Hur länge?

Nillizan

Trådstartare
Har nu blivit bjudna till en av våra vänners bröllop! Verkligen jätteroligt! Men, detta bröllop är 80 mil bort.
Problemet är ju för det första att vi har hästar som behöver passning (vi har jätteproblem med blinningar och bromsar under den tiden på året).

Och sen har vi två små barn, ett på 2 år och ett på 3,5 år. Vi har varit ifrån dem över natten bara. Och barnvakt, jo, de klarar av barnen max 2 dagar. Sen är de helt slut.
Så bröllopet skulle vara i 3 dagar, då är inte 2 dagars resa fram och tillbaka inräknat. Så summan blir 5 dagar vi är borta ifrån barnen.
Jag undrar om barnen kommer märka av detta något? Märker ju redan på den lilla när jag jobbat kväll och sen dag, då tar det nästan en hel dag innan vi får kontakt, för hon totalt ignorerar mig. Sen blir hon som ett plåster.
Eller ska man sätta en gräns och säga att man kommer på vigseln och festen. Då är man ju där 1 hel dag plus 2 dagars resa.
Problemet är ju att inga barn får närvara, förutom brudens syskonbarn :crazy:, de har ju inga barn själva. Hur hade ni gjort?

Sv: Hur länge?

Det beror ju helt på hur gärna ni vill åka. När jag var liten blev pappa galen på att det stod "inga barn välkomna" på en inbjudan till bröllop varpå han talade om att man får bjuda hela familjen om vi skulle komma. Detta var dessutom ett bröllop i Danmark så det var ju också en bra bit att åka. Vill ni och det funkar så kan ni ju ta del av en del av bröllopet. Går det flyg dit kanske ni kan klara resan på ca 2 dagar.

Flyget för 2 pers kostar 3000 kr enkel resa och hemresan går inga förrän på veckodagen, då blir vi borta 6 dagar... :( tåget är ju billigare, men då går de två gånger på söndagen, då är vi hemma på månd morgon iaf. Får försöka och se om vi kan samåka och dela på bensinen som blir ett par tusen. Då kan man ju turas om att köra. Jo, det blir fest i 3 dagar. Hade varit enklare att de firat på hemmaplan helt klart!

Är lite kluven faktiskt. Dels är det en stor ekonomisk bit att åka dit, sen inköp av klänning, bröllopspresent, ledigt ifrån jobbet. Hade det varit på hemmaplan så hade jag inte haft dessa tankar. Sen tillkommer ju kostnad för hotell och mat för dessa dagar. Hmm, det lär bli knapert i sommar. :(

Jag hade stannat hemma. Man bjuder hela min familj eller inte alls. Dessutom hade vi inte haft råd med de kostnader som det verkar medföra för er.

Att lämna så pass stora barn själva med en barnvakt som de känner ordentligt hade varit ett mindre problem för mig.

Jag hade inte åkt ens om det var min brors bröllop. Jag hade aldrig velat lägga de pengar som ett 3-dagars bröllop kostar på något som mina barn inte hade kunnat vara med på eller haft någon glädje av. Det beror ju givetvis på hur ens ekonomi ser ut, men för vår del hade det varit oförsvarbart. Börja räkna - klänning, kanske skor o väska, resa (x 2 pers), boende (x 2 pers), ledigt från jobbet (x 2 pers), kanske din man behöver något nytt i klädväg, det kanske behövs kläder även till de andra dagarna, present... Jag kommer lätt upp i ett femsiffrigt belopp. Pengar som jag mycket hellre hade lagt på en resa med hela familjen. Jag tycker att det har blivit hysteriskt det där med vissa bröllop, vet flera som har känt sig tvingade att gå på bröllop som de egentligen inte har haft råd med eller de har fått prioritera bort saker de hellre hade velat göra.

Jag hade stannat hemma. Man bjuder hela min familj eller inte alls.

Det där har jag aldrig fattat - inte bjuder man väl barn med på fester som regel?

På vårt bröllop hade vi barnfritt vilket var självklart för oss, mycket eftersom vi inte hade barn själva och väldigt få i bekantskapskretsen också.

Numera har jag barn men tycker fortfarande att det inte är det minsta konstigt att folk vill ha barnfria bröllop. Hade jag gift mig idag hade jag dock nog ändå tillåtit barn eftersom det antagligen inte skulle stört så mycket mer än mina egna (som ju självklart skulle varit med).

Till TS:
Nä, jag skulle inte åka på ett så långväga och långvarigt bröllop om det kändes bra att göra det. Men om det känns som ett alternativ för er så får ni väl fråga om det går för sig att komma på ceremonin och festen?

