Hur länge måste jag spara posten?

Det är så drygt, får fortf post ibland från den som ägde huset innan mig. Jag köpte och flyttade in för sex år sedan O_o första åren så la jag på låda. Nu skiter jag i det. De ligger i ngn skräplåda, hen verkar ju inte vara så mån om att få sin post så nu blir det hens problem.
kan tilläggas att nu kanske det kommer 1-2 brev om året, men fler tidigare.

Fast du vet ju att de inte vill träffas och skälen varför är uppenbara. Även utan det så hade jag inte förstått varför någon ber någon hämta sin post istället för att lägga den på lådan igen. Det händer ofta här att vi får grannens post och trots att vi inte är ovänner alls så ber jag dem inte hämta sin post utan jag lägger den på lådan. Är det en granne långt bort skriver jag fel adress på, lägger det i en påse och lägger i min egen låda och är det någon nära lägger jag det i deras egen brevlåda på en gång.

Nej det har jag inte. Som jag skrev undrar jag om det ens är lagligt. Post har en särställning i vårt samhälle.
Jag har tidigare alltid meddelat att jag har fått fel post, så har tidigare hyresgäst hämtat den, eller om det blivit fel och bara är en bit bort, åkt till deras brevlåda och lagt på posten. :) hade därför aldrig hört talas om att jag kunde lägga posten i en påse i min egen brevlåda.

Det är så drygt, får fortf post ibland från den som ägde huset innan mig. Jag köpte och flyttade in för sex år sedan O_o första åren så la jag på låda. Nu skiter jag i det. De ligger i ngn skräplåda, hen verkar ju inte vara så mån om att få sin post så nu blir det hens problem.
kan tilläggas att nu kanske det kommer 1-2 brev om året, men fler tidigare.

Om du kan se på utsidan på kuvertet vilket företag som skickat brevet kan du göra som jag gjorde. Jag fick ett brev omåret ungefär som var till han som bodde här innan. Alltid från samma företag. En mobiltelefonoperatör. Efter några år ringde jag och informerade de om att han inte bor här längre, vilket år han flyttade och att jag inte vet var han bor nu. De kollade sina register och kom fram till att det bara var reklam de skickat till honom så de tog bort min adress från hans namn i sitt register.

Fast jag gör inte det. Jag frågade senast igår i telefon hur de ville göra med posten. Jag har frågat två gånger och skickat bild på breven.
Har du källa på att det skulle vara olagligt? Jag hittade bara att det är olagligt att slänga/läsa andras post vid en snabb googling.
Olagligt att slänga? Hoppsan 😅 har fått instruktion från ett företag som skickat post till tidigare ägare av vårt hus (förrförrförra ägarna eller nåt sånt) regelbundet att kasta eller lägga i gul brevlåda. Men ja det kanske kan vara olika. Har försökt bli av med skiten flera gånger men de verkar inte klara av att ta reda på nya adressen...

Jag skrev att jag inte tänkte skynda mig, inte dra ut på det för att jävlas. Jag har inte tänkt åka en meter omväg för deras skull helt enkelt.
Du skrev ju såhär:
Aha, det var ju smart. :cool: jag ska dock inte göra det skyndsamt, jag tycker inte direkt att det vore synd om dom fick ett gäng påminnelser först :angel:
Det låter som att du vill jävlas, men det kanske inte var så du menade.

Jag har tidigare alltid meddelat att jag har fått fel post, så har tidigare hyresgäst hämtat den, eller om det blivit fel och bara är en bit bort, åkt till deras brevlåda och lagt på posten. :) hade därför aldrig hört talas om att jag kunde lägga posten i en påse i min egen brevlåda.
Beror på om ni har lantbrevbäring där ni bor? Jag är inte säker på att ni har det eftersom att ni bor rätt ”centralt”. Kolla upp om ni har det så kan du som sagt använda din egen brevlåda som gul låda 😊
Väldigt smidigt med lantbrevbäring!

Beror på om ni har lantbrevbäring där ni bor? Jag är inte säker på att ni har det eftersom att ni bor rätt ”centralt”. Kolla upp om ni har det så kan du som sagt använda din egen brevlåda som gul låda 😊
Väldigt smidigt med lantbrevbäring!
Jag har faktiskt ingen aning, men jag tror nog att det är en vanlig brevbärare? Då förstår jag hur det hela fungerar! Tack 😊

Om du kan se på utsidan på kuvertet vilket företag som skickat brevet kan du göra som jag gjorde. Jag fick ett brev omåret ungefär som var till han som bodde här innan. Alltid från samma företag. En mobiltelefonoperatör. Efter några år ringde jag och informerade de om att han inte bor här längre, vilket år han flyttade och att jag inte vet var han bor nu. De kollade sina register och kom fram till att det bara var reklam de skickat till honom så de tog bort min adress från hans namn i sitt register.
Så kan man nog göra men jag orkar o vill inte lägga tid på hens post, hen verkar ju inte hellre vilja lägga tid på det. Det har alltså hållt på i 6 år om även väldigt sällan nu.

Jag fick post till en chilensk familj som flyttade till Spanien för att dottern hade polat med min grabb ett tag. De tyckte väl att det var fiffigt att skriva sig hos honom kanske. Jag ringde bara till skattemyndigheten och sa som det var att de utvandrat från Sverige. Men det hann komma många brev från olika myndigheter. Jag bara skrev åter avs på alla brev och la på lådan.

Jag har faktiskt ingen aning, men jag tror nog att det är en vanlig brevbärare? Då förstår jag hur det hela fungerar! Tack 😊
Vanlig brevbärare är det. Men har området där man bor lantbrevbäring innebär det att man kan göra postärenden hemma. Alltså lämna brev eller paket till brevbäraren och man kan få paket hemkörda kostnadsfritt istället för att hämta på utlämningsställe. Men detta är en tjänst för de som bor i glesbygd och jag tvivlar på att där ni bor räknas som glesbygd 😉

Vanlig brevbärare är det. Men har området där man bor lantbrevbäring innebär det att man kan göra postärenden hemma. Alltså lämna brev eller paket till brevbäraren och man kan få paket hemkörda kostnadsfritt istället för att hämta på utlämningsställe. Men detta är en tjänst för de som bor i glesbygd och jag tvivlar på att där ni bor räknas som glesbygd 😉
Haha, nej det gör det inte! Tack, då har jag lärt mig något nytt. 😁

Fast jag har kört lantbrevbäring (utanför Uppsala) och så ruskigt glest behöver det inte vara. Jag har även bott på ett flertal ställen som har haft lantbrevbärare och de har inte klassats som glesbygd. Däremot har det ju varit ordentligt på landet.

Ja glesbygd kan ju betyda olika. Allt i från flera mil mellan husen till ganska tätt. Men jag antar att det beror till största delen på hur långt man har till närmaste ”postserviceställe”.
Det borde ju gå att kolla upp på post nords hemsida huruvida man har lantbrevbäring eller inte.

I min mataffär fanns det även utlämning för paket från posten, så fick man ett brev fel kunde man ta med det när man skulle handla och lämna in det till posten och säga att personen inte bor på den adressen, så behöver man inte åka extra.
Kan även vara bra att kolla vart det finns gula postlådor, oftast finns dem närmare än man tror så man slipper åka i onödan, utan kan stanna till och bara lägga breven på lådan när man ändå åker förbi.

Men är inte det lite överdrivet?
Får man ens spara någon annans post medvetet?

Du behöver ju inte bete dig som ett arsle bara för att de har strulat.

De mamma köpte sin lägenhet av orkade inte med att adressändra helt så efter 3 månaders samtal där mamma hade ringt och han hämtat gav hon upp. Hon påminde varje gång om att adressändra. Hon skrev även kryss över namnet och skrev "utflyttad" på men till slut gav hon upp. Kom till slut brev från kronofogden till honom men mamma orkade inte leka personlig brevbärare längre. Så svårt är det ju inte att adressändra.

Spara inte.
Kryssa adressen och skriv "Retur till avsändaren# på kuverten. Lägg dem i en brevlåda och vips är det inte ditt problem längre :D
Så har jag gjort när jag fått tidigare hyresgästers post där jag bor. Jag har ingen aning om vilka de är eller vart de bor idag.

Jag har kryssat adressen och skrivit "avflyttad" eller något liknande så avsändaren kanske får reda på det och kan sluta skicka.

När jag själv flyttat har jag alltid haft eftersändning på post under ett år för att få reda på vilka det är jag måste byta adress på om jag missat något.

Bah.
Lite post som kommer fel..?

Jag fick en lastpall lösgodis, typ 160cm hög, som levererades hem till mig och min garageuppfart en fredagseftermiddag då jag nyss köpt villa i mitten på 90-talet. Tidigare ägare hade visst inte ändrat adress på nån beställning till hans godisverksamhet.

Den försvann inte förrän jag givit dem en deadline fyra timmar fram i tiden, där jag skulle tala om för traktens ungar att lördagen börjar tidigt; det är gratis godis tills pallen är slut.

Bah.
Lite post som kommer fel..?

Jag fick en lastpall lösgodis, typ 160cm hög, som levererades hem till mig och min garageuppfart en fredagseftermiddag då jag nyss köpt villa i mitten på 90-talet. Tidigare ägare hade visst inte ändrat adress på nån beställning till hans godisverksamhet.

Den försvann inte förrän jag givit dem en deadline fyra timmar fram i tiden, där jag skulle tala om för traktens ungar att lördagen börjar tidigt; det är gratis godis tills pallen är slut.
Där lät det nästan som lyxproblem 😁

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 279
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 165
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 651
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 471
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka