Hur lång tid tar det för en nybörjare att kunna trava och galoppera själv?

Sv: Hur lång tid tar det för en nybörjare att kunna trava och galoppera själv?

Vid turridning ligger ju risken i att du "åker" häst och hästen travar eller galopperar för att hästarna framför gör detta.

Inget fel i turridningar, hur mysigt som helst, men om ditt mål är att rida själv så kanske det är bra om du får rida själv också.

Lycka till :)

Det är iofs sant men man tränar iaf upp balansen och ridmusklerna. Extra timmar på hästrygg är aldrig fel.

Det är iofs sant men man tränar iaf upp balansen och ridmusklerna. Extra timmar på hästrygg är aldrig fel.

Absolut är det så. :) Om TS har möjligheten att göra både och, turridning och privatlektioner utöver de vanliga ridlektionerna så vore det absolut det bästa :)

Men om man inte har ekonomisk möjlighet att både rida privatlektioner och turridning så tror jag att privatlektionerna ger mer.

då ska jag försöka rida privatlektioner.

Är det bra att lära sig westernridning för att bli bra på att rida? jag hittade ett ställe med jättebilliga privatlektioner men jag tror att de bara har westernridning. sabbar det något när man ska lära sig "vanlig" ridning?

då ska jag försöka rida privatlektioner.

Är det bra att lära sig westernridning för att bli bra på att rida? jag hittade ett ställe med jättebilliga privatlektioner men jag tror att de bara har westernridning. sabbar det något när man ska lära sig "vanlig" ridning?

Jag tycker så här, nu när du faktiskt har fördelen av att vara nybörjare. Du har inte fastnat i någon speciell riktning än, vilket du kanske gör så småningom...

Prova allt som du får chans att prova på! Och ifrågasätt ALLT. Varför vill man att hästen ska röra sig på just det här sättet? Och varför ska jag göra så här för att få hästen att förstå? Den tränaren som har svar på allt det och som ger dig vettiga, logiska svar är den tränare du ska lyssna på och det behöver inte vara en person det kan vara flera och från olika inriktningar!

Allt som verkar ologiskt och som inte känns bra eller konstigt, ifrågasätt! Gör inte allt bara för att tränaren säger det, fråga varför först. Då kommer du komma långt och mycket snabbare förstå hur allt hänger ihop mellan dig och hästen.

Många ridskolor har ett militäriskt ursprung där man hade för vana att bara ta order och i många fall lever det kvar. Ingen vågar ifrågasätta och lärarna vill inte bli kritiserade eller ifrågasatta. Gäller att akta sig för det.

Gud va roligt att vara nybörjare! Lycka till!

asg!!! sen får sambon plötsligt inse att varken pengar ELLER tid inte räcker till för honom... men har man tur så vänjer dom sej:angel:

Haha. Sambon får finna sig i att jag vill använda några av våra surt förvärvade slantar till "strunt" som att rida. jag ska försöka tigga till mig en budget varje månad på kanske 1000kr för extra ridning.

Eftersom jag är nybörjare så känner jag ju att alla ni andra är proffs och det ni säger är "sanningen". hade jag vetat mycket om hästar redan hade jag kanske ifrågasatt någonting.

men eftersom hästar är djur så är ju alla hästar olika. och alla hästar kanske funkar annorlunda och det som funkar på en häst kanske inte funkar på andra.

Haha. Sambon får finna sig i att jag vill använda några av våra surt förvärvade slantar till "strunt" som att rida. jag ska försöka tigga till mig en budget varje månad på kanske 1000kr för extra ridning.

Eftersom jag är nybörjare så känner jag ju att alla ni andra är proffs och det ni säger är "sanningen". hade jag vetat mycket om hästar redan hade jag kanske ifrågasatt någonting.

men eftersom hästar är djur så är ju alla hästar olika. och alla hästar kanske funkar annorlunda och det som funkar på en häst kanske inte funkar på andra.

Ja jag förstår vad du menar men var inte rädd för att ställa frågor ändå! Det finns inga dumma frågor bara dumma svar!

En bra fråga är "Hur gör man en halvhalt?" Du kommer få en hel drös med olika svar på det beroende på vem du frågar och du kommer bli galet förvirrad för alla har ju sina sanningar och är helt övertygade om att just deras sätt är rätt. Ju mer man lär sig desto svårare blir det!

När jag var nybörjare gjorde jag också bara som jag blev tillsagd, det gör man ju helt naturligt! Men nu i efterhand önskar jag att jag hade ifrågasatt mer.

Alla hästar är olika precis som alla människor är olika därför det är viktigt att hitta vad som funkar för just dig! Så testa ALLT! Det är jätteroligt! :D

Jag läste ett jätteintressant blogginlägg om skillnaden mellan nybörjare och "ombörjare" (bloggen heter På spaning efter klassisk ridning). Läsvärt för någon som dig! :)

Tala om för sambon att man blir glad och harmonisk av att hålla på med hästar och att det tjänar alla i hushållet på ;)

Jag är inne anybergs linje. TÄNK när du rider, tänk på hur det KÄNNS. Och fråga. Testar du olika ställen att rida på så fråga gärna samma sak på alla ställen.

En skrittrunda i skogen/turridning kan ge dig mycket om du känner efter hur det känns. Läs inspirerande böcker om ryttarens sits (tex Sally Swift har flera, Spänst och Harmoni i ryttarens sits läser jag just nu), eftersom du är äldre (alltså, inte 10 :p) så har ju ju en helt annan möjlighet att ta in fakta som nybörjare och sedan fundera över den på ryggen - och självklart fråga dina instruktörer!

Så antalet ridtimmar kan ge dig mycket även om du inte hela tiden har tillgång till instruktör, om du själv "rider" hela tiden - här menat som att du reflekterar över hur du sitter, vad du gör, hur du reagerar på hästens signaler och hur den reagerar på dina, och försöker återkoppla vad du känner med faktan du läst och fått genom de instruktörstimmar du har.

Tala om för sambon att man blir glad och harmonisk av att hålla på med hästar och att det tjänar alla i hushållet på ;)

Fråga Novali här på buke vars sambo till slut sa åt henne att köpa häst för hon var jobbig när hon lånat ut sin tävlingshäst under studietiden ;)

Ja jag tror att sambon märker att jag blir glad av att jag ska börja rida eftersom jag skuttar runt och kvider varje gång jag tänker på det! Han har till och med slutat försöka övertala mig att inte rida. Även min mamma sade typ: "Äääh! Börja inte rida nu. Det kan du ju göra senare." Eftersom jag inte var jätterik och hon inte tyckte att det var så viktigt. men det som är livskvalitet för mig behöver inte vara livskvalitet för någon annan. och det är så fel att skjuta upp saker man skulle dö för att få utföra för att någon annan inte förstår hur viktigt det är för en.

@the_connemara: jag är ju som sagt lite över 10 år och därför är jag extra kunskapstörstig för att kunna bygga en bra grund i ridningen.

@the_connemara: jag är ju som sagt lite över 10 år och därför är jag extra kunskapstörstig för att kunna bygga en bra grund i ridningen.

Precis, jag tror det kommer bli jättebra :laugh: Du får uppdatera oss under tiden oxå :D

Ja det kommer jag att göra! Speciellt som jag utvecklas och kommer att få tusen frågor att ställa längs vägen.

Det känns som att alla här föddes i höbalar och ridit i minst 20 år, oavsett ålder.

Kul att vara nybörjare :) Saknar ibland den där magin kring hästarna, när det var LYCKA!!! att bara få sitta på en häst om det så bara var för att skritta runt fem minuter.

Mitt tips är att ta det väldigt lugnt. Ge det tid. När jag hade ridit på storridskola i tre år så fick jag trava, skritta, galoppera och hoppa enorma höjder. Runt den tiden bytte jag ställe, till en privattränare. Där fick jag inte ens trava de första lektionerna! Det var så mycket som var tvunget att rättas till i skritten först. Det är väldigt mycket svårare att faktiskt vara själv ute/på ridbanan, för oavsett vilken utbildningsnivå och ålder hästen har så kommer den naturligt att ta efter de andra hästarna om den får. Att åka runt i galopp, även om man till och med klarar av att svänga och styra, är fortfarande mest att åka runt.

Som sagt, fundera över dina mål. Vill du bli en duktig ryttare? Vill du mest skogsmulla och börja galoppera snart? Vägen till de olika målen är helt olika och utgången av målen är också milsvid skillnad. Skogsmulla kan vem som helst göra, min pojkvän fick galoppera på min häst ensam i skogen första gången han red i hela sitt liv (jag gick bredvid men det kan man ju inte i galopp)... Men han är ju inte en bra ryttare för det, det ser ju för jäkligt ut liksom. Att bli en duktig ryttare däremot vågar jag tyvärr påstå att du inte klarar av utan en bra tränare i många år. Det tar tid att bli duktig - jag har ridit jämt, har egen häst och har spenderat mååååånga timmar i sadeln och jag behöver ändå tränare emellanåt för att inte lägga på mig olater och för att verkligen komma framåt. Det finns ingen gräns för hur duktig man kan bli, man kan alltid lära sig mer. Är det det man vill så är det dyrt och tidskrävande, framför allt tålamodskrävande. Vill man bara åka runt på skogsvägarna så behöver det inte ta speciellt lång tid. Tyvärr blir det gärna så när man börjar rida att om man klarar av att åka runt i alla gångarter utomhus så anser man sig vara nöjd med det och bryr sig inte om att träna för tränare "för det behövs ju inte". Då kanske man missar hur det egentligen är att rida.

Jag vill absolut skogsmulla. Jag har inte som mål att träna hoppning, dressyr eller något annat just nu utan mest kunna ta mig fram dit jag vill på hästen och att den såklart gör som jag säger.

Det kanske ändras när jag börjar rida men en stor anledning till att jag vill rida är att jag vill kunna rida utomhus och inte bara träna på små detaljer, även om det är viktigt för att bli bra.

Jag vill absolut skogsmulla. Jag har inte som mål att träna hoppning, dressyr eller något annat just nu utan mest kunna ta mig fram dit jag vill på hästen och att den såklart gör som jag säger.

Det kanske ändras när jag börjar rida men en stor anledning till att jag vill rida är att jag vill kunna rida utomhus och inte bara träna på små detaljer, även om det är viktigt för att bli bra.

Grundat på det svaret tror jag att du skulle gilla western. Testa om du får chansen!

Jaså? Ja jag kanske borde prova det också då. :laugh:

brukar man rida lätt i western?

Nej, man rider inte lätt i western.

Och jag tycker att det är att dra westerridningen väldigt mycket över en kam att rekommendera någon som vill skogsmullerida att börja rida western istället för engelskt? Min uppfattning är precis tvärtom nämligen, att de engelska ridskolorna gärna slänger iväg sina ryttare i vilken fart och på vilka höjder som helst väldigt tidigt medan westernridskolorna (och hela tanken med western) lär upp grunderna ordentligt innan du får fortsätta i nästa gångart. Du ska bemästra gångarten innan på ett balanserat och vettigt sätt. Westernridning är på inget sätt "YEE-HAAAW!" och yviga rörelser och snabb fart, det är lika mycket dressyr, balans och träning som vilken annan gren som helst. Jag har ridit western i snart nio år, och galopperar fortfarande inte på mina lektioner (även om jag givetvis tränar galopp och rider galopp ute och alltid har gjort det), red engelskt i sammanlagt tre år och det tog en termin innan jag fick lov att galoppera där.

/Praefatio, som innerligt önskar att vilda västern-stämpeln försvann från westernridningen

ok. jag tycker också att western verkar väldigt lugnt. man ser nästan aldrig någon cowboy som galopperar på tvn utan mest såna som lunkar runt. det är den bild jag har av western.

så western lär en alltså grunderna mer och längre och inom engelsk avancerar man snabbare?

det är lite kul att alla har olika åsikt om saker. det visar att olika saker kan vara rätt vilket känns skönt. inte så mycket millimeter-precision överallt.

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 611
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 611
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka