Hur klipper ni svansen?

S

Silly

Ja, hur ser pållarnas svansar ut? In med bilder! Säg gärna vad det är för ras på hästen också samt vilken disiplin ni ägnar er åt.

Sv: Hur klipper ni svansen?

Ca 15 cm nedanför hasspetsen när hästarna står avspända i stallgången, aldrig klippning vid svansroten...När hästarna rids så når svansen vid eller strax nedanför hasspetsen.

Jag brukar klippa min ca 30 cm från marken på vinten och brukar låta den vara längre på sommaren. Kortare vintertid för att inte all lera ska fastna i den och längre på sommaren så flugorna kan viftas bort.
Är allround-häst.

Håller den till ett par dm från marken. Samlar ihop den och klipper rakt av och sen putsar jag den så den inte ser "avklippt" ut;). Så här vill jag ha den...
Lilly_2.jpg

jag har svansen på min pålla rakt avklippt strax under hasen, det tycker jag är snyggast.:d den får vara lite längre på sommaren så länge topparna inte blir tunna och slitna. jag bara reder ut den, klipper rakt av längs ner. jag klipper aldrig svansroten. hon är "vanlig fritidshäst" eller vad man ska kalla det :):love:
bild:

Senast ändrad av en moderator:

Se bild ;), klipper där för att svansen inte ska bli så lerig, vilket den ändå alltid brukar bli av nån konstig anledning :angel:. Jag klipper inte svansroten. Vi är allround mot hoppning:p

17510715.jpg

Mina hästar har svansen ner till kotan. Aldrig att jag skulle klippa vid svansroten eller klippa av den vid haserna :crazy:

13922665.jpg

Rasen är SWB och denna häst används till hoppning, dressyr och ska bli fälttävlanshäst.

jag håller med, fullt och helt! ;)

till kotan är lagom. fult som attan med has-kort :p

så klipper jag också, i höjd med kotleden och rakt över.

tycker det är jättefult med korta svansar. och att klippa runt svansroten ser ju helt förfärligt ut, ser ut som hästen har kliat av den. :crazy:

Jag klipper strax ovanför kotan (ca 5 cm ovanför kanske), vill inte riskera att den doppas i lera för mycket (skönhetsgrej ;) ). Har ingen bild tyvärr.

Jag klipper ca 1dm från hasen när svansen är lyft.
Vissa av hästarna i stallet är klippta vid svansroten eftersom de var det när jag började i stallet (är hästskötare) och det är fult när de växer ut...
De nya hästarna och mina är inte klippta.
Men det går att göra det snyggt faktiskt, men det kan också vara riktigt fult om man gör fel :angel:
På tävling lindar jag en fuktig linda om så alla hår lägger sig rätt, då blir det riktigt fint :D De andra hästarna har flätade svansar på tävling (hopp och dressyrtävling har de utsläppt)
Det är fälttävlanshästar och de flesta fullblod eller smäckra halvblod
Tycker även att man ska klippa svansroten på dressyrhästar, det ser snyggare ut. Men då bara lite längst upp och så att den blir tjockare och tjockare om ni förstår :angel:

Har några bilder där man ser sådär:
Gammal på min häst med fläta, tror jag tar av övergjorden :p
IMGP2303.jpg

Klippt på svansroten
namnlssvans.jpg

Har hästens svans på utväxt, köpte honom för ett år sedan. Med snaggad svansrot:eek:.

Såg för bedrövlig ut...

Nu ser den ut såhär och om ytterligare ett år är den nog precis så fin som jag vet att den kan bli. Kapas max ett par cm över kotan.

Han är Shbl och vi ägnar oss åt att mulla i skogen.

100_3489.jpg

min har rätt kort, precis nedanför hasen typ, då blir den inte så lerig ;) och så tkr jag att det är snyggast. håller på med hoppning.

min har rätt kort, precis nedanför hasen typ, då blir den inte så lerig ;) och så tkr jag att det är snyggast. håller på med hoppning.

Så klipper jag med. Tycker det är snyggast och svasen sen tjockast ut då. Dock är jag inte lika nog med svansen just nu etftersom jag har den flättad nu när det är så lerigt. Då bortstar jag den inte heller utan låten den bara vara. Ska tvätta den och göra den fin i helgen om jag hinner.

Tack ja den är rejäl och fin :love:

Dock lite smutsig nu när det är lerigt, men det är bara att tvätta av den så är den fin igen.

kl

Bara så att den inte släpar i marken eller att han inte kliver på den om man ryggar. Jag har den bara utsläppt på tävlingar eller korta perioder på sommaren. Annars är den flätad och/eller i påse.
Hästen är en quarter och vi ägnar oss åt pleasure/hunter. På bilden har han dock lössvans.
16679383.jpg

Lidos svans är klippt strax ovanför kotan, lite kortare vintertid för att slippa undan den värsta leran. ALDRIG klippt vid svansroten. Hästen är en varmblodstravare och vi ägnar oss åt lite allt möjligt, på hobbynivå.

9814975.jpg

har ett rheinländer sto som jag gör det mesta med; ar-dressyr, hoppar mm. jag klipper av svansen vid kotan men aldrig vid svansroten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 340
Senast: Efwa
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 597
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 413
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025