"Genom införandet av ett oaktsamhetsrekvisit i sexualbrottslagstiftningen skulle det inte längre krävas att gärningsmannen ska ha haft uppsåt och insikt i sitt handlande. Istället skulle det räcka med att hen borde ha insett att hen sexuellt utnyttjade en person som inte samtyckt till sex. Straffansvarsområdet för sexualbrott skulle därmed utvidgas och brottsoffrens ställning delvis stärkas.
I Norge har grov oaktsam våldtäkt funnits som brottsrubricering sedan år 2000 och det infördes efter stor debatt. Kritikerna befarade en minskad rättssäkerhet vilket i efterhand inte har kunnat konstateras. Sänkt krav på personlig insikt och avsikt är inte heller detsamma som sänkta beviskrav och utgör inte en omvänd bevisbörda. I kombination med en samtyckesbaserad våldtäktslagstiftning skulle införandet av ett oaktsamhetsbrott i sexualbrottslagstiftningen vara ett stort steg framåt."
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/norge-en-forebild-for-battre-sexbrottslag_8920032.svd
"Beslut vid regeringssammanträde den 29 januari 2015
Regeringen beslutade den 28 augusti 2014 att ge en särskild utredare i uppdrag att göra en översyn av våldtäktsbrottet (dir. 2014:123). I översynen ingår bl.a. att överväga om det bör införas en samtyckesbaserad regleringsmodell för våldtäkt och om det bör införas ett särskilt straffansvar för oaktsamhetsbrott avseende våldtäkt. Vidare ska utredningen granska och analysera hur rättsväsendet hanterar våldtäktsärenden. Uppdraget skulle redovisas senast den 1 februari 2016. Genom tilläggsdirektiv den 13 november 2014 ombildades utredningen till en parlamentarisk kommitté (dir. 2014:144). Kommittén har antagit namnet 2014 års sexualbrottskommitté. Kommittén ska utöver vad som framgår av redan beslutade kommittédirektiv • ta ställning till om straffet för de mest allvarliga fallen av våldtäkt och våldtäkt mot barn bör skärpas, • analysera om den befintliga lagstiftningen erbjuder ett tillräckligt starkt skydd mot vissa sexuella övergrepp som med hjälp av modern teknik sker via internet, • överväga om åtgärder kan vidtas för att förbättra rutinerna när det gäller förordnande av målsägandebiträde, och • lämna nödvändiga författningsförslag."
http://www.regeringen.se/content/1/c6/25/34/91/53d2575c.pdf