Hur lång tid tog din andra förlossning?

Shit, blir stressad av den här tråden... :o
Jag hade tidig vattenavgång sist, men så snart värkarna hade kommit igång gick det snabbt som fan.

Värkarna startade vid 3, vi var inne på förlossningen vid 6, ongen är född 08:04.
Fem timmar från första värken. Nästan 20 timmar från vattenavgång.

Shit, blir stressad av den här tråden... :o
Jag hade tidig vattenavgång sist, men så snart värkarna hade kommit igång gick det snabbt som fan.

Värkarna startade vid 3, vi var inne på förlossningen vid 6, ongen är född 08:04.
Fem timmar från första värken. Nästan 20 timmar från vattenavgång.

På min förlossning när jag ringde och sa att vattnet hade gått så sa hon redan i telefonen att vi kunde komma in så snart vi var klara och att de inte skickade hem omföderskor oavsett värkar eller ej.
Kanske ditt landsting har samma och då är det ju lugnt om det startar på samma sätt igen :)

På min förlossning när jag ringde och sa att vattnet hade gått så sa hon redan i telefonen att vi kunde komma in så snart vi var klara och att de inte skickade hem omföderskor oavsett värkar eller ej.
Kanske ditt landsting har samma och då är det ju lugnt om det startar på samma sätt igen :)

De sa efter förlossningen att om jag ska ha fler barn ska jag komma in på första värken.

Första barnet tog ca 12 timmar från första värken. Andra barnet tog det ungefär en och en halv timme från att jag förstod att det var på riktigt (hade haft en massa förvärkar i flera veckor) tills han var ute. Hann vara på förlossningen i typ 15 minuter innan han var ute. Rätt smidigt måste jag säga.

Väldigt mycket snabbare andra gången!
17 timmar från första känning med första barnet. Avslutades med sugklocka efter en dryg timmas krystningar då han roterade med näsan uppåt och det tog stopp.

Andra barnet kom ca 6 timmar från första känning. Hann vara på förlossningen en timme. Från 6 cm öppen tills bäbisen var ute tog det 20 min! En riktig drömförlossning!

De sa efter förlossningen att om jag ska ha fler barn ska jag komma in på första värken.
Det sa de till mig med. Men när det väl var dags ville de inte ha in mig... Sjukt irriterande. Jag vägrade dock gå hem.

Men jag tror att du med andra barnet kommer känna och veta att det är dags så ni kommer hinna in innan det drar igång!

Väntar mitt andra barn i maj och har på nåt sätt last mig vid tanken på att den här förlossningen kommer att gå fort. Under min första förlossning som började med vattenavgång var latensfasen lång (nästan 2,5 dygn) men när allt väl kom igång ordentligt gick det förhållandevis fort (knappt 6 timmar från öppen 4cm tills bebisen var ute). Min mamma hade en snabb förlossning med mig (förstföderska) vilket väl delvis kan påverka, hon var dessutom mycket äldre än vad jag är vilket jag förstått också kan påverka.

Till saken hör att vi bor i Göteborg och situationen på förlossningen här är långt ifrån gynnsam för tillfället, så planen är att vi ska åka till Borås när det är dags. Det gjorde vi även med första barnet, då eftersom det var fullt på bägge förlossningarna i Göteborg. Det är visserligen bara 45 minuters bilväg till Borås men det känns långt om förlossningen fortlöper snabbt.

Ni som fött flera barn, hur mycket snabbare gick andra förlossningen än första? Hade ni latensfas även med andra barnet eller var förlossningen igång från start?
För mig gick det på halva tiden med andra barnet. Räknat från första molande mensvärk tills de var ute.

Första barnet
Första värken kom 04.00 på morgonen - åkte in vid 17.30 - vid 21 började det göra redigt ont. 23 gick vattnet, 23.30 började krystvärkarna. Han kom 0348. Totalt ca 24 timmar från värkstart.

Andra barnet
Första värken 16.20, mer kännbara vid 02.00, vid 05.00 så gjorde det ont - åkte in vid 06.00 - hinnorna togs 7.10 och hon kom 7.47
Totalt ca 16 timmar från första värk.

Tredje barnet
Första värken 10.00 - åkte in vid 21. Vid 23 gjorde värkarna ONT, 23.30 togs hinnorna, 02.00 fick jag värkstimulerande dropp och 03.25 kom han. Totalt ca 15,5 timme från första värk.

Alla tre har varit ruckbara, på första barnet så skulle hinnorna tas vid midnatt var tanken (ville inte föda på nyårsafton) men de skötte sig självt. Totala tiden som det verkligen gjort ont är bra mycket kortare än själva förlossningen. Tredje förlossningen var hemsk, där stod dom och trodde det skulle gå skitfort med tanke på hur det gick med andra förlossningen - och så slutade jag få värkar mitt i alltihopa. Liksom, hallå? :P

Första hade jag värkar på natten men vattnet hade inte gått. Från vattnet gick så tror jag det tog 2-3 timmar. Räknade givetvis med ett liknande förlopp på nästa förlossning men då gick vattnet men inga värkar. Vi var inne på kontroll på morgonen men eftersom det inte var några värkar tyckte de att jag kunde ta en sväng på stan. :idea:
Dottern föddes 45 minuter efter det uttalandet. Lyckligtvis så hade de en ledig sal så att vi fick stanna.
Andra dottern gick vattnet på morgonen men inga värkar. Vi åkte in för kontroll och fick stanna. Hade inga värkar under hela dagen eller kvällen. Men på natten fick jag värkar och fick komma in på förlossningen. Hade lite småvärkar och fick epidural. Däremot gick förlossningsarbetet fort och dottern föddes utan bb-personalen i de fancy nättrosorna. :angel:

Barn 1
Vattenavgång vid 14. Vi var inne för kontroll runt 18, utan några kännbara värkar. de drog igång vid 23 och blev ganska onda snabbt. Sonen föddes strax efter 05. Så jag hade värkar i ca 6h. Öppnade mig relativt snabbt men fick även en del värkstimulerande då värkarna avtagit en del efter att de satt EDA.

Barn 2
Vaknar vid 04 på natten av de första värkarna, helt klart kännbara men inte jätteonda. Vattnet går vid 07,05 när jag står i duschen och i samma stund känns det som att jag öppnar mig alla 10 cm på en gång. Direkt efter börjar krystvärkarna och hon föddes 07,15 HEMMA i badrummet :D min sambo missade allt för han var ute och packade bilen. Det tog totalt 3,15h precis lagom tycker jag.

Gravid med nummer 3 nu får se hur det slutar :laugh:

Jo så är det väl generellt men när man varit med om att barnet inte roterar ner på egen hand utan måste dras ner med sugklocka så känner i alla fall jag oro att det kan hända igen, att det kan finnas ett hinder inuti min kropp som kvarstår. Att säga att det statistiskt sett brukar gå bättre andra gången lugnar inte mig särskilt mycket.

Det kan jag förstå, har en vän som råkade ut för samma som du.

Första förlossningen åkte vi in söndag morgon 9.00 då vattnet gick vid 3-tiden. Sonen kom 10.00 på måndagen. Hade redigt ont från sön eftermiddag tills han kom ut. Kom inte riktigt ner som man önskade så det gick väldigt trögt. Avslutades med sugklocka och krystning utan krystvärkar.

Son två kom ett år senare och då började värkarna så smått vid 6.00 och han är född 15.50. Hade ordentligt ont från 11tiden ungefär. Kom in 11.30 till förlossningen. Det tog väldigt mycket kortare tid, så pass att vi blev överraskad och lite överrumplad.

Jag var inställd på att det skulle vara lika jobbigt andra gången. Men det blev det ju inte :D
Citerar mej själv och tillägger att vattnet inte gick med andra barnet, minns inte ens om slemproppen gick (det är ju ett helt år sen nu:cool:).
Vattnet gick mellan det kraftiga trycket i värk precis innan det bytte till krystvärksvärkar. de tänkte ta hål på det men avvaktade och hann inte.

#1 från värkstart i v 35; ~36 timmar. Från vattenavgång till utkrystad ~15 minuter. Vikt 2090 g
#2 från värkstart i v 39; ~9 timmar. Från vattenavgång till utkrystad ~10 minuter. Vikt 3660 g
#3 från värkstart i v 39; ~6 timmar. Från vattenavgång till utkrystad ~7-8 minuter. Vikt 3620 g

Har alltså haft sen vattenavgång alla tre förlossningarna men iom att vattnet gick, så har de alla ploppat ut relativt kvickt.

Tack alla för era svar! Med tanke på att det ändå är såpass få som föder barn hemma eller I bilen på väg till förlossningen så borde jag väl försöka släppa den tanken. Att det kommer att gå fortare än förra gången verkar ju glasklart så att åka tidigt innan det blir för intensivt verkar ju som en bra idé.

Tack alla för era svar! Med tanke på att det ändå är såpass få som föder barn hemma eller I bilen på väg till förlossningen så borde jag väl försöka släppa den tanken. Att det kommer att gå fortare än förra gången verkar ju glasklart så att åka tidigt innan det blir för intensivt verkar ju som en bra idé.
Ja det tycker jag. Du vet när det är dags och förbered dig i lugn och ro och åk så sakteliga in. Packa i ordning och fixa barnvakt för det äldre barnet blir nog lagom!

Första barnet tog 18 timmar från första värken.

Andra tog typ 3 timmar från första värken. Igångsatt med Cytotec.

Öppnade mig från 4 cm till 10 cm på 20 minuter. :cool:

Ja det tycker jag. Du vet när det är dags och förbered dig i lugn och ro och åk så sakteliga in. Packa i ordning och fixa barnvakt för det äldre barnet blir nog lagom!
Själv började jag bada badkar och slå på datorn när det var dags. DET blev lite stressigt sen att hinna in...

Lit OT men jag lyssnade på ett reportage på P1 igår. Det handlade om förlossningsskador på en bäckenbottensmuskel som jag redan glömt namnet på. Det förädiska är att den kan skadas vid förlossning utan att man får symptom förrän vid 50-60-års åldern. Då blir det ofta framfall och dyl besvär. Det var dock först för 10 år sedan som man upptäckte att denna muskel ofta blir skadad vid förlossningar utan att det upptäcks (ses dock m ultraljud). Det är heller inte ovanligt att skadan uppstår trots helt okomplicerade förlossningar.

Anledning till att jag tar upp det är för att de berättade att förlossning nr 2 går väldigt mkt snabbare när muskeln skadats vid den första förlossningen. Vilket kan vara en orsak (av flera) till varför det i mga fall går snabbare andra gången.

Lit OT men jag lyssnade på ett reportage på P1 igår. Det handlade om förlossningsskador på en bäckenbottensmuskel som jag redan glömt namnet på. Det förädiska är att den kan skadas vid förlossning utan att man får symptom förrän vid 50-60-års åldern. Då blir det ofta framfall och dyl besvär. Det var dock först för 10 år sedan som man upptäckte att denna muskel ofta blir skadad vid förlossningar utan att det upptäcks (ses dock m ultraljud). Det är heller inte ovanligt att skadan uppstår trots helt okomplicerade förlossningar.

Anledning till att jag tar upp det är för att de berättade att förlossning nr 2 går väldigt mkt snabbare när muskeln skadats vid den första förlossningen. Vilket kan vara en orsak (av flera) till varför det i mga fall går snabbare andra gången.

Levator ani!

http://bakingbabies.se/2017/01/26/levator-ani-skador/

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
18 120
Senast: Sar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar