Hur långt åkte nu för eran valp?

Sv: Hur långt åkte nu för eran valp?

Det blev nog en ca 60 mil enkel resa om jag minns rätt. Eller om det var 80 mil. Hur som helst var det värt det. ;)

Krasux skrev:
Skulle kunna åka över hela världen för att hitta rätt hund. Sen handlar det ju även om vad man har för ambitioner och mål med sin hund.
Nästa hund ska jag köpa i Tyskland.

Va ska du ha för ras som skulle vara bättre i Tyskland?

PIRU skrev:
Va ska du ha för ras som skulle vara bättre i Tyskland?

Ska ha en till schäfer. Inte för att det inte finns bra schäfrar i Sverige, utan för att jag redan sett ut ett par kennlar i Tyskland med bra hundar. Min tik nu är också import.

Schäfern är en tysk ras och då känns det för mig inte alls konstigt att vilja ha hundar som kommer från Tyskland. Även om det finns kanonbra schäfrar även i Sverige.

Krasux skrev:
Ska ha en till schäfer. Inte för att det inte finns bra schäfrar i Sverige, utan för att jag redan sett ut ett par kennlar i Tyskland med bra hundar. Min tik nu är också import.

Schäfern är en tysk ras och då känns det för mig inte alls konstigt att vilja ha hundar som kommer från Tyskland. Även om det finns kanonbra schäfrar även i Sverige.

Okej får man fråga vilken kennel?

Min uppfödare bor i skåne och jag bor i Umeå så det blev en bit att åka, men det var absolut värt det :) .

Jag har åkt 85 mil för kolla på tiken som skulle ha valpar och för träffa uppfödaren, men sen när jag funderat så passade det inte mig. Så det längst jag åkt för hämta en valp är 40 mil ca.
Men milen har ingen betydelse, om jag hittar det jag vill ha.

Okej jag erkänner. Bara för att vara värst. Jag åkte en gång för några år sedan 120 mil enkel resa för att kolla på valpar. Sov över och bara kände att NEJ. Jag gillar inte valpen. Återvände till uppfödaren och sa att sorry det blir ingen valp för jag gillar henne inte. Hur kan man inte gilla en 6 v valp? Men jag gjorde bara inte det. Så jag åkte hem igen. Så gick det 1½ vecka och jag funderade och ringde tillbaka och så tog jag hennes kullsyster istället :D

Jag personligen har ungefär 65-66 mil enkel resa till min uppfödare nu. Har varit uppe en gång för att träffa henne och valparna, och tingade då valp. Åker upp om 2 v igen för att hämta hem honom.

I familjen har vi åkt längre för att köpa andra hundar.

Cirka 2 timmar, från Upplands Väsby till utkanten av Väddö, förbi Barnens Ö och en bra bit till... Kollade aldrig hur många mil det var. Jag åkte dit efter att ha hittat en annons, jag hade inte för avsikt att verkligen åka därifrån med en valp, jag skulle bara titta. Men en valp blev det ändå! :love:

PIRU skrev:
Okej får man fråga vilken kennel?

Finns så himla många. Min nu är från Blackwood Castel, men det blir nog inte en till hund från dem. Ja, det är inte aktuellt nu ändå, men man kikar ju alltid runt;)

Vi hade tur och hittade en kennel nära oss, i samma bostadsområde! :) Men det var inte avståndet som var avgörande utan det var uppfödarens avelsarbete, tanken som finns bakom en parning och de fina hundarna som hittills varit resultatet.

Brorsan bilade till Finland över en helg för en valp.. (inte färja, utan runt)

Senast ändrad:

Vi fick åka till Finland för att hitta en valp som passade rätt i tid och efter bra hundar hos en bra uppfödare. Hade letat många timmar på nätet och gått igenom all tillgänglig hunddata som fanns att hitta innan vi fann vad vi ville ha. I annat fall hade det blivit en valp från Norge, men den hade vi fått vänta på isf. :cool:

Jag bor i Stockholm och köpte min ena valp strax utanför Göteborg (ca 50 mil enkel resa) Och det var en oregistrerad schäfervalp utan papper)

Cheiron skrev:
Vi hade tur och hittade en kennel nära oss, i samma bostadsområde! :) Men det var inte avståndet som var avgörande utan det var uppfödarens avelsarbete, tanken som finns bakom en parning och de fina hundarna som hittills varit resultatet.

Så sant, så sant!

Jag kommer bara åka 15mil för att hämta mig valp.
Men skulle kunna åka imon hela sverige om det var så att man hittat en hund LÅNGT bort.

1:a tiken åkte jag 26 mil tot för att hämta

1:a hanen bodde hos en bekant så jag åkte bara igenom stan
2:a hanen kom från stockholm men ägaren fixade all transport upp och jag körde en 20 mil tot :P

Dom hundrana vi har/haft kommer alla ganska nära oss 20-30 mil men den senaste kommer i från finska gränsen och vi bor nedanför Göteborg, men efter som hela kullen skulle betydligt mer söder ut så fick hela kullen åka till hede för att sedadan hämtas av köparna.

Vi hade ståt i kö i två år för att få en hund av denna "ras" hon är en hedehund och är bara så underbar.

Kram

hej
första st:bernardshunden vi hämtade var på en kennel i uppsala och jag då som kommer i från lilla pajala 140 mil enkel resa
och sedan nu för drygt ett år sedan så
hämtade vi våran labbe från luleå 25 mil enkel

det tog mej 10 timmar att åka fram % tillbaks för att hitta min lilla nemi. hon är blandras så hon är inte från en kennel. jag bor i yttery utanför gbg och fick åka till kalmar för att hämta henne. det är hon värd:rofl:

Liknande trådar

Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 930
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 712
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 848
Senast: Hermelin
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 538
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar