Ja jag har märkt det. Lite enerverande bara, blir så mycket onödigt tjafs.Det är så han "diskuterar", alternativt skriver samma sak som du redan skrivit och ändå säger emot trots att han håller med.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja jag har märkt det. Lite enerverande bara, blir så mycket onödigt tjafs.Det är så han "diskuterar", alternativt skriver samma sak som du redan skrivit och ändå säger emot trots att han håller med.
Hade börjat skriva ett svar om att du hade missförstått det statistiska underlaget men sen läste jag det här. Om du ska förlöjliga och kränka så får du inga svar av mig.
Syftar inte på dig!
Men om det skämtet gick för långt ber jag absolut om ursäkt, moderatorn kan ta bort det om dem vill.
Ett samhälles regelverk ärde beslut som myndigheter fattar som som reglerar ekonomi, logistik etc etc.
De normer ni här nämner är ngt annat.
Att en åklagare eller försvarsadvokat försöker rekonstruera händelseförloppet före under och efter ett brott är knappast fel att göra, de är skyldiga till det. Oavsett vad parterna känner inför frågorna.
Det kan knappast jämföras med det vidriga beteende där en grupp eller enskilda individer stigmatiserar ett brottsoffer.
Inse det faktum att för att ha en fungerande rättskipning som arbetar enligt de principer om rättssäkerhet vi fastställt så ska parterna utfrågas och bevisbördan ska lika på den anklagandes axlar dvs åklagaren. Och då måste man försöka fastställa vad som hänt.
På frågan om vägen genom parken, det är väl bara att tala om varför, ex, det är närmaste vägen. Varför skulle det vara anklagande?
Men det syftade faktiskt inte på honom heller, jag skämtade lite allmänt om hur vanligt det är att dra förhastade slutsatser om saker man inte har någon erfarenhet om, och tekniskt sett så har ingen man erfarenhet om hur det är att bli utsatt för våldtäkt som kvinna - och det som kan följa på det med rättsväsende och allt. Kanske skulle ha lagt till "som kvinna" där också, och förtydligat att jag INTE syftade på citerade användaren utan gjorde en allmän poäng.Att du "aldrig blivit utsatt för våldtäkt och aldrig haft med polisen att göra i det sammanhanget" är kanske en förutfattad mening från @Alexis
Ja jag har märkt det. Lite enerverande bara, blir så mycket onödigt tjafs.
Man besparar sig väldigt mycket irritation.Under 10+ år på buke hade jag aldrig förstått poängen med ignorerafunktionen innan en viss användare dök upp....
Att du "aldrig blivit utsatt för våldtäkt och aldrig haft med polisen att göra i det sammanhanget" är kanske en förutfattad mening från @Alexis håll men hur är att peka ut dina förhastade och felaktiga slutsatser att "förlöjliga och kränka"? Ditt gnälliga inlägg framstår snarare som en undanflykt för att slippa stå för att du än en gång hänvisat till källor som säger något helt annat än du försöker påstå att de gör. Vore det inte enklare för dig att faktiskt ha belägg för dina påståenden från början än att alltid hoppas på att ingen ska kolla upp dina påstådda referenser?
Jag menar jag vet inte ens om Blue är man eller inte? Så jag trodde det skulle vara tydligt att jag inte syftade specifikt på hen/honom när jag la ut om "mannen i hörnet", men om det är allmänt känt att Blue är man så kan mitt inlägg förstås tolkas som att jag syftar på hen/honom.Men det syftade faktiskt inte på honom heller, jag skämtade lite allmänt om hur vanligt det är att dra förhastade slutsatser om saker man inte har någon erfarenhet om, och tekniskt sett så har ingen man erfarenhet om hur det är att bli utsatt för våldtäkt som kvinna - och det som kan följa på det med rättsväsende och allt. Kanske skulle ha lagt till "som kvinna" där också, och förtydligat att jag INTE syftade på citerade användaren utan gjorde en allmän poäng.
Finns det en anledning till att vi ska titta på 2013 års NTU och inte den senaste? Men ok, vi tar en titt.
Det står inte vilken typ av sexualbrott som polisanmälts mest och alltså där flest betygsatt bemötande? Sexualbrott kan ju enligt utredningen vara allt från blottning till våldtäkt. Blottning utreds väl på lite annat sätt än våldtäkt.
Det står att av sexualbrotten i undersökningen anmäldes 10%, oj vilket gigantiskt underlag att dra slutsatser från, otroligt hög andel! (Lite sarkastisk ja.)
63% av sexualbrotten har helt okänd gärningsman, 50% har skett på allmän plats. Oj vad representativt!
(Men de nämner ju också själva i rapporten att underlaget inte är särskilt representativt eftersom de som utsatts för brott från närstående gärna låter bli att delta i den här typen av undersökningar.)
Dags att dra förhastade slutsatser från detta inte så representativa, pyttelilla, material? Någon frivillig? Ja du där, mannen i hörnet som aldrig blivit utsatt för våldtäkt och aldrig haft med polisen att göra i det sammanhanget, vad sa du? "Våldtäktsoffer är jättenöjda med allt!" säger du? Tack för ditt bidrag i veckans "Låt oss dra trevliga och förhastade slutsatser med statistik"!
Men. Allvarligt talat. Underlaget är litet och inte representativt, de som anmält brott i en brottskategori med låg anmälningsbenägenhet har generellt (viss generalisering!) större anledning att tro att deras fall ska ha en chans, vilket kan göra att de är lite nöjdare när polisen tar deras "okänd gärningsman på allmän plats" på allvar. Och så det som togs upp tidigare i tråden, sexualbrottsoffer skuldbeläggs av samhället så att de inte alltid ser sig som dåligt bemötta ens när de blir det. För de lever i samma sexistiska struktur som alla andra, den där män är korkade och kvinnor ska se till att inte bli våldtagna.
Men i alla fall ():
NTU 2013 publicerades 2014. NTU 2014 publicerades tidigare i år men jag visste inte att den hade kommit ut än. Men nu när jag hittade den så finner jag inte motsvarade siffror i den.
Mörkertalet varken går eller bör räknas med i kvinnors erfarenheter med rättsväsendet. Hur många sexualbrott som sker på allmänplats o.s.v ser jag inte heller som så relevant. Men däremot håller jag med om att statistiken hade varit bättre anpassad till diskussionen om våldtäkt inte klumpats ihop med andra sexualbrott. Så det är absolut en möjlig delförklaring på min fråga.
Samhälle är inte samma sak som myndigheterna.På vilket vis stöder samhället dvs myndigheterna det du kallar för våldtäktskultur?
Så vitt jag vet så är våldtäkt, enligt samhället ett allvarligt brott.
Sexism förekommer naturligtvis,men inte sanktionerat från samhället.
Samma sak gäller rasism.
Barn uppfostras tyvärr fortfarande att behandla människor olika.
Företag anställer inte aktieägare väljer inte utifrån bra meriter
Men detta är knappast sanktionerat från myndigheterna!
Rasism, som exempel var ett samhällsfenomen, även i Sverige, då myndigheterna aktivt registrerade och särbehandlade individer ur vissa folkgrupper.
Men detta är inte lagligt i Sverige idag, vilket visar hur samhället ser på fenomenet.
Jag målar knappast upp en trevlig bild av verkligheten, jag har tvärtom hävdat gång på gång att alla människor bör ha ett krismedvetande just för att verkligheten inte är den vi önskar att den ska vara!!
PS jag skriver, så vitt jag vet, för en sak vet jag, tvärsäkerhet tyder ofta bara på en sak....
Alltså nu fattar jag inte helt vad du menar, det känns inte som att du säger det rakt ut, men OM du syftar på att det brukar vara lite material att gå på, att upprepad brottslighet mot samma personer kan påverka mycket, och att variationen alltså kan bli stor på grund av allt det så fattar jag lite iallafall. För den "principen" eller de förutsättningarna gör att det kan bli stark variation år till år och sådär rent generellt i undersökningarna. Eftersom de säger det i citatet?Jag vet inte om jag ids ge mig in i den här debatten om NTU egentligen, planerade att hålla mig borta helt från tråden, men klipper in ett litet citat från rapporten angående hur grova eller "inte grova" sexualbrotten kan ha varit:
"Dock bör det påpekas att oavsett vilka av ovanstående frågor som används för att skatta antalet grövre sexualbrottshändelser bygger skattningen på svar från mycket få respondenter. Dessutom kan extrem - värden få stor betydelse när man räknar antal händelser för relativt ovanliga brott, vilket illustreras av att 42 procent av samtliga sexualbrottshändelser i årets undersökning härrör från endast 4 procent av dem som utsatts för sexualbrott. Sammantaget kan dessa omständigheter förstärka variationen från år till år"
Just för att det är svårt att veta vilka sexualbrott/fall som ger utslag i statistiken i de här undersökningarna så tycker jag det är knepigt att säga något alls faktiskt.
Såg förresten nu att jag kollade på 2014, men det är väl i princip samma sak som gäller för 2013 gissar jag.
Ja. Men förstår inte vad det har för inverkan på hur kvinnor som anmäler sexualbrott upplever rättsväsendets bemötande?
Sidan 139 i rapporten. Sidan 141 av 172 i min pdf-visare.
https://bra.se/download/18.35c681d4143337cb6b29e9/1395068368052/2013_1_NTU_2013.pdf
Sverige en nation med en utpräglad våldtäktskultur.
Att samhället har klara regler som fördömer våldtäkter, misshandel, mord o dråp.
Dessa regler går under begreppet lagstiftning.
Vi har fått en kultur att anmäla brott, det är bra, men många, ja de flesta anmälningarna håller inte måttet.
Sedan, om man läser Aftonbladets senaste serie om män som mördar kvinnor så
är det ju den absoluta majoriteten av brotten som har kontaktytor mot drogbruk av någon form.