Red hela sommaren barbacka. (Utan att ramla av:D). Men det känns bättre nu när man fått tag i en sadel och nära till ridhus och tränare.

Hoppas att jag kan återkomma med lite film nästa gång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama