Hur länge jobbade ni?

Sv: Hur länge jobbade ni?

Första graviditeten halvtid från v.10 och 90 dagar HP. Avstängd av arbetsmiljösjäl, kunde slutat jobba redan men ville inte.
Andra graviditeten sjukskriven på heltid från v.23

Jag är kontorsråtta och jobbade med första barnet till två veckor före BF, sen var tyvärr barnet nästan två veckor sent så det blev oändligt lång tråkig tid att vara hemma tyckte jag (det var ingen rolig årstid heller då barnet föddes i januari).

Andra barnet var beräknat till mitten på juli och jag bestämde att även denna gång jobba till 2 veckor innan. Men när det var tre veckor kvar kände jag att det var supertungt då jag hade ben som stockar som inte mådde bra av att jag satt på min kontorsstol hela dagarna, så då gick jag då. Även detta barn tog nästan två veckor extra på sig att komma, tyvärr.

Försäkringskassan betalar ut havandeskapspeng om inte arbetsgivaren kan omplacera dig.
Jag hade kunnat få hp 60 dar om jag velat, kunde ej blir omplacerad.
Jag jobbar i kriminalvården.

jag jobbade som servitris/bartender och jobbade full tid fram till en månad innan jag fick barn. hade egentligen kunnat jobba längre men visste ju inte innan hur jag skulle må o så o det måste lösa sig praktiskt med ny personal osv, fick full havandeskaps penning.
trodde jag skulle få problem att få plats mellan borden men jag blev aldrig så jätte klumpig så hade nog kunnat jobba mycket längre. jag red o höll igång i stallet fram tills en timme innan sonen tittade ut.;)

Det är tänkt att jag ska jobba denna vecka ut och sen gå hem, två veckor före BF. Nu får vi dock se hur det blir med det eftersom det har kört ihop sig med personen som skulle vikariera för mig.

Jag har BF den 20/8-10.

Har full HP 21/6-9/8 från FK. Lämnade dock jobbet redan i fredags, har tre veckors "vanlig" semester innan ledigheten med HP.

Jag jobbar inom "produktion" med 200-300 lyft á 20 kg per arbetspass, vridmoment i lyften och även förflyttningar av tunga vagnar (á 300 kg) förekommer. Inga möjligheter till omplacering. I princip "alla" får full HP hos oss, men nyligen var det en som fick avslag och därmed var tvungen att krångla med överklagan osv.

kl.

Jag trodde jag skulle hinna vara ledig minst 2 veckor..
Dock hann jag bara vara ledig 3 dagar, jobbade fredagen och min dotter kom på tisdagen. Jobbar på kontor, och gick 2 veckor innan BF men hon kom 38+2.

jo landstinget är lättare, jag var där en period på akuten i höstas, hade förmodligen fått sitta på labb lr något istället....

i kommunen här vill varken chefer eller kollegor "ta ansvar" (lite fel formulering) för den gravidas säkerhet de sista 2 månaderna, utan räknar med/förväntar sig att man går 60 dagar innnan, att få hp beviljat är det ingen på min arbetsplats som blivit nekad. skulle man verkligen verkligen vilja jobba så får man nog det på "egen risk". (inte heller någon bra formulering)
inställningen kan bero på att vi överlag har en väldigt frisk kommun vad gäller äldrevården och de som bor inne på boendena här är väldigt tunga/sjuka.

I den här kommunen är det svårt att få hp beviljat.
Därför sökte jag aldrig.
Jag jobbar med utåtagerande så vi har inte så många tunga lyft, men man fick ju värja sig ganska mycket för att inte få ett slag i magen.

Fast försäkringskassan jobbar ju över hela landet, inte på kommunnivå? Då ska det ju vara samma oavsett var i landet du bor?

Är det försäkringskassan som bedömer om man får HP eller inte då?
Jag trodde man skulle ha en massa intyg och sånt.
Ärligt talat så kollade jag faktiskt inte upp hur man får HP, då jag hade en lätt graviditet och det gick hyffsat bra att jobba :).

Ja, din arbetsgivare måste fylla i dina arbetsuppgifter och vad det är som gör ditt arbete riskfyllt, sedan ska FK bevilja HP, det är även de som betalar ut den.

Hej!

Jag fick 60 dagars HP och så hade jag även två veckors semester före det.
Gick hem den 1/3 09 och Martin föddes 8/5, 4 dagar "för tidigt".

Jobbar inom äldreomsorgen och demensvård, så det är mycket tunga lyft och det förekommer en del slag och många är hårdhänta. Det var inga problem för mig att få full HP beviljat av FK. Kroppsligt hade jag nog kunnat jobba längre då jag inte hade några större problem men det var bara skönt att gå hemma ett tag :)

KL

Med barn nr 1 jobbade jag tills jag blev inlagd på sjukhus 2 v före bf. Så det blev så länge det gick. När det blev dags för barn nr 2 hade jag tänkt jobba så länge som möjligt dvs i princip fram till bf, och så blev det också. Fast som mina arbetskamrater säger, jag brukar alltid överdriva, så jag tog inget ledigt alls före förlossningen. Jag födde nämligen min son på jobbet! När det satte igång 3 dagar före bf så gick det så snabbt att han föddes på personaltoaletten en kvart efter första värken.
Nu är jag gravid med nr 3 och min chef har bett mig att ta några dagars ledigt innan jag föder! Eller åtminstone att hon ska slippa förlösa mig...:rofl:

Ni som har barn, eller är gravida - hur länge jobbade ni eller hur länge hade ni tänkt jobba? Vad fick er att sluta jobba tidigare än ni tänkt osv?

Jag jobbade till v. 35 (34+3) och min första plan var att jobba fram till knappt en vecka innan BF. Att jag slutade tidigare var för att min vikarie gjorde allt mitt jobb så jag gick mest runt och rullade tummarna, annars hade jag nog jobbat in i det sista för jag mådde så pass bra ändå.

Hade okomplicerad grav o mådde bra på alla sätt, men gick hem på HP 60 dagar innan BF (han föddes förresten punktligt på BF), o precis innan det hade jag "vanlig sommarsemester", och alltså slutade jag i praktiken jobba 3 månader innan. Är ridlärare- tungt o riskfyllt, därav HP. Började sedan jobba lite, en kväll i veckan, när han var 2½ månad, då längtade jag tillbaka till manegen, ungarna o de lurviga, fyrbenta kollegorna (o till de mänskliga oxå, förstås).

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 384
Senast: Derivata
·
Gravid - 1år Någon mer här som inte äter fisk? Blev ni rekommenderade att äta omega 3 under graviditeten? När jag sa till min bm att jag inte äter...
Svar
17
· Visningar
795
Skola & Jobb Jag började dela ut söndagstidningen som 13-åring. Jag var tvungen att få godkänt från skolan för att få ta jobbet. Detta jobb hade jag...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
2 724
Gravid - 1år Fick efter min tredje graviditet åderbråck på ena benet, inte särskilt mycket. Men det har blivit mer och mer hela tiden sedan dess, nu...
Svar
10
· Visningar
867
Senast: Humla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Västeråsträffstråden
  • Vad gör vi? Del CCVIII

Hund, Katt, Andra Djur