Hur lång tid tar det för en nybörjare att kunna trava och galoppera själv?

Sv: Hur lång tid tar det för en nybörjare att kunna trava och galoppera själv?

Ha inte för bråttom! Det är mitt råd till dig. Jag låter inte mina elever galoppera förän de kan hantera hästen i trav, dvs styra hästen dit de vill samt stanna hästen där de vill. Det är svårare än att galoppera! Jag vet att många går fort fram och låter eleverna börja trava och galoppera innan de har kontroll men jag tycker att det är att göra både häst och ryttare en otjänst. Att lära sig grunderna i ridning är det viktigaste av allt.
Att galoppera ute på vana turhästar behöver inte vara svårt alls men det betyder inte att man hanterar alla hästar. Jag håller med den som skrev att du borde rida både på ridskola och turridning. Tyvärr är det dyrt med ridning...
Så kul att du har bestämt dig för att börja rida hoppas att det blir som du hade tänkt dig!

så western lär en alltså grunderna mer och längre och inom engelsk avancerar man snabbare?

Kom ihåg att ridning har många olika typer av sporter. Westernridning och dressyr är två väldigt olika sporter. Visst, har du ridit dressyr i många år och tar en lektion i western kommer du kunna lära dig snabbare än en som inte ridit alls. Du har redan balansen och förståelse för hästar och hur de funkar.

Vissa ställen har turridning där du inte behöver kunna rida sedan tidigare. Jag har själv jobbat på Häståkeriet på Gärdet och haft massvis med turridningar för folk som aldrig ridit förut. En del galopperar första gången, en del tycker att skritt är mer än lagom. En del hittar takten och kan rida lätt redan första gången och en del behöver öva 10 gånger för att hitta lättridningen.
Just Häståkeriet har en del äldre, trygga hästar som inte rör på sig i onödan utan snällt bara hänger med hästen framför. Dessa funkar jättebra för nybörjare. Men alla ställen har inte såna hästar...
Visst kanske du inte lär dig så mycket, men mer timmar i sadeln ger ju mer vana iallafall. Går du på ridskola samtidigt kommer du ju lära dig rida ordentligt så småningom ändå.
Med dessa hästar satte jag igång med galoppen så snart alla kunde kontrollera traven. Alltså kunna starta, stanna och styra i trav och hittat en bra balans. Då är man redo att påbörja galoppen tycker jag.

Långt inlägg, men jaja. Hoppas du är nöjd med svaret! och lycka till!

ja tack alla som delar med sig av sin kunskap!

när jag red på min kompis häst så filmade hon mig. jag ser själv hur himla dålig hållning jag har och jag flaxar med armarna men jag kan i alla fall rida lätt och styra hästen dit jag vill. det kanske berodde på att hästen var snäll. en annan gång när jag skulle rida lätt hos min granne var det kolmörkt, djupsnö och ett pyttelitet ställe jag fick rida på. då gick det verkligen inte alls att rida lätt. så att rida i ridhus är nog lättare. men oj så skoj det var på båda ställena!

nu vill jag bara komma över tröskeln och gå från att suga på att rida till att nästan kunna rida...

Nej man måste inte kunna det men det är bra för hästen att få arbeta oxå, en häst som bara går i skogen och inte arbetar något, kan få den som en vana och slutar lyssna när man väl börjar arbeta den.

Säger som andra att inte ha för bråttom. Man vill så mycket när man är nybörjare. Och ibland vill man säkert avancera fortare än man gör.
Det är länge sen jag började rida (var 3 år), då var det bara några gånger per år i och för sig, men då var jag nöjd med att skritta, och väldigt glad när man fick rida runt gården själv (red hos morbror). När jag sen började på ridskola för en massa år sen så var det ju mycket skritt i början, bara för att lära sig att följa med och kunna styra hästen. Jag kommer inte alls ihåg men hade kanske ridit ett år eller nåt innan vi började galoppera. Då stod alla på medellinjen och den som galopperade fick galoppera längs ena långsidan. Senare fick man galoppera ett varv en och en.
Rid så mycket du kan, men låt det ta tid. Det tar tid att lära sig rida olika hästar. En del är väldigt lätta att rida lätt/sitta ner på, medan andra är väldigt svåra att sitta ner på. En del har väldigt stor galopp.
Det är bra att bli filmad för att se sig sjäv. Jag skulle gärna själv bli filmad mer när jag rider för att själv få se små detaljer som man inte tänker på när man sitter på hästrggen. Så ett tips är att filma så mycket du kan, jag tror man lär sig väldigt mycket på att se sig själv rida.

ja jag ska tvinga (!) sambon som hatar naturen och allt vad hästar heter att filma mig då och då. till och med jag som inte kan så mycket om ridning såg hur dålig hållning jag hade, men jag kände det inte alls när jag satt där uppe.

och jag har inte bråttom. jag vill kunna rida men jag har inget emot om resan dit tar ett år, så länge jag har kul längs vägen. men tro mig. bara tanken på att galoppera nu skrämmer mig så jag tänker inte göra något förhastat bara för att jag "vill kunna".

Jag tror det är många gånger är små detaljer som gör att man blir bättre ryttare. Jag förbättrade min sists mycket under en period,och sitsen är ju viktig. Eller små detaljer som att luta sig lite framåt eller bakåt, men det har ju egentligen med sitsen att göra. Jag satt länge lite bakåtlutad, men kände det inte själv för det var så pass lite.
Eller saker som att trycka ner hälen istället för att stå lite på tå.
Små detaljer, som i slutändan gör stor skillnad.

Galoppera kan kännas skrämmande, men sen tycker man det är roligt. Men det beror lite på vilken häst man sitter på också.

jag fick höra av en person jag red två gånger hos förut att jag ska hålla ner hälen. exakt vad är det bra för? blir det stadigare?

tänk att så små detaljer har så stor betydelse. vad skulle det kunna leda till för en själv och hästen om man skulle ha typ hittat en häst i skogen och lärt sig rida själv utan instruktörers instruktioner?

ok. jag tycker också att western verkar väldigt lugnt. man ser nästan aldrig någon cowboy som galopperar på tvn utan mest såna som lunkar runt. det är den bild jag har av western.

så western lär en alltså grunderna mer och längre och inom engelsk avancerar man snabbare?

det är lite kul att alla har olika åsikt om saker. det visar att olika saker kan vara rätt vilket känns skönt. inte så mycket millimeter-precision överallt.

Lite spinn off men på en ridskola bokar man väl en tid i en passande grupp och ahr då samma ridlärare hela tiden väl (om denna inte slutar eller så såklart)?

I sådana fall tycker jag du borde åka och titta på olika nybörjargrupper/ridskolor om du har möjlighet att välja på flera. För det är ENORM skillnad på om du får en "utråkad ridskolelärare" eller om du får någon som verkligen brinner för att lära ut!

När man väljer tränare att rida privat för gör man ofta så, för att se innan lite på ett ungefär om man tror tränaren/träningarna kan passa en själv och ens häst.

det är lite kul att alla har olika åsikt om saker. det visar att olika saker kan vara rätt vilket känns skönt. inte så mycket millimeter-precision överallt.

Precis! Alla har sina bestämda uppfattningar och det är mycket "kamöverdragande", haha. Praefatio har också helt rätt om western. Så testa allt och bilda dig en egen uppfattning! Man kan testa shettistrav på Solvalla, polohästar finns på Almare stäket, western, akademisk ridning, centrerad ridning, integrerad ridning, osv...

Det där med att hålla ner hälen...om du försöker trycka ner hälen kommer det skapa spänning i vaden/benen. Fråga istället HUR du ska få ner hälen och vad det beror på att din häl åker upp. :)

Detta har jag kopierat från Markus Holst ridhandbok (finns på nätet).
Krävs det muskelspänning för att sitta ner så är det alltid fel. Känns det obekvämt att sitta som man blir tillsagd är det också fel. Benen skall hänga nedåt. Det är fel att pressa ned benen för att försöka sänka hälen. Den sänkta hälen är ett bevis på att benet är avslappnat, och har inget egenvärde. Hur sänkt hälen är varierar mellan olika ryttare. För en del ryttare är det på grund av deras kroppsbyggnad omöjligt att få ner hälen men de kan mycket väl ha en bra sits med avslappnade ben ändå.

haha. jag tror att det är för att jag är så spänd när jag rider eftersom jag inte kan. och eftersom jag är ovan så känner jag att jag måste "hålla balansen" och då blir det onaturligt spänt. men det löser sig väl när man blir van. jag minns när jag skulle lära mig köra bil, då kramade jag nästan sönder ratten så jag fick träningsvärk. :laugh:

Akademisk ridning, centrerad ridning och integrerad ridning har jag typ ingen aning om vad det är. :confused: måste läsa på lite!

haha. jag tror att det är för att jag är så spänd när jag rider eftersom jag inte kan. och eftersom jag är ovan så känner jag att jag måste "hålla balansen" och då blir det onaturligt spänt. men det löser sig väl när man blir van. jag minns när jag skulle lära mig köra bil, då kramade jag nästan sönder ratten så jag fick träningsvärk. :laugh:

Akademisk ridning, centrerad ridning och integrerad ridning har jag typ ingen aning om vad det är. :confused: måste läsa på lite!

Akademisk ridning är förknippat med Bent Branderup (du kan läsa mer om det här på Buke under fliken klassisk ridkonst), Centrerad ridning är förknippat med Sally Swift, Integrerad ridning är förknippat med Christina Drangel. Sen tvistas det om vad som kallas klassisk dressyr men du kan kolla upp namnet Phillipe Karl när det gäller den inriktningen (finns flera). Men jag kan verkligen rekommendera Markus Holst ridhandbok på nätet om du vill fördjupa dig om hur och varför man rider, han säger sig rida akademiskt men är mer inriktad på vad som är bra och dålig ridning. Och bra ridning vill ju alla lyckas med oavsett inriktning!

ps. jag tror att du försöker hålla balansen med knäna (kan jag självklart inte veta med säkerhet) men testa att fokusera på att slappna av i knäna nästa gång. Om du spänner knäna, så böjs de lite och då följer ju hela benet med upp (även hälen).

Jag måste erkänna att det var drygt två år sen som jag red senast. :( nu när jag tänker på det känns det som att det var igår för jag minns så mycket av det. men hur pass spänd jag var i benen minns jag inte. red lätt hur länge som helst men när jag gjorde det kändes det inte jobbigt för det var så kul!

jag minns dock att jag när jag red i typ åttan fick världens träningsvärk i hela kroppen när jag ridit, och det berodde säkert på hur jag spände mig.

Som andra redan har skrivit så skall du inte ha balansen i benen/knäna. Ett tips för att träna upp balansen kan kanske vara att använda dig av en balansboll? På en sådan håller du ju dig inte fast med benen utan just balansen :)

Dina ben skall egentligen "bara vara" längst med hästen, de skall användas för att ge hjälper.

Dålig på att förklara, men du kanske förstår mina försök iaf :p

Ja jag förstår! ska tänka på att slappna av och räta på ryggen nästa gång jag rider så ska vi se hur det går.

jag kanske kommer att få rida imorgon bitti! yay! :bump: det finns snälla människor som vill dela med sig av sin kunskap för att hjälpa mig framåt överallt! ska testa att slappna av då.

Du resonerar helt rätt :)

Det är många som känner att en ridlektion kan vara ett riktigt jobbigt träningspass och det är det också om man rider en häst som rör sig obalanserat eller aldrig gör något gratis (tänkt lektionshästar), eller om man är ovan och spänner sig och inte lyckas följa med i rörelsen som hästen skapar.

Igen måste jag citera Markus Holst:
När hästen rör sig så rör sig sadeln upp och ned. Det har vi alla konstaterat. Att sitta stilla på något som rör sig går inte. Vi måste röra oss på samma sätt som hästen, och i takt med denne. Jämför med att dansa. Även om ena parten för, så står ju inte andra parten stilla. Hon ser till att röra sig, att följa med. Det är det vi skall göra när vi rider, vi skall följa med hästen i dess rörelser. För att lyckas bra med detta måste vi aktivt se till att röra oss i takt med hästen, dvs. huvudsakligen upp och ned.

Så du ska inte bara låta bli att spänna dig, du ska röra dig i takt med hästen också (en viss muskelspänning blir det självklart, annars kan du ju inte röra dig alls, haha, men målet är att följa hästen med så lite muskelspänning som möjligt). Dansa med hästen! OH! Läs gärna "Dansa med hästar" av Klaus Ferdinand Hempfling. :D

Måste tillägga ett till citat från Markus Holst:

I början lider vi alla av att handen far runt så farligt. Det är inte underligt att det är svårt att hålla ordning på den när inte resten av kroppen är i balans. För att handen skall kunna vara stilla måste vi röra kroppen aktivt, i takt med hästen. När vi klarar detta, märker vi att handen blir stilla. Du kan säkert springa i skogen med ett glas vatten i handen. Hela din kropp rör sig men handen är stilla. Tappar du däremot balansen far vattnet ur glaset. Se på servitrisen som snirklar mellan borden. Hela kroppen rör sig men brickan är stilla. Om vi låter oss röra oss i sadeln gör vi det möjligt att hålla handen stilla.

Dessa citat låter jättebra. Markus Holsts ridhandbok på nätet? den måste jag hitta!

då ska jag försöka rida privatlektioner.

Är det bra att lära sig westernridning för att bli bra på att rida? jag hittade ett ställe med jättebilliga privatlektioner men jag tror att de bara har westernridning. sabbar det något när man ska lära sig "vanlig" ridning?

Problemet och fördelen med att testa olika är att alla förmodligen lär ut olika. Det kan vara jobbigt att sortera men du kan också hitta en favorit.

Haka inte upp dig enbart på priset, lågt pris är en indikation på låg kvalitet, det behöver inte vara så men skickliga tränare/ bra ridskolor brukar kunna ta bättre betalt.

ok. jag tycker också att western verkar väldigt lugnt. man ser nästan aldrig någon cowboy som galopperar på tvn utan mest såna som lunkar runt. det är den bild jag har av western.

Det är mer beroende på tränare än stil.

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 609
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 611
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka