Hur länge jobbade ni?

Ireland

Trådstartare
Ni som har barn, eller är gravida - hur länge jobbade ni eller hur länge hade ni tänkt jobba? Vad fick er att sluta jobba tidigare än ni tänkt osv?

Sv: Hur länge jobbade ni?

Jag hade tänkt jobba till 60dagar innan då jag skulle gått på full havandeskap. Men nu fick jag ju sparken i stället så jobbade min sista dag sista mars. Jag ska ha barn 23juli. Så har kunnat gå hemma och boa så länge nu att nu börjar det blir riktigt tråkigt :P Tur att det är varmt å skönt ute nu iaf! :)

Jag slutade jobba två månader innan min son kom.
Såhär i efterhand så borde jag ha varit hemma ytterligare 1 månad.
Jag hade havandeskapspeng i en månad och semester i en månad, men skulle som sagt såhär i efterhand ha tagit havandeskapspeng i en månad till om jag hade varit smart (vilket jag inte var :cool:)

Dels så har jag ett riskfyllt och stressigt arbete och dels så hade jag ingen lust att jobba ;)

varmt o skönt?? :O Här i skåne har det regnat hela Maj och varit kallt!! Jag har jobbat mer än 100% ett bra tag nu och det börjar bli jobbigt, men samtidigt vill jag ha ihop till så bra föräldrapeng som möjligt så jag kämpar på..
Jag hade tänkt jobba i allafall hela juli med. Har bf 10 sept. Dock har jag 2 v semester i juli ;) ska bli skönt, för jag har inte fixat ett dugg inför bebisen här hemma, mer än att beställt vagnen. Har helt enkelt inte funnits tid då jag varit ledig en dag i veckan bara sen i mitten av april.

Havandeskapspeng är det som arbetsgivaren betalar eller hur är det?
Vad jobbade du med?

Jag hade tänkt jobba fram till förlossningen. I själva verket blev jag halvtidssjukskriven after sex månader, och heltidssjukskriven efter sju. Har tyvärr haft en rätt jobbig graviditet med många komplikationer som avlöst varandra, och inte alls mått så bra som jag hade trott jag skulle göra. Tråkigt såklart, men inte mycket att göra åt, det är bara att gilla läget.

Jag jobbade till fem dagar innan beräknad nedkomst. Sen tog barnet ett par dagar till på sig, så en vecka innan födsel!
Då jobbade jag bara natt, heltid.

Jag hade tänkt gå hem två veckor före bf. När det var någon månad kvar bestämde jag mig för att gå en vecka tidigare ändå. Jag gillade inte alls att vara gravid och allas kommentarer, goda råd och allt stod mig upp i halsen så att jag mådde riktigt dåligt! Hade nästan ångest varje morgon när jag skulle till jobbet, så jag ville bara vara ifred.

Jag hade tänkt jobba till 3 veckor före BF. Vattnet gick 3 veckor och 3 dagar före BF och sonen föddes 3 veckor och 2 dagar innan BF. Så jag slutade jobba 3 veckor och 4 dagar innan BF.

Havadeskapspenning betalas ut av försäkringskassan och man måste ansöka om att få det.
Du får det om du har en tungt eller riskfyllt arbete. Jag jobbade som personlig assistent med mkt tunga lyft mm som hade gett full havandeskap dvs. 60dagar innan. Du kan läsa mer om Havandeskap på försäkringskassans hemsida.

Känner igen det där lite. Jag jobbar mycket kväll på en bensinmack, och där är jag ju själv hela passet och från kl 22 har vi nattlucka och då får jag ju glatt springa och hämta alla kunders varor vilket börjar bli lite jobbigt i fötterna nu. Börjar också tycka det är jobbigt med folks kommentarer som "hur orkar du jobba så sent på kvällen när du är gravid" och liknande. Vill inte att folk ska tycka synd om mig o liknande, det är bara jobbigt. Och det går ju inte att dölja magen nu heller ;)

Här uppe i Dalarna va det riktigt fint i början på maj och dagarna tillbringades solandes ute på balkongen. Slutet på maj så va det varannan dag väder. Spöregn ena dagen å strålande sol den andra. Idag är det strålande sol dock med lite moln så självklart tillbringas dagen på balkongen!

Allt är redan klart här hemma för att bebis ska komma. Bara vagnen som ska komma. Den har varit beställd länge men kommer först i slutet på juni! Å sen lite småplock från apoteket mm. Annars så är alla kläder tvättade, sängen bäddad å bebisskyddet hemma! Känna riktigt skönt! :)

jag jobbar inom vården och där är det standard att sluta 2 mån innan bf, jag jobbade fram tom sista april och har bf 29 juni, dock fick jag hoppa in i mitten på maj och lösa ett pass akut, med kravet inget tugnt arbete... men det var fullt tillräckligt att bara behöva springa mellan avdelningarna.

jag jobbade bara halvtid då vårat första barn inte började dagis fören i april. så jag får bara hp för halvtid och resterande i fp.

med vårt första barn studerade jag, han kom mitt i vt praktikperiod 2009 så jag fortsatte o gjorde allt teoretiskt direkt när det började igen och ht blev lite plockig men den gick.... examinerades nu i dec och jobbat halvtid sen dess

Senast ändrad:

skönt o ha det mesta färdigt.... vi väntar oxå på nya vagnen. sålde våran duovagn igår och får inte syskonvagnen fören på fredag nästa vecka så bebis får allt stanna inne tills dess:D

Jag jobbar som väktare, heltid natt. Med två månader kvar blev jag omplacerad till dagtid i reception, som jag inte klarade av utan jag blev halvtidssjukskriven efter två veckor. Blev då omplacerad igen till en annan reception, jobbade tre timmar om dagen fem dagar i veckan. Jobbade halvtid till dagen innan BF, fick barnet tre dagar efter BF, så jag jobbade halvtid till fyra dagar innan nedkomst.

Är glad att jag kunde jobba så länge, annars hade jag nog kunnat bli sittande mycket mer iom att det är jobbigt att röra sig som höggravid. Det hade gjort att jag mått sämre i längden. :)

Oj, vad jobbar du på för ställe där det är standard att sluta 2 månader innan bf?
Jag arbetar inom vården och jobbade fram till bf (dock inte 100% efter v. 36).

har varit både här o där,men nu sista tiden inom äldreomsorgen, här i kommunen finns inte möjlighet till omplacering inom just äldreomsorgen.

Det går inte att bli omplacerad här heller, men det är inte standard att man slutar två månader innan bf.
Här jobbar man fram till bf om man inte blir sjukskriven eller får hp.
Roligt att se hur det skiljer sig mellan olika kommuner när man arbetar kommunalt :).

När man jobbar inom landstinget är det dock lättare att bli omplacerad.

Ja det är riktigt skönt! Fast samtidigt så är det väldigt långt till BF nu känns det som. Har ju inte så mkt att pyssla med heller eftersom allt är klart. Lägenheten städar man ju på 1h topp till tå sen så finns det inget mer att göra. Många skulle nog bli avundsjuka på alla timmar som jag sover per dygn men jag skulle gärna byta bort några mot att ha lite att göra iaf!

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 384
Senast: Derivata
·
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Skola & Jobb Jag började dela ut söndagstidningen som 13-åring. Jag var tvungen att få godkänt från skolan för att få ta jobbet. Detta jobb hade jag...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
2 724
Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
867
Senast: Humla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur