Hur lång tid tog din andra förlossning?

hjärter_dam

Trådstartare
Väntar mitt andra barn i maj och har på nåt sätt last mig vid tanken på att den här förlossningen kommer att gå fort. Under min första förlossning som började med vattenavgång var latensfasen lång (nästan 2,5 dygn) men när allt väl kom igång ordentligt gick det förhållandevis fort (knappt 6 timmar från öppen 4cm tills bebisen var ute). Min mamma hade en snabb förlossning med mig (förstföderska) vilket väl delvis kan påverka, hon var dessutom mycket äldre än vad jag är vilket jag förstått också kan påverka.

Till saken hör att vi bor i Göteborg och situationen på förlossningen här är långt ifrån gynnsam för tillfället, så planen är att vi ska åka till Borås när det är dags. Det gjorde vi även med första barnet, då eftersom det var fullt på bägge förlossningarna i Göteborg. Det är visserligen bara 45 minuters bilväg till Borås men det känns långt om förlossningen fortlöper snabbt.

Ni som fött flera barn, hur mycket snabbare gick andra förlossningen än första? Hade ni latensfas även med andra barnet eller var förlossningen igång från start?

Första 16h från första värk, andra 9h från första värk.

Och med värk menar jag från första molande känslan i magen :)

Väntar mitt andra barn i maj och har på nåt sätt last mig vid tanken på att den här förlossningen kommer att gå fort. Under min första förlossning som började med vattenavgång var latensfasen lång (nästan 2,5 dygn) men när allt väl kom igång ordentligt gick det förhållandevis fort (knappt 6 timmar från öppen 4cm tills bebisen var ute). Min mamma hade en snabb förlossning med mig (förstföderska) vilket väl delvis kan påverka, hon var dessutom mycket äldre än vad jag är vilket jag förstått också kan påverka.

Till saken hör att vi bor i Göteborg och situationen på förlossningen här är långt ifrån gynnsam för tillfället, så planen är att vi ska åka till Borås när det är dags. Det gjorde vi även med första barnet, då eftersom det var fullt på bägge förlossningarna i Göteborg. Det är visserligen bara 45 minuters bilväg till Borås men det känns långt om förlossningen fortlöper snabbt.

Ni som fött flera barn, hur mycket snabbare gick andra förlossningen än första? Hade ni latensfas även med andra barnet eller var förlossningen igång från start?

Med mitt första barn så gick vattnet på morgonen värkarna kom igång vid ca 16. vi åkte till sjukhuset vid 22, 4 cm öppen när jag kom dit. När jag fortfarande bara var 4 cm öppen vid 01.20 så fick jag stimulerande dropp som satte igång det mer än tänkt. Pojken är född 02,40.

Med andra barnet var jag hemma och spydde av magsjuka fram till 22 då vattnet gick och värkarna satte igång bums. åkte in strax efter 01 och var öppen 5 cm när vi kom in runt 2. 03.30 är Flickan född helt utan annan hjälp än lustgas.

Mina två var ganska olika varandra.
Första förlossningen började med tydliga värkar direkt. Jag vaknade av den första. När jag åkte in var jag öppen 6 cm och fyra timmar senare föddes dottern. De fick ta hål på hinnorna när krystvärkarna startat. Allt som allt tog det från första värken (när jag vaknade) till hon var ute 15 timmar.

Andra förlossningen började med att slemproppen gick. Inget hände mer än lite molande mensvärk som kom och gick ett par timmar senare. Helt plötsligt gick vattnet, fick direkt värkar som hette duga och de kom med 5-6 minuters mellanrum. Lämnade dottern hos barnvakt, åkte in till förlossningen. Var öppen 5 cm och 1,5 timme senare föddes sonen. Allt som allt (från vattenavgång till födelse) tre timmar.

Tillägg: Jag hade inga känningar alls vid någon av graviditeterna. Senaste graviditeten gick jag hem som vanligt från jobbet på fredagen och på lördagen föddes sonen :D

Första förlossningen som var en igångsättning tog 8 timmar från dom tog vattnet och ca 5 1/2 timmar från jag började känna av värkarna.

Andra förlossningen tog 16 timmar från värkarna startade.

Tredje förlossningen tog ca 5 1/2 timmar från första känningen.

Jag tjatade hål i huvudet på min barnmorska med samma fråga och hon var bestämd med att det vanliga är att den andra förlossningen tar ca halva tiden jämfört med första. Kommer inte riktigt ihåg angående latensfas men vi åkte in när jag kände att nu har det satt igång, nu är det inte bara förvärkar. När vi kom in var jag öppen 7 cm.

Första tog ca 14 timmar från vattenavgång, hade inga känningar innan dess o värkarna satte igång rätt så direkt efter att vattnet gått.

Andra tog totalt ca 20 timmar. Vattnet gick 15timmar efter första värken som var regelbundna men glesa fram till vattnet gick. Därefter kände jag direkt att något var annorlunda i kroppen och vi åkte in med en gång som vattnet hade gått.

Första och andra förlossningen var hyfsat lika i tid, från första värk till barnen varit ute tog det ca 9h totalt, varav de två sista varit inne på förlossningen (bara 5cm öppen vid ankomst med båda)

Trean fick jag knipa ihop i bilen, fick ändra planen till östra istället för Mölndal eftersom vi hade ca 15 min kortare dit.. 10 min hann vi vara inne på förlossningen :p 4 1/2 tog det allt som allt

Första förlossningen åkte vi in söndag morgon 9.00 då vattnet gick vid 3-tiden. Sonen kom 10.00 på måndagen. Hade redigt ont från sön eftermiddag tills han kom ut. Kom inte riktigt ner som man önskade så det gick väldigt trögt. Avslutades med sugklocka och krystning utan krystvärkar.

Son två kom ett år senare och då började värkarna så smått vid 6.00 och han är född 15.50. Hade ordentligt ont från 11tiden ungefär. Kom in 11.30 till förlossningen. Det tog väldigt mycket kortare tid, så pass att vi blev överraskad och lite överrumplad.

Jag var inställd på att det skulle vara lika jobbigt andra gången. Men det blev det ju inte :D

Första förlossningen åkte vi in söndag morgon 9.00 då vattnet gick vid 3-tiden. Sonen kom 10.00 på måndagen. Hade redigt ont från sön eftermiddag tills han kom ut. Kom inte riktigt ner som man önskade så det gick väldigt trögt. Avslutades med sugklocka och krystning utan krystvärkar.

Son två kom ett år senare och då började värkarna så smått vid 6.00 och han är född 15.50. Hade ordentligt ont från 11tiden ungefär. Kom in 11.30 till förlossningen. Det tog väldigt mycket kortare tid, så pass att vi blev överraskad och lite överrumplad.

Jag var inställd på att det skulle vara lika jobbigt andra gången. Men det blev det ju inte :D
Så andra barnet kom ner "av sig självt" alltså? Det ger mig hopp :) Min första förlossning var lik din första (barnet kom inte ner, krystning utan krystvärkar, sugklocka) och jag är lite rädd att det ska bli så igen.

Så andra barnet kom ner "av sig självt" alltså? Det ger mig hopp :) Min första förlossning var lik din första (barnet kom inte ner, krystning utan krystvärkar, sugklocka) och jag är lite rädd att det ska bli så igen.
Ja det var nog en mer 'vanlig' förlossning.:p
Han kom ner av sej själv och kom ut fort, ingen av faserna tog särskilt lång tid i sammanhanget.

Alla sa åt mej att den förste hade banat väg men jag var inte alls övertygad.
Fast jag är ju väldigt glad att de hade rätt :D

Mina två var ganska olika varandra.
Första förlossningen började med tydliga värkar direkt. Jag vaknade av den första. När jag åkte in var jag öppen 6 cm och fyra timmar senare föddes dottern. De fick ta hål på hinnorna när krystvärkarna startat. Allt som allt tog det från första värken (när jag vaknade) till hon var ute 15 timmar.

Andra förlossningen började med att slemproppen gick. Inget hände mer än lite molande mensvärk som kom och gick ett par timmar senare. Helt plötsligt gick vattnet, fick direkt värkar som hette duga och de kom med 5-6 minuters mellanrum. Lämnade dottern hos barnvakt, åkte in till förlossningen. Var öppen 5 cm och 1,5 timme senare föddes sonen. Allt som allt (från vattenavgång till födelse) tre timmar.

Tillägg: Jag hade inga känningar alls vid någon av graviditeterna. Senaste graviditeten gick jag hem som vanligt från jobbet på fredagen och på lördagen föddes sonen :D

Bara lite kul när jag läste ditt inlägg, jag gick hem från mitt jobb på fredagen (planerat att jag skulle börja min ledighet då) och sen kom vår pojke på måndag morgon :D

Andra gick mkt fortare än första och tredje ännu fortare, glad att vi har nästa till förlossningen inför nr 4.

Barn 1: Vaknade vid 5 pa fredagen av regelbunda men svaga värkar och sa höll det i sig hela dagen. Akte till förlossningen vid midnatt, öppen 3cm. Dottern föddes sen vid lunchtid pa söndagen. Snabb krystningsfas.

Barn 2. Helt annorlunda värkar, smög sig igang under förmiddagen med väldigt oregelbunda värkar. Pa eftermiddagen blev det regelbundnare och starkare. Akte in vid midnatt den här gangen ocksa men sen fick det fort. Fran 4cm öppen till hon var född tog det knappt 2h.

Barn 3: Vaknade vid 2 av regelbundna, medelstarka värkar. Vid 7 tyckte mannen att det var dags att aka in, men jag ville vara hemma ett tag till. Han tvingade sen iväg mig sa vi var pa sjukhuset vid 8. Öppen 5cm och 1,5h senare var barnet ute.

Sa för mig har det gatt väldigt fort med barn 2 och 3 när det kört igang ordentligt.

Med första började det med väldigt oregelbundna värkar onsdag kväll och ungen var ute fredag kväll. Jag fick aldrig regelbundna värkar med henne utan envisades hemma och när vi väl kom in var jag fullt öppen. Vattnet gick när jag blev undersökt och sen var ute efter några krystningar.

Med andra började det med regelbundna värkar kl 6 på morgonen och hon är född vid 23 på kvällen samma dag. Värkarna var regelbundna denna gången men blev aldrig värst starka och jag var fortfarande bara öppen 4-5 cm vid 22.55 då dom tog hinnorna på mig efter att ha varit på förlossningen sen kl 18. Någon minut efter hinnorna tagits gick vattnet och jag fick världens värk. 15 minuter senare var hon ute. Öppnade mig alltså 5-6 cm på en kvart.

Sammanfattningsvis har båda mina varit tröga i starten men jäkligt snabba på slutet. Men i det stora hela gick andra förlossningen mycket snabbare om man räknar från första känning.

Bara lite kul när jag läste ditt inlägg, jag gick hem från mitt jobb på fredagen (planerat att jag skulle börja min ledighet då) och sen kom vår pojke på måndag morgon :D

Jag hade gått över tiden och hade tid för kontroll/igångsättning på tisdagen så AG och jag kom överens om att det inte var lönt för mig att komma in på måndagen utan att jag skulle vila upp mig istället. Jag fick åtminstone sova fredag natt innan han kom :D

Kroppen "brukar" vara mer förberedd till andra barnet. Ju tätare mellan desto mer beredd har jag förstått det som. När det gått minst sju år emellan är man mer som en förstagångs igen.

Kroppen "brukar" vara mer förberedd till andra barnet. Ju tätare mellan desto mer beredd har jag förstått det som. När det gått minst sju år emellan är man mer som en förstagångs igen.

Min barnmorska sa att det var en myt. Spelade enligt henne ingen roll hur långt det var mellan graviditeterna.

Första barnet 42h.

Andra barnet gick vattnet på morgonen, inga egna värkar utan fick dropp kl. 11.10 som sakta ökades pga dålig erfarenhet med första barnet. Kl 17.49 föddes barnet.

Jo så är det väl generellt men när man varit med om att barnet inte roterar ner på egen hand utan måste dras ner med sugklocka så känner i alla fall jag oro att det kan hända igen, att det kan finnas ett hinder inuti min kropp som kvarstår. Att säga att det statistiskt sett brukar gå bättre andra gången lugnar inte mig särskilt mycket.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 034
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Övr. Barn Hej kloka medsystrar. Jag känner mig helt slut som förälder, maka och människa. Just nu går den mesta av min energi åt till att gå upp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
18 120
Senast: Sar
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17