Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

*kl*

Skönt att endel pållar verkar gå framåt iaf med utbildning o skador :) Synd om er andra :(

Tiger och jag sällar oss delvis till de skadades skara. Hästen är busig o pigg som attan men konstig i hovarna. Åkte ju på sadelprovning o hans sadel låg tillräckligt bra med padd, hade inte blivit för smal. Så länge trevligt. Sedan tänkte vi rida lite i deras ridhus ändå när vi ändå var där.

Tiger ömmade ovanligt mkt på grusvägen dit. Fortsatte stå emot i ridhuset vid hand så jag var ytterst skeptiskt när jag satt upp. Travade ngt varv för att försöka utröna vad det var med honom, långa tyglar o smackade på lite. Kändes inte halt på ngt ben men var inte alls samma häst. Ingen trav alls, bara motstånd. Hoppade av o åkte hem.

Hovis skulle ändå komma på kvällen som tur va. Han velade mellan väldigt tidigt stadium av fång eller hovböld. Tiger ömmade betydligt mer i höger fram, lite lite i vänster men inte alls på ett "punktställe" som vid hovböld utan med över hela. Fång låter konstig, inget alls har ändrast på hur länge som helst (foder, fodermängd/tider, underlag, motion (vilat) osv). Hovböld trodde vi mer på. Skulle avvakta o se hu han blev.

Tog ut honom idag, båda fram lite varma. Gått/sprungit helt obehindrat i hagen. Gick en runda o han var grymt pigg o busade massor. Mkt ömfotad på gruset (detta är vår vanliga "viloväg", vi har inte några mer så korta) och han brukar reagera typ 1 gång per tur på den rundan. Så fort han kom ut i gräset i kanten klev han på vanligt vad jag kunde se. Travade fritt o glatt i gräset (skulle busa med mig, jag som knappt han med ens :D).

Kom förbi grannen på väg hem o bad henne kolla lite. Hon tyckte det såg ut som att han sträckt höger bog lite. Att vända honom åt vänster går lika lätt som vanligt men åt höger sätter han inte vänster fram framför och förbi utan låter aldrig högerframbenet komma in under kroppen. Hon tyckte han skulle ledas 5-7 dagar o sedan trodde hon det skulle va ok igen. Inte halt eller så.

Knallade hem. Tempade för säkerhetsskull (helt glömt igår :eek:) och han hade inget feber alls (trodde jag knappast heller, så busig som han var...) och hovarna var helt kalla.

Jaja, jag är bara glad för motionen. Hoppas bara det blir "lite mer" eller något så man kan få reda på vad det är.

Nu sitter jag o försöker bränna en skiva till uppfödaren med lite filmer från året. Tyvärr är inte datorn och brännaren överrens med skivorna. Får ta o köpa andra imon o hålla tummarna :crazy:

hoppas att de inte är nå allvarligt med herrn.
Bra att sadeln låg hyfsat , ny sadel är alltid kul men dyrt ;)

Här går de bara bra , calle ska öka på sin träning en stund o bygga mkt kondis. Galoppintervaller så han får lite ordning på galoppen ,svag där o tror han har för långa bakben :p
Q som mamma skulle sätta igång håller jag på o sätter igång nu :D
Pigg o glad som vanligt. Han rakades igår oxå , halva hästen. Hade monsterpäls!!!
Stod som ett ljus, somnade nästan fast jag var uppe vid öronen med maskinen o hade mej . Helt otroligt psyke på den hästen :bow:

Usch vad allt känns hopplöst!

Vi fick tyvär inget bra besked på stav kliniken igår:(
Min fina lilla bebis kommer förmodlingen att få vndra vidare till dom gröna ängarna efter nyår:(

Han har pålagringar i hasorna och förändringar i rygg kotorna:cry:

12593399.jpg

Nej men fy så hemskt!!!
Och han som bara är 3, hela livet framför sig.. :cry:

Skckar massor med tröstkramar om det nu hjälper..

gud vad tragiskt :(
FInns inga ord som tröstar .
Själv står jag med en 1½ åring(Q´s lillebror) som är dålig o vi hoppas på de bästa.
Är irriterad i magen men bajsar då o då sen är han jättepigg o så får han ont igen. Hoppas vi slipper åka ner till uppsala.. 4 timmars bilresa.
Blir som kramper, febern har släppt i stort sett helt så vi hoppas de har vänt helt nu.

Calle o Q var i ridhuset idag o hoppade.
Duktiga var dom.
Mitt hopp för calle lever igen ..när vi var in för 2-3 månader sen så gick ingenting. visserligen kom han igenom hinderstöden men ramlade mest över bommarna.
Växtperiod;)

Idag var han pigg o tyckte att små hinder är onödiga hinder.. :D
Så när vi höjde oxern till ca 80 så hoppade han riktigt bra.
Hade en liten serie åt dom , bom 1 språng,räcke,1 språng,oxer.
Skulle vilja ha honom snabbare fram men hoppar bra bak.
Q hoppar riktigt bra fram o lämnar backen blixtsnabbt, sen följer bakbenen med i bästa fall :p

Tack för alla tröst kramar det hjälper!
Det är inte kul att han ska behöva sluta sitt liv redan som 3 åring men tyvär så var inte turen på hans sida.
Så nu är det bara att hoppas på att försäkringsbolaget inte ska börja tjaffsa om att han kanske inte skulle vara illa nog, men vetrinären tyckte inte att det var någon ide att fortsätta med behandlingar.

god jul på er alla

Skickar massor med tröstkramar!

3-4 års gränsen verkar vara en kritisk gräns och har man väl passerat den så kommer nästa kritiska vid 7 år och sedan vid 13 år och sista är vid 16 år klara dom det så blir de i princip iaf över 20 :D(efter min egna helt ovetenskapliga undersökning)

Min lille älskling har nu stått en vecka av två i boxvila efter operationen. Just nu är det störta bekymret att jag inte får bandaget att sitta på plats han är lindad från kota till över hasen men på något sätt så lyckas han knöla ner bandaget. Fick med mig en full kasse med gaslindor och vetflex och kompresser men dessa är nu nästan helt slut och de skulle vart nästa vecka också.. Och var får man tag på bandage prylar när veterinärstationen har stängt och så även apoteket som säljer veterinärprylar (jourapoteket har inte detta där).

Idag var första dagen han började visa att han börjar bli trött på boxvila... han började bocka i boxen :crazy: men han har ju alltid haft sten koll på vart han har sina ben så det gick ju bra trots minimalt utrymme för dessa konster.

usch
hoppas det blir bra för dig och din häst. Boxvila är aldrig roligt, finns väl inte en häst som tycker om det!

Palle Brink!
Finns ingen bättre veterinär i mina ögon!
Han rädde livet ett x antal gånger på våran fd märr (tyvärr nu död) då hon ofta drabbades av tarmupphägning mellan mjält och njurbandet (3 operationer + antal medicineringar för att få tarmen rätt alla gångerna). Sedan så var han den första i Sverige att införa den metod som numera räddar hästar som råkar ut för detta, våran blev operad så fort grejorna kom till Sverige. Tyvärr fick hon tas bort några år senare pga att tarmen började läcka (skadad av alla upphägningar).

Han är en veterinär som man känner brinner för sin uppgift och är intresserad av det ha gör.
Tycker det är synd att han inte är kvar i Hbg längre. För han har en otrolig kompitent i vad som bla. gäller hästens mage.

Får hoppas att allt läker fint och bra på din pålle, men i mina ögon så hade du inte kunnat få en bättre veterinär och bättre förutsättningar!

Min pålle får ingen vila, det får hon senare när de tråkiga vädret kommer (isgator på marken, skitväder osv).
Ridningen har funkat bra sedan vargtänderna åkte och munnen blev fixad.
Hon har fått skor på framfötterna så att hon kan jobba även när marken fryser utan att slita för mkt på framfötterna.
Hon har även kommit i trottsåldern och tycker numera att hon är stor och stark och ska vara den som betsämmer, fast det går fort att förklara för hon att så är inte fallet.
Jag tycker att de är lite roliga när de kommer in i det stadiumet, med allt hyss de hittar på och vilka ider de har.

På torsdag så ska hon vara med på sin allra första hoppträning för min tränare, det ska bli kul!

Det var väldigt skönt att höra ska du veta!

Min hovslagare (som fö är utbildare på hovslagarskolan i skara och är väldigt välutbildad och påläst) sa samma sak att om det var någon jag skulle lyssna på så var det Palle och att han har räddat flera utdömda hästar då han vågar försöka sig på nya operationsmetoder. Han är enligt honom den bästa hästkirugen vi har i sverige.

Fick själv mycket bra intryck av honom och dessutom redogjorde han i detalj vad han hade gjort med min häst (är van vid stressade veterinärer som knappt hinner säga hej innan de är borta).

Båda flickorna har gått jätte bra hela hösten, och hoppar nu små banor på 80 samt lite vatten mm. Tycker det är super kul. Den ena som är dräktig ska nu trappa ner inför den kommande fölningen medan den andra nu har haft några veckors vila och ska sättas igång ingen. Planerat att hon ska göra sin första start i februari/mars så hon kan ta det lugnt med kvalen till 4 års championatet inna det är dags för sommavilan.

kl

Skoj att läsa att det går bra för en del av er, här känns det som om vi är tillbaka på 2års-dagen... :devil: fröken har vilat i 2 månader och hunnit med att dra ut vargtänder, träffat naprapaten och fått årliga sprutan. Hon har även ätit upp sig lite och växt så nu är det dags att sätta fart igen.

Den lilla :devil: är ju rädd för sig själv numera! hon förstår inte att det är hon själv som låter när hon går... och hon har tydligen glömt allt vi gjort tidigare, matte var måttligt glad efteråt.... får väl sätta på mig hockeyutrustningen och ge mig i kast med fröken någon dag då det är ljust..... suck. just nu saknar jag en inhängnad paddock... jag som var så peppad..fick jag för det :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt