Hur länge måste jag spara posten?

Unafraid

Trådstartare
Har en fd hyresgäst som fått post hit. Har meddelat det två gånger. Hyresgästen kommer nog aldrig hämta posten, det är nog lite pinsamt att komma hit, de är nämligen skyldiga oss en månadshyra som de inte tänker betala, någonsin.

Jag har absolut inte tänkt lägga posten på en gul brevlåda eller göra någon som helst ansträngning, utan de får höra av sig. Jag har frågat "hur vill ni göra med posten?" muntligt och inte fått något svar, dock skickade jag en bild på kuverten, så de vet vilka räkningar det gäller.

Hur länge måste jag spara den?
 
Har en fd hyresgäst som fått post hit. Har meddelat det två gånger. Hyresgästen kommer nog aldrig hämta posten, det är nog lite pinsamt att komma hit, de är nämligen skyldiga oss en månadshyra som de inte tänker betala, någonsin.

Jag har absolut inte tänkt lägga posten på en gul brevlåda eller göra någon som helst ansträngning, utan de får höra av sig. Jag har frågat "hur vill ni göra med posten?" muntligt och inte fått något svar, dock skickade jag en bild på kuverten, så de vet vilka räkningar det gäller.

Hur länge måste jag spara den?
Spara inte.
Kryssa adressen och skriv "Retur till avsändaren# på kuverten. Lägg dem i en brevlåda och vips är det inte ditt problem längre :D
 
Men är inte det lite överdrivet?
Får man ens spara någon annans post medvetet?

Du behöver ju inte bete dig som ett arsle bara för att de har strulat.
Jag har ju sagt till dom flera gånger att det finns post. Varför ska jag springa med den direkt den kommer? Den tjänsten är jag inte ett dugg sugen på att erbjuda faktiskt. Hade dom betalat hyran som tidigare hyresgäster gjort så hade problemet inte existerat.
 
Framförallt med tanke på, om jag förstod en tidigare tråd, så är de inte alls skyldiga en månadshyra utan TS som gjort ett kontrakt som inte håller i längden?
Vi orkade inte dra det hela till hyresnämnden. Till och med jurister som jag pratat med ger olika svar.
 
Jag har ju sagt till dom flera gånger att det finns post. Varför ska jag springa med den direkt den kommer? Den tjänsten är jag inte ett dugg sugen på att erbjuda faktiskt. Hade dom betalat hyran som tidigare hyresgäster gjort så hade problemet inte existerat.
Vem har sagt att du ska springa med den direkt när den kommer?
Men jag gissar att du eller din partner ibland passerar en brevlåda och då är det ju lämpligt att ni lägger breven på lådan med ”avflyttad, åter avsändaren”.
 
Bor du i en lägenhet duger det utmärkt att kryssa över namnet eller skriva "avflyttad" på brevet, och sätta upp det vid infotavlan vid porten. Då försvinner det helt magiskt ;) (vi som delar ut posten hämtar allt möjligt sådant i portarna hela tiden.) Du kan också sätta upp en lapp precis ovanför brevlådan att personen med det namnet inte bor kvar, då lär du inte få mer post heller.
 
Vem har sagt att du ska springa med den direkt när den kommer?
Men jag gissar att du eller din partner ibland passerar en brevlåda och då är det ju lämpligt att ni lägger breven på lådan med ”avflyttad, åter avsändaren”.
Vi gör det ytterst sällan. Men det är så vi kommer göra, när vi har tillfälle och kommer ihåg. 🤷
Bor du i en lägenhet duger det utmärkt att kryssa över namnet eller skriva "avflyttad" på brevet, och sätta upp det vid infotavlan vid porten. Då försvinner det helt magiskt ;) (vi som delar ut posten hämtar allt möjligt sådant i portarna hela tiden.) Du kan också sätta upp en lapp precis ovanför brevlådan att personen med det namnet inte bor kvar, då lär du inte få mer post heller.
Bor på gård. :)
 
Ja, alltså ni har ju meddelat att det finns post till dem. Ta med det till en postlåda nästa gång ni ska passera en så har ni gjort vad ni är skyldiga att göra. Däremot tycker inte att ni ska dra ut på det bara för att jävlas.
Jag skrev att jag inte tänkte skynda mig, inte dra ut på det för att jävlas. Jag har inte tänkt åka en meter omväg för deras skull helt enkelt.
 
Har en fd hyresgäst som fått post hit. Har meddelat det två gånger. Hyresgästen kommer nog aldrig hämta posten, det är nog lite pinsamt att komma hit, de är nämligen skyldiga oss en månadshyra som de inte tänker betala, någonsin.

Jag har absolut inte tänkt lägga posten på en gul brevlåda eller göra någon som helst ansträngning, utan de får höra av sig. Jag har frågat "hur vill ni göra med posten?" muntligt och inte fått något svar, dock skickade jag en bild på kuverten, så de vet vilka räkningar det gäller.

Hur länge måste jag spara den?

Kryssa över adressen, skriv "okänd" och släng på gul låda. Annars måste du förvara posten i tid och evinnerligt. Det är väl bättre att bara göra sig av med problemet?
 
Att sitta och hålla på någons post är verkligen inte okej alls. Undrar om det ens är lagligt att göra det. Du har ju lantbrevbärare så du behöver inte gå en millimeter för dem, du behöver bara hämta din egen post och lägga deras post i en påse i brevlådan samtidigt och skriva adressat okänd på.
 
Att sitta och hålla på någons post är verkligen inte okej alls. Undrar om det ens är lagligt att göra det. Du har ju lantbrevbärare så du behöver inte gå en millimeter för dem, du behöver bara hämta din egen post och lägga deras post i en påse i brevlådan samtidigt och skriva adressat okänd på.
Fast jag gör inte det. Jag frågade senast igår i telefon hur de ville göra med posten. Jag har frågat två gånger och skickat bild på breven.
Har du källa på att det skulle vara olagligt? Jag hittade bara att det är olagligt att slänga/läsa andras post vid en snabb googling.
 
Fast jag gör inte det. Jag frågade senast igår i telefon hur de ville göra med posten. Jag har frågat två gånger och skickat bild på breven.
Har du källa på att det skulle vara olagligt? Jag hittade bara att det är olagligt att slänga/läsa andras post vid en snabb googling.

Nu har du frågat och har du inte fått respons så lägga det bara till lantbrevbäraren så är problemet inte ditt längre.
 
Fast jag gör inte det. Jag frågade senast igår i telefon hur de ville göra med posten. Jag har frågat två gånger och skickat bild på breven.
Har du källa på att det skulle vara olagligt? Jag hittade bara att det är olagligt att slänga/läsa andras post vid en snabb googling.
Fast du vet ju att de inte vill träffas och skälen varför är uppenbara. Även utan det så hade jag inte förstått varför någon ber någon hämta sin post istället för att lägga den på lådan igen. Det händer ofta här att vi får grannens post och trots att vi inte är ovänner alls så ber jag dem inte hämta sin post utan jag lägger den på lådan. Är det en granne långt bort skriver jag fel adress på, lägger det i en påse och lägger i min egen låda och är det någon nära lägger jag det i deras egen brevlåda på en gång.

Nej det har jag inte. Som jag skrev undrar jag om det ens är lagligt. Post har en särställning i vårt samhälle.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 629
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 724
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 225
Senast: Grazing
·
Samhälle Jag tycker det är en intressant och framför allt viktig fråga för landets framtid vad som händer inom SD, men vill inte att ett sådant...
Svar
9
· Visningar
1 274
Senast: Smoothi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hur är processen
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp