Hur lång tid tar det för en nybörjare att kunna trava och galoppera själv?

Sv: Hur lång tid tar det för en nybörjare att kunna trava och galoppera själv?

En lön, två personer att försörja, en sambo som är totalt ointresserad av hästar samt tankar (sambons tankar) om att köpa bil i framtiden gör ju att man håller lite i plånboken. men jag kommer att lägga ut pengar på att bli bra på att rida. Det är ju verkligen som sagt inget gratis. Men vissa festar ju järnet för tusentals kronor i veckan och andra köper ju elektronik. Som sagt, livskvalitet för en person behöver inte vara livskvalitet för en annan person.

Usch, nu vill jag lägga alla mina/våra pengar på olika ridupplevelser! :laugh:

Man kan hålla i plånboken på olika vis, det är inte alltid bäst valuta för pengarna när det är billigt, ja ens gratis.

Det är sant. men eftersom jag står på noll så är allt jag får ett steg i rätt riktning!

Men en riktigt bra privatlektion kanske är lika mycket värt som två eller tre dåliga..?

Ja precis men kanske ännu mer drastiskt.

En dålig lektion kan var typ 10 steg bakåt och en bra kan ge dig en pusselbit som för dig 15 steg framåt. Nu är du nybörjare så de flesta kan lära ut något matnyttigt och du behöver testa och prova också och så länge du inte blir skrämd så kan du få ut något även av en dålig lektion. Å andra sidan grunden är mycket viktig, att redan från början lära sig rätt sparar mycket möda, att lära om är jobbigt och tidsödande.

men när man inte kan så mycket så vet man liksom inte om man lär sig fel alla gånger heller. så folk måste peta i alla fel man gör. när jag red senast exempelvis så sade min kompis inte ett knyst om min urkassa hållning. så jag fick se den själv när jag kollade på filmen när hon filmat mig. men det kändes inte alls fel när jag red.

Men det går inte riktigt att tänka på det sättet. Ridningen är verkligen en grej där kvalitet och kvantitet skiljer sig åt. Att ha flera dåliga lektioner vänjer dig kanske visserligen vid hästen, men du lär dig inte ordentligt hur du ska inverka på den. För några år sen när jag gick på högstadiet red jag ett år på en ridskola som är en "privat" ridskola, skulle man väl kunna säga. Kvinnan som var ridlärare ägde själv hästarna osv. Men hon var ingen utbildad instruktör och man lärde sig verkligen ingenting. Ja, det var väl kul att rida, men jag kan säga helt ärligt att jag inte hade förlorat någonting på att inte rida det året. Hade sen en paus över hela gymnasiet och började rida igen i våras (sista terminen i trean) och har på denna ridskola haft helt fantastiska ridlärare och det gör en sån enorm skillnad! Det blir så himla mycket roligare när du faktiskt märker hur du utvecklas, även fast det tyvärr tar tid, pengar och nötanötanöta. Det är inte förrän nu nästan ett år senare med regelbunden ridning 2-3 ggr i veckan som jag känner att det faktiskt börja funka som jag vill. :) Jättebra och kul dock att du verkar så intresserad och pigg på att börja rida, det är verkligen det roligaste som finns! Var beredd på en hobby som tar upp tankeverksamheten helt, haha! :)

jag red igår! fick rida hos en snäll person som har några hästar. hon lärde mig natural horsemanship, bettlöst, och det var verkligen jättesvårt att få hästen att gå dit jag ville. när jag försökte få den att gå åt höger gick den åt vänster. :rofl: jag skulle behöva 50 timmar på den hästen för att komma på exakt hur jag ska göra för att få den att gå rätt. det var helt nytt för mig. men i det fallet så tror jag att hästen kan lära mig att rida, även om intruktören hjälper till.

jag red igår! fick rida hos en snäll person som har några hästar. hon lärde mig natural horsemanship, bettlöst, och det var verkligen jättesvårt att få hästen att gå dit jag ville. när jag försökte få den att gå åt höger gick den åt vänster. :rofl: jag skulle behöva 50 timmar på den hästen för att komma på exakt hur jag ska göra för att få den att gå rätt. det var helt nytt för mig. men i det fallet så tror jag att hästen kan lära mig att rida, även om intruktören hjälper till.

Hästar är de bästa instruktörerna! Lyssna mest på dom! :D

Det varierar ju, jag travade redan första gpngen jag satt på en häst. Min första galopp fattning gjorde jag ute i skogen på en uteritt med några vänner :) tycker du ska börja med skritt occh trav i lättsits, kom ihåg att öva på nedsitnings ben. När hästen trampar med det innersta frambenet ska du stå upp och när det benet är lyft ska du sitta. Man byter nedsittnings ben genom att sitta/stå två steg :)

Kul att du börjar rida!:) Det finns inget bättre:)

En tanke som slog mig var att du kan kolla om det finns något bra träningsläger för vuxna nybörjare/återvändare. Ridskolorna är ju oftast stängda under sommaren och då kan ridläger/dagläger vara ett kul alternativ. Det blir mer intensivt och många tycker att man lär sig mer på ett ridläger än på en termin på ridskolan.

Sedan är det förstås jättebra att kombinera det med ridskola också under övriga året. Den ger ju inte bara kunskap om hästar och ridning utan även en gemenskap med folk med samma intresse.

Om hästen är inriden så kan du väl trava och galoppera första ridturen om det är så. Jag förstår inte varför man skulle behöva vänta med det? Visst kan det vara bra att rida lungt några gånger och få lite känsla och balans. Men inte lär man sig väl att trava eller galoppera utan att göra det.

Nån skrev att han/hon hade skrittat i ett år innan testat andra gångarter. Jag är förvånad att du inte slutade rida långt innan.

Det är sån stor skillnad på att rida ute och rida i ett ridhus. Du behöver ganska mycket erfarenhet för att kunna rida själv. Förresten hur ska du kunna lära dig nått om du rider själv? Att bli en bra ryttare tar år och det krävs bra, kunniga lärare.

Man rider väl även för att det är kul även om man inte utvecklas varje ridtur. Sedan förstår jag inte varför man inte skulle kunna lära sig något själv??? Då har du ju tid att öva och koncentrera dig på det du vill förbättra för tillfället. Om du har går igenom några nya saker på en lektion kan du ju öva på de delar som var svåra själv sedan.
Och specielt i början ger väl alla ridturen mer erfarenhet.

Senast ändrad av en moderator:

Ja det är sant. Tack för att ni delar med er av er kunskap. :)

Jag har ju hela livet på mig så jag kan ju kanske satsa på att rida ute till sommaren 2012 eller så.

Lyssna inte på alla som tycker du ska vänta. Det är inte något särskilt med att rida ute. Om du inte får en väldigt het häst som du har svårt att få stop på så kommer det nog gå jätte bra. Om du har chansen att rida ute under sommaren ska du inte missa den.

Vad roligt att du håller på att börja rida!! :)
När jag började rida i 6-7års åldern gick vi alldeles för fort fram! Alla vi barn ville ju inget hellre än att galoppera och till slut fick vi göra det. Det gick lysande bra tyckte vi (föräldrarna var livrädd, det var antagligen totalt kaos!). Något år senare hade vi börjat hoppa i galopp och det slutade med katastrof. En ryttare red in i en annan som skrek till, vilket skrämde min och några andra hästar som brände av i sken. Jag blev avkastad in i ett hinderstöd och slutade rida.
Jag skulle vilja påstå att missödet berodde på att vi inte fått lära oss grunderna ordentligt, vi hade ju inget direkt kontroll - även om vi själva trodde det.
När jag var 12 tog jag upp ridningen "på riktigt" igen men gick för fort fram där med. Blev medryttare på en häst jag inte klarade av och blev ännu mer rädd. Jag slutade som medryttare och red bara på ridskole tills jag var 16 och fick då min första foderhäst. Som på ett sätt var katastrof, men samtidigt lärde jag mig otroligt mycket. Nu är jag 20 och det är inte förrän nu jag börjar känna mig säker som ryttare.

Jag känner mig som ett levande exempel på att man ska skynda långsamt! Och ha en dialog med sin ridlärare. Är det något som känns läskigt eller konstigt så säg till!
Jag anser att om en instruktör inte kan ta frågor eller att bli ifrågasatt är det inte en bra instruktör. Jag vill kunna säga till min instruktör att "detta känns inte bra, vad gör jag för fel?" och att denne ska kunna komma med förklaringar och förslag.

Jag praktiserade på Bollerups Hästgymnasium i högstadiet under en vecka och fick där möta en helt fantastisk instruktör som lärde mig mer genom att titta på när andra red än jag själv lärt mig under nästan 10 år.
Sen tror jag det är bra att byta mellan olika instruktörer och och ridstilar - gärna under samma period för att inte fastna i ett tänk.

Och som andra har sagt. Läs så mycket du kommer över!! Jag kan hundra gånger mer i teorin än i praktiken! Så fort jag ser en hästbok med ett bra pris så köper jag den, är jag på biblioteket så lånar jag det. Jag har också lärt mig massor genom att sitta många, många timmar och läsa här på bukefalos! För här får man verkligen läsa andras åsikter, motiveringar och argument, vilket gör det lättare att skapa en egen uppfattning.
Tyvärr kommer man möta mycket människor i hästvärlden som är väldigt inne i sitt eget sätt. Det dom gör är rätt och om det är någon som gör något annat så är det dåliga ryttare och hästmänniskor. Det är en värld av mycket fördomar, stolthet och ibland ren illvilja.
Men det är också en fantastisk värld av kärlek, kunskap och gemenskap!

Välkommen till vår värld!
Du kommer upptäcka att hästar inte är en hobby utan en livstil! Och i mångt och mycket ett livsviktigt näringstillskott! ;)
Lycka till!

Hej!
För att maxa liten plånbok:
1. Jag håller helt med Mirre - åk på ridläger eller week-endkurs med intensivträning. Det finns många för vuxna nybörjare och återvändare. 6 lektioner på tre dagar ger betydligt mer än "en-gång-i-veckan-ridning" med motsvarande antal lektioner. Se det som en kick-start.
2. Bli läktarryttare - var inställd på att lära. Välj ut ett par grupper som du följer.
3. Köp eller låna DVD:n "Börja rida". Den är kul och kan ses många gånger - även av vuxna. Finns fler DVD:er i samma serie.
4. Bestäm dig för att ta ridborgarmärket en viss tid (=alla tre gångarterna).

Bra tips att sitta på läktaren och kolla, både på vanliga lektioner och på div clinics/kurser. Då lär man sig massor :bow:

Vet inte om Greening har tid att vara här inne så mycket numera, hon har iaf börjat hyra en häst varannan vecka och då rider hon tillsammans med mig för en duktig tränare i centrerad ridning, varannan vecka rider hon på turridning på samma ställe och har testat de flesta gångarter som hästen har.
Hon är superduktig och hämtar nu själv hästen i hagen, gör iordning den och rider även lite självständigt med mig på ridbanan.

Hon vann en privatlektion på ridskolan också som jag inte vet om hon tagit ännu.

Om ni undrade hur det går för henne :idea:
Jag tror hon är "hooked" iaf :banana::bump:

För att avancera snabbare kan du ju också försöka hitta någon som kan ge dig privatlektioner på deras egen häst privat, och rida ut tillsammans med denne.
Finns många som har gamla pensionärer och liknande som längtar efter att få lite promenadridning och kärlek i lagom tempo och som kanske inte hinner med dem själv på ett bra vis!

Exakt, pappa som började rida som vuxen fick galoppera första lektionen och det gick väldigt bra :D. Jag tror han skulle kunnat rida ut efter fyra månader.

Tror det är väldig skillnad på att börja som vuxen, privatlektion och börja som liten på ridskola. En vuxen litar man på på ett annat sätt och en vuxen har koordinationen.

Mamma som började rida som vuxen på ridskola fick galoppera första terminen, men henne skulle jag inte släppt i skogen efter ett år ändå. Det verkar vara en väldig skillnad på hur de lär ut. Fokus på hennes lektioner låg på något sätt inte på att lära en att med hygglig balans rida hästen i olika gångarter och vara den som bestämmer i samarbetet. (Fråga mig inte vart fokus låg. och missuppfatta mig inte nu, jag gillar ridskolor och rider på en själv! De tenderar bara vara lite långsamma ibland och vissa ridlärare tror att man är där för att åka lite häst inte lära sig rida.)

då ska jag försöka rida privatlektioner.

Är det bra att lära sig westernridning för att bli bra på att rida? jag hittade ett ställe med jättebilliga privatlektioner men jag tror att de bara har westernridning. sabbar det något när man ska lära sig "vanlig" ridning?

Jag tycker också du ska prova allt. Fördelen med bra western kan vara att det kan gå lite snabbare att lära sig grunderna. Jag har aldrig ridit western men rider ofta i en lite liknande tradition, och i den lägger de mer vikt vid själva rågrunden, gångarter, stanna, styra, balans och vågar lära ut den lite snabbare (det är en helt otrolig skillnad, se en av de killarnas balans efter någon månad är extremt mycket bättre än min mammas efter att hon ridit i två år). Då kanske du kommer ut i skogen på färre månader. Men sedan tycker jag du ska lära dig vanlig ridning också!

Nä men vad ROLIGT att du berättar!!!!!! Hälsa så jättemycket! Man blir så glad av sån't här tycker jag. Tack för rapport Skuggi!

fasst där måste jag rätta dig lite, jag red 1 dag i veckan på ridskola. De första 2 gångerna jag satt på hästen hade jag ledare. Den tredje och de resterande red jag själv. Trav kom första månaden (då jag omplacerades i grupp) och galopp kort därefter. Jag galoperade alltså efter ca 1 eller 2 månader.. visst jag åkte visserligen häst, men efter 6 - 7 månader på ridskolan samt en extra riddag i veckan Vann jag min första LB:1 Tävling.. Jag var 11 år då.. Jag tävlade mer efter 1 år och fick oftast placeringaar och tog hem junior mästerskapen på klubben..

Så mitt svar på din fråga skulle vara - att det beror heeelt på vilken känsla du har för hästen. Du måste förstå att detta inte är en leksak eller maskin. Att detta är ett mycket stort och starkt djur - FLOCK djur och för att minska missförstånd och olyckor mellan dig och hästen är det viktigt att du läser på om hästen och hästens beteende.. Låna böcker på biblioteket.

Du förstår, för att kunna rida ut på en häst måste du vara 110% säker och orädd i alla situationer. Darför att du är ledaren - hästen vill ha en ledare för att känna sig trygg. Om hästen inte känner att du är trygg nog för att vara ledare kommer han känna sig osäker på dig och det kommer inte sluta bra.. tyvärr.. hästen är ett bytes djur.. hästen har ett sjätte sinne - till skillnad från oss människor och detta sjätte sinne är att läsa av andra individers energier.. Detta behöver hästen för att klara sig i det vilda livet (eftersom att han i regel är ett relativt svagt djur) Så hästen vet precis när du är osäker (ibland mer en när du själv vet om det) hästen vet när du är glad, hästen vet att när du blir rädd eller skräckslagen.. Så känner du dig SÄKER OCH HELT ORÄDD ATT rida ut helt ensam på ett så stort djur - så ska det gå bra eftersom att hästen då kommer att lita på din självsäkerhet (han tror att det är du som har koll på om faran är nära) mm..

Men ibland kan man inte kontrollera hästar, de kan bli rädda.. man kan få syn på en älg, en hund kan komma springandes ( och du kan ju tänka dig vad en häst gör om en hund kommer springandes - IGEN bytesdjur - han springer för livet och kommer inte stanna för att du drar honom i tyglarna (som du har fått lära dig på ridskola) och här skulle jag sitta av i farten om jag var du.. då man i dessa situationer kan skada sig rejält om man e i skogen.. alla stenar som går att snubbla på alla träd och grenar.. hopp och stuts ja allt möjligt.. har du tur är du inte i närheten av en stor bilväg för där kan ju allt hända.. det förstår du också...

Visste du/ni att om det är mörkt och en bil kommer med lysen på så springer sjur in i bilen automatiskt då djuret egentligen springer mot ljuset.. så tänk på det!

Nåja, lycka till.. du vet nog själv bäst när det är dags för dig att rida ut.. Men mitt tips är att rida minst 3 grr per vecka för att snart kunna rida ut själv.. och såklart.. rid ut med andra också

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 609
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 611
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka