Hur långt har ni kommit med era 04?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Hur långt har ni kommit med era 04?

*kl*

Min har fått vintervila nu, men han har sadeltvång så han kommer få gå promenader med sadel 2-3 ggr vecka får att det inte ska bli värre sen när jag ska börja rida igen. Dessutom blir han fullkomligt odräglig när han vilat några dagar i sträck.
Innan vilan hann vi med att hoppa ett kryss några gånger, fatta rätt galopp i båda varven och trava lite bommar. Han är väldigt lydig och trevlig i munnen!

En bild från idag.

helgehuvud-1.jpg

*KL*
Min Aprilia har fått vila efter förra veckans, onsdags, hoppträning.
Tänkte longera henn lite grann idag och sen köra på som vanligt igen.
Kommer inte få någon "lång" vintervila, hon kommer ha sina korta som passar henne bättre. Sen arbetas hon max varannan dag.
Tänkte försöka komma ut på någon pay&jump i början av nästa år. Typ 30-50 cm lr nåt. Tycker det är bättre att ta sig ut nu och kolla läget än att starta på 90 tävlingar i vår. :)
Så ser närmsta tiden ut för oss!

*kl*
Lasse ska få vila hela januari. Fram till dess går han 4 pass i veckan, med lättare markarbetes träning för tränare en gång varannan vecka och körning 1 dag i veckan. Han är en riktig piggelin så han får ridas ordentligt nu innan långvilan har jag bestämt. Målen innan året är slut är att han ska gå i vagn och ha hoppat några hinder.

Carisma ska gå sålänge hon orkar (dräktig) Just nu går hon 2-4 ggr i veckan, kravlös ridning i skogen. Och ställer jag inte av henne innan så blir hon avställd helt i mars.

När är det lillpållen ska titta ut?? :d

Tiden går ju så himla snabbt, snart kommer det en liten fölis ur henne, känns ju som nyss ni var på treårstestet!:o

Oh ja - tiden går rasande fort :eek: Fölis kommer första veckan i Maj, så det närmar ju sig ;)

En annan sak som slog mig är att alla våra bäbisar i denna tråden räknas som 4 åringar om bara två veckor :eek::eek: galet :D

kl.

Windys fölis levde rövare inne i magen idag :) Hela magen rörde sig och så kände jag en spark och tror jag hörde hjärtslag också. Va jättekul att märka att den lever och verkar må bra :love:

Bytte stall för en vecka sen för jag hade 3,5 mil till det förra så det blev lite långt i längden. Det gick bra med de nya hästkompisarna och hon har inte verkat speciellt stressad så det var skönt det iaf fast jag kände mig rätt taskig.
Hältan verkar ha gått över nu och vi har varit ute och promenerat och tömkört. Ska hämta rockarden i mellandagarna och försöka köra henne då. Tänker inte rida henne något mer innan fölet har kommit (i mitten av april) för hon verkar ha nog med att hålla rätt på sig själv.

Ja det är verkligen helt otroligt! Dom blir 4! :)

Snart ingen ursäkt att de fortfarande är så små så det gör ingenting :o:D

hehe ja snart är de inga bäbisar längre.. vet inte om det är bra eller dåligt :crazy: men jag längtar iaf till våren för då ska vi börja träna för tränare med båda pluttarna :bump:

Måste bara visa 2 bilder från idag då vi löshoppade :)

flamman.jpg

halvblodsstoet

IMGP1515.jpg

och ponnyn (blev ingen jättebra bild på henne, men hon hoppar riktigt bra)

kommentera gärna :idea:

Angående hur vi gör med vintervila så har ponnyn ganska precis haft sin vila, 3veckor, och halvblodet ska vila nu 3 veckor ungefär :)

*knapplån*

Idag red syrran för sista gången detta året. Etan har verkligen utvecklats under dessa tre månaderna som vi ridit honom. Vi är verkligen superstolta över honom.

Idag hoppade han ett litet kryss till och med och även över lite cavaletti och han tyckte det var superkul. Likaså galopp runt banan älskar han och han går mycket bra både i skritten och traven också.

Nu har han vila två veckor och under dessa två veckorna ska jag försöka hitta en sadel med bom, tänkte prova någon utan Griffinsadlarna. Vi har ju ridit honom bomlöst hela tiden fram tills nu men syrran är inte lika förtjust i den som jag är så till henne får det bli en bomsadel.

Måste få vädra en tanke med er! Det går ju bara bättre och bättre med Saga nu för hon tar mina korrigeringar riktigt bra nu och även om hon går och vill göra nått dumt och lättar lite så kommer hon inte till skott. Men det blir ju att jag får stanna henne ibland, eller rättare sagt ibland får jag ta i henne så pass mycket att hon stannar för att hon inte ska kunna dra iväg och då undrar jag om det blir fel?

När jag rider äldre hästar som gör sådär så ignorerar jag ju bara, rider fram och kräver mer jobb men med Saga kan jag inte släppa fram henne när hon gör så där för då kommer det atombomber :o

I trav däremot så brukar hon ju aldrig göra nått så det är bara i skritten det gäller...

Hmm...

Rider jag barbacka o min kille känns lite sådär konstig så kräver jag alltid alltid att han isf stannar om han ska göra ngt. Närj ag rider barbacka så är jag helt inriktad på att han ska vra rädd om mig på ryggen o lära sig ta hand om mig, inte busa iväg något alls av någon anledning.

När jag rider med sadel rider jag alltid framåt som du säger du gör med andra hästar. Av vad jag förstår på dina beskrivningar så hade jag nog ridit med sadel och kunnat rida fram ur det. Känns lite som att hon tappar bjudningen (?) och då vill man ju inte behöva stanna hela tiden för att få sitta kvar. Hade Tiger haft sega/tjuriga/stanna tendenser så hade jag nog helt låtit bli att rida barbacka för att alltid i alla lägen om han blir sådan kunna rida på ordentligt framåt för att inte "spä på" sådant.

Men jag vet inte om jag fattat det rätt? Hon lättar bak - står emot drivning - slutar bjuda fram tänkte jag o svarade därefter ;)

Nu tar jag jullov :bump: Dyker kanske upp här mer eller mindre i perioder men främst blir det häst, omtentaplugg julfirande :love:

Drar igång på stort genom att åka på sadelutprovning imorgon. Enda tiden vi pusslade ihop så vi kan rida lite över jul. Tiger är rider en gång sedan slutet på september och det var en lugn runda barbacka (han skötte sig utmärkt och var jättejättejätteglad :D ) för snart 3 veckor sedan. Imon blir det ridning i ridhus andra gången, i nytt ridhus ;)

usch vad tråkigt allt känns, var och hälsade på min 3 åring igår(han har varit ute på foder/utbildning)
Men allt detta har bara varit en stor besvikelse och inget har gått som planerat och allt har bara vartt en massa strunt och min stakars häst min lilla bebis har kommit emellan för att det finns personer som inte vet jhur man ksa bete sig.
Han är fortfanarde knappr riden(ifa kan detta vara en ryggskada som vi ska undersöka på klinken igen på fredag håller tummmerna)
Men nu när jag var och hälsade på han fick jag se att min älskade snälla lilla 3 åring blvit en hetsig och uppstressade och börjat väva :cry:
usch säger jag bara!

*kl*

Gissa vem som är glad i dag?

Min lilla älskling blev idag opererad av Palle Brink och allt såg jättebra ut han fick bort frakturen och enligt honom så var det så rena och fina kanter att han var lite lyrisk över det :D

Allt inne vid kotan såg jättefint ut och brosket var helt oskadat men jesus vilka stora bitar han plockade ut... 12x22 mm stora var dom.

Prognosen för honom är riktigt bra men visst än är vi inte i land med det men en bra bit iaf.

Fick mycket beröm över min snälla häst som skötte sig exemplariskt och han är helt underbar att hantera överallt. Lite svår väckt efter narkosen var han dock :angel:

Har varit jättenervös hela dagen för allt som kan gå fel och givetvis hade min första veterinär inte skickat in något underlag för operationen så jag vet ju inte om den blir godkänd än...

Men nu ska jag sooooova.

Jo så har ju jag tänkt lite oxå, jag har bara ridit barbacka nu för att jag inte haft någon sadel som passat men jag har beställt en nu som jag hoppas kommer sitta bra så då kommer jag såklart rida i den. Då får jag se om jag kan lyckas vända på steken. :D

Men va skönt!! :banana: Då är det bara att fortsätta hålla tummarna, hur ser konvalecent tiden ut nu då?

Konvalecenten blir minst 3 månader men dock bara 2 veckor boxvila och 4 veckor i sjukhage och då ska han också skrittas för hand.

vad skönt för dej. vi håller alla tummar och tår för att han blir bra!!

På söndag ska jag nog åka in till ridhuset o prova hoppa lite med mina.. spännande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Okej så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Min bästa kompis medryttarhästar har nu blivit till salu och hon frågade mig om jag...
Svar
13
· Visningar
2 950
Körning Hur har ni gjort för att trafikträna era körhästar? Min fjording är ganska cool med det mesta, han är van vid bilar, traktorer och...
Svar
12
· Visningar
2 339
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 563
Senast: LaMaya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt