Sv: Hur lång tid tar det för en nybörjare att kunna trava och galoppera själv?
Vad roligt att du håller på att börja rida!!
När jag började rida i 6-7års åldern gick vi alldeles för fort fram! Alla vi barn ville ju inget hellre än att galoppera och till slut fick vi göra det. Det gick lysande bra tyckte vi (föräldrarna var livrädd, det var antagligen totalt kaos!). Något år senare hade vi börjat hoppa i galopp och det slutade med katastrof. En ryttare red in i en annan som skrek till, vilket skrämde min och några andra hästar som brände av i sken. Jag blev avkastad in i ett hinderstöd och slutade rida.
Jag skulle vilja påstå att missödet berodde på att vi inte fått lära oss grunderna ordentligt, vi hade ju inget direkt kontroll - även om vi själva trodde det.
När jag var 12 tog jag upp ridningen "på riktigt" igen men gick för fort fram där med. Blev medryttare på en häst jag inte klarade av och blev ännu mer rädd. Jag slutade som medryttare och red bara på ridskole tills jag var 16 och fick då min första foderhäst. Som på ett sätt var katastrof, men samtidigt lärde jag mig otroligt mycket. Nu är jag 20 och det är inte förrän nu jag börjar känna mig säker som ryttare.
Jag känner mig som ett levande exempel på att man ska skynda långsamt! Och ha en dialog med sin ridlärare. Är det något som känns läskigt eller konstigt så säg till!
Jag anser att om en instruktör inte kan ta frågor eller att bli ifrågasatt är det inte en bra instruktör. Jag vill kunna säga till min instruktör att "detta känns inte bra, vad gör jag för fel?" och att denne ska kunna komma med förklaringar och förslag.
Jag praktiserade på Bollerups Hästgymnasium i högstadiet under en vecka och fick där möta en helt fantastisk instruktör som lärde mig mer genom att titta på när andra red än jag själv lärt mig under nästan 10 år.
Sen tror jag det är bra att byta mellan olika instruktörer och och ridstilar - gärna under samma period för att inte fastna i ett tänk.
Och som andra har sagt. Läs så mycket du kommer över!! Jag kan hundra gånger mer i teorin än i praktiken! Så fort jag ser en hästbok med ett bra pris så köper jag den, är jag på biblioteket så lånar jag det. Jag har också lärt mig massor genom att sitta många, många timmar och läsa här på bukefalos! För här får man verkligen läsa andras åsikter, motiveringar och argument, vilket gör det lättare att skapa en egen uppfattning.
Tyvärr kommer man möta mycket människor i hästvärlden som är väldigt inne i sitt eget sätt. Det dom gör är rätt och om det är någon som gör något annat så är det dåliga ryttare och hästmänniskor. Det är en värld av mycket fördomar, stolthet och ibland ren illvilja.
Men det är också en fantastisk värld av kärlek, kunskap och gemenskap!
Välkommen till vår värld!
Du kommer upptäcka att hästar inte är en hobby utan en livstil! Och i mångt och mycket ett livsviktigt näringstillskott!
Lycka till!