Hur lång tid tar det för en nybörjare att kunna trava och galoppera själv?

Sv: Hur lång tid tar det för en nybörjare att kunna trava och galoppera själv?

Har du bra koordination och det är en bra ridskola, dvs en ridskola där man inte rider i svansen på hästen framför så klarar du det på ett par veckor.

Bra koordination brukar människor som håller på med en massa sporter ha, de som är vältränade och vana vid att balansera sin kropp. ridning =balans.

Westernridskolor brukar fokusera på att LÄRA sig rida själv, dvs att kunna få hästen att gå ifrån den trygga hästflocken. Vanliga ridskolor har sällan det som koncept.

Jaså. Då ska jag börja gå på gym oftare och utnyttja mitt stackars gymkort som aldrig får se dagens ljus! Och bra balans har jag eftersom jag tränat karate där man ofta måste stå på ett ben och flaxa.

Det ser ljust ut! Men skynda långsamt! Bara att få sitta på en häst gör mig lycklig. :D

Något bra boktips så att man kan kombinera teori och praktik?

Hejsan. Jag heter Anna och är helt ny här på Bukefalos och nybörjare när det gäller ridning. Jag kommer att börja rida på ridskola i februari. Grejen är att jag har hittat ett ställe där man kan rida till billigare timpris så länge man kan skritta, trava och galoppera själv. Man rider där på skogsvägar själv. Jag kommer att gå på ridskola en timme i veckan i ca 4-5 månader. Tror ni att jag kommer att kunna rida alla gångarter tillräckligt för att kunna rida själv efter det?

Tacksam för svar! :)

Nja säger jag. Nu lärde jag mig att rida genom turridning, då var det fart o fläng o bara att hänga på, men jag red länge med ledare innan jag red ut själv.

Kan du inte satsa på att turrida med ledare på ett mer organiserat sätt? Då får du uppleva hur det är att rida ut i naturen och du får mer ridtimmar + annorlunda ridning.

Jag är själv stor förespråkare av att man kommer utanför ridhusets 4 väggar så fort som möjligt för att bredda erfarenheten, men är man nybörjare så ska man nog satsa på att någon annan har ansvaret innan man ger sig ut själv.

Jag gillar "Hästhållning i praktiken", finns mängder av nybörjarböcker också, läs gärna flera för det mesta i såna grundar sig på författarens ideer om hur saker ska gå till. Så läs många och bilda dig en egen uppfattning! Köp inget rakt av i hästvärlden är ett tips, för alla har sitt eget sätt att göra saker=)

Det beror helt på från ryttare till ryttare och vilken tränare man har. Själv travade jag och skrittade jag i 1 år innan jag började gallopera. Men om du bara ridit i 4 månader och ska gallopera och rida ut själv, tycker jag du borde tänka om. Skulle förtsätta rida på ridskola, för på 4-5 månader lär man sig inte att jobba en häst, man lär sig knappt alla grunder då. Fanns en tid jag red på ridskola oxå, vi tränade på 1 sak i ungefär 1 månad, så vi var helt säkra på det. Så tycker du ska rida på ridskola i några år till

Det finns tusentals ryttare som rider runt i de svenska skogarna som aldrig fått lära sig att ställa i hörnen eller göra skänkelvikningar. Deras hästar lever gott utan att bli "jobbade".

Nja säger jag. Nu lärde jag mig att rida genom turridning, då var det fart o fläng o bara att hänga på, men jag red länge med ledare innan jag red ut själv.

Kan du inte satsa på att turrida med ledare på ett mer organiserat sätt? Då får du uppleva hur det är att rida ut i naturen och du får mer ridtimmar + annorlunda ridning.

Jag är själv stor förespråkare av att man kommer utanför ridhusets 4 väggar så fort som möjligt för att bredda erfarenheten, men är man nybörjare så ska man nog satsa på att någon annan har ansvaret innan man ger sig ut själv.

vad skulle det vara för turridning? det finns ju många turridningsföretag som har islandshästar. är det vad du menar? jag har planerat att rida sånt i sommar med andra om jag inte kan rida på det andra stället än.

Jag red ut första gången efter några månader. Med ledare i skritt och ridlärare på marken plus några vuxna som gick med. Red med ledare ett par gånger. Tog väl nästan ett år innan jag galopperade första gången. Åkte på ridläger efter en två terminer. Galopperade där för första gången med ledare. Red även ut och travade utan ledare. Jag var ganska rädd av mig så det tog lite längre tid.

För att avancera snabbare kan du ju också försöka hitta någon som kan ge dig privatlektioner på deras egen häst privat, och rida ut tillsammans med denne.
Finns många som har gamla pensionärer och liknande som längtar efter att få lite promenadridning och kärlek i lagom tempo och som kanske inte hinner med dem själv på ett bra vis!

Ja rida någons privata häst kan ju vara bra när jag gått på ridskola ett tag. skulle ju vara superbra om man kunde kombinera både ridskolelektioner med eventuella ridturer själv på det där stället jag hittat eller som sagt hos någon privat.

Visst kan man lägga ut annonser om att rida någons privata häst någonstans? var kan man göra det?

Galoppen får komma när den kommer. just nu satsar jag mest på att få många ridtimmar.

Du bodde i stockholm? Då vill jag varmt rekommendera Hammarby gård som har Basjkirhästar. De har ett nybörjarpaket med uteritter. Googla fram deras hemsida. De har westernsadlar också.

Tack för tipset!

Jag hittade det. Det verkar bra. Det verkar dock ganska dyrt men så är det ju. och det är kanske inte så farligt om man använder det ca två gånger i månaden när man fått upp lite lite ridvana.

det finns så många guldkorn runt omkring i stockholm som jag har svårt att hitta så alla tips är mycket välkomna. :bow:

Jag gillar "Hästhållning i praktiken", finns mängder av nybörjarböcker också, läs gärna flera för det mesta i såna grundar sig på författarens ideer om hur saker ska gå till. Så läs många och bilda dig en egen uppfattning! Köp inget rakt av i hästvärlden är ett tips, för alla har sitt eget sätt att göra saker=)

Jag gillar också den. :) Speciellt det att han är så noga med säkerhetsaspekten.

Gillar även Mark Rashids böcker, får en verkligen att tänka efter hur man ska förhålla sig till hästar.

Som bok om ridning tycker jag att "Centrerad ridning" är en bra bok att börja med.

Det är bara att botanisera på kommunbiblioteket :) man kan köpa sen det man tycker var bra.

vad skulle det vara för turridning? det finns ju många turridningsföretag som har islandshästar. är det vad du menar? jag har planerat att rida sånt i sommar med andra om jag inte kan rida på det andra stället än.

Ja vilket som! :) Du har ju fått några tips, det lär gå att hitta något.

ja jag har fått många tips! tack så mycket! jag får göra en budget varje månad och be sambon ha överseende med att jag lägger våra pengar på något som han har noll intresse av. kan bli knivigt. :cry:

Nu ska jag till bibblan och sedan googla runt efter det billigaste och mest prisvärda turridningsföretaget!

Varför söka dig till flera olika ridskolor/turridningar?

Det är inte "mest timmar" som gäller, utan de effektiva timmarna på hästryggen. Om du vill avancera fort är det väl ingen dum idé att ta privatlektioner med den ridlärare som du har? :)

H*n har ju någorlunda koll på vad du kan och inte, och vid privatlektion så ligger ju all fokus på dig :)

Vid turridning ligger ju risken i att du "åker" häst och hästen travar eller galopperar för att hästarna framför gör detta.

Inget fel i turridningar, hur mysigt som helst, men om ditt mål är att rida själv så kanske det är bra om du får rida själv också.

Lycka till :)

Tack. Det kanske är sant. En privatlektion i månaden eller så kanske skulle vara bra. 75 minuter för 550 kr. Jag vill inte rida utan instruktör då jag verkligen vill lära mig mycket och lära mig rätt från grunden. När de väl tycker jag kan tillräckligt så kan jag prova själv.

Många timmar med bra kvalitet är alltså att sträva efter nu. Yay! Ett mål! Jag får göra en lista med vilka mål jag har. Siktar man mot stjärnorna så hamnar man i trädtopparna. Siktar man mot trädtopparna så slår man i backen. Bäst att sikta högt! :laugh:

Helt rätt inställning :)

Inte fel att leka svamp som någon tidigare skrev i tråden, bra att läsa på och veta vad du skall göra i teorin, underlättar säkerligen när du får instruktioner från ridläraren också. Då är termer och så vidare redan bekant för dig :)

Med privatlektion syftade jag på att du rider för instruktör, då denne kan hjälpa dig så att du får sits, hjälper osv rätt. Du hinner då inte ta till en massa olater som lätt etsar sig fast annars :p

Jag tror inte att det kommer att vara några problem för dig att avancera fort, så länge viljan och engagemanget finns så skall du se att det går fort framåt :)

vi får hoppas det! :)

Jag vet att det är lätt att lägga sig till med olater efter att ha tränat karate. Gör man fel tio gånger så gör man alltid fel automatiskt. Och man måste göra rätt tusen gånger för att bli av med olaten och göra rätt automatiskt. och jag vill inte lära mig rida fel så att jag skadar både mig och hästen om jag rider "på känn".

Senast ändrad av en moderator:

Ridhandboken 1 och så småningom nr 2 är perfekta för att lära sig allt från grunden! Där finns allt från ridbanans vägar till hur man gör ett galoppombyte. :)

Lycka till!

tack! ^^

Nu har jag en annan fråga. Är det bra att lära sig westernridning för att bli bra på att rida? jag hittade ett ställe med jättebilliga privatlektioner men jag tror att de bara har westernridning. sabbar det något när man ska lära sig "vanlig" ridning?

Liknande trådar

Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 611
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 679
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 611
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 978

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka