Hur köpte ni era hundar?

Seabaz

Trådstartare
Hur köpte ni era hundar?
Var ni inne på rassidan och ringde valpförmedlare eller ringde ni runt till uppfödare och frågade?
Ni kanske "snubblade över" era hundar ni har idag?
Eller fick dom?

Jag själv kollade på annonser på hela internet, rasklubbens, blocket, vovve mfl mfl...
Ringde sedan runt till alla som hade annonser ute och frågade efter valp. Till slut blev det hos en uppfödare som hade annons ute på blocket.
Åkte och tittade på den valpen och en annan valp också för att jämföra lite och så. Men det blev den första ändå :love:

Sv: Hur köpte ni era hundar?

Jag fick min hund...
Det va en klasskompis som hade en helt underbar vovve...
Hon skulle skaffa sej en ny hund eftersom hon tyckte den andra var för mesig...
hon tyckte oxå att jag skulle ha henne eftersom vi var lika mesiga båda två :p hihi
Så jag har haft tur...fått en perfekt förstahund alldeles gratis :bump: :banana:

Min ena hund som är en blandras fick jag av uppfödaren som fått tillbaks henne efter hon hade varit i tre olika hem på kort tid.
Den hunden har bott hos min föräldrar i sex år nu och det funkar fint.

Min sambos Springer Spaniel var noga utvald och han visste precis att det var den rasen han ville ha. Han har haft samma ras förut.

Min lilla Petit Brabancon som är 10 veckor nu var mer en slump. Att det blev just den rasen alltså.
Jag har velat ha en liten hund länge och kollat på alla möjliga raser men inte hittat nån jag kännt 100% för.
Så fick jag träffa min kusins petit brabancon i somras och kände att det var helt rätt.
Jag fick tag i en jättetrevlig uppfödare men fina hundar och nu har jag världens goaste valp. :)

Första hunden fick jag av min mamma, för dom kunde inte ha den kvar, för den och den andra hunden bara slogs.

Andra hunden: Vi skulle bara hem till en arbetskompis och kolla på valparna som hennes hund fått. Ni kan väl bara gissa hur det slutade.
Tredje hunden: Hittade en annons på Bukefalos på valpar. Och köpte den osedd. Fanns i Göteborg, så jag bad dom "lägga" undan den till mig så att jag kunde komma och hämta den om 2 veckor.

Första vovven fick jag genom distriktsveterinärerna.
hon skulle avlivas för att hon skällde hela tiden :o
efter bara 10 dagar fick hon valpar och vips hade jag hund nr 2.
Tyvärr så hann jag bara ha den första hunden ett år innan jag tvingades ta bort henne. Hon var aggressiv mot andra människor, hon blev bättre men en dag bet hon en granne i benet och då tog jag beslutet. Valpen blev jättedeppig när mamma försvann. Då fick jag en annan tik av en bekant. Hunden trivdes inte sen de paret hade separerat. När jag sen separerade så tog mitt ex den hunden. Valpen behöll jag och tog senare valpar på henne... och så hade jag hund nr 3. En kortversion av en låååång historia ;)

Var inne och kollade alla uppfödare för rasen. Var inne på 100-tals hemsidor hos olika uppfödare. Läste, funderade, ringde och ställde frågor. Valde ut ett par stycken för att besöka och se live. Första kenneln hade trevliga hundar och uppfödaren ordnade så jag fick träffa andra valpköpare som kom och visade upp sina hundar. :bow: Men jag var inte så förtjust i hur de såg ut. De var lite bleka i färgerna, men annars mkt fina. Då jag vill ha en både snygg och bra hund menalt och med temprament,så letade jag vidare.

Kom bara till kennel nr 2. Där sa det KLICK! och efter 2 v. tjat (de hade tänkt att behålla henne) fick vi hem vår tik. :banana: :banana:

Killen kommer från samma kennel. Ett självklart val!

Tidigare hundar har letats efter på samma sätt. En tik vi haft är dock en omplacering, som visade sig ha en mkt fin stamtavla! men som inte fungerade med andra hundar och män. Synd, hade gärna tagit en kull på henne, men jag vet inte varifrån hennes tråkiga attityd kom ifrån. Allra troligast så har hon haft en tuff uppväxt.

Jag fick min i födelsedagspresent!
Han är en omplacering som uppfödaren fick tillbaka men inte kunde ha kvar eftersom han inte gillar andra hundar :angel:
Jag hade hjälpt uppfödaren med hennes hästar och fick honom som tack för hjälpen :angel:
Nu är han kastrerad och går ganska bra ihop med andra hundar!

Ja, jag har och håller på att leta på alla ställen man kan tänka sig...precis överallt är jag och hör mig för....leter efter Samojed uppfödare, dock har ja kanske hittat min uppfödare nu, men de kan man inte veta till 100 % då valparna inte är födda en och så....men men!! letar verkligen överallt då jag vill att allt ska stämma:D

Längtar så tills min valp kommer...:)

Jag hade en tervueren tidigare (omplaceringshund som jag blev tvungen att avliva) och jag visste att nån annan ras inte var intressant som nr 2. Jag kunde inte ha en liten valp med tanke på mina arbetstider... Så jag letade på olika sidor på internet, omplaceringar och äldre valpar på annonssidorna och kollade hos olika uppfödare om de hade foderhundar etc. Hittade min lille kille på annons på alltomhundar.com, han var 4½ mån då och hade kommit tillbaka till uppfödaren. Han är en pärla! :love:

Vår andra hund, sambons schäfertik, hittade vi också på internet som omplacering.

Genom en liten radannons i tidningen som ledde till att vi åkte för att se om det var så illa på gården som ryktena påstod... Med hem kom lilla Wille.. :love:
Däremot har vi sagt att när vi köper en till hund så blir det genom en seriös kennel.

Jag var hemma hos Bebben och pratade om vilken ras jag ville ha. Vi funderade mycket och var enormt kräsen. Berättade om vilka egenskaper hunden skulle ha och hur den INTE skulle se ut :D

Då sa hon något liknande: "Men en Beauceron då?"
Jag svarade: "En Bossevaddå?"

Sen följdes det upp med att glo på nätet. Skicka mail och ringa till andra Beauceronägare. Kolla upp olika uppfödare osv.

Kira -tiken- omplacering. Uppringd av en person som via hörsägen hörde talas om mig.

Jesper - köpt genom en omplaceringsförening. Jag ringde till dom och talade om vad jag letade efter och efter ett tag ringde dom upp och sa att dom hade fått in en hund som passade in på mina önskemål.

rasen hade vi fastnat för, golden. sen tänkte vi att vi kunde vara fodervärdar, så jag började ringa runt. andra uppfödaren jag ringde tyckte att hon hade "lite för många hundar" så vi testade att ha en av hennes tikar.. det funkade dock inte, men hon hade en helgosig hane till salu, så vi testade med honom och sen kunde vi inte lämna tillbaka honom...

Tiken på en annons som vi hittade här på buke.
När det gäller hanen så ringde uppfödaren till mig efter att jag satt ut en annons om hund köpes där jag förklarat vad jag ville göra med den o.s.v. Fick f.ö. en hel massa svar men just med den här hunden klickade det trots att han bodde längst bort från mig (skåne).

Vi ringde till SKK och frågade efter uppfödare i närheten, och vilka av dem som hade valpar.

Min första border terrier blev det för att vi snubblade över en kullbror som min pappa föll för (gud va ordvitsarna haglar..), syrran fanns kvar så vi tog henne.

Hon dog tidigt och vi vände oss till samma uppfödare igen och då hade han en blandkull. Jag ville inte ha en blandras, men min pappa tyckte vi kunde prova eftersom det var en väldigt "eftertraktad" blandning. Så då kom Mixie, och visst har jag varit nöjd med henne.

Loka väntade jag på i 3 år. Först valde jag uppfödare mycket nogrannt och eftersom jag var under 18 fick jag övertyga en hel del. Valde enbart de upfödare som hade CH-titlar på sina hundar inom olika grenar. Sen åkte jag upp och hälsade på och lärde känna hennes avelstikar (en 80 mil enkel resa :angel:). Ett och ett halvt år senare föddes Loka och då hade jag varit där 2 gånger till + en gång när hon var 5 veckor och när jag hämtade henne.
Jag var nogrann eftersom det gått lite mode i min ras och jag ville ha gräddan av rasen, det bästa. Det fick jag också, men visst hade jag kunnat önska mer. Nästa gång blir det samma uppfödare, men inte samma föräldrar.

//E

Jag fastnade för en hane som hade allt. Jag menar verkligen allt... Tog en valp efter honom. Men tyvärr visade det sig att tiken inte riktigt var vad jag önskade...

Arbetsmässigt så har jag en hund som är lika bra som pappa. Men det blev lite andra egenskaper som jag gott kunde vara utan.

Sen blev de två andra från samma uppfödare eftersom att jag kände föräldrarna och så. Med den sista är jag riktigt nöjd faktiskt... Känns också som att hon tillhör de bättre i kullen. Jag är så nöjd med henne att jag nästan funderar på valpar.

Men samtidigt så finns det många många många många som är bättre. Sen kommer hon att vara för gammal innan jag har tid och plats. Så det löser sig själv :)

Jag skulle egentligen ha en Siberian Husky och hade tänkt så i fem år innan det var dags att köpa hund. Jag, som har telefonskräck, bad mamma ringa till polarhundsklubben och hon i andra änden blev nyfiken på vad det var jag sökte.. När hon hörde att jag var intresserad av drag och bara skulle ha en hund så rekommenderade hon Alaskan Malamute istället (hon har och föder upp malamute själv).. Jag började läsa om dem och blev nyfiken. Flyttade tillbaka till Stlm en sväng (några år) och gick där på en rasspecial. Fick träffa många malamuter och bestämde mig för att jag ville ha en sån..

Pratade med valpförmedlaren som var på denna utställning/vagnsrace och jag fick höra några som hade valpar..

Satt och bläddrade på text-tv och kände igen ett av numren så jag ringde.. Alla valpar var tingade men en av köparna hade inte riktigt bestämt sig och en skulle ev. ta en omplacering istället.. De tog mitt nummer och ingenting hände.. Efter ett tag såg jag dock deras annons på text-tv igen så jag ringde upp och de blev väldigt glada :) De hade tappat bort mitt nummer..

Någon vecka senare så åkte jag och tittade på valpen och vi pratade hund, fikade, tittade på videofilmer från draghundstävlingar, pratade om motionsspår där man kunde åka skidor, andras draghundar, vasaloppet, vedhuggning m m.. Jag tror vi var där i nästan fyra timmar innan jag åkte hem med en 10 veckors Malamute-tik i mitt knä :love:

Tyvärr så föder dessa uppfödare inte upp Malamuter längre så nästa hund får jag köpa någon annanstans :(

mvh Anna

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 953
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 818
Senast: fixi
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 695
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30