Jag håller med! Vi har tre små barn i familjen och de var med på själva vigseln och i början av middagen. Sedan åkte de hem till sin mamma. För oss var det självklart att inte ha med barnen under hela middagen, detta eftersom det var VÅR kväll och vi ville ha en vuxenmiddag där vi kunde umgås med våra vänner, dricka vin (det gör vi inte när barnen är med!) osv. Inget konstigt med det tyckte vi eller någon av de andra gästerna!

Jag tycker att man har ett ansvar om barn är med på bröllop, de ska inte behöva se vuxna människor bli fulla osv. Så kan man inte låta dem slippa det?

Till TS:

Jag hade funderat länge på om jag verkligen skulle åka. Dels för att det blir så många dagar borta från så små barn men också pga den ekonomiska aspekten! Om man väljer att ha ett bröllop som nu är aktuellt får man inse att alla inte har råd/möjlighet att komma eller att vara med alla tre dagarna!

Det har nog med olika synsätt i olika bekantskapskretsar att göra. Jag kan inte tänka mig att någon av mina vänner skulle ha ett barnfritt bröllop. Här är barn välkomna helt enkelt, och en fest skulle inte bli ett fylleslag utan en trevlig tillställning (det kan väl ett fylleslag säkert vara också) som även barn kan vara delaktiga i.

Att inte vilja ha med barn på en fest är egentligen inget konstigt alls. Vill man att det ska vara en "vuxenfest" och att alkoholen ska kunna flöda utan problem, samt undvika att snudd på halva sällskapet måste lämna kl 7 för att natta barn, så tycker jag att det är bättre att säga tack men nej tack till barn.

Sedan känner jag mig lite kluven till att det verkar vara ett sådant (missförstå mig rätt) "problem" att lämna bort barnen. Nu har ju jag inga egna barn än så det är väll lätt för mig att vara "kaxig", men jag hoppas iaf att jag fostrat mina barn så pass trygga i sig själva att både jag och dom känner sig trygga med att jag och pappan kommer lämna. Sedan får man väll välja vem man lämnar till. Jag har iaf svårt att se att mina brorsbarn, som är i samma ålder som dina, skulle ha problem att spendera en vecka hos farmor och farfar. Sen kan det ju vara jobbigt om farmor och farfar bor långt bort så man inte har någon nära relation, eller att det av någon annan anledning är olämpligt.

Att få hästvakt kan ju också vara knepigt, men det verkar ju inte vara nästa vecka ni ska åka så det känns lite konstigt att ge upp redan nu?
Jag får nästan intrycket av att du/ni inte vill åka och att ni ser problemen istället för möjligheterna. Vill ni inte åka, så gör det för all del inte, men jag har svårt att se att de där problemen inte går att lösa om ni nu verkligen vill åka.

Skogstrollet: Bröllop i tre dagar är inte jätte ovanligt. Min bror gifte sig i aug, de hade abbonerat ett slott fre-sön. Middag och jacuzzi på fredagen, bröllop och fest på lördagen och brunch på söndagen. I hans kretsar är det vanligare att göra så än att göra som jag och min man gjorde - bad prästen trolla fram två vittnen så vi slapp ta med någon öht till vigseln och åkte upp till en herrgård över natten bara vi.

Senast ändrad:

Tycker inte heller det är självklart att mindre barn är med på stora fester med alkohol, när vi gifte oss så var barn hemskt välkomna, men vi föreslog ändå att mamma och pappa kanske skulle tycka att det var skönt med en barnfri dag.

Sen låter det mest som en ekonomisk fråga när ett bröllop blir så storvulet, är det aktiviteter planerade dessa 3 dagar eller är det "bara" fest? Jag hade nog inte orkat umgås så länge, så intensivt, med en blandad skara människor.

Satt en gräns eller stannat hemma.

Dvs om det är det som hade känts bäst för mig och det jag ville göra och jag inte jättegärna ville på bröllopet.

Om barnvakterna bara klarar två dagar och barnen brukar reagera negativt.

Tycker det är acceptabelt, dvs de har ingen rätt att bli sura.

Jag tror längre tid borta märks mer på barnet. Vår snart 3 åring verkar ha tisuppfattning på det viset i alla fall.

(Vi har glatt åkt på bröllop utomlands, men det behövde inte ta mer än två nätter (eller var det 3? nåja det gick väldigt bra.) borta med restid och allt).

Senast ändrad:

Sedan känner jag mig lite kluven till att det verkar vara ett sådant (missförstå mig rätt) "problem" att lämna bort barnen. Nu har ju jag inga egna barn än så det är väll lätt för mig att vara "kaxig", men jag hoppas iaf att jag fostrat mina barn så pass trygga i sig själva att både jag och dom känner sig trygga med att jag och pappan kommer lämna. Sedan får man väll välja vem man lämnar till. Jag har iaf svårt att se att mina brorsbarn, som är i samma ålder som dina, skulle ha problem att spendera en vecka hos farmor och farfar. Sen kan det ju vara jobbigt om farmor och farfar bor långt bort så man inte har någon nära relation, eller att det av någon annan anledning är olämpligt.

Jag tänkte som du innan jag fick barn men har ändrat mig fullständigt. Några tänker som du innan och tänker lika sen när de får barn. Det är nog olika. :)

Mina barn (3,5 och 6 år) har varit hos nattvakt åtskilliga gånger, men aldrig mer än en natt i taget. Från och med i somras kunde jag tänkt mig två nätter för att de blivit lite större och min mindre har sin storasyster med (men det blev aldrig så av olika anledningar).

Det är så att även om de står SÅ nära min mamma så längtar de väldeliga efter framför allt mig, men såklart även pappan. Så en vecka känns absolut inte aktuell i mitt fall. Inte för att det är farligt att längta jättemycket, utan för att det faktiskt inte är nödvändigt om de inte vill själva (alltså vi har mest haft barnvakt för att gå på fest eller få gå ut och äta en bit mat i lugn och ro). Att sova över ska vara något som ses som något positivt helt enkelt.

Rakt svar, hade det där varit jag hade jag inte åkt utan stannat hemma.

Bröllop i tre dagar..?

Ja, det verkar vara det nya. Vet flera som haft det med exempelvis grillkväll på fredagen, bröllop + fest på lördagen och brunch på söndagen.

Men har ni fått ungefärliga tider? Antar att det är över en helg. Om det på fredagen är enbart kvällsaktivitet och på söndagen brunch eller frukost så behöver ni väl inte två extra resdagar, om ni inte kör bil förstås.

Sen tror jag att det är helt ok att inte vara med alla tre dagarna utan fredag + lördag eller lördag + söndag. Så gjorde i alla fall vi i somras och det var flera andra gäster som också gjorde så.

Jag tycker att man har ett ansvar om barn är med på bröllop, de ska inte behöva se vuxna människor bli fulla osv. Så kan man inte låta dem slippa det?

Men det är väl föräldrarnas ansvar?

Hade det varit jag som var bjuden på bröllop 80mil bort och förväntades komma utan barn hade jag aldrig åkt. Hade barn varit medbjudna hade det varit värt att tänka på (om vi haft råd) och vi hade i så fall åkt och varit med på vigsel och middag och lämnat innan festen började.

Bara en tanke, får man inte vara lite ego när man har barn? Ska de vara med på allting jämt?
Nu har jag inte det problemet eftersom jag har en dotter på 10 och vi har två veckor i stöten som hon bor hos vardera föräldern.
Men får man inte lämna sina barn och åka på kalas? Är man en dålig förälder för det?
Min dotter hade jag utan problem kunnat lämna och åka bort när hon var liten, jag gjorde det med när pappa blev dålig, ville inte ha med henne på intensiven.
Det är ju inte något återkommande kalas utan ett bröllop. Jag får se om och när jag får barn igen hur jag resonerar:)

På de tillställningar jag varit på med min sambo har varit "städade". Det är aldrig någon som blir för "full" och inte kan sköta sig.
Har haft med barnen på en del tillställningar och det har gått bra. Men jag hyser stor respekt att folk inte vill ha barn med sig på sina bröllop.
Däremot när det ska vara bröllop i flera dagar och det är lätt att ta sig dit, men att ta sig hem är svårt och att summan av kalaset blir flera nollor för oss som redan har mycket annat att lägga pengarna på som är viktigt. Och dessutom önskar sig pengar i bröllopspresent. Det har jag svårt för.
Jag vill gärna åka för det är en av närmsta vännerna. Men ekonomin sätter käppar i hjulet. Renovering, vitvaror som måste bytas ut, höskörd m.m.
Inte lätt!

Vadå, får du intrycket i tråden att föräldrarna känner sig tvingade att ta med sig barnen på allt...? Det här handlar väl om föräldrar som inte VILL åka från sina barn i flera dagar i sträck alt. har svårt att ordna det rent praktiskt att vara borta så länge.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 594
Senast: Anonymisten
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
14 961
Senast: tott
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 541
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 008
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka