Hur lång tid tar det för en nybörjare att kunna trava och galoppera själv?

Sv: Hur lång tid tar det för en nybörjare att kunna trava och galoppera själv?

Det beror på så mycket,hur gammal du är,hur är hästarna där du vill rida ut,har du någon mer erfaren med dig som förhoppningsvis kan styra upp situationen om något skulle hända,m.m.

Min sambo hade aldrig setat på en häst när jag drog med han ut i skogen,vi skrittade på banan några varv,och lärde start och stopp,sen fick han även prova att trava några steg,sen drog vi ut på en timmes tur! :D

MEN,då är han vuxen,och orkar (förhoppningsvis) stanna hästen om den försöker sticka,samt att hästen han lånade var absolut stencool,och reds ofta av nybörjare,samt att jag var med och förklarade hela tiden. Vi testade som sagt att trava också,och jag red då bakom han för att ha koll så han inte åkte i backen,samt att han skulle få bestämma hur länge han ville trava.

Vi red några gånger,sen ville han byta upp sig till en lite piggare häst (men fortfarande stencool som lyssnar kanonbra,jag kunde nästan styra hästarna han rider på från min hästs rygg) så han red henne ett par gånger också och det gick jättebra,så bra så att sambon var sugen på att leka cowboy och döna fram i skogen i full fart! :o:p Det satte jag dock stopp för på en gång,haha!

Sen vart det vinter,och jag fick lov att ta bort min häst,så jag står inte kvar i det stallet längre,MEN vi kommer snart att åka dit och rida igen,då jag lånar en av stallägarens hästar!

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 609
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 611
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka