Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

ihh ska rida min 3-åring (eller ahh 4-åring eller vad ni nu vill kalla det:D) första gången idag efter vintervilan! hoppas hon inte är allför busig, men det är väl bara o hålla i sig antar jag^^

Håller tummen för att det går lugnt till och att hästen inte har för mycket myror i brallan.:D

Lycka till, berätta sen hur det gått!

Igår hade jag min tjej i ridhuset, hon fick bralla av sig lite, men som vanligt är det bara kul i 5 min.
Sen jobbade vi lite annat, bla spansk skritt, hon måste kunna det i sommar då jag förhoppnngsvis ska göra en uppvisning med henne tillsammans med en kompis fjording!
Hon lyfte benet då jag petade på det med spöet, det är en bra början!!

*kl*

Tog lite bilder på min "isbjörn" idag. Han är sååå lurvig och gissa om han har vuxit på dessa veckor han har boxvila... kolla bakdelen aningen högre :o

DSCN0076.jpg

DSCN0075.jpg

Så söt! Skapligt överbyggd ja!! Ibland är det bra med vila! Efter sommaren kommer det vara en riktig skönhet, med muskler, sommarpäls och sol på pälsen! (ursökta mitt flum, sitter med en tungt o trist skolarbete)

Hur stor är hästen? Måste vara rätt stor om du ridit in den själv? Eller så är ju jätteliten!! Verkar vara en duktig liten häst du har tycker jag! Även den har kommit längre än min..

såg att inlägget var till mig nu hihi.
Han är en shettis som är bara 1 meter men jag är ju för lång men han känner knappt mig på ryggen för väger typ bara 39kg ellr nåt sånt.Jag kan erkänna att jag har en väldigt bar balans.Oj har han :OHehe jag trodde 4-åringar ligger på skyhöga hinde rjämfört med min lilla plutt.

Tack, det är roligt att höra :D

Ja det är ju en himla tur för mig att du inte köpte henne för då hade jag ju aldrig fått min lilla snutta :cry::rofl:

KL

Nu har min lilla pärla flyttat hem till matte! Vi har flyttat till egen gård och nu har jag äntligen Saga alldeles utanför köksfönstret :love:

Dessutom har hon fått en ny kompis som heter Hawk och hon är så :devil: arg för att hon får minsann inte bestämma nulängre! Som hon har bossat med ALLA andra hästar hon träffat, nu har hon inte en sula att säga till om något, Hawk har varit så tydlig från dag ett de träffades att hon inte får säga till om något så hon har inte ens gjort ett försök att ta makten... matten är förstunnad :D

Men det är så himla kul att kolla på dom för hon blir sååååå rasande när han kör bort henne som mest, speciellt på morgonen, hon släpper ut sin ilska och ser precis likadan ut som hon gjorde med mig när vi hade vår värsta period då hon var som ett stort stök, dvs bockar, stegrar och ser ja... as förbannad ut, men... hon gör absolut inget mot honom för det vågar hon inte :rofl:

Bilder kommer framöver, är utan internet hemma där jag har bilderna.

Dessutom ska vi ta oss i kragen nu och åka till ett ridhus i helgen och börja träna där. Ska bli superkul!:bump:

Det är asbra ju! Bossiga damer behöver sättas på plats, det är ju bla därför unghästbeten i stora flockar med jämnåriga är så fruktansvärt fostrande :idea:

Ännu mer fostrande är det med äldre hästar i flocken tycker jag. Blandat är väl bäst, som det är i det vilda.

De äldre är klokare och mer erfarna och sätter de små uppstickarna på plats. Och det är jag tacksam för med min lilla ulv i fåraskinn.:D

Ingen har typ nånsin satt min häst på plats, tyvärr. De kan tjura, och försöka mota bort henne, sparka mot henne, göra ALLT, men hon bara ignorerar och tar emot, eventuellt ger igen. Det är inte helt kul. Nu går hon med en 18 årig dam som hon ledigt jagar bort, trots att den äldre försöker vara dominant. Suck säger jag bara, vad göör man?

Jag syftade på flockarna under sommaren bara. Bara de leker ser jag inga fel i äldre året runt heller! Mitt optimala unghästliv hade varit ren unghästflock på somrarna och blandat (med någon lekkompis på rätt åldersnivå) resten av året. Men eftersom vi bara har två hästar så hade jag inte haft ngt emot att ha den äldre hästen och en bebis faktiskt. Jag tror dessutom de små livens vila är grovt underskattat - lagom med lek o vila flera gånger per dag och natt.

Ååååh vad kul att ha flyttat till egen gård! :bump: Måste vara underbart att ha hästarna utanför fönstret.

Låter ju bra att Saga blir tuktad i hagen så hon står med alla fyra hovarna på marken :D;)

Jag syftade på flockarna under sommaren bara. Bara de leker ser jag inga fel i äldre året runt heller! Mitt optimala unghästliv hade varit ren unghästflock på somrarna och blandat (med någon lekkompis på rätt åldersnivå) resten av året. Men eftersom vi bara har två hästar så hade jag inte haft ngt emot att ha den äldre hästen och en bebis faktiskt. Jag tror dessutom de små livens vila är grovt underskattat - lagom med lek o vila flera gånger per dag och natt.

Ja, och de äldre behöver allt vila de med...;):rofl: Alla kan inte rymma som min shettis på 26 år gör till hagen bredvid när han tröttnat på att vara dagisfarbror, främst åt lillkillen. Fyraåringens lillebror är stormförtjust i shettisen. :D

Ingen har typ nånsin satt min häst på plats, tyvärr. De kan tjura, och försöka mota bort henne, sparka mot henne, göra ALLT, men hon bara ignorerar och tar emot, eventuellt ger igen. Det är inte helt kul. Nu går hon med en 18 årig dam som hon ledigt jagar bort, trots att den äldre försöker vara dominant. Suck säger jag bara, vad göör man?

Tja, vissa är sådana bara.:crazy:

Men de kan fungera bra som ridhästar med. Min fyraåring är snäll att rida, men en liten diktator/tyrann i hagen. Eller var, tills hennes mamma, (das überbitch from hell om du frågar mina andra hästar...), togs bort och den väna, mesiga äldre hästen Samantha helt chockerande tog kommandot!!!!!! Jag är bara tacksam för detta.

Ja, så kan det vara! Inte alltid den 2elakaste" som tar ledningen!
Men jag tycker man märker om hästen är dominat i hagen eller ej lite i hanteringen. Jag upplever min häst som dominant mot mig oxå i vissa situationer, tyvärr. Svårt att få till ett bra ledarskap där.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama