Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har en fråga.
Hur länge kan barn/ungdomar vara hemma utan tillsyn av familj eller släkt?
Barn 1, tjej 17 år mental ålder tack vare sjukdom 12 år. Asperger Adhd.
Barn 2, pojke 14 år aspberger/adhd.
Barn 3, tjej 10 år
Så vad tycker ni, hur länge klar de utan tillsyn?
Omöjligt att säga utan att känna barnen.Jag har en fråga.
Barn 3, tjej 10 år
3 dygn?Jag tycker det är svårt att svara på sådär rakt upp och ner utan mer ingående info. Men någon timme borde väl ändå funka.
Ja jag vetOmöjligt att säga utan att känna barnen.
Jag har en fråga.
Barn 3, tjej 10 år
På tok för länge baserat på vad du skrivit i trådstarten.3 dygn?
Då är jag lite lugnare att jag gjorde rätt.Några timmar! MAX! Helst inte alls pga diagnoserna.
När kan man lämna en person med dessa diagnoser ensam då?Några timmar! MAX! Helst inte alls pga diagnoserna.
3 dygn?
Jag tänker att det beror på hur funktionsvarianten ser ut. Är ju väldigt svårt att säga, min femåring med autism lär ju inte kunna vara själv förrän hen är i tonåren.När kan man lämna en person med dessa diagnoser ensam då?
Mitt ex lämnade dem en fredag morgon och åkte till finland. återkom på söndag eftermiddag.
Motivationen var att de kunde få hjälp av grannen om något hände.
Det var min helg men hon kunde inte lämna barnen till mig för att bilen var trasig. och meddelade inte till mina föräldrar som bor 20 minuter bort.
Jag lämnade in en orosanmälan till soc
Men autism är ju inte samma som AS och adhd, även om AS numera är inbakat i autism.Jag tänker att det beror på hur funktionsvarianten ser ut. Är ju väldigt svårt att säga, min femåring med autism lär ju inte kunna vara själv förrän hen är i tonåren.
När kan man lämna en person med dessa diagnoser ensam då?
Jag har haft stora våndor över anmälan.Helt rätt gjort!
Jag tycker inte att någon varken 10 eller 14 åring ska vara utan ansvarig vuxen i 3 dygn, diagnos eller ej.
När kan man lämna en person med dessa diagnoser ensam då?
Jag lämnade in en orosanmälan till soc
Då kan du ju inte heller generalisera att det inte går att lämna dem alls.Det är så oerhört individuellt att det inte går att generalisera.
Jag håller med dig, jag motsatte mig bara den sunkiga generaliseringen att det inte gick att lämna någon med dessa diagnoser ensam öht.Jag skulle säga att det är ganska stor skillnad på att lämna någon ensam och att lämna henom ensam med ansvar för yngre syskon?
De specifika barnen i tråden går det ju inte att säga så mycket om, alla är individer med eller utan diagnoser. Men mer generellt skulle jag säga att steget mellan att bli lämnad ensam som 17-åring och att bli lämnad med ett 10-årigt syskon är väldigt stort.
Det låter klokt (så länge det handlar om genuin oro och inte om hämnd för att du inte fick din helg med barnen såklart). Om det var rimligt eller inte vet nog du betydligt bättre än någon av oss som inte känner barnen.
Förstår mamman din oro nu?