Hur länge är era barn uppe på kvällarna?

Mirre

Trådstartare
Hur gamla är barnen?
Hur skiljer sig vardagar och helger åt?

Vi är inte riktigt överrens om när barnen ska sova. Jag tycker de bör sova vid det här laget, dels för att de ska få tillräckligt med sömn eftersom de sedan vaknar rätt tidigt och dels för att det vore trevligt med lite kvalitetstid med sambon utan att behöva vara uppe mitt i natten. Eller att barnen kommer nedfarandes rätt som det är vid olämpligt tillfälle :angel: Är ju trevligt att ligga innan man är förr trött för att göra det ;)

Barnen 18 mån och 5 år.
Vardagar är läggdags kl 18.30, då brukar de sova vid 19-19.30. Båda går upp senast 06 när det är dagis.

Helger läggdags ca 19.30, idag blev det 20.00(somnade ca 20.45). Inte hela världen med en halvtimme hit eller dit när de kan sova hur länge de vill på morgonen. Båda vaknar dock ca 07 ändå :D

11 år. Vi läser för honom ca: 20-20.30 och sen ligger han och läser själv till 21.15 då vi säger godnatt. I princip samma tider under helgen om vi inte är ute på ngt, har gäster eller så.

11, snart 12 och 8, snart 9. De går och lägger sig 21 på vardagar och 22-22:30 på helger. De går upp ca 6:15 på vardagar.

16 år: Jag talar om klockan 22 att det är dags, vet att det ibland sitts uppe längre. Dock en vettig ungdom som kan reflektera över att dagen efter blir jobbig om man är vaken för länge. Helger fritt.
11 år. Klockan 20 försvinner tekniken, klockan 20:30 ska det vara släckt. Helger absolut senast 22.

Båda går upp vid 06:30 på vardagar.

Barnet är sex år.
På vardagar brukar hon lägga sig någon gång mellan 20 och 21. Oftast närmare 21. Är det fotboll eller något annat viktigt kan det givetvis bli senare. Väckning vardagar beror på hur dags jag börjar jobba men generellt sett mellan 5.45 och 6.25.

På helger tämligen fritt men för det mesta någon gång mellan 21 och 22. (Baserat på att vi inte ska upp tidigt dagen därpå.)
Är vi utan tid att passa vaknar hon oftast runt 8.30-9-tiden men det kan bli senare. Jag tror att hon har vaknat före 8 en gång :p

Hur gamla är barnen?
Hur skiljer sig vardagar och helger åt?

Vi är inte riktigt överrens om när barnen ska sova. Jag tycker de bör sova vid det här laget, dels för att de ska få tillräckligt med sömn eftersom de sedan vaknar rätt tidigt och dels för att det vore trevligt med lite kvalitetstid med sambon utan att behöva vara uppe mitt i natten. Eller att barnen kommer nedfarandes rätt som det är vid olämpligt tillfälle :angel: Är ju trevligt att ligga innan man är förr trött för att göra det ;)
2-åring. Lägger sig 19.15 på vardagar. Helger oftast vid 20.30. Måste gå upp senast 07.15 på vardagar.

Tre och femåring.
Till vardags går vi upp och börjar läsa bok vid sjutiden, helger kan det bli mer flytande och ibland inte förrän vid nio. Men yngsta blir klart negativt påverkad när han somnar sent.
De vaknar vid sextiden oavsett när de somnat.

2.5-åring som är uppe senare än vad jag vill men hon är väldigt pigg av sig. Somnar mellan 21.30-22.30, upp mellan 6 och 7. Samma tider oavsett helg eller vardag.

En på 3,5 år och en på 8 månader. Stora lägger sig 20 på vardagar, på helger lite flytande men oftast 21. Går upp senast 8 på vardagar men vaknar oftast av sig själv innan. Lilla brukar bli trött runt 19 och somnar oftast innan 20.

8 år. 21 släcker vi lampan. Upp 07.20
Helgen lägger hon sig när hon är trött. Somnar i soffan ibland.

Vi nattar när vår 2 åring drygt 18.30 vardagar. Runt 18 går vi in i sovrummet och varvar ner. Helger när han är trött, vilket brukar vara senast 19.

Dottern är nyss fyllda 3 år. Vi nattar oftast omkring kl 20, men tidigare om hon verkar väldigt trött och senare om hon t ex sovit länge på dagen och vi vet att hon kommer bli svårnattad. Just nu är hon rätt svårnattad på kvällarna. Det kanske är dags att ta bort dagvilan på förskolan. Vaknar gör hon omkring 6.30-7. Samma tider vardag och helg.

1,5 och 2,5 år.

Lägger sej mellan 18.40-19.00 vardagar oh båda sover oftast innan 20.00.
Upp 5.30 vardagar, den ena vaknar 5-6 oavsett dag, den andre gärna 8 :grin: men vaknar oftast tidigare av oss andra.
Men på helgerna ligger vi kvar i sängen till sju iaf. :p Lite mer flexibla med kvällningstiden då också. men i stort försöker vi ha samma tider.

8-åringen lägger sig vid 20-20.30-tiden vardagar och har så gjort sedan 1-års ålder (förskolestarten). Senare och hen blir ett odrägligt monster på morgonen.

Helgen kanske 21-22 om det inte är ngt särskilt, hen kan lätt vara vaken till 01 men då vill inte jag vara med dagen efter.

Vaknar 07-08 oavsett läggtid, går upp senast 07.30 på vardagar, börjar 08.30.

Vi har en 2.5åring som lägger sej runt 19-19.30 alla dagar i veckan, vaknar oftast 7-7.30. Det känns lagomt för oss, hon hinner träffa pappa en stund på morgonen och lite på kvällen och vi får tid på kvällen för oss själva efter hon lagt sej.

Våra två är 5,5 år och 2,5 år. Lägger sig mellan klockan 19 och 20. Kan bli närmare kl 21 på helger om dom inte är supertrötta eller om vi gör något speciellt. Vaknar någon gång mellan klockan 6 och 8 på helgerna, den yngsta är mest morgonpigg. Under veckorna måste dom upp kl 7 så är dom inte redan vakna så väcker jag dom då för att åka till dagis.

Sonen blev 2 i augusti. Han sover i vanliga fall inte på dagen och brukar då somna runt 21-22 på kvällen. Om han sover på dagen kan han lätt vara uppe till 23 eller längre. Sover till 9 tiden på morgon. Jag och sonen är hemma och ska vara ännu ett år då vi har ingen panik över att skynda i säng. Han har alltid varit kvällspigg, ända sen bebis.

Två barn, 4 och 6 år. Läggdags vid 19 på vardagar, 4 åringen somnar oftast på en gång. 6 åringen kan ligga och läsa lite eller så, sover oftast innan 20. På helgerna förskjuts det en timme ungefär, så det blir läggdags vid 20. På vardagar ringer klockan 6 och på helgerna brukar de vakna mellan 6 och 7. Någon gång har det hänt att de sovit bort mot 8.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 777
Senast: Anonymisten
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 698
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 145
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 212
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar