Hur köpte ni era hundar?

Sv: Hur köpte ni era hundar?

Å en Sammis :) Mina föräldrar har en Samojed som jag och sambon tog hand om det första halvåret, då mina föräldrar int hade möjlighet att ha en valp.. Jag trodde att uppfödaren skulle tycka att vi var helknäppa som hade kommit på en sån lösning men hon tyckte att det var helt ok.. Den Samojed-tiken är så otroligt go på alla sätt och vis och så otroligt positiv :love: Ett tag funderade jag faktiskt på att byta ras på nästa hund till en Sammis istället men jag har ångrat mig igen.. Vill ha Malamute ändå även om Sammisarna som sagt är jättegoa hundar och mina föräldrars hund är även en hyfsad draghund (slädhund) :)

mvh Anna

Min första hund fick jag av en slump via mitt jobb.
Han var då klen, 6 veckor och gick på 3 ben, visade sig senare att pappan var förmodligen pitbull, mamman insmugglad tik Sri Lanka.

Han blev mitt hjärta, och en fantastiskt fin hund.
Efter hans bortgång skulle jag inte ha en ny hund, men av en ny slump så kom en av distriktsveterinärerna hit och med sig hade hon sin dräktiga foxterrier tik.
Tikens ögon sa att jag skulle ha en av hennes valpar och jag bokade en på plats.
:love:
På den vägen är det.

Hrm... Vi anmälde oss till valp/ omplaceringshänvisaren i rasklubben av den ras vi var intresserade av. Efter en månad damp ett mejl ned och efter telefonkontakt med kenneln så hämtade vi vår hittills osedda :eek:, hund vid färjan från fastlandet... Hane, 11 månader, varit i ett hem, samt två tillfälliga innan oss. Visade sig vara en fullträff! :D

Hunden min sambo ägde när vi träffades kom från hundstallet. :love: Dog väldigt hastigt och akut nu i vår pga inre blödningar orsakade av cancer.. :cry:

Hund nr 2 hittade jag som omplacering på ett rasforum där de annonserar ut planerade valpar, födda och omplaceringar mm. Vi har lagt ner enormt mkt jobb, tid och pengar men hon är klart värt det kan vi lätt konstatera efter dryga 3 år. :love:

Hund nr 3 letade jag som :devil: efter! Kollade upp alla uppfödare i Sverige som hade leveransklara valpar, kollade deras tidigare uppfödningar avseende hälsa, utställnings- och tävlingsmeriter, kollade föräldradjuren, kollade vilka kennlar de kom ifrån och vad de producerat genom åren och sökte mig till slut utomlands till grannländerna där jag kontaktade olika uppfödare. Slutligen hamnade vi österut och hitills så har det resulterat i en mkt bra kontakt med uppfödaren, en BIR och BIS2 på vår enda utställning, kurs på brukshundklubben och ett lite charmtroll som smälter det hårdaste stenhjärta. :love: Helt enkelt ett rasande lyckat exemplar av sin sort, från sunda linjer med utmärkt mentalitet. :bow: Jag partisk? inte alls! :o

Kollade först in klubbens sida på de uppfödare som var med där. Kollade in hemsidor, jämförde hundar (utställningar, höfter osv).
Fastnade för en och fick även en valp därifrån! :banana:
Första kullen stod jag dock över för att jag inte hade tid då, men andra kullen fick jag min tjej.
Var aldrig dit och hälsade på (för långt bort) men hade båda mail och telefonkontakt innan parning, vid födseln samt även nu efteråt.

labben: stallägarens tik fick valpar och visst var alla söta, men Loke var något alldeles extra. jag skulle ha en schäfer men det blev en labbe. ett hemskt oplanerat köp som kunde slutat illa, men det visade sig att labben är en perfekt ras för mig.

schäfern: jag skulle bara vara hundvakt några dagar som blev några veckor som blev för alltid. hon skulle avlivas för ingen ville ha henne men jag smälte som smör när hon tittade på mig. det har dock krävts en hel del jobb för att få henne hyfsat normal och det är tveksamt om jag skulle göra om det.

hund nr 3 håller jag redan på att spana efter. jag må vara bra på att göra misstag, men jag lär mig i alla fall ;). en labbe ska det bli, med riktigt bra jaktstam.

Den äldsta Dvärgschnauzern som vi har nu köpte vi från samma uppfödare som vi köpte den vi hade innan ifrån. Att det blev den från början berodde på att det var en kompis till mamma som har den kenneln. Den näst äldsta är en tik från samma kenneln, uppfödaren ringde och undrade om vi ville ta en fodertik för hon hade hört att vi pratade om att köpa en till. Sen är den tredje dotter till fodertiken, alltså även hon från samma kennel.

Sen bytte vi ras, en blandras denna gången, läste en annons i en tidning om en korsning som såg ut som att hundarna skulle bli lagom stora, rådjursdrivande hundar. Vi åkte dit och tittade och bestämde oss för en valp.

Staffen såg min syster en annons om på Staffordshire Bullterrier klubbens hemsida, hon pratade med tjejen som skulle sälja, åkte och tittade och allt var bestämt.

Man kan planera hur mycket som helst men när man hittar något som känns rätt spelar det egentligen ingen roll. :D

Jag ringde runt till kennlar som jag tyckte verkade intressanta, kollade annonser, pratade med rasklubben och fick hemskickat valphänvisningar och allt möjligt.

Efter mycket letande hittade jag Jason via en annons på vovve.net. Jag ringde och åkte upp och hälsade på när han var 5 veckor gammal.

Nästa valp kommer jag dock att lägga ner mycket mer tid för att hitta.Vill ha en bra kombination och jag kommer lägga ner mer tid på att leta och kolla runt.

Min sambo, som är den som valt och köpt vår hund, hade långt innan köpet klart för sig vilken ras han ville ha. De hade haft Tyskar i familjen. När det var dags för köp så blev han tipsad om en kennel. Åkte dit och tingade en valp. Pga sjukdom blev det sedan en annan valp ur samma kull.

/Timsetim

Jag hittade Rasen, med stort R. Hjärntvättade resten av min familj, det var en sån vi skulle ha. Letade kennlar och pluggade stamtavlor, tills jag bestämde mig för en kennel. Dom skulle ha fyra kullar den våren, så det skulle inte bli några problem med att få vår tik. Men sen gick den första tom, då tog vi kontakt med en till kennel med samma linjer. Så gick den andra tom, och den tredje gick tom. Och tiken på den andra kennel fick bara en valp.
Så jag började leta igen, och snubblade över en annons på blocket. "Mor och dotter", jag skulle ju inte ha någon omplacering utan en valp. Men någonting pirrade till i magen. Och nu är jag jäkligt glad att det blev som det blev.
Btw, så råkade det bli samma linje men en annan kennel.
Om det blir samma ras nästan gång blir det förmodligen inte hennes eller någon av de tilltänkta. Nu har jag andra krav.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
988
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 953
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 818
Senast: fixi
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 695
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Litet hemmakontor - inspo sökes
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